Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• larserik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-04-2021
Ik woon in een woning van de woningbouwvereniging en ik heb problemen om mijn woonkamer warm te stoken. Hebben jullie misschien voorstellen voor wijzigingen die ik kan doorvoeren om dit probleem te verbeteren? Ik vrees dat de radiator in de woonkamer eigenlijk gewoon te klein is en de ketel eigenlijk gewoon teveel flow geeft voor het formaat installatie, maar verbetering moet kunnen lijkt me?

In de badkamer hangt een Intergas HR 24/18.
De pompstand staat op 1, ik heb desondanks enorme ruis in mijn leidingen (installatie is goed ontlucht, ook met alle radiatoren vol open blijft de ruis aanwezig).
In de woonkamer hangt een Honeywell round T87RF 2025.

Vanaf de ketel is er een splitsing richting de keuken en de badkamer --> slaapkamer --> woonkamer.
In de badkamer (6,1 m2) hangt 1 radiator (type 22, 43x32cm)
In de slaapkamer (9,2 m2) hangt 1 radiator (type 21, 40x120 cm)
In de woonkamer (18,7 m2) hangt 1 radiator (type 21, 40x200 cm)
In de keuken (en gang) (7,5 m2) hangt 1 radiator (type 21 70x50 cm)
Alle radiatoren zijn voorzien van een dubbel instelbare radiatorkraan en een voetventiel.

Omdat de badkamer, slaapkamer en keuken echt onaangenaam warm worden heb ik de radiatorkranen daar recent vervangen voor thermostatische kranen.

Ik ben al aan het proberen geweest om de instellingen van de ketel te wijzigen (zowel de standaard instellingen als de monteurs instellingen/parameters), en ondanks dat ik wel wat verbetering heb blijft het moeizaam gaan om de woonkamer warm te krijgen (het warmt gemiddeld 1 tot 1,5 graad per uur op).

Snachts gaat de thermostaat op 15, sochtends als ik opsta draai ik die naar 21. De woning heeft een energielabel D. Ook heb ik recent alle tochtstrippen laten vervangen, dit heeft iig meer comfort opgeleverd, omdat ik de tocht in huis kwijt ben. Ook heeft een klusjesman van de woningbouw de vensterbank boven de radiator in de woonkamer een stuk van het kozijn gehaald zodat de radiator zijn warmte daar beter kwijt kan.
Achter de radiatoren aan de buitenmuur (slaapkamer en woonkamer) zit tegen de muur radiatorfolie.

Ik ben tevens met behulp van een infraroodmeter bezig geweest om de installatie waterzijdig in te regelen. Om een redelijke delta T (10 tot 15 graden is ongeveer max bij een aanvoer tussen de 60 en 80) te behalen moet ik alle voetventielen vrijwel volledig knijpen.

Er vanuit gaande dat de installatie volledig in fabrieksinstellingen staat (zowel cv als radiatoren totaal niet ingeregeld), welke instellingen zouden jullie mij adviseren?
Is het in dit geval wellicht zinvol om het moduleren van de ketel uit te schakelen? (ook omdat de temperatuur niet hoger komt dan 20,5 wanneer de kamerthermostaat op 21 staat, dus dat suggereert dat de ketel de aanvoertemperatuur wellicht te vroeg verlaagt?)

parameters ketel vanaf pagina 41:
https://www.google.com/ur...Vaw1JJ6QTtDTACqRlVSdeObmK

Kan iemand mij tevens uitleggen waarom ik naast deze parameters ook nog een aantal dezelfde parameters met een punt erachter terugvind in het menu op de ketel? is dit een min/max?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• rashnu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06-2023
Waarom staat de pomp stand op 1? Parameter 2 in het menu?
Dit kan je beter op 0 zetten, dus alleen nadraaien. dan ben je van de ruis af wanneer je niet verwarmt.

Maar kan je een lijst maken van de parameters, als ze een afwijkende waarde hebben?
Misschien dat we daar iets vreemds aan kunnen zien.

[ Voor 9% gewijzigd door rashnu op 31-12-2020 12:28 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:00
larserik schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:18:
[...]
Ik vrees dat de radiator in de woonkamer eigenlijk gewoon te klein is en de ketel eigenlijk gewoon teveel flow geeft voor het formaat installatie, maar verbetering moet kunnen lijkt me?
[...]
Ik denk wel dat dit de conclusie is.

Heb zelf ook in een appartement gewoond waar gewoon een te zware ketel hing. De pomp heb ik daar toen ook al op de laagste stand gezet, het was maar een appartement van 58m2 namelijk. Je klachten over ruisen van de leidingen komen mij wel bekend voor.

Eigenlijk wil je in de woonkamer meer vermogen hebben, zodat het daar sneller opwarmt. De rest van de ruimtes zal dan ook niet meer veel te warm worden vermoed ik.

Aangezien je de pomp al op de laagste stand hebt gezet kan die niet nog lager. Wat ik John Visser CV-optimalisatie vaak zie doen is een inregelkraan/inregelafsluiter plaatsen onder de ketel. Ben er zelf niet bekend mee, maar wat ik er van begrijp is dat je daarmee de totale hoeveelheid flow door je systeem kunt aanpassen.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2020 12:48 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:28
Ik zou hem 's nachts ook minder laag zetten, dan hoeft er ook niet zoveel warmte in om het weer behaaglijk te maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

