Vraag

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 18:37
Hoi allen,

Ik heb een vraag omtrent mijn berekening, want ik heb geen idee of het klopt. Al jaren rijd ik ik een leaseauto en ik wil weten of mijn berekening klopt.

Bijtelling per maand: 620 Euro
Luxe bijdrage aan auto per maand: 100 Euro netto

37.75 procent van de bijtelling = ongeveer 230 Euro per maand, netto.

Dit geeft een netto kostenpost van 330 Euro per maand dat ik kwijt ben aan mijn leasebak.

Eerste vraag: klopt deze berekening, zo op het eerste oog?
  • Leasebudget huidige werkgever: 700 Euro
  • Leasebudget potentieel nieuwe werkgever: 1000 Euro
Tweede vraag:
Betekent dit dat ik die 'luxe' bijdrage van 100 Euro niet meer hoef te betalen als ik dezelfde auto lease, doordat het nieuwe bedrijf dit al kan 'vergoeden'? Ik weet niet zo goed hoe ik die 300 Euro extra van mijn leasebudget moet doorcalculeren zodat ik precies weet wat ik bij mijn nieuwe werkgever zou moeten betalen aan eendezelfde auto.

Kan iemand mij helpen?

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:55

SeatRider

Hips don't lie

De eigen bijdrage mag je weer in mindering brengen op je bijtelling.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Betaal je die luxe-bijdrage omdat je een auto wil rijden boven het leasebudget van 700 euro per maand?
Zo ja, dan vervalt die bijdrage als je een leasebudget van 1000 euro per maand hebt.

Netto bijtelling berekenen is simpel. Gelijk weten wat het met je nettoloon doet? Zie tooltjes zoals:https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Smobbo
  • Laatst online: 13:05
Dit klopt niet.

Ff op berekenhet kijken, zoals @Jeroenneman ook aangeeft.

De belasting druk klopt niet, eigen bijdrage kan (!) in minderinge gebracht worden op bruto bijtelling, aanpassingen heffingskortingen ontbreken.

Losse vraag: zijn de regelingen enigszins vergelijkbaar? Met name of ze beide gelijk zijn qua brandstof. Verschil tussen exclusief brandstof naar inclusief brandstof is ruim 100€ +...

• SaraNostra
Jeroenneman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:13:
Betaal je die luxe-bijdrage omdat je een auto wil rijden boven het leasebudget van 700 euro per maand?
Zo ja, dan vervalt die bijdrage als je een leasebudget van 1000 euro per maand hebt.

Netto bijtelling berekenen is simpel. Gelijk weten wat het met je nettoloon doet? Zie tooltjes zoals:https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html
Dat klopt. Ik betaal dat omdat ik boven het leasebudget wil rijden.
SeatRider schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:13:
De eigen bijdrage mag je weer in mindering brengen op je bijtelling.
Hoe bedoel je precies? Hoe zou de berekening er dan uit zien?

• SaraNostra
Smobbo schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:16:
Dit klopt niet.

Ff op berekenhet kijken, zoals @Jeroenneman ook aangeeft.

De belasting druk klopt niet, eigen bijdrage kan (!) in minderinge gebracht worden op bruto bijtelling, aanpassingen heffingskortingen ontbreken.

Losse vraag: zijn de regelingen enigszins vergelijkbaar? Met name of ze beide gelijk zijn qua brandstof. Verschil tussen exclusief brandstof naar inclusief brandstof is ruim 100€ +...
Hoe breng ik dat in mindering? Via de belasting of bedoel je in de berekening?

En de regelingen zijn vergelijkbaar, ja. De bedragen zijn inclusief brandstof...

Fiscale waarde auto is plusminus 40.000 Euro.

• Jeroenneman

Jeroenneman

SaraNostra schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:12:
[...]

Hoe breng ik dat in mindering? Via de belasting of bedoel je in de berekening?

En de regelingen zijn vergelijkbaar, ja. De bedragen zijn inclusief brandstof...

