Toon posts:

tradfri app: lampen 'greyed out' maar wel werkend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• mrkoetje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06-2022
Mijn vraag

In de tradfri app zijn veel lampen 'greyed out', er staat: laatst gezien xx dagen geleden.
Toch werken alle scenes ingesteld in IOS home kit.

Ze zijn niet bedienbaar, en ook niet opnieuw aan te sluiten. Na reset niet, en als ik de lamp helemaal verwijder, schakelaar reset en alles opnieuw aansluit is de lamp onmogelijk meer te koppelen.

Wel zijn alle schakelaars en bewegingsmelders werkend/resetbaar enz. zoals het hoort. Probleem is alleen bij de lampen.

extra info voor wat het waard is:

-Recent hebben we alle batterijen vervangen (dat moet elk jaar)
-We hebben 2 Wifi id's in huis in een pseudo mesh.
-Alles werkte altijd goed, vanaf afgelopen lente niet meer naar omgekeken, in oktober kwam ik hierachter. Werk met laatste app
-Alle apparaten en software zijn up to date qua software

Zoals ik het nu zie moet ik de hub resetten, alles verwijderen, resetten en helemaal opnieuw beginnen, maar dat gaat uren kosten, want het hele huis bevat inmiddels tradfri ;)

Alvast bedankt voor jullie hulp

Beste antwoord (via mrkoetje op 01-04-2021 08:04)

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:42
Ik heb wel alles verwijderd en ben opnieuw begonnen, maar dat hielp niet bij sommige lampen. Wat wel hielp is de lamp er even uitdraaien en weer indraaien terwijl hij aanstaat tijdens de "finding device" melding in de app. Denk dat ie of een reset doet van de lamp of een nieuw signaal stuurt naar de hub.

Misschien dat dit ook werkt bij je greyed-out lampen, of tenminste als je ze los verwijderd en weer toevoegt, ipv alles te resetten.

[Voor 18% gewijzigd door TacoTaco op 27-01-2021 14:37]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• TacoTaco
Ik heb wel alles verwijderd en ben opnieuw begonnen, maar dat hielp niet bij sommige lampen. Wat wel hielp is de lamp er even uitdraaien en weer indraaien terwijl hij aanstaat tijdens de "finding device" melding in de app. Denk dat ie of een reset doet van de lamp of een nieuw signaal stuurt naar de hub.

Misschien dat dit ook werkt bij je greyed-out lampen, of tenminste als je ze los verwijderd en weer toevoegt, ipv alles te resetten.

[Voor 18% gewijzigd door TacoTaco op 27-01-2021 14:37]

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-03 17:22
Oud topic, maar kon geen recentere vinden.
Ik heb hetzelfde probleem. Elke update 'verdwijnen' er een aantal lampen en komen ze greyed out terug in de Ikea app. De lampen reageren niet meer in de app doen ook niets als ik bijvoorbeeld via een stemcommando met Google home de groep wil uitzetten. De twee lampen die dan greyed out zijn zullen aan blijven. Via de schakelaars van Ikea werken ze wel goed. Ben een beetje ten einde raad want bij elke recente update raak ik er 2/3 meer 'kwijt'. En ik heb ook echt geen zin om elke update weer alles opnieuw in te stellen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TacoTaco
Heb je geprobeerd wat ik zei? Dus de lamp er even uitdraaien? Irritant is het wel overigens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TweakWouter
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-03 12:51
Sypheron schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:31:
Oud topic, maar kon geen recentere vinden.
Ik heb hetzelfde probleem. Elke update 'verdwijnen' er een aantal lampen en komen ze greyed out terug in de Ikea app. De lampen reageren niet meer in de app doen ook niets als ik bijvoorbeeld via een stemcommando met Google home de groep wil uitzetten. De twee lampen die dan greyed out zijn zullen aan blijven. Via de schakelaars van Ikea werken ze wel goed. Ben een beetje ten einde raad want bij elke recente update raak ik er 2/3 meer 'kwijt'. En ik heb ook echt geen zin om elke update weer alles opnieuw in te stellen.
Ook ik heb dit iedere keer bij een update van de hub.
Van mijn 8 Tradfri lampen zijn er altijd wel 2 á 3 die ineens "niet bereikbaar/unreachable" zijn in de app en dus greyed out. Via de schakelaar werken ze wel.
Het zijn nooit dezelfde lampen die problemen geven, dit lijkt redelijk random.