larserik schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:18:
Vanaf de ketel is er een splitsing richting de keuken en de badkamer --> slaapkamer --> woonkamer.
In de badkamer (6,1 m2) hangt 1 radiator (type 22, 43x32cm)
In de slaapkamer (9,2 m2) hangt 1 radiator (type 21, 40x120 cm)
In de woonkamer (18,7 m2) hangt 1 radiator (type 21, 40x200 cm)
In de keuken (en gang) (7,5 m2) hangt 1 radiator (type 21 70x50 cm)
Voor een woonkamer wordt 85W per m2 geadviseerd op 22 graden. In jouw geval 1589W. Er hangt nu een radiator met 1875W vermogen op 80/60/20. Als je dus op 80 zou stoken, haal je het vermogen wel. Maar ga je lager, dan wordt het krapjes.
Ik ben tevens met behulp van een infraroodmeter bezig geweest om de installatie waterzijdig in te regelen. Om een redelijke delta T (10 tot 15 graden is ongeveer max bij een aanvoer tussen de 60 en 80) te behalen moet ik alle voetventielen vrijwel volledig knijpen.
Dat zou niet zo ver moeten. Klinkt alsof je nog te veel flow hebt, waardoor het water niet goed kan afkoelen. Daarnaast zou ik ze niet zo ver knijpen, met dergelijke temperaturen is een delta van 20 ook goed hoor. De ketel zal zelf ook moduleren op een optimale delta, dus als je te veel knijpt verstoor je het systeem.
Kan iemand mij tevens uitleggen waarom ik naast deze parameters ook nog een aantal dezelfde parameters met een punt erachter terugvind in het menu op de ketel? is dit een min/max?
De parameters met een punt zijn gewoon andere parameters. "E" is dus iets anders dan "E." En zo worden ze ook op het scherm weergegeven.

Wat je nog kan doen is speed comfort onder je radiator hangen. Die forceren de lucht er doorheen waardoor je betere warmte afgifte krijgt.
https://www.speedcomfort.nl/

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 31-12-2020 14:29 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:24
Wat is de temperatuur in de woonkamer voordat je hem 's ochtends op 21 zet?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-11 23:47
het warmt gemiddeld 1 tot 1,5 graad per uur op).
Dat vind ik niet heel weinig.
Volgens mij heb je 2 opties:
1) afgifte verhogen, bijvoorbeeld: hogere CV water aanvoer temperatuur, grotere radiator, ventilator op de radiator zetten etc.
2) snachts de verwarming wat hoger laten staan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
busscherski schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:58:
[...]

Dat vind ik niet heel weinig.
Volgens mij heb je 2 opties:
1) afgifte verhogen, bijvoorbeeld: hogere CV water aanvoer temperatuur, grotere radiator, ventilator op de radiator zetten etc.
2) snachts de verwarming wat hoger laten staan.
Een CV zou 3 graden per uur moeten halen. Mits je maximaal stookt (dus de temperatuurinstelling op zijn hoogst).

Er is overigens een optie 3)
Een klokthermostaat. Die de verwarming een uurtje voordat je uit bed komt aan zet.

TheS4ndm4n#1919

• busscherski
RocketKoen schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:05:
[...]

Een CV zou 3 graden per uur moeten halen. Mits je maximaal stookt (dus de temperatuurinstelling op zijn hoogst).

Er is overigens een optie 3)
Een klokthermostaat. Die de verwarming een uurtje voordat je uit bed komt aan zet.
Dat kan de CV ketel wel maar de radiator kennelijk niet met deze aanvoer temperatuur.

Mijn warmtepomp haalt overigens +/- 0.2 graden per uur.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 23:09
busscherski schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:08:
[...]

Dat kan de CV ketel wel maar de radiator kennelijk niet met deze aanvoer temperatuur.

Mijn warmtepomp haalt overigens +/- 0.2 graden per uur.
Als je lage temperatuur verwarming hebt (warmtepomp, vloerverwarming) moet je de thermostaat savonds met rust laten.

TheS4ndm4n#1919

• busscherski
RocketKoen schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:10:
[...]

Als je lage temperatuur verwarming hebt (warmtepomp, vloerverwarming) moet je de thermostaat savonds met rust laten.
(Ik stook niet met een thermostaat naar WAR, constante temperatuur)

Tijdens 2 weken vakantie vorige winter wel tijdelijk op thermostaat geregeld. 10 graden. Maar 3 dagen voor thuiskomst die weer op 20 gezet.
Vandaar dat ik ongeveer weet hoelang opwarmen duurt.