Fiscale waarde auto is plusminus 40.000 Euro.
Je hoeft het tooltje maar in te vullen hé. Een eigen bijdrage mag je aftrekken onder voorwaarden van de bijtelling. De tool berekent dan automatisch wat dit doet voor je nettoloon.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:55

SeatRider

Hips don't lie

https://www.belastingtips...ijdrage_auto_van_de_zaak/

Het ligt iets genuanceerder dan wat ik eerst zei :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03
Jeroenneman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:17:
[...]

Je hoeft het tooltje maar in te vullen hé. Een eigen bijdrage mag je aftrekken onder voorwaarden van de bijtelling. De tool berekent dan automatisch wat dit doet voor je nettoloon.
Iets genuanceerder; de werkgever moet dat voor je doen, en hangt wel af van het doel van de eigen bijdrage. Dus vraag HRM afdeling of dat gedaan wordt bij je werkgever.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:49
Volgens mij ontbreken de leasekosten voor die auto nog in de berekening. Dan kun je pas een goed overzicht maken...

Als de nieuwe werkgever de auto wil overnemen en de kosten voor de auto (incl brandstof) vallen binnen het budget van 1000 euro dan is het geen probleem.
Je bijtelling wordt dan 620 (bruto) en geen extra kosten..

...

• Jeroenneman

Jeroenneman

jurjen_g schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:22:
[...]

Iets genuanceerder; de werkgever moet dat voor je doen, en hangt wel af van het doel van de eigen bijdrage. Dus vraag HRM afdeling of dat gedaan wordt bij je werkgever.
Vandaar ook "onder voorwaarden".

• SaraNostra
koentjuh1987 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:25:
Volgens mij ontbreken de leasekosten voor die auto nog in de berekening. Dan kun je pas een goed overzicht maken...

Als de nieuwe werkgever de auto wil overnemen en de kosten voor de auto (incl brandstof) vallen binnen het budget van 1000 euro dan is het geen probleem.
Je bijtelling wordt dan 620 (bruto) en geen extra kosten..
Als ik de tools gebruik, dan lijkt het alsof mijn berekening inderdaad klopt, maar volgens mij maak ik nu zelf een fout...

De tools geven aan dat ik rond de 400 Euro net kwijt ben doordat de belastingschijf waarin ik in zit 49.50% is (dacht dat ik daar net onder zat, maar dus niet). Maar is dat verschil van ongeveer 70 Euro volledig daaraan te wijten? Ik dacht dat er werd gegeken naar het bedrag in de eerste schijf en daarna (het resterend bedrag) tweede schijf...

Maar nu lijkt het erop dat ik 49.50% van mijn bijtelling per jaar moet pakken, wat het grof duurder maakt.

8)7

Damn!

• koentjuh1987
Welk percentage zit je auto? 22% bijtelling?
40k*22% = 8800 bruto per jaar.
Levert 733 bruto per maand op.. wat netto (volgens je belastingschijf van 49% zo’n 350/360 euro zal zijn...

Kloppen de bedragen wel die je eerder noemt @SaraNostra

Fiscale waarde:
Bijtellingspercentage
Etc...

...

• SaraNostra
koentjuh1987 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:48:
Welk percentage zit je auto? 22% bijtelling?
40k*22% = 8800 bruto per jaar.
Levert 733 bruto per maand op.. wat netto (volgens je belastingschijf van 49% zo’n 350/360 euro zal zijn...

Kloppen de bedragen wel die je eerder noemt @SaraNostra

Fiscale waarde:
Bijtellingspercentage
Etc...
22% bijtelling, ja. De bedragen kloppen zeer zeker. Ik kom nu, met de belastingschijf van 49%, uit op 450 Euro netto (dit is met heffingskorting etc. verrekend) in de tool van Berekenhet.

Dat kan aardig kloppen, want als ik de belastingschijf verander naar wat ik eerst dacht, dan komt mijn initiele berekening ook uit.

Zo te zien betaal ik netto niet 340, maar 450 Euro aan mijn auto.

Ik heb de eigen bijdrage nu even op 0 gezet en dan zou ik - als het goed is - 400 Euro betalen... een verschilletje van 50 Euro netto. Tel daarbij op dat van mijn leasebudget ik nog een Euro of 50 overhou (netto), dan is mijn 'winst' met eendezelfde auto dus 100 Euro netto, ongeveer.

