Hoi! In de zomer ben ik heel erg geïnteresseerd geraakt in het zelf bouwen van een PC. Nu ben ik toch van plan om het ook echt te gaan doen maar weet ik niet of het lijstje dat ik heb samengesteld ook echt waar is voor het geld dat ik eraan uitgeef. Ik weet van de GPU en CPU dat ze heel lastig te verkrijgen zijn momenteel, maar daar heb ik het geduld wel voor. Hieronder staan dus de details om rekening mee te houden voor als je denkt dat er iets beter kan:
Ik zoek een?
Ik wil dus eigenlijk een beetje zien of dit lijstje dat ik heb samengesteld over de laatste paar maanden wel het beste is wat ik kan krijgen voor mijn geld en of het ook een beetje samengaat met mijn voorkeuren:
Iedereen zeer bedankt met wat er beter kan! De meeste opties heb ik verwerkt en hier beneden in een tabel gezet (wat ook mijn definitieve nieuwe PC wordt). Als er nog iemand denkt dat er iets toch nog veel beter kan. Zeg het snel want over een paar dagen wordt alles gekocht.
Randapparatuur dat ik na een tijdje erbij wil kopen (muis en koptelefoon hoeven er niet perse bij, maar als er toch iets kapot weet te gaan dat ik wel gelijk weet wat ik wil):
AOC C24G1 - € 189,00 - CoolBlue
Logitech G413 zwart - € 77,99 - CoolBlue
Corsair Harpoon RGB wireless - € 54,99 - Megekko
Logitech G533 wireless - € 119,99 - CoolBlue
Wat is je budget?
€1.600, er mag wel ietsje overheen worden gegaan maar 1600 is de absolute max.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merkvoorkeuren telt reputatie mee (Gaan de producten lang mee? / Zijn er niet te veel negatieve dingen rond het merk?). Misschien trouwens ook waar ik de producten ga kopen. Ik weet dat ik de reviews kan lezen, maar door bijv winacties is het lastig om de echte reviews te lezen.
Met PC voorkeuren:
1. WiFi. De PC zal in mijn slaapkamer komen te staan wat aan de andere kant van het huis is met waar de router staat, dus het internet is heel slecht. Ik wil uiteindelijk ook gewoon goed online kunnen spelen met vrienden en niet dat ik telkens moet vrezen dat mijn internet wegvalt (wat dus altijd mijn ervaring is geweest).
2. De onderdelen moeten een hele lange tijd mee kunnen gaan en dat hij makkelijk te upgraden is naar bijv een veel betere CPU en/of GPU zonder dat ik daarbij iets anders moet veranderen/upgraden.
3. Temperatuur. Aangezien zomers ondraaglijk zullen gaan worden / al zijn en de PC op 1 van de heetste plekken in het huis komt te staan, is koeling ook wel even een hele goede punt om rekening mee te houden, daarom heb ik dus die Lian Li Lancool Mesh II gekozen omdat die als beste uit de test kwam bij GamersNexus, maar ik heb geen geld over voor extra fans (als dat eventueel nodig is).
Wat minder voorkeur heeft is hoeveel geluid hij maakt. Van mij mag hij zelfs wel een beetje eentonig geluid maken. Ook wil ik het liefst geen of een klein beetje RGB, maar niet dat het letterlijk heel Nederland en België kan verlichten in regenbogen.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zal hem voornamelijk gebruiken om te gamen (Ark, minecraft met "zware" (rlcraft / zelf samengesteld) mods, gta V, games met mooie en hoge graphics etc) en misschien in de toekomst grafisch ontwerpen, lijkt me wel leuk om te doen. Ik ga trouwens niet overclocken.
*Ik ga trouwens van een oude PC Windows 10 pakken. Hoe ik dat zal doen zal ik wel bijJayzTwoCents zien.*
Ik zoek een?
Ik wil dus eigenlijk een beetje zien of dit lijstje dat ik heb samengesteld over de laatste paar maanden wel het beste is wat ik kan krijgen voor mijn geld en of het ook een beetje samengaat met mijn voorkeuren:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 409,- | € 409,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 | € 149,90 | € 149,90 |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Lian Li Lancool II Mesh Performance | € 119,- | € 119,- |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 24,59 | € 24,59 |
1 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX432C18FB2/8 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | EVGA SuperNOVA 650 G2 | € 112,- | € 112,- |
1 | Solid state drives | WD Black NVMe SSD SN750 1TB (zonder heatsink) | € 139,- | € 139,- |
1 | Solid state drives | WD Black NVMe SSD SN750 250GB (zonder heatsink) | € 48,99 | € 48,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.002,48 |
Iedereen zeer bedankt met wat er beter kan! De meeste opties heb ik verwerkt en hier beneden in een tabel gezet (wat ook mijn definitieve nieuwe PC wordt). Als er nog iemand denkt dat er iets toch nog veel beter kan. Zeg het snel want over een paar dagen wordt alles gekocht.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 414,38 | € 414,38 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 | € 139,- | € 139,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio | € 519,70 | € 519,70 |
1 | Behuizingen | Lian Li Lancool II Mesh Performance | € 119,- | € 119,- |
1 | Netwerkadapters | Gigabyte GC-WBAX200 | € 35,90 | € 35,90 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit) | € 38,12 | € 38,12 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | € 74,12 | € 74,12 |
1 | Voedingen | MSI MPG A650GF | € 95,05 | € 95,05 |
1 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 2TB | € 212,35 | € 212,35 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.647,62 |
Randapparatuur dat ik na een tijdje erbij wil kopen (muis en koptelefoon hoeven er niet perse bij, maar als er toch iets kapot weet te gaan dat ik wel gelijk weet wat ik wil):
AOC C24G1 - € 189,00 - CoolBlue
Logitech G413 zwart - € 77,99 - CoolBlue
Corsair Harpoon RGB wireless - € 54,99 - Megekko
Logitech G533 wireless - € 119,99 - CoolBlue
Wat is je budget?
€1.600, er mag wel ietsje overheen worden gegaan maar 1600 is de absolute max.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merkvoorkeuren telt reputatie mee (Gaan de producten lang mee? / Zijn er niet te veel negatieve dingen rond het merk?). Misschien trouwens ook waar ik de producten ga kopen. Ik weet dat ik de reviews kan lezen, maar door bijv winacties is het lastig om de echte reviews te lezen.
Met PC voorkeuren:
1. WiFi. De PC zal in mijn slaapkamer komen te staan wat aan de andere kant van het huis is met waar de router staat, dus het internet is heel slecht. Ik wil uiteindelijk ook gewoon goed online kunnen spelen met vrienden en niet dat ik telkens moet vrezen dat mijn internet wegvalt (wat dus altijd mijn ervaring is geweest).
2. De onderdelen moeten een hele lange tijd mee kunnen gaan en dat hij makkelijk te upgraden is naar bijv een veel betere CPU en/of GPU zonder dat ik daarbij iets anders moet veranderen/upgraden.
3. Temperatuur. Aangezien zomers ondraaglijk zullen gaan worden / al zijn en de PC op 1 van de heetste plekken in het huis komt te staan, is koeling ook wel even een hele goede punt om rekening mee te houden, daarom heb ik dus die Lian Li Lancool Mesh II gekozen omdat die als beste uit de test kwam bij GamersNexus, maar ik heb geen geld over voor extra fans (als dat eventueel nodig is).
Wat minder voorkeur heeft is hoeveel geluid hij maakt. Van mij mag hij zelfs wel een beetje eentonig geluid maken. Ook wil ik het liefst geen of een klein beetje RGB, maar niet dat het letterlijk heel Nederland en België kan verlichten in regenbogen.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zal hem voornamelijk gebruiken om te gamen (Ark, minecraft met "zware" (rlcraft / zelf samengesteld) mods, gta V, games met mooie en hoge graphics etc) en misschien in de toekomst grafisch ontwerpen, lijkt me wel leuk om te doen. Ik ga trouwens niet overclocken.
*Ik ga trouwens van een oude PC Windows 10 pakken. Hoe ik dat zal doen zal ik wel bijJayzTwoCents zien.*
[Voor 51% gewijzigd door EltjeMentje op 01-01-2021 20:22]