• larserik
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de cv temperatuur al op de hoogst mogelijke stand staan (90), omdat het met een lagere temperatuur helemaal niet warm te krijgen is. Vervelende is wel dat het een modulerende ketel is en hij door de lage delta T de aanvoertemperatuur té snel verlaagd. Om die reden heb ik momenteel de minimale aanvoertemperatuur op 60 staan (maximale instelling, parameter E), om te zien of dat verbetering geeft, helaas geeft dit nog niet het gewenste resultaat.
Vandaag was het toen ik opstond bijvoorbeeld 17 graden, ik heb toen de thermostaat op 21 gegooid en de temperatuur in huis blijft steken op 20,5. Hij is dus al de hele dag zoet met 3,5 graad, maar behaald de ingestelde waarde op de thermostaat niet.
Aan een klok thermostaat heb ik idd ook zitten denken, maar dit wordt een vrij prijzig grapje, omdat de huidige thermostaat draadloos communiceert met de ketel. Er zijn voor hoever ik kan vinden ook maar een beperkt aantal thermostaten die dit kunnen bij deze ketel (en het betreft een huis van de woningbouw waar ik een paar jaar wil blijven in afwachting van een passendere woning, hele grote investeringen wil ik dus ook niet doen). Als ik een andere (lees: goedkopere) wil kopen zou ik dus ook nog bedrading aan moeten leggen enzovoort (en aangezien de ketel in de badkamer boven het toilet hangt is dat nog vrij complex).
@rashnu De pompstand betreft de stand bovenop de pomp zelf. Dit ivm de veels te grote hoeveelheid water die hij door deze kleine installatie probeert te pompen waardoor het water dan praktisch net zo heet terug gaat naar de ketel als dat het naar de radiator ging. Het ruizen is ook alleen aanwezig tijdens verwarmen, maar aangezien de temperatuur simpelweg niet behaald wordt, is het geluid momenteel wel continue aanwezig.
@ThinkPad is de oplossing van een afsluiter bij de ketel voor flowregeling niet slecht voor de pomp?
@Microkid In de praktijk haal ik het dus niet met de ingestelde cv temperatuur op 90. Waarschijnlijk omdat de woonkamer radiator vrij ver van de ketel af hangt (exact andere kant van de woning) meet ik een temperatuur van 60-80 bij die radiator. Als ik niet knijp gaat de aangevoerde temperatuur omlaag (en duurt het nóg langer voor het warm wordt in huis). De pompstand staat al op de laagste stand. De delta T blijft helaas kleiner dan 20.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is normaal dat het systeem er 1-1,5gr per uur wordt verwarmd vanaf 15graden. Zeker dat alle lucht er uit is ?
Elke radiator ontluchten, vooraf op koud systeem vullen +-2.5bar.
Als het 19-20 graden is, moet de radiator in zijn geheel warm voelen.ook de verste weg.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ron321
Heb je een idee wat de delta T bij de ketel is?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:28
Dat je huis 's morgens is afgekoeld tot 17 graden vind ik al iets vreselijks. Wat is het bouwjaar? 1960? Geen vlok isolatie erin zeker?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Je berekent de ruimtes nu met m2.
Dat gebeurt normaal met m3.
Ik weet niet hoe oud het appartement is maar dan moeten vorige bewoners er ook last van hebben gehad.
Waarom niet de de verhuurder bellen en melden dat je koude klachten hebt ipv zelf allerlei instellingen aan de ketel te veranderen.

Please state the nature of the technical emergency

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:42
No Hands schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:46:
Dat je huis 's morgens is afgekoeld tot 17 graden vind ik al iets vreselijks. Wat is het bouwjaar? 1960? Geen vlok isolatie erin zeker?
Oh.. Ik woon in een flat uit 1955?... 4 hoog, was laatst 13,5 graden toen ik wakker werd. Normaal ochtends nu een graad of 15.
Veel raam maar wel allemaal dubbel glas. Woonkamer iets van 25m2

Ik doe nachts de cv uit. Helemaal niet stoken is het allergoedkoopste. Trouwens mijn cv hoor je aanslaan, dat vind ik nachts irritant.
En ik heb overdag iets van 18-18,5 graden. Prima allemaal. Als de zon schijnt kan mijn verwarming zelfs uit met al die ramen

Een vriendin van mij stookt helemaal niet, heeft een enorme 70er jaren woonkamer :+

Whatever, wou maar zeggen dat continu stoken ook wat kosten en dat je lichaam ook went aan de warmte. Koukleumerij kan je ook creëren

[ Voor 15% gewijzigd door Harribo op 01-01-2021 20:01 ]

• 99ruud99
  • Laatst online: 15:16
haha @Harribo dat herken ik, al is t bij mij ook overdag vaak nog onder 16 graden xD
Maar pantoffels helpen gigantisch ;)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Microkid schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:53:
[...]
Wat je nog kan doen is speed comfort onder je radiator hangen. Die forceren de lucht er doorheen waardoor je betere warmte afgifte krijgt.
https://www.speedcomfort.nl/
@larserik weet niet of je dit overweegt èn toevallig een ING rekening hebt: maar deze apparaten staan in de ING puntenstore :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• rashnu
Kijk echt eens in het menu voor vreemde settings. Je pomp hoort niet continue te draaien.

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Moeilijk voor te stellen als je zelf tig zonnepanelen hebt liggen en een LTV warmtepomp, maar de meeste woningbouw corporaties zijn pas net begonnen met verduurzaming. En dan op de goedkoopst mogelijke manieren.

Afkoelen tot 17 graden is helemaal niet raar voor de meeste woningen van voor 1990, en al helemaal niet als er achteraf weinig is gedaan aan onderhoud.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:43
larserik schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:20:
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de cv temperatuur al op de hoogst mogelijke stand staan (90), omdat het met een lagere temperatuur helemaal niet warm te krijgen is. Vervelende is wel dat het een modulerende ketel is en hij door de lage delta T de aanvoertemperatuur té snel verlaagd. Om die reden heb ik momenteel de minimale aanvoertemperatuur op 60 staan (maximale instelling, parameter E), om te zien of dat verbetering geeft, helaas geeft dit nog niet het gewenste resultaat.
Vandaag was het toen ik opstond bijvoorbeeld 17 graden, ik heb toen de thermostaat op 21 gegooid en de temperatuur in huis blijft steken op 20,5. Hij is dus al de hele dag zoet met 3,5 graad, maar behaald de ingestelde waarde op de thermostaat niet.
Is de radiator in de woonkamer wel de gehele dag dan volledig (dus van onder tot boven) heet?
Dat zou ik even in de gaten houden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:12:
[...]

@larserik weet niet of je dit overweegt èn toevallig een ING rekening hebt: maar deze apparaten staan in de ING puntenstore :p
werkt bij mij heerlijk!

binnenkort nog eens een setje voor de andere radiator scoren :)

[ Voor 10% gewijzigd door SMSfreakie op 02-01-2021 00:21 ]

404 Signature not found

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je knijpt teveel, daarom heb je ruis. Met pomp op 1 zou je weinig ruis moeten ervaren.

Ervan uitgaande dat overal dezelfde voetventielen zijn gebruikt: tel het aantal halve slagen tussen open en dicht, dan op basis van volgende inregelen:

badkamer: 1/8
slaapkamer: 1/4
woonkamer: 11/16
keuken: 3/16

Badkamer vind ik overigens raar formaat, klopt die wel?

Dus als je 8 halve slagen op je voetventiel telt draai je de badkamer een halve slag open, je slaapkamer 1 hele slag, etc.

Dat ketel tussentijds afslaat vind ik overigens niet vreemd. Een 24/18 moet iets van 6KW kwijt, je installatie is in totaal 4,3KW (75/65/20). Zodra je radiatoren de gewenste temperatuur bereikt hebben loopt de retour op en slaat je ketel af. Op zich niet erg, ketel pompt nog even na, koelt wat af en start daarna wel opnieuw, tenminste, dat is de bedoeling.

Als je een HRE 24/18 hebt kan je overigens het minimale vermogen voor CV van 30 naar 25 zetten, daar staat tapwater ook op en is ook het vermogen waarop monteur bij onderhoud gas/lucht op afstelt.

Edit: zoek ook even de installatiehandleiding van je thermostaat erbij. Dat ding heeft 2 regelingen: standaard en optimal comfort. Mag jij raden welke regeling je huis niet warm krijgt door veel te snel terug te moduleren ;)

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 02-01-2021 01:07 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:34

_Apache_

For life.

Rijtjeshuis uit midden jaren 90 hier. Goed geïsoleerd. Deur naar trap altijd dicht ( heb ook een dreumesje rondlopen :9 )
Als de cv smorgens aanslaat is het in 10-15min warm (aanvoer 70gr). Bij een T delta van 4-5graden.
Er zijn twee radiatoren waarvan een voor de helft open staat.

Vooral door de wind kan het soms wel richting de 15graden zakken (cv @ 18gr en gaat 2030hrs uit).

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• larserik
@_JGC_ Zojuist even alle radiatoren ingesteld volgens deze waardes;
badkamer: 1/8
slaapkamer: 1/4

Het formaat van de badkamer klopt trouwens hoor. Is gewoon met de rolmaat opgemeten.

Er staat wel weer een straaljager te draaien in mijn woonkamer helaas. De ruis is niet te doen.
https://i.imgur.com/lB0nSij.mp4

Maargoed, vannacht is het iig lekker koud, dus de temperatuur zal goed dalen. Ik heb in elke ruimte een Xiaomi temperatuur en luchtvochtigheid meter hangen, die kan dan gelijk mooi registreren wat er per ruimte gebeurd vanaf het moment dat de kachel wordt aangezet morgenochtend. Zal de boel even laten draaien met alle kranen vol open, dan wordt ook het verschil in opwarmen per ruimte goed zichtbaar, aangezien de woonkamer en badkamer en keuken zonder problemen binnen no time op temperatuur zijn en blijven (en met name de 1e 2 veels te warm worden als ik daar niks aan doe).

Kom er morgen even op terug met wat metingen!

Kan trouwens niks in de installatie handleiding terugvinden over de 2 verschillende regelingen van de thermostaat (volgens mij is het ook 'gewoon' een aan-uit thermostaat?)
https://www.kijkvoelbelee...75-4844-b0f4-720397d28086

• _JGC_
  • Nu online
@larserik Is dat ruis, of geknetter omdat de boel niet goed ontlucht is? Bovenop je ketel en bovenop je expansievat ook ontluchten.
Op stand 1 zou je de pomp bijna niet moeten horen. Weet je zeker dat ie niet op 3 staat?

Edit: GENETX in "Bizar verbruik: 3600m³ gas op 70m² stookoppervlak"
Voor het instellen van comfort ipv eco.

[ Voor 23% gewijzigd door _JGC_ op 02-01-2021 23:59 ]

• rashnu
Dit klinkt als lucht in de pomp. Zou je moeten kunnen oplossen door op de ketel aan de linkerzijde te ontluchten.
Of een pomp die aanloopt in zijn huis.
Ik zou je installateur er eens naar laten kijken. maar dit geluid is niet gezond!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Hackus schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:29:
vooraf op koud systeem vullen +-2.5bar.
Kan je vertellen waarom zoveel bij een gelijkvloerse installatie?
(ik ga er vanuit dat je het niet hebt over absoluut, want dat geeft de manometer van een cv tenslotte ook niet aan)
Ik heb bij 2 hoog aan 1,6 bar al voldoende namelijk, zonder geborrel/geruis. (manometer beneden)
Bovendien zit je met koud 2,5 zo aan de 3 bij 80˚, dan gaat de veiligheid open.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• larserik
Dit geluid is ook in andere woningen aanwezig hoor, en er zit écht geen lucht in de installatie. En de pomp staat daadwerkelijk in stand 1 ja ;) Dit is 'normaal' in de woningen met deze ketel.
Als ik de flow knijp via de voetventielen wordt het minder, vandaar de conclusie, pompstand 1 nog steeds te zwaar.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ik zie op je filmpje een Heimeier kraan, haal de knop er eens af en kijk of deze instelbaar is.
Misschien staat die wel (bijna) dicht.
En als je voorinstelbare kranen hebt hoef je ook niet aan voetventielen te draaien.

• larserik
@edsandje In de 1e post had ik al aangegeven dat er inderdaad een voorinstelbare kraan onder zit. Aangezien het óf óf is (voetventiel of voorinstelbare kraan) naar ik heb begrepen heb ik 'm nu dus op 11/16 staan met het voetventiel volledig open.
Helaas geeft dat dus evengoed die enorme herrie xD

Overigens ben ik juist gaan zoeken ómdat er niks ingeregeld was, stoken werkelijk een klereherrie maakt en mijn woonkamer niet warm te krijgen is ;)

• _JGC_
  • Nu online
Lijkt me kolder dat dit normaal is. Ik heb destijds appartement van mijn vriendin ingeregeld: woonkamer, keuken, hal, badkamer en 2 slaapkamers, pomp op stand 2 zelfs en geruisloos.
Wel 1,6 bar druk max, op 3 hoog gaat er gewoon niet meer in.

Wat ook nog kan is dat de installateur de leidingen niet ontbraamd heeft, geeft ook takke herrie.

[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 03-01-2021 11:35 ]

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

larserik schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:33:
@edsandje In de 1e post had ik al aangegeven dat er inderdaad een voorinstelbare kraan onder zit. Aangezien het óf óf is (voetventiel of voorinstelbare kraan) naar ik heb begrepen heb ik 'm nu dus op 11/16 staan met het voetventiel volledig open.
Helaas geeft dat dus evengoed die enorme herrie xD

Overigens ben ik juist gaan zoeken ómdat er niks ingeregeld was, stoken werkelijk een klereherrie maakt en mijn woonkamer niet warm te krijgen is ;)
Daar had ik overheen gelezen.
Wat bedoel je met 11/16? Heimeier heeft stand 1 t/m 8 op de voorinstebare kraan.
Had je die geluiden ook al voordat je de kranen vervangen hebt?

• feddeb
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01-05-2024
...Waarschijnlijk omdat de woonkamer radiator vrij ver van de ketel af hangt (exact andere kant van de woning) meet ik een temperatuur van 60-80 bij die radiator. Als ik niet knijp gaat de aangevoerde temperatuur omlaag (en duurt het nóg langer voor het warm wordt in huis).
Als knijpen leidt tot een hogere aanvoertemperatuur en als je bedoelt dat de aanvoertemperatuur bij de wk-radiator 60 tot 80 graden is bij een keteltemperatuur van 90, dan is er toch iets ernstigs aan de hand in die aanvoerleiding? Heb je die leidingen gecheckt? Is aan- en afvoer misschien verwisseld? (Je zou niet de eerste zijn.) Of is het debiet zo ver geknepen dat er te weinig water stroomt om de warmte bij de radiator te krijgen?

• larserik
@_JGC_ De druk staat op 1,7. Monteur vult het ook ongeveer op die druk af.
En ik ben het volledig met je eens dat dit niet normaal zou moeten zijn.
Grove tekening van de installatie, ketel rood, leidingen groen en de radiatoren blauw.
https://m.imgur.com/gallery/8Uk9oMG
@edsandje de voorinstelbare kraan achter de heimeir knop heeft meer standen dan 8 ;)
https://m.imgur.com/gallery/MYGpgsn
Ik heb ze nu gezet zoals @_JGC_ in een eerdere post voorstelde.
En ja de geluiden zijn altijd al aanwezig. Ook als ik alle voorinstelbare kranen, voetventielen en thermostaatknoppen volledig open heb staan dus. Ik heb verder niks met de installatie gedaan, behalve de heimeier knoppen in de slaapkamer badkamer en keuken vervangen voor thermostatische kranen (simpelweg afschroeven en nieuwe opschroeven). Maakt voor de herrie geen verschil, wel wordt het daardoor geen 30 graden meer in de badkamer en zelfde verhaal voor de slaapkamer, die werd ook blafheet. Keuken hield ik voorheen gewoon helemaal dicht, die hoeft ook niet boven de 18 graden (en kan nu dus juist wel open tot de ingestelde temperatuur is bereikt).
De enige manier waarop ik tot op heden het geluid heb kunnen verminderen is de voetventielen knijpen.

Momenteel staat het systeem dus te draaien met deze instellingen;
badkamer: 2/16
slaapkamer: 4/16
Ik heb alle verwarmingen volledig open gedraaid, en de thermostaat in de woonkamer op 21 gedraaid.

De enige afwijkende parameters ten opzichte van de installatie handleiding zijn parameter c (25 ipv 30) E (60 ipv 40)
En uiteraard staat de pompstand op de laagste stand (1).

@feddeb Ik heb de leidingen nagelopen, er zit geen installatiefout in (jammer genoeg, dan had ik een oorzaak gevonden). De ketel moduleert volgens mij gewoon verkeerd (gooit de aanvoertemperatuur te snel omlaag). Knijpen of opengooien van de leidingen kán hier natuurlijk invloed op hebben.

• ron321
Ik zou de woonkamer volledig open zetten.

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ah het is geen Heimeier kraan ;) vandaar de andere instelling.
Is het leidingwerk allemaal opbouw? Heb je dat geluid alleen in de woonkamer of overal?
Normaal is het zeker niet, kan je een foto maken hoe het onder de ketel zit aangesloten?
Ook raar dat meerdere appartementen het ook hebben. Het is denk ik geen 1-pijps systeem?
En wat @ron321 zegt, zet die in de woonkamer helemaal open.

[ Voor 8% gewijzigd door edsandje op 03-01-2021 13:07 ]

• larserik
@edsandje Ja al het leidingwerk is inderdaad opbouw. Geluid is ook in de andere ruimtes aanwezig.

Via de link een foto van de leidingen vanaf de ketel (zitten er hier boven ipv onder).
https://imgur.com/gallery/aHggLnn

wat bedoel je met 1-pijps systeem?

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

1-pijps is het zo te zien niet.
Uitleg hier https://vasco.eu/nl-nl/bl...lleren-een-woordje-uitleg
Is dat expansievat zo aan het roesten? Lek of van het ontluchten?

Je kan eens proberen om het maximaal cv vermogen te verlagen op 25%
Je hebt 4 radiatoren en daardoor weinig waterinhoud nog geen 60 liter denk ik.

• larserik
@edsandje
Het is inderdaad een 2-pijpssysteem. Alleen in de badkamer zitten koperen leidingen, in de overige ruimtes stalen.
Het expansievat roest zo omdat die pal naast de douche hangt en dus best wat vocht te verduren heeft. Hij is verder wel in orde (zit duidelijk verschil in geluid als je op de bovenkant of onderkant tikt).

maximaal cv vermogen heb ik van de week een paar dagen op 25 laten draaien. Kun je mij misschien uitleggen wat dit exact doet?
Want ik had inderdaad aan de hand van de radiatoren etc een grove berekening gemaakt en op 25% zou de ketel alsnog 5,4kW moeten leveren? Maar wat doet het toerental van de ventilator precies met de snelheid waarmee je je woning warm stookt?

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Maximaal cv vermogen https://www.zelfenergiebe...v-ketel-zuinig-afstellen/
Even scrollen naar het kopje: Zuiniger verwarmen: vermogen ketel goed instellen

Toerental van de ventilator bepaalt de juiste gas-luchtverhouding.
Je hebt al dat vermogen niet nodig en bij jou is het ook nog eens een installatie met weinig waterinhoud en moet alle capaciteit door een 15 mm buis naar de radiatoren.

Voor de snelheid van het verwarmen zal het bij jou weinig uitmaken, die 5,4 kw is wellicht al te veel.

• _JGC_
  • Nu online
Wat hoor je overigens als je sleutel en min tegelijk indrukt op de ketel? Dan gaat ie in laaglast testmodus draaien, 25% vermogen en pomp aan. Je ziet dan ook een getal op de display staan die langzaam oploopt. De temperatuur die je na een paar minuten ziet gooi je in parameter E

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:00
larserik schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 19:20:
[...]
@ThinkPad is de oplossing van een afsluiter bij de ketel voor flowregeling niet slecht voor de pomp?
[...]
Ben zelf niet bekend met de oplossing. Zie toevallig dat hij vandaag ook hier wordt genoemd: Waterkoker in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III" misschien de discussie daar even meelezen :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vuiltje schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Kan je vertellen waarom zoveel bij een gelijkvloerse installatie?
(ik ga er vanuit dat je het niet hebt over absoluut, want dat geeft de manometer van een cv tenslotte ook niet aan)
Ik heb bij 2 hoog aan 1,6 bar al voldoende namelijk, zonder geborrel/geruis. (manometer beneden)
Bovendien zit je met koud 2,5 zo aan de 3 bij 80˚, dan gaat de veiligheid open.
Bij ontluchten zakt het weer 😉

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• larserik
@edsandje Ok, parameter 3 naar 25 dus, dan staat die gelijk aan c
@_JGC_ Ik heb de testmodus even 5 minuten laten draaien. De temperatuur op het display bleef 76. Parameter E kan helaas niet hoger dan 60 (En daar staat ie al op). De ruis bleef onverminderd aanwezig.
@ThinkPad Ik zal zo even dat topic gaan lezen :)

• larserik
https://m.imgur.com/a/TxzPj7v

Hier een meting van vandaag met de huidige instellingen. De gevraagde temperatuur van 21 graden op de thermostaat in de woonkamer is dus nog steeds niet gehaald. Met name de slaapkamer is natuurlijk niet te doen zo. En terwijl ik deze grafiekjes in een document aan het plakken is de temperatuur in de woonkamer al weer verder omlaag gegaan. Helaas is de schaal niet in alle grafieken gelijk, die optie biedt de Xiaomi app helaas niet.
Het lijkt er nog het meeste op dat de ketel te vroeg terug moduleert naar een lagere temperatuur, terwijl de werkelijke warmtevraag groter is om de ruimte op temperatuur te krijgen en te houden?
Metingen met de infraroodmeter op de objecten in de ruimte leveren trouwens ook een resultaat van +/- 18 graden op. Vandaar waarschijnlijk ook de comfortklachten, ondanks dat de thermostaat op 21 staat.

Ik zal morgen nog even zo'n zelfde meting doen, maar dan met de thermostaat knoppen terug op de verwarmingen, zodat de andere ruimtes een normale temperatuur blijven.

[ Voor 10% gewijzigd door larserik op 03-01-2021 18:42 ]

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Hackus schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:59:
[...]

Bij ontluchten zakt het weer 😉
ok dus je doet zomaar wat...

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• _JGC_
  • Nu online
Vuiltje schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:47:
[...]

Vorige week gevuld na aanpassingen in het systeem, 2.2 bar erin, ontluchten en dan van 1.3 weer naar 2.2 bar vullen. Dat 3x gedaan en na de 3e keer ontluchten had ik 1.9 over.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

larserik schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:23:
https://m.imgur.com/a/TxzPj7v

Hier een meting van vandaag met de huidige instellingen. De gevraagde temperatuur van 21 graden op de thermostaat in de woonkamer is dus nog steeds niet gehaald. Met name de slaapkamer is natuurlijk niet te doen zo.
Waarom staat de slaapkamer thermostaat open? Zet die lekker dicht. 18 graden is prima daar, je kan de warmte beter gebruiken in de radiator van de woonkamer.

Ik heb het vermogen van je radiatoren eens berekend. Je zit op ruim 4 Kilowatt, 4184 tot 4384, afhankelijk welke leverancier je gebruikt (bij 80/60/20). Je hebt een ketel van 24Kw. Dat is dus te veel. Je zou het vermogen moeten terugschroeven naar 17%, of zo laag mogelijk wat daarbij in de buurt komt. Parameter 3 dus. Zie H 6.3, met keuze 25% kom je op 5,4kW.
De pomp stand ook zo laag mogelijk instellen, stand 1 (zie H 6.4). Dat is geschikt voor 5,4Kw, dus komt aardig overeen met je benodigde vermogen.

Meer kan ik even niet bedenken, behalve verder inregelen met de voetventielen zodat je per radiator een delta van ong 20 graden hebt. In DED staat een topic over gasbesparing hoe je het inregelen moet doen.

Daarnaast: je gebruikt een aan/uit thermostaat. Dat is in dit geval niet handig, want de ketel zal altijd vol vermogen gaan branden en dus snel zijn max temp halen en gaan pendelen. Wellicht is een opentherm thermostaat beter, aangezien deze om een bepaalde water temperatuur vraagt.

Het vreemde is: ik heb hier een studeerkamer van ong 3x3 meter, dus 9m2 die ik met een radiator type 11 van 40x120 (774W) keurig op 21,5 krijg. Het is dus raar waarom jij een kamer van 18,7m2 met een type 21 40x200 (1875W) niet warm krijgt.

[ Voor 57% gewijzigd door Microkid op 03-01-2021 21:28 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• larserik
@Microkid Ik heb vandaag naar aanleiding van de instellingen die @_JGC_ voorstelde;
het systeem 1 dag met alles open laten draaien om zo het verschil per ruimte in kaart te brengen.

De pomp staat al op stand 1, Parameter c en 3 staan op 25, E op 60.

Een delta van 20 valt niet te bereiken zonder de voetventielen vrijwel volledig dicht te draaien (en kwart tot een halve slag open). De ruis is dan wel zo goed als weg (erg fijn). De delta blijft echter alsnog steken tussen de 10-15 graden.
Ergens ook niet vreemd, omdat in de praktijk de cv letterlijk 1 radiator moet verwarmen. Ketel is daar totaal ongeschikt voor vrees ik.

Edit:
De aan-uit thermostaat is door de woningbouw (althans het bedrijf wat ze ervoor ingehuurd hebben) geplaatst. Er is géén bekabeling aanwezig. 'Even' vervangen zal dus helaas lastig worden.

[ Voor 12% gewijzigd door larserik op 03-01-2021 21:32 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vuiltje schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:47:
[...]

Hoe wil jij het doen ?
Op 1.6 en dan ontluchten blijft er maar weinig over 😉

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

larserik schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:30:
Een delta van 20 valt niet te bereiken zonder de voetventielen vrijwel volledig dicht te draaien (en kwart tot een halve slag open). De ruis is dan wel zo goed als weg (erg fijn). De delta blijft echter alsnog steken tussen de 10-15 graden.
Dat komt ook door je hoge aanvoertemp. Als je die verlaagt, gaat je delta vanzelf omhoog. je hebt hem nu op 90 staan? Probeer eens 75.

• _JGC_
  • Nu online
@larserik De regeling die je van mij kreeg is op basis van 75/65/20. DeltaT is dan 10 graden. Als jij gaat regelen op deltaT van 20 graden neemt het vermogen van de radiatoren extra af en doet je ketel nog gekker.

Had je thermostaat nog op comfort gezet met die post die ik eerder linkte?

In het ideale geval hang je in de woonkamer nog een radiator bij, doortrekken door de muur uit de keuken.

Wat je ook nog kunt doen is deuren naar de hal open laten staan zodat overschot aan warmte uit badkamer en keuken naar je woonkamer trekken.

• larserik
@_JGC_ Ik kan geen andere instelmogelijkheid voor de thermostaat vinden in de installatie handleiding. https://www.kijkvoelbelee...75-4844-b0f4-720397d28086

Met een lagere cv temperatuur kan ik het al helemaal vergeten dat de woonkamer überhaupt nog warm wordt. Daarom staat die op 90. Lager heb ik al getest, maar warm worden doet het dan echt niet meer.

De huidige instellingen staan zo:

Ik reageerde alleen op Microkid zijn voorstel om op de delta te gaan regelen.

Overigens is de woonkamer op dit moment nog steeds maar 20,4 graden, over de gehele dag is nog niet 1 keer de 21 gehaald.

Wil gerust voor de grap morgen een dag op max 75 laten draaien en de metingen posten, maar dan wordt het een dag flink koukleumen ;)

Een extra radiator zou inderdaad mooi zijn om het systeem beter in balans te krijgen, maar voor een woning van de woningbouw waar ik geen 10 jaar blijf, een behoorlijke investering...

• _JGC_
  • Nu online
@larserik 75/65/20 is vergelijkbaar met 80/60/20: gemiddeld dezelfde temperatuur (70) dus ook dezelfde afgifte.
Ik vermoed dat je thermostaat de laatste halve graad bewust niet haalt.

Installatie handleiding is niet duidelijk van jouw thermostaat. Deze post wel: GENETX in "Bizar verbruik: 3600m³ gas op 70m² stookoppervlak"

Radiator bijplaatsen hoeft niet duur te zijn, kraan heb je al, paar stukken buis erbij, koppelingen en dan eentje van marktplaats vissen. Desnoods zoek je een T22 of T33 om je T21 in de woonkamer te vervangen. Van T21 naar T22 is al snel 35% extra vermogen. Naar T33 is 100%.

Ik heb hier vorige week voor 25 euro aan kraan, voetventiel en koppelingen een radiator bijgeplaatst. Radiator gratis van ouders gekregen.

[ Voor 36% gewijzigd door _JGC_ op 03-01-2021 23:23 ]

• larserik
@_JGC_ In dat menu heb ik alleen 'uit', min en max temperatuur.

Vrees dat onderdelen bij mekaar vissen zonder rijbewijs en auto in kosten evengoed snel oploopt 😅

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
larserik schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:53:
@_JGC_ In dat menu heb ik alleen 'uit', min en max temperatuur.

Vrees dat onderdelen bij mekaar vissen zonder rijbewijs en auto in kosten evengoed snel oploopt 😅
:? Ik ga altijd met de fiets langs de warmteservice.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Microkid schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:00:
[...]
Het vreemde is: ik heb hier een studeerkamer van ong 3x3 meter, dus 9m2 die ik met een radiator type 11 van 40x120 (774W) keurig op 21,5 krijg. Het is dus raar waarom jij een kamer van 18,7m2 met een type 21 40x200 (1875W) niet warm krijgt.
Dat is helemaal niet vreemd als van beiden de isolatiewaarden onbekend zijn. Eenzelfde hok van 9 m2 met 20 vierkante meter verliesvlak met U waarde van 5 (steensmuur) en voila; je verliest 2 kW als het buiten 0 graden is.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

larserik schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:11:
@_JGC_ Ik kan geen andere instelmogelijkheid voor de thermostaat vinden in de installatie handleiding. https://www.kijkvoelbelee...75-4844-b0f4-720397d28086

Met een lagere cv temperatuur kan ik het al helemaal vergeten dat de woonkamer überhaupt nog warm wordt. Daarom staat die op 90. Lager heb ik al getest, maar warm worden doet het dan echt niet meer.

De huidige instellingen staan zo:

Ik reageerde alleen op Microkid zijn voorstel om op de delta te gaan regelen.

Overigens is de woonkamer op dit moment nog steeds maar 20,4 graden, over de gehele dag is nog niet 1 keer de 21 gehaald.

Wil gerust voor de grap morgen een dag op max 75 laten draaien en de metingen posten, maar dan wordt het een dag flink koukleumen ;)

Een extra radiator zou inderdaad mooi zijn om het systeem beter in balans te krijgen, maar voor een woning van de woningbouw waar ik geen 10 jaar blijf, een behoorlijke investering...
Ik zal in de ruimte waar je amper bent overdag (slk) de radiator dicht houden, en in wnk geheel open.
Wat denk je als het eens gaat vriezen of vieze koude wind, dan haal je waarschijnlijk al geen 20gr. meer.

• _JGC_
  • Nu online
Hackus schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:02:
[...]

Ik zal in de ruimte waar je amper bent overdag (slk) de radiator dicht houden, en in wnk geheel open.
Wat denk je als het eens gaat vriezen of vieze koude wind, dan haal je waarschijnlijk al geen 20gr. meer.
Het probleem is dat de ketel de warmte niet kwijt kan in het systeem en daardoor met zeer hoge aanvoertemperatuur stookt en tussentijds steeds afslaat. Radiatoren dichtzetten maakt dat alleen maar erger, omdat je de balans nog meer uit het systeem haalt.

• larserik
Vandaag de boel weer laten draaien met de huidige instellingen en de andere ruimtes terug beperkt in opwarming d.m.v. thermostatische radiatorkranen. Feit is iig dat de balans ver te zoeken is, de hoogste temperatuur die ik heel even behaald heb in de woonkamer is 18,8, met de thermostaat op 21...

• Jim423
Dus als ik het goed begrijp doet je radiator in de woonkamer nu 90 graden water in, 75 graden water uit. En dit blijft ook zo urenlang? Dan kun je blijven prutsen met die instellingen maar beter ga je dit toch niet krijgen. Meer kan dat T21 radiatortje gewoon niet leveren, 90 graden is al belachelijk heet qua aanvoer, normaal draai je op 50 of 60 graden. Ik zie dan nog maar 2 opties: Booster ventilator setje proberen (ING punten). 2kW convectortje in de woonkamer bijhangen, zal niet eens zo heel veel duurder zijn dan die ketel met 75 graden retour en gependel in de kosten.
_JGC_ schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:52:
[...]

Het probleem is dat de ketel de warmte niet kwijt kan in het systeem en daardoor met zeer hoge aanvoertemperatuur stookt en tussentijds steeds afslaat. Radiatoren dichtzetten maakt dat alleen maar erger, omdat je de balans nog meer uit het systeem haalt.
Toch moet ie opzich wel die hoge aanvoertemp vasthouden tot de doeltemperatuur is bereikt.
Het is wel vreemd als die omlaag gaat voordat de 21 graden op de aan/uit thermostaat is bereikt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• larserik
@Jim423 Nee, het is een modulerende ketel, dus de aanvoertemperatuur is verre van constant. Delta T is ook erg slecht meetbaar, want de temperatuur veranderd constant. De ketel geeft niet perse een hoge temperatuur terwijl de warmtevraag nog groot is. Helaas valt de minimumtemperatuur ook niet hoger dan 60 in te stellen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 23:20
larserik schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:09:
@Jim423 Nee, het is een modulerende ketel, dus de aanvoertemperatuur is verre van constant...
Euuuh, hoezo? Zolang de wenstemperatuur niet gehaald is hoort ie gewoon de max aan te tikken.

Het lijkt er meer op dat er een probleem met ketel of regeling is.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Jim423
Inderdaad. Mijn ouwe Vailliant VHR (HR modulerend) met Opentherm Honeywell (dus modulerend) stookt echt exact op de ingestelde aanvoertemp. Ook als hij afslaat en weer opstart slingert dit maar een paar graden. Pomp loopt uiteraard gewoon door (nalooptijd, brandervertraging etc). Nu zou het natuurlijk wel kunnen dat er zo'n kleine loop is met 1 radiator dat de ketel een beetje gek gaat doen. Hij krijgt waarschijnlijk retourwater van 80 graden en wacht tot die gedaald is naar 70-75 graden voordat de brandervertragingtimer gaat lopen. Daarna start hij pas weer op. Daarom krijg je de woonkamer waarschijnlijk ook warmer als je alle radiatoren vol open zet (wel juist ingeregeld uiteraard).

Ik denk toch dat het de convector wordt als de radiator niet vergroot kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 06-01-2021 00:00 ]

Pagina: 1