Ben niet echt onder de indruk. :/

• koentjuh1987
Neemt je potentiële werkgever je auto over? Neem aan dat er ook meer zaken veranderen dan alleen je leasebudget... wellicht is elektrisch rijden nog voordeliger ;-)

...

• SaraNostra
koentjuh1987 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:57:
Neemt je potentiële werkgever je auto over? Neem aan dat er ook meer zaken veranderen dan alleen je leasebudget... wellicht is elektrisch rijden nog voordeliger ;-)
Hoe bedoel je? Wat zou er nog meer moeten veranderen? Uiteraard verandert het salaris, als dat is waar je op doelt?

En elektrisch rijden kan zeker ook, maar ben nu aan het overwegen om misschien te sparen en dan een eigen auto te kopen ipv te leasen.

Dank voor alle reacties!

• Jeroenneman

Jeroenneman

SaraNostra schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:21:
[...]

Hoe bedoel je? Wat zou er nog meer moeten veranderen? Uiteraard verandert het salaris, als dat is waar je op doelt?

En elektrisch rijden kan zeker ook, maar ben nu aan het overwegen om misschien te sparen en dan een eigen auto te kopen ipv te leasen.

Dank voor alle reacties!
Je noemt dat je 100 euro netto niet echt de moeite vindt. Wat had je dan verwacht bij een auto in dezelfde prijsklasse? 100 euro elke maand is toch prima?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SaraNostra schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:36:
[...]

Als ik de tools gebruik, dan lijkt het alsof mijn berekening inderdaad klopt, maar volgens mij maak ik nu zelf een fout...

De tools geven aan dat ik rond de 400 Euro net kwijt ben doordat de belastingschijf waarin ik in zit 49.50% is (dacht dat ik daar net onder zat, maar dus niet). Maar is dat verschil van ongeveer 70 Euro volledig daaraan te wijten? Ik dacht dat er werd gegeken naar het bedrag in de eerste schijf en daarna (het resterend bedrag) tweede schijf...

Maar nu lijkt het erop dat ik 49.50% van mijn bijtelling per jaar moet pakken, wat het grof duurder maakt.

8)7

Damn!
Als je nu om salarisverlaging vraagt wordt je auto goedkoper ;)

En ja, schijven werken alleen voor het bedrag dat je daarbovenuit komt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SaraNostra schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:36:
[...]
Linksom of rechtsom maakt het natuurlijk niets uit. Of je het bedrag dat boven de € 68.508 vanuit je loon betaald of dat het in de bijtelling zit. Uiteindelijk wordt al het inkomen (en dus ook het bij te tellen bedrag voor de auto) op één hoop gegooid om aan het einde van het belastingjaar de inkomstenbelasting te berekenen.

• SaraNostra
Jeroenneman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:24:
[...]

Je noemt dat je 100 euro netto niet echt de moeite vindt. Wat had je dan verwacht bij een auto in dezelfde prijsklasse? 100 euro elke maand is toch prima?
Niet dat ik het weinig vind, maar bij een stijging van 300 Euro (leasebudget), had ik toch iets meer verwacht.

Vooral dat, eigenlijk.

Maar nogmaals: iedereen heel erg bedankt, jullie zijn toppers!

• koentjuh1987
Leasebudget zegt alleen iets over de auto die je kunt uitzoeken..
Tenzij het verschil in budget en werkelijke kosten bruto wordt uitbetaald aan je...

Ofwel je kunt met een budget van 1000 euro excl brandstof ook een Volkswagen up leasen.. maar mogelijk ook een c/d segment auto..

...

• SaraNostra
koentjuh1987 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:07:
Leasebudget zegt alleen iets over de auto die je kunt uitzoeken..
Tenzij het verschil in budget en werkelijke kosten bruto wordt uitbetaald aan je...

Ofwel je kunt met een budget van 1000 euro excl brandstof ook een Volkswagen up leasen.. maar mogelijk ook een c/d segment auto..
Als het goed is, wordt het verschil inderdaad uitbetaald. Vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
SaraNostra schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:13:
[...]

Als het goed is, wordt het verschil inderdaad uitbetaald. Vandaar.
Dan maakt het wel uit en zal je er iets op vooruit gaan.

...

Pagina: 1