Vraag

• EltjeMentje
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-05-2022
Hoi! In de zomer ben ik heel erg geïnteresseerd geraakt in het zelf bouwen van een PC. Nu ben ik toch van plan om het ook echt te gaan doen maar weet ik niet of het lijstje dat ik heb samengesteld ook echt waar is voor het geld dat ik eraan uitgeef. Ik weet van de GPU en CPU dat ze heel lastig te verkrijgen zijn momenteel, maar daar heb ik het geduld wel voor. Hieronder staan dus de details om rekening mee te houden voor als je denkt dat er iets beter kan:

Ik zoek een?
Ik wil dus eigenlijk een beetje zien of dit lijstje dat ik heb samengesteld over de laatste paar maanden wel het beste is wat ik kan krijgen voor mijn geld en of het ook een beetje samengaat met mijn voorkeuren:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 409,-€ 409,-
1MoederbordenGigabyte B550 Aorus ELITE AX V2€ 149,90€ 149,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenLian Li Lancool II Mesh Performance€ 119,-€ 119,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 24,59€ 24,59
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C18FB2/8€ 0,-€ 0,-
1VoedingenEVGA SuperNOVA 650 G2€ 112,-€ 112,-
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN750 1TB (zonder heatsink)€ 139,-€ 139,-
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN750 250GB (zonder heatsink)€ 48,99€ 48,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.002,48

Iedereen zeer bedankt met wat er beter kan! De meeste opties heb ik verwerkt en hier beneden in een tabel gezet (wat ook mijn definitieve nieuwe PC wordt). Als er nog iemand denkt dat er iets toch nog veel beter kan. Zeg het snel want over een paar dagen wordt alles gekocht.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 414,38€ 414,38
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio€ 519,70€ 519,70
1BehuizingenLian Li Lancool II Mesh Performance€ 119,-€ 119,-
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 35,90€ 35,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 38,12€ 38,12
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 74,12€ 74,12
1VoedingenMSI MPG A650GF€ 95,05€ 95,05
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 212,35€ 212,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.647,62

Randapparatuur dat ik na een tijdje erbij wil kopen (muis en koptelefoon hoeven er niet perse bij, maar als er toch iets kapot weet te gaan dat ik wel gelijk weet wat ik wil):

AOC C24G1 - € 189,00 - CoolBlue
Logitech G413 zwart - € 77,99 - CoolBlue
Corsair Harpoon RGB wireless - € 54,99 - Megekko
Logitech G533 wireless - € 119,99 - CoolBlue

Wat is je budget?
€1.600, er mag wel ietsje overheen worden gegaan maar 1600 is de absolute max.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merkvoorkeuren telt reputatie mee (Gaan de producten lang mee? / Zijn er niet te veel negatieve dingen rond het merk?). Misschien trouwens ook waar ik de producten ga kopen. Ik weet dat ik de reviews kan lezen, maar door bijv winacties is het lastig om de echte reviews te lezen.

Met PC voorkeuren:
1. WiFi. De PC zal in mijn slaapkamer komen te staan wat aan de andere kant van het huis is met waar de router staat, dus het internet is heel slecht. Ik wil uiteindelijk ook gewoon goed online kunnen spelen met vrienden en niet dat ik telkens moet vrezen dat mijn internet wegvalt (wat dus altijd mijn ervaring is geweest).

2. De onderdelen moeten een hele lange tijd mee kunnen gaan en dat hij makkelijk te upgraden is naar bijv een veel betere CPU en/of GPU zonder dat ik daarbij iets anders moet veranderen/upgraden.

3. Temperatuur. Aangezien zomers ondraaglijk zullen gaan worden / al zijn en de PC op 1 van de heetste plekken in het huis komt te staan, is koeling ook wel even een hele goede punt om rekening mee te houden, daarom heb ik dus die Lian Li Lancool Mesh II gekozen omdat die als beste uit de test kwam bij GamersNexus, maar ik heb geen geld over voor extra fans (als dat eventueel nodig is).

Wat minder voorkeur heeft is hoeveel geluid hij maakt. Van mij mag hij zelfs wel een beetje eentonig geluid maken. Ook wil ik het liefst geen of een klein beetje RGB, maar niet dat het letterlijk heel Nederland en België kan verlichten in regenbogen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zal hem voornamelijk gebruiken om te gamen (Ark, minecraft met "zware" (rlcraft / zelf samengesteld) mods, gta V, games met mooie en hoge graphics etc) en misschien in de toekomst grafisch ontwerpen, lijkt me wel leuk om te doen. Ik ga trouwens niet overclocken.

*Ik ga trouwens van een oude PC Windows 10 pakken. Hoe ik dat zal doen zal ik wel bijJayzTwoCents zien.*

[Voor 51% gewijzigd door EltjeMentje op 01-01-2021 20:22]

Beste antwoord (via EltjeMentje op 31-12-2020 15:01)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:02
Maak ff een lijstje met Handleiding Pricewatch

850w heb je niet nodig en MWE Gold V2 is niet interessant. Ga voor een 650w van hoge kwaliteit als pricewatch: MSI MPG A650GF. Meer dan zat voor een RTX 3070.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Uszka

850w heb je niet nodig en MWE Gold V2 is niet interessant. Ga voor een 650w van hoge kwaliteit als pricewatch: MSI MPG A650GF. Meer dan zat voor een RTX 3070.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar DAA.

• EltjeMentje
Uszka schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:02:

Ik heb het al veranderd naar een 650W PSU, de EVGA SuperNOVA 650 G2, 850 is inderdaad net teveel wat ik zag bij pcpartpicker. En bedankt voor die tip van de tabel. Ik zag zo'n tabel al vaker voorbij komen, maar wist niet hoe mensen die hadden gedaan, nu wel :) .

• EltjeMentje
Sorry, ik weet nog niet al teveel termen. Wat betekent DAA?

• Uszka
Die EVGA is niet erg interessant voor die prijs. Verbaas mij dat die nog leverbaar is want is al enige tijd EOL (End Of Life) De MSI is beter en goedkoper.

DAA is desktop aankoop advies.

• EltjeMentje
Uszka schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:01:
Die EVGA is niet erg interessant voor die prijs. Verbaas mij dat die nog leverbaar is want is al enige tijd EOL (End Of Life) De MSI is beter en goedkoper.

DAA is desktop aankoop advies.
Dan zal ik die toch maar doen. Ik zat met MSI te twijfelen van wat er bij hun speelde laatst en met mijn merkvoorkeuren, maar ik zal dat dan wel even opzij zetten. Met de EVGA zag ik dat ie nog best geliefd was/is dus daarom dat ik die koos, maar als die zover heen is, laat maar.

Thanks, ik heb nog wat te leren dus.

• Uszka
EVGA moet het hebben van de naam, niet van hoogstaande kwaliteit en prestaties (al was de G3 geen verkeerde voeding maar is inmiddels aan alle kanten ingehaald)

• EltjeMentje
Uszka schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:16:
EVGA moet het hebben van de naam, niet van hoogstaande kwaliteit en prestaties (al was de G3 geen verkeerde voeding maar is inmiddels aan alle kanten ingehaald)
Ah, oké. Thanks voor de feedback btw! Is er trouwens nog iets op te merken of was de PSU het enige?

• Uszka
Geheugen is niet leverbaar en maar 8GB. Daar zou ik pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B van maken.

SSD's zijn duur. Leg wat bij en je hebt een hele goede 2TB pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:05
Volgens de redactie van deze site is het verschil in prestatie tussen de beste 3060Ti en een 3070 in de praktijk nauwelijks merkbaar

• EltjeMentje
Uszka schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:14:
Geheugen is niet leverbaar en maar 8GB. Daar zou ik pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B van maken.

SSD's zijn duur. Leg wat bij en je hebt een hele goede 2TB pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB
Ohw, van de RAM heb ik blijkbaar de verkeerde geselecteerd, ik had namelijk ook 1 van 2x8 3200 maar ik heb toch de verkeerde weten te pakken. Ik zal hem wel veranderen naar die Ballistix.

Van de ssd's leek het me handig om Windows en andere apps op een 250gb ssd te doen en games op een 1tb maar dat maakt blijkbaar niet veel uit. Ik zal het aanpassen.

• EltjeMentje
martyw schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:40:
Volgens de redactie van deze site is het verschil in prestatie tussen de beste 3060Ti en een 3070 in de praktijk nauwelijks merkbaar
(Disclaimer: ik heb niet veel kennis over hoe het zit met de vram etc in GPU's en hoe belangrijk het is) Ik had gisteren gelezen dat er in de 3060 ti 6gb vram zit tegenover 8gb in de 3070 en dat in de laatste games 6gb vram niet altijd genoeg is of is dat niet helemaal waar?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EltjeMentje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:54:
[...]

(Disclaimer: ik heb niet veel kennis over hoe het zit met de vram etc in GPU's en hoe belangrijk het is) Ik had gisteren gelezen dat er in de 3060 ti 6gb vram zit tegenover 8gb in de 3070 en dat in de laatste games 6gb vram niet altijd genoeg is of is dat niet helemaal waar?
RTX3060Ti heeft 8GB Vram(3070 is 8-11% beter)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• EltjeMentje
@Hackus Ohw, nou voel ik me wel goed dom. Oké, het maakt dus helemaal niet uit, ik zal het dus veranderen naar een MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio. Wel bedankt trouwens.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Qua WiFi zou ik dit pakken pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200 maar liever bekabeld. Heb je met een smartphone goede verbinding op je slk ?

MB kan dan naar pricewatch: MSI B550-A PRO (zonder RGB)

[Voor 25% gewijzigd door Hackus op 31-12-2020 16:26]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:05
Voor de wifi kun je een moederbord daarmee nemen, bijvoorbeeld de Asus Prime B550M-A (WI-FI).

Die kast is maar bij 1 leverancier met een reputatie te vinden, de Fractal Design Meshify C koelt ook goed, zeker met een paar extra ventilators - en is bij meerdere leveranciers te vinden

• EltjeMentje
Hackus schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:25:
Qua WiFi zou ik dit pakken pricewatch: Gigabyte GC-WBAX200 maar liever bekabeld. Heb je met een smartphone goede verbinding op je slk ?

MB kan dan naar pricewatch: MSI B550-A PRO (zonder RGB)
Op m'n mobiel en chromebook heb ik meestal wel prima internet maar heel soms is het toch wel dat het heel makkelijk wegvalt of heel slecht werkt. Ik ga dan toch maar wel een netwerkadapter nemen, ik dacht dat ik dingen ervoor moest installeren maar bij die is het blijkbaar heel simpel.

Met het moederbord zal ik wel de Gigabyte AORUS B550 Elite V2 nemen. Die vind ik er redelijk mooi uitzien nog en lijkt me zeer prettig in gebruik. Wel bedankt voor de aanrader.

• EltjeMentje
martyw schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:45:
Voor de wifi kun je een moederbord daarmee nemen, bijvoorbeeld de Asus Prime B550M-A (WI-FI).

Die kast is maar bij 1 leverancier met een reputatie te vinden, de Fractal Design Meshify C koelt ook goed, zeker met een paar extra ventilators - en is bij meerdere leveranciers te vinden
Bedankt voor de tip maar ik neem toch net een andere moederbord met een netweradapter. Voor de case wilde ik eigenlijk de Lian Li Lancool II Mesh blijven gebruiken omdat hij makkelijk in gebruik is en bij Azerty is hij geloof ik nog even aanwezig, maar bedankt voor de aanrader.

• Razortek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:18
Waarom niet de pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 ?
Is de Elite v2, maar dan met Wifi (en een extra M2 shield). Voor 10 euro ga je geen degelijke Wifi adapter vinden, denk ik.
Omdat je zelf aangeeft dat het heet wordt in de zomer zou ik toch voor een iets betere CPU koeler gaan. Ik vind de 212 altijd maar wat overhyped eigenlijk. Iets als een pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black is al een stuk beter; of anders iets als een Scythe Mugen/Ninja/Fuma2.
https://linustechtips.com...er-performance-tier-list/ Dit is wel redelijk accuraat; 212 Black is ~Tier 5/6, Phantom al Tier 4 (ding is veel beter dan zijn prijs doet vermoeden).

• EltjeMentje
Razortek schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:10:
Waarom niet de pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2 ?
Is de Elite v2, maar dan met Wifi (en een extra M2 shield). Voor 10 euro ga je geen degelijke Wifi adapter vinden, denk ik.
Omdat je zelf aangeeft dat het heet wordt in de zomer zou ik toch voor een iets betere CPU koeler gaan. Ik vind de 212 altijd maar wat overhyped eigenlijk. Iets als een pricewatch: Gelid Solutions Phantom Black is al een stuk beter; of anders iets als een Scythe Mugen/Ninja/Fuma2.
https://linustechtips.com...er-performance-tier-list/ Dit is wel redelijk accuraat; 212 Black is ~Tier 5/6, Phantom al Tier 4 (ding is veel beter dan zijn prijs doet vermoeden).
De Gigabyte B550 AORUS Elite AX V2 had ik ook (zie eerste lijstje), maar iemand voor je raadde een netwerkadapter aan en daarnet las ik dat het beter is om er zo één te hebben omdat die veel makkelijker te vervangen/upgraden zijn (wat ik ook veel prettiger vind dan gelijk de hele moederbord moeten te vervangen als er daar iets mis mee is) en als ik dus de WiFi-loze neem heb ik wat geld over om er zo één te nemen (Plus de tabel klopt niet helemaal met hoeveel het totaal is. De CPU bijvoorbeeld is ergens anders €350 dus daar spaar ik al veel geld mee waarmee ik dus wel een betere adapter mee kan kopen). Ook is het dat ik nu maar 1 SSD neem van 2tb. Dus maar 1 heatsink voor nu is prima.

Qua koeler zat ik inderdaad een beetje bij de populaire versies te kijken. Ik had eerst een Be Quiet Dark Rock Pro 4, maar die was toch net wat te duur dus daarom dat ik de 212 koos. Nu ik trouwens hier (Hardware info: 62 CPU-luchtkoelers vergeleken) heb gekeken ga ik denk ik voor de Gelid Solutions Phantom Black. Die doet het blijkbaar nog behoorlijk goed in die test en blijkt inderdaad ook een heel stuk beter te zijn dan de 212

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:48
Razortek schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:10:
Die lijst kijkt alleen naar de koelprestaties. De 65W TDP 5600x heeft niet veel nodig. Een CM 212 is stiller en compacter dan Gelid's Phantom Black wat een stevig ding is. Lijkt mij de betere keuze in dit geval.

• EltjeMentje
@Djarune Met geluid vind ik juist niet erg (vind ik heel persoonlijk zelfs wat prettiger). Qua koeling is de Gelid Phantom Black ook veel beter als ik deze website mag geloven: Hardware info: 62 CPU-luchtkoelers vergeleken

• Uszka
Zo'n simulatiesocket is totaal niet representatief voor de praktijk. Daarbij is de Phantom Black een enorm lomp ding van matige kwaliteit en matige afwerking.

• EltjeMentje
Uszka schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:57:
[...]

Zo'n simulatiesocket is totaal niet representatief voor de praktijk. Daarbij is de Phantom Black een enorm lomp ding van matige kwaliteit en matige afwerking.
Wat vind jij dan de beste luchtkoeler voor ongeveer €40? Want nu ben ik een beetje de weg kwijt.

Zal ik anders gewoon de Arctic Freezer 34 eSports Duo nemen? Is nog een redelijke prijs, Arctic is een behoorlijk goed bedrijf (denk ik, ze hebben wel 1 van de beste cpu-waterkoelers) en koelt behoorlijk goed.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

EltjeMentje schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:00:
[...]

Wat vind jij dan de beste luchtkoeler voor ongeveer €40? Want nu ben ik een beetje de weg kwijt.

Zal ik anders gewoon de Arctic Freezer 34 eSports Duo nemen? Is nog een redelijke prijs, Arctic is een behoorlijk goed bedrijf (denk ik, ze hebben wel 1 van de beste cpu-waterkoelers) en koelt behoorlijk goed.
pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II
pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart

• EltjeMentje
Ik ga toch voor de Arctic, maar bedankt voor de aanraders.

• Uszka
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee