Overhang dak buiten bouwvlak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:57
Ik ben bezig met de oriënterende ontwerpfase voor een bouwkavel. Nu is het bouwvlak van dit bouwkavel precies goed of precies niet voor mijn plannen. Ik wil met mijn dak een overhang hebben van 75cm tot 1 meter en als het binnen het bouwvlak moet komen dan kom ik niet uit en heeft het geen zin om dit bouwkavel in optie te nemen.

De overhang is volledig boven eigen grond.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Ik heb hier geen ervaring mee, maar kan me niet voorstellen dat je met je dak buiten het bouwvlak mag komen, tenzij je tussen bouwvlak en rand kavel nog zoveel ruimte hebt dat je buren niet het gevoel krijgen dat het dak tot aan hun kavel komt.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
jopie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:51:
Ik heb hier geen ervaring mee, maar kan me niet voorstellen dat je met je dak buiten het bouwvlak mag komen, tenzij je tussen bouwvlak en rand kavel nog zoveel ruimte hebt dat je buren niet het gevoel krijgen dat het dak tot aan hun kavel komt.
Met vergunningsvrij aanbouwen tel je de eerste halve meter overstek ook niet mee.

• Sen
jopie schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:51:
Eerste andere huis zit op ongeveer 25 meter van het dak. Als ik wel 0,5 meter over mag steken kom ik ook nog wel uit denk ik.

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-06 09:44
Volgens mij valt het dakoverstek niet binnen het bouwvak. Maar een dakoverstek van 75 tot 100cm is ook niet geheel gebruikelijk. Uiteindelijk zal de welstandscommissie hierover oordelen bij de aanvraag van een omgevingsvergunning.

Maar met zekerheid durf ik dit niet te zeggen. Kan er ook naast zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:21
Gewoon een vooroverleg indienen bij de gemeente. In principe kan er altijd binnenplans of buitenplans worden afgeweken van het bestemmingsplan (en dus overschrijding van het bouwvlak) maar het is aan de gemeente of zij hieraan mee willen werken.

Iedereen kan hier wel goedbedoelde reacties geven maar alleen de gemeente kan uitsluitsel geven. Vaak mag er een bepaald percentage afgeweken worden en staat dit in het bestemmingsplan beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:53
Ik ben zoals @Milo85 al aangeeft ooit langsgeweest bij de gemeentelijke instellingen die hier over gaan, om een bouwvergunning te krijgen voor een simpele verbouwing die stilgelegd werd met een bouwstop.
Het oude ontwerp door een architect was veel te ambitieus (netjes gezegd) in een beschermd monumentengebied en dat was het enige dat ze wisten.
Dat degene die het bouwbesluit had mede schrijven en bedreigd was door een vorige eigenaar er tegenover woonde hielp ook niet. >:)

Heb dus eerst netjes gevraagd wat wel mocht, na uitleg dat het pandje bleef zoals het was, waarbij in dit geval voornamelijk de welstandscommissie je goede raad kan geven denk ik.

Vliegen vang je met stroop.........je moet die ambtenaren heel belangrijk maken dan krijg je meer gedaan dan je denkt.
Niet eerst wat jij wil, en een plan/tekening voorleggen, maar eerst wat zij vinden dat mag en daarna voorstellen of dat anders mag. Dan weet je al wat mag en kun je een tekening maken die snel een stempel krijgt (na de inzage/bezwaartermijn voor iedereen).
Zelfs als je die tekening dan minimaal laat afwijken van hun advies dan hebben ze toch het idee dat jij hen volgt ipv je eigen ding er doorheen te willen drukken.
Ik mocht, op hun tip, na een buurt-enquête, zelfs een dakterras bouwen. Iets dat door iedereen uitgesloten leek gezien de monumentale status (werkplaats/1 verdieping uit ca 1760)

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 31-12-2020 14:09 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
Helaas kon ik de gemeente niet bereiken vandaag anders had ik dat wel gedaan. Maar ik denk dat ik duidelijkheid heb gevonden: In de algemene bouwregels staat:
Ondergeschikte bouwdelen
a. Bouwgrenzen mogen worden overschreden door ondergeschikte bouwdelen tot maximaal 1 meter alsmede door liftkokers, trappenhuizen en galerijen.

Nu is de vraag wat is een een ondergeschikt bouwdeel maar als ik google kom ik uit dat een dak overhang ook als ondergeschikt wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Kijk in het bestemmingsplan onder het artikel "wijze van meten" waarschijnlijk staat daar iets in over ondergeschikte delen die buiten beschouwing blijven.
Zo kan vaak een dakoverstek wel buiten het bouwvlak.

Hangt wel af van de formulering, maar dat is je enige kans 😊

[edit] is al gezegd zie ik.. Wat staat er bij de begrippen? Ondergeschikte bouwdelen moet gedefinieerd staan, is een standaard iets.

[ Voor 19% gewijzigd door Hsb-3 op 02-01-2021 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:44

_Arthur

blub

Mogelijk dat @Ernemmer hier iets over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een overstek <1,5m is 99/100 keer een ondergeschikt bouwdeel, maar er kan altijd iemand van de gemeente of welstand moeilijk gaan doen.

Gewoon een optie nemen op de kavel en dan aankomende week eens met de gemeente gaan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

1107972 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:02:
Volgens mij valt het dakoverstek niet binnen het bouwvak. Maar een dakoverstek van 75 tot 100cm is ook niet geheel gebruikelijk. Uiteindelijk zal de welstandscommissie hierover oordelen bij de aanvraag van een omgevingsvergunning.

Maar met zekerheid durf ik dit niet te zeggen. Kan er ook naast zitten.
de regels ken ik ook niet, maar kan mij voorstellen dat als overstek niet onder bouwvlak valt je misschien hele aparte paddestoelvormige huizen zou krijgen op plaatsen waar het bouwvlak klein is ten opzichte van kavel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-06 09:44
Anoniem: 1279036 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:47:
[...]

de regels ken ik ook niet, maar kan mij voorstellen dat als overstek niet onder bouwvlak valt je misschien hele aparte paddestoelvormige huizen zou krijgen op plaatsen waar het bouwvlak klein is ten opzichte van kavel :+
En daarom dat uiteindelijk een welstandscommissie hier nog over oordeelt. Dit om onder andere te voorkomen dat je huizen krijgt die niet in het straatbeeld passen of misbruik maken van mazen in de regelgeving.
Pagina: 1