Microfoon voor Discord/gaming, welk type?

Pagina: 1
Acties:

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ben van plan een nieuwe headphone te kopen tezamen met een AMP/DAC combinatie. Neig op dit moment naar de Sennheiser 560S. Hierdoor wordt het wat lastiger mijn V-Moda BoomPro te blijven gebruiken aangezien deze niet standaard compatibel is met de nieuwe headphones en ook een groundloop kan veroorzaken aangezien de headphone vanuit de AMP/DAC gevoed wordt en de microfoon rechtstreeks via het moederbord. Dan zou ik een DAC/AMP uit moeten zoeken met headphone input, kan wel maar ik wil ook eens wat andere opties verkennen.

Aan de ene kant kan ik voor bijvoorbeeld een ModMic gaan, een prima microfoon die ik op mijn headphones plak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BveDJQx9yJTVOfyJ1mupwMgj5LY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/er7Bv0pb6ngYGe51R7XDwJHZ.jpg?f=user_large
Dit is volledig plug&play, aangezien de microfoon zo dicht bij je mond zit hoef je niet bang te zijn dat het allerlei achtergrond geluid op pakt. En gezien de kabel separaat is hoef je niet bang te zijn voor een ground loop.

Anderzijds kan ik ook voor een condenser microfoon gaan op een boom arm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jDmCgcpKGw_IO21jHX-q-H25UA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NgVm1d1bDP2jeX3R9cnxE3rp.jpg?f=user_large
Gezien de prijs van de ModMic, boven de 70 euro, is een instap condenser microfoon met boom arm soms nog voordeliger, bijvoorbeeld deze: https://www.amazon.com/TO...N2H9D/ref=dp_ob_title_wld. Ik heb met dat laatste type alleen geen ervaring.

Ik zal de microfoon enkel gebruiken voor Discord tijdens het gamen, geen YouTube werk of Twitch streaming. De reden dat een condenser microfoon mij dan alsnog aanspreekt is omdat het voorkomt dat ik twee draden vanuit m'n headphones hebt die ik weer moet sleeven en omdat ik verwacht dat de kwaliteit alsnog beter is.

De nadelen van zo'n microfoon is dat ze vaak erg gevoelig zijn. Ik heb een mechanisch toetsenbord en er loopt nog wel eens een kat over het bureau, dit moet geen hinder gaan vormen voor de mensen met die ik game. Ik gebruik voice activation, push to talk is geen optie, en wil dus niet dat elk geluidje direct opgepakt wordt. Daarnaast loopt mijn vriendin ook gewoon door het huis en als ze de katten roept op de overloop wil ik niet dat dat meteen opgepakt wordt in Discord.

De meeste microfoons hebben een cardioid patroon waarmee ze geluid oppikken, hierdoor zou als het goed is mijn toetsenbord niet of nauwelijks opgepakt moeten worden. Daarnaast kan je de gain zo instellen dat achtergrond geluid minder opgepakt wordt omdat hij enkel in een kleine straal rond de microfoon geluid oppakt Dat tezamen met een voice activation level in Discord zou hopelijk moeten zorgen dat het meeste niet opgepakt wordt. Echter de vraag is, werkt dit in de praktijk ook net zo gemakkelijk? Ik wil niet met mijn gezicht in de microfoon moeten hangen voor hij z'n werk doet, even achterover leunen tussen de games in moet ook gewoon kunnen.

Veel YouTube reviews zijn opgenomen in een vrij stille ruimte en zijn vooral gericht op streamen, weinigen die zo'n microfoon vergelijken met iets als de ModMic.
Dus vandaar mijn vraag, wat is de ervaring hier met zo'n microfoon puur voor gamen? Zou je het aanraden of zou je toch bij iets als de ModMic blijven?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-05 15:46

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb een lange tijd een modmic gebruikt. en uiteindelijk dit jaar zelfs de modmic wireless gekocht omdat ik dan ook geen geluidskaart hoef te gebruiken (of in mijn geval een interface) plus de flexibiliteit om heel makkelijk de modmic op een andere koptelefoon te gebruiken.
ik gebruik hem met een vrij dure planare koptelefoon met dac+amp (aeon flow 2 open, topping e30, shiit magni3). en als ik wireless wil gebruik ik hem met de sony 1000xm2.
Voor gamen of omgevingsgeluid is een headset microfoon het beste, een losse condenser is qua pure geluidskwaliteit beter, maar als je er wat verder vanaf zit kan het juist slechter zijn, of het veroorzaakt verschillen in volume als je vaak op een andere manier achter je computer zit(wat meestal niet echt fijn is voor discord)

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ik heb ook de Antlion Modmic Wireless. Als je eenmaal het magneetje op de juiste manier op de juiste plek hebt bevestigd is het imo een ideaal ding alleen erg duur momenteel.

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 31-12-2020 18:22 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Ik heb lange tijd een Antlion ModMic gehad, maar nadat ik overgeschakeld was naar een losse microfoon was alles gewoon veel beter.

Over de Modmic had ik soms een raar brommend geluid, aangezien de kabel niet echt goed afgeschermd blijkt te zijn. Dus afhankelijk of je stroomvoerende kabels in de buurt hebt is dat meer of minder en probleem. Voor de rest is het best een elegante oplossing. Was ook aan het denken aan de wireless versie om dit probleem op te lossen, maar uiteindelijk een AT2020+ USB gekocht. Is een soort "makkelijke" optie, aangezien het direct in je PC met USB gaat, dus geen compressor/limiter/versterker hoeven kopen met bijbehorend gedoe.

Iedereen kon het verschil in geluid direct horen, en na een beetje morrelen met de instellingen is het halve huis niet per sé te horen (is ook cardioid patroon). Ik zou niet meer zoëven terug willen. Nadelen zijn er natuurlijk ook, vooral als je wilt drinken/eten, dan zit hij natuurlijk wel in de weg. Popfilters zijn ook vrij lomp, maar als je zo'n klein half-cilindertje neemt dan werkt het ook direct niet meer, dus daar zit je wel een beetje aan vast. Voor de compactheid is een side-address microfoon wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
ModMic wireless ziet er wel erg goed uit maar een prijs van 120 euro is vrij hoog, zeker als je hem dan om de twee a drie dagen op moet laden.

@Seers in hoeverre heb jij last van het oppakken van andere geluiden, gebeurt dat regelmatig of is het zo in te stellen dat het enkel achtergrond geluid opvangt als jij ook praat? En moet je constant op dezelfde afstand blijven of kan je ook achterover leunen en verstaanbaar blijven?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Opladen viel mij erg mee. Momenteel gebruik ik hem niet. Echter ligt er aan hoeveel je speelt maar met een paar uurtjes per dag kwam ik volgensmij echt wel veel verder dan een paar dagen.

Dacht dat battery life ongeveer 12 uur was maar gevoelsmatig deed ik er langer mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Help!!!! op 02-01-2021 10:18 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 23:30
Tsurany schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:01:

@Seers in hoeverre heb jij last van het oppakken van andere geluiden, gebeurt dat regelmatig of is het zo in te stellen dat het enkel achtergrond geluid opvangt als jij ook praat? En moet je constant op dezelfde afstand blijven of kan je ook achterover leunen en verstaanbaar blijven?
Sowieso ben ik niet degene die last heeft van andere geluiden, maar een grote factor hierin is hoe software hiermee omgaat. Als je een lage ruisvloer hebt kan software al snel alles opkrikken zodat het goed verstaanbaar is. Maar dan heb je het ook gelijk over omgevingsgeluid. Mumble kan hier heel agressief in zijn maar dat is in te stellen. Hoe discord hiermee omgaat weet ik niet precies. Ik hoor nooit klachten over mijn toetsenbord, deze is niet heel luid maar ook niet heel zacht (topre realforce). Ik heb de mic zo gepositioneerd dat de nul van de cardioide naar het toetsenbord wijst, en de hoofdas naar mijn mond. Is niet heel kritisch qua afstand, maar achterover leunen doe ik dan weer niet. De software speelt hier weer een rol in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Even een update van mijn kant, ik heb de FIFINE K699B gekocht met een standaard. Bevalt tot nu toe prima, ik ben duidelijk te verstaan met een geluidskwaliteit vergelijkbaar met mijn V-Moda BoomPro. Achtergrond geluid wordt nauwelijks opgepakt en klaagt niemand nog over.

Tezamen met een standaard was ik 55 euro kwijt voor een in mijn ogen solide constructie.

[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 13-01-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:30

Fordox

00101010

Ik ben vanwege de onhandigheid van een bedraade microfoon (ook een modmic) overgestapt naar een Audio Technica 2500x condenser mic met usb-c aansluiting. Voor nu hangt hij geïmproviseerd aan een vishengel boven mijn muis met de cardoid naar mijn mond toe. Het geluid van m'n peripherals wordt niet storend veel opgevangen.

Het enige nadeel is dat je soms vergeet dat je te ver weg van je mic zit, maar dat went wel. Ik vind het ondertussen heel chill dat ik een statische microfoon heb en niet een mic die ik steeds op of af moet doen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1