De enige oplossing is, zoals hier al gemeld, de stroom even 30 seconde van de lamp afhalen.

Het is wel heel erg irritant, met name als dit weer eens gebeurt in onze vakantie en het lampen betreft die via een tijd-schema aan en uit gezet zouden moeten worden :(

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-03 17:22
TacoTaco schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:17:
Heb je geprobeerd wat ik zei? Dus de lamp er even uitdraaien? Irritant is het wel overigens.
Yes, dat werkt met sommige lampen, maar niet met allemaal. Een tweetal lampen heb ik inmiddels volledig moeten verwijderen en opnieuw toe moeten voegen ook. En met anderen werkt het eruit draaien en terug erin draaien wel. Maar dit is geen structurele oplossing en kan mij ook niet voorstellen dat dit fatsoenlijk doorgetest is als ik met mijn in totaal 12 lampjes al zo vaak problemen heb.

Eergisteren trouwens weer 2 lampen kwijt... Zo blijf ik aan de gang natuurlijk. En het vreemdste is dat het gewoon ook iedere keer andere lampen zijn, is geen touw aan vast te knopen waar het aan ligt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TacoTaco
Ik heb hetzelfde probleem, ook random lampen. Bij mij werkt het losdraaien en weer vastdraaien overigens vaak wel, dus zonder dat ik de app nodig heb. Ik heb nu alleen een lamp die in een bol zit, dan wordt het wat vervelender.

• weesvisje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-05-2021
TacoTaco schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:30:
Ik heb hetzelfde probleem, ook random lampen. Bij mij werkt het losdraaien en weer vastdraaien overigens vaak wel, dus zonder dat ik de app nodig heb. Ik heb nu alleen een lamp die in een bol zit, dan wordt het wat vervelender.
Zelfde probleem bij mij. Dank voor de tip om de lampen van stroom af te halen (vorige keer heb ik ze allemaal verwijderd en weer toegevoegd). Alleen van de stroom afhalen werkt prima. Ik moest dit trouwens ook doen voor de IKEA draadloze plug-in stopcontacten.

• de_lange
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-03 13:55
Hoi,

zelfde probleem hier. Zonder enige reden zijn sommige lampen gewoon offline in de ikea smart home app. Zelf een synchronisatie via google assistent lost het probleem niet op. Via de wandschakelaar zet ik ze dan even af en terug op. Dat lost het probleem telkens op. Bij mij komt het om de 2 weken wel voor, en zijn het random lampen die greyed out zijn.

Geen idee waarom dit altijd voorvalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TacoTaco
Ik heb nog even gekeken waarom mijn slaapkamerlampen het maar steeds niet doen, maar dat kwam doordat de knop op uit stond. Dat kan natuurlijk ook nog.... :F Knoppen zijn ook wel heel erg 10 jaar geleden.

Ik hoop dat ze het issue snel fixen, duurt best lang al.

• NepGangster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-03 14:33
(jarig!)
Dit topic gevonden omdat ik voor de 2e keer lampen kwijt was. Mijn domoticz stuurde hem niet meer aan maar de ikea tradfri app kon het ook niet meer. De lampen schakelaar deed het overigens prima.

Ik begon met de lamp stroomloos te maken, 10 seconden te wachten en toen weer aan te zetten. Hij sprong aan en werd direct weer herkend door alle systemen. Het waren staande lampen bij mij dus kon deze met het touwtje van de lamp zelf even uit zetten.

• TacoTaco
Ik heb het ook nog wel eens, maar volgens mij wel steeds minder vaak. We moeten een post-it op het scrumboard zien te krijgen voor dit issue :)

• mekiteu
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:48
Heel irritant inderdaad. Wat voor mij werkt, is het 10 seconden uit zetten zoals eerder genoemd.

Als dat niet werkt, helpt het om de knop/dimmer/sensor naast de lamp te houden terwijl deze aanstaat en vervolgens op de sync knop drukken. De lamp en het bedien apparaat doen dan alsof je een nieuw apparaat toevoegd, dus met het geknipper e.d.

Vaak komt de lamp dan weer gewoon goed werkend in de app; voor mij in ieder geval. En niet altijd |:(
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee