RAID-1 + SINGLE M2-SSD?

Pagina: 1
Acties:

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-07 13:57
Hallo,
in mijn nieuwe systeem wil ik de RAID 1 gebruiken voor data opslag.

Ik wil de raid controller gebruiken van mijn moederboord: B550M-S2H

Ik heb een Kingston A2000 1TB in de M2 slot gebruiken voor windows en games etc. D
Deze wil ik niet in de RAID. Als deze wegvalt, (liever niet) maar prima....

De Raid 1 wil ik gebruiken voor foto's/documenten op 2x: Crucial MX500 1TB SSD.

Gaat dit werken via het moederboord?
2x SSD in RAID-1 via SATA
+
1x M2 zonder RAID?

iRacing Profiel

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 05:48

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen werken, maar heb je de handleiding van het moederbord er al eens op nageslagen of die nog bijzonderheden geeft?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• refused81
_Dune_ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:12:
Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen werken, maar heb je de handleiding van het moederbord er al eens op nageslagen of die nog bijzonderheden geeft?
Yes, maar die is er niet duidelijk in. Wel dat de m2 met ssd via sata geen raid kan vormen. Wat prima is, want dit wil ik ook niet, en vergroot ook de kansen dat het gaat werken.

Maar ik twijfel als ik raid in bios inschakel dat dat de enigste optie wordt qua ssd/m2 en dan zou ik een probleem hebben

Ik kan het nog niet testen omdat ik nog 1 ssd mis... voordat ik die bestel zou het fijn vinden als ik wat bevestiging krijg dat het kan 😇

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-08 22:09

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Onthou wel 1 ding: raid is geen backup!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 05:48

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ja, dit moet inderdaad wel gaan werken, maar zoals @Tortelli ook aangeeft dit kan je niet als backup zien. RAID is alleen bedoeld om het wegvallen van een schijf/SSD op te vangen, zodat je nogsteeds bij jouw data kunt. Echter elke fout die ontstaat op een deel van de mirror zal vanzelf op het andere deel terecht komen. Zoals corrupte data, per ongeluk verwijderen van bestanden en eventueel een virus.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• refused81
Thanks...goed advies.

ik ben ook niet perse op zoek naar een ‘backup’.
Ik ben op zoek naar een oplossing om data op 1 lokatie op te slaan en wanneer een drive kapot gaat, ik niet alles kwijt ben.

In theorie kan ik ook 2 ssds gebruiken zonder raid en en dan eentje als backup schijf gebruiken.

In dit geval kies ik voor raid, omdat het het wat makkelijker is.

No more no less.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:15
refused81 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:25:
Maar ik twijfel als ik raid in bios inschakel dat dat de enigste optie wordt qua ssd/m2 en dan zou ik een probleem hebben
Die RAID optie geldt voor de SATA controller, als je een NVMe SSD gebruikt zoals de A2000 heeft dat geen enkele invloed op elkaar. Daarbij, zelfs als de SATA controller in RAID staat wordt normaal gesproken een losse schijf die niet opgenomen is in een array gewoon als AHCI disk doorgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-07 10:40

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik had een paar jaren terug 2x SSDs in RAID-1 draaien. Dat werkte wel, maar... TRIM werkte daarop niet waardoor je echt een mega trage performance (<5MB/s voor schrijven) had.

Dat lag specifiek aan het gebrek aan TRIM op de Intel RST controller. Geen idee of dat in nieuwere versies verbeterd is.

Hardware:
SSD: 2x Crucial M500 240GB
Moederbord: Gigabyte H87M-D3H

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:46

nelizmastr

Goed wies kapot

webfreakz.nl schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:22:
Ik had een paar jaren terug 2x SSDs in RAID-1 draaien. Dat werkte wel, maar... TRIM werkte daarop niet waardoor je echt een mega trage performance (<5MB/s voor schrijven) had.

Dat lag specifiek aan het gebrek aan TRIM op de Intel RST controller. Geen idee of dat in nieuwere versies verbeterd is.

Hardware:
SSD: 2x Crucial M500 240GB
Moederbord: Gigabyte H87M-D3H
Gezien dat spul intussen 7 jaar oud is en hier geen Intel wordt gebruikt mag intussen wel worden aangenomen dat dat geen issue meer is. De overgangsperiode naar SSD’s als standaard zijn we intussen voorbij gelukkig :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-07 10:40

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

nelizmastr schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 08:55:
[...]

Gezien dat spul intussen 7 jaar oud is en hier geen Intel wordt gebruikt mag intussen wel worden aangenomen dat dat geen issue meer is. De overgangsperiode naar SSD’s als standaard zijn we intussen voorbij gelukkig :)
Ik hoop het ook. Echter gisteravond heb ik nog wat gezocht hierover, op de Intel C600 series chip wordt het schijnbaar ondersteund, zag een screenshot met VROC (Virtual RAID on CPU) waar het ondersteund wordt, en vast ook in enterprise hardware (RSTe of andere profi spul). In reguliere consumenten hardware met Intel RST lijkt het nog niet te kunnen en heb geen sluitend bewijs gezien over AMD. Dus... keep me posted heb graag zelf ook een RAID-1 setup niet voor de performance maar wel voor redundantie.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A_blacksoul
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 21:28
ik heb een m2 disk voor OS, en 4 sata disks in Raid 10, geen probleem. je moet alleen kijken of M2 geen lanes deelt met SATA, want dat betekent dat je niet alle sata aansluitingen kunt gebruiken. Ik had wel het probleem dat ik eerst windows installeerde, en pas daarna RAID aanzette. dat kun je beter niet doen. kan vast wel, maar is gedoe.
Pagina: 1