Warmtepompdroger Bosch aanschaffen.Vraag ivm vocht in ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:46
De afvoerdroger heeft het helaas begeven na 7 jaar. Wordt vaak gebruikt. Wel 7 keer per week.

Voor de afvoerdroger hadden we een condensdroger. De machines staan in een aanbouw welke betegeld is. In de winter lag er altijd water op de grond van de condens. Het warme vocht sloeg op de muren en dan druppelde het soms gewoon.(wel verwarming in en in verbinding met woonkamer) De afvoerdroger was een uitkomst.

Nu zijn we al 7 jaar verder en zie dat qua kosten een warmtepompdroger een uitkomst is. Na een jaar al quitte en na 2 jaar winst tov een afvoerdroger.

Concreet is mijn vraag: geven de nieuwe warmtepompdrogers nog steeds zoveel vocht in de ruimte zelf? Las bij coolblue dat soms wel 15provent vd vocht in de ruimte komt (was oud artikel). En is het wel ‘echt’ droog droog. Dat het gemiddeld een minuut of 45 langer duurt dan een afvoerdroger is ‘ok’.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:05
Een warmtepompdroger wil niet altijd betekenen dat het een condensdroger is. Het gaat over de manier van verwarmen.

De mijne heeft bijvoorbeeld een afvoeraansluiting. Weet alleen niet of ze dat allemaal hebben.

• meermarco
Ja maar het idee is dat de vocht eruit gaat en dan weer wordt terug gecondenseerd naar water toch? En dan via een slangetje op de afvoer en klaar? Maar merk jij iets van vocht in de ruimte als ie aanstaat?

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:14
Mijn oude samsung warmtepomdroger (7 jaar oud) voert veel vocht af maar, en zeker aan einde van het programma ook vocht. Niet tot niveau water op de muren, maar wel beslagen ramen etc..

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• meermarco
Ja precies. Natte ramen had ik ook altijd. Vroeg me af of de ‘nieuwe’ dat ook nog steeds hebben. Las bijv https://www.zanussi.nl/su...r-de-droger-zich-bevindt/ de ruimte zelf is denk ik 5m2. Wel tussen de 17-21 graden. Maar de muren wel koud.

Denk trouwens aan een Bosch. Mocht dat nog wat uitmaken.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wel genoeg ventilatie in je ruimte? een beetje luchtverplaatsing is al voldoende...

mijn aeg wp droger staat in de badkamer, en levert daar geen extra vocht op wat de MV unit op laag al kan verwerken..

404 Signature not found

• meermarco
Ventilatie is beperkt tot klein kiertje bovenaan raam. En natuurlijk de deur naar de huiskamer. Bij de afvoerdroger heb je er 0 vocht van. Dat was toen de rede om voor deze te kiezen. Maar nu 7 jaar veder hoopte ik dat ze geen vocht de ruimte meer insturen. Qua stroomverbruik scheelt het zoooooooo veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-05 18:59
De term 'warmtepomp' in een wasdroger is een techniek voor het verwarmen van de lucht voor het droog proces. Volgens mij zijn de meeste warmtepomp wasdrogers te vergelijken met een condens-droger: Ze proberen de vocht weer uit de lucht te halen. Hier is het vooral de kwaliteit van de condensor die de vocht uit de lucht haalt. Misschien zijn er test-websites die ook laten zien hoe goed wasdrogers de vocht uit de lucht halen.

Zelf hebben we in een betrekkelijk nieuw huis in de winter meer last van droge lucht dus wat vocht van de wasdroger is bij ons welkom, hoeft de luchtbevochtiger minder hard te werken.

Een afvoer droger voert de opgewarmde en vochtigere lucht af naar buiten en voert zo alle vocht en veel warmte af naar buiten. Dan ben je het meest zeker van je vocht af, maar helaas ook van veel warmte.

[update]
Over ventilatie: Voor de betere ventilatie is het altijd handig om zowel een hoge als een lage ventilatie opening te hebben. Met hoog en laag heb je een betere doorstroming dan alleen hoog (of alleen laag). Bedenk voor de lage ventilatie opening dat een kier onder de deur daar ook meetelt.

Bij witgoed is Bosch (en Siemens, zelfde fabrieken, zelfde techniek) nooit een slechte keuze, daar heb ik altijd goede ervaringen mee.

[ Voor 21% gewijzigd door beerse op 31-12-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Ja prima merk. Aeg of Bosch. Ik begrijp dat het te maken heeft met de condens efficiëntie. Hoe hoger, hoe minder condens terug de lucht in. De Bosch heeft 91 procent. Dus van al het water erin gaat 9provent je huis in. Klopt mijn redenatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:18

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb een recente AEG warmtepompdroger en die staat in een kleine ruimte (washok). Ik heb niet het gevoel dat er door die droger veel vocht wordt afgestoten in de lucht, dat zou ik wel merken bij het openen van de deur. Nagenoeg al het vocht wordt netjes via het slangetje in de afvoer gepompt. Ik zou het wel aandurven.

Qua droogte, het duurt wel lang. Na 3 uur draaien is een machine wel echt droog droog. Je hebt kortere programma's maar dan is het niet volledig droog.

[ Voor 19% gewijzigd door Mavamaarten op 31-12-2020 12:48 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:54
Ik heb bij mijn redelijk nieuwe Bosch warmtepompdroger (met condenswater afvoer) ook dat de kleine onverwarmde ruimte vochtig wordt en het raam beslaat. Ik heb het 'opgelost' door er een kleine (elektrische) luchtontvochter bij te zetten. Het water uit de opvangbak wordt weer voor de planten gebruikt (water zonder kalk).

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-06 23:24
Ook even mijn ervaring aanvullen: Hier een drie jaar oude zanussi warmtepompdroger in een inpandig klein washok met afvoerslang. Ik merk niet dat de ruimte vochtig wordt, deur blijft gewoon dicht.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hier een Bosch warmtepomp droger, paar jaar oud, staat op redelijk goed geïsoleerde zolder. Geen last van vocht van de droger. Was komt er droog uit. Programma duurt wel veel langer, dat is inherent aan een warmtepompdroger.

Alles kan stuk.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@meermarco Minder vaak je droger gebruiken, is ook slecht voor je wasgoed. Bij ons gaat alleen beddengoed er in. Kleding etc hangt in de waskamer, wasmachine etc staat in de bijkeuken. Verder is het van belang dat je de ruimte goed lucht/ventileert. 7x p/w een droger aan is wel erg vaak.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:31
Wij hadden altijd een condensdroger met opvangbak in onze bijkeuken. Af en toe liep het water inderdaad langs de muren naar beneden en het raam in de deur naar buiten was in de winter tijdens een droogbeurt altijd beslagen. Afgelopen jaar een Siemens warmtepomp droger met afvoer gekocht. Geen enkel vochtprobleem meer. Drogen duurt ongeveer 1.5 uur, dan is de was prima droog.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-06 20:25
Hier een Siemens warmtepomp droger A+++ van nog geen jaar oud. Gigantisch verschil met de hiervoor condensdroger waarbij de ruimte flink werd verwarmt en vochtig werd.
Met de Siemens een slangetje naar een afvoer. En totaal geen last van vocht. Prima aankoop! :)
Siemens en Bosch vallen allebij onder de BSH groep; dus de zelfde fabriek!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hackus schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:26:
@meermarco Minder vaak je droger gebruiken, is ook slecht voor je wasgoed. Bij ons gaat alleen beddengoed er in. Kleding etc hangt in de waskamer, wasmachine etc staat in de bijkeuken. Verder is het van belang dat je de ruimte goed lucht/ventileert. 7x p/w een droger aan is wel erg vaak.
TS heeft niks gezegd over formaat van huishouden, dus of 7x per week vaak is valt nog te bezien.

• meermarco
Hackus schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:26:
Bedank. Ja niet gebruiken is goedkoper ;-) maar alles gaat erin. Gezin met opgroeiende kinderen, en geen washok. Fragiele zaken gaan aan het waslijntje. Maar met alle sporten, kinderen etc gaat bij ons (bijna) alles in de droger. Als we ooit een extra ruimte over hebben.... in de zomer kan wel veel buiten overigens. Maar wekelijks een vers bed is al 4maal drogen....

[ Voor 5% gewijzigd door meermarco op 31-12-2020 14:42 ]

• meermarco
Jef61 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:48:
Ik heb bij mijn redelijk nieuwe Bosch warmtepompdroger (met condenswater afvoer) ook dat de kleine onverwarmde ruimte vochtig wordt en het raam beslaat. Ik heb het 'opgelost' door er een kleine (elektrische) luchtontvochter bij te zetten. Het water uit de opvangbak wordt weer voor de planten gebruikt (water zonder kalk).
Lastig dus. Bij jou wel vocht, anderen klagen niet. Sommigen 3 uur anderen 1.5 uur en alles goed droog. Kon je die dingen maar gewoon nieuw testen. Even een week proberen. En dan houden of verplicht andere machine van hetzelfde merk. En verschil evt terug.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

meermarco schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:41:
[...]

Bedank. Ja niet gebruiken is goedkoper ;-) maar alles gaat erin. Gezin met opgroeiende kinderen, en geen washok. Fragiele zaken gaan aan het waslijntje. Maar met alle sporten, kinderen etc gaat bij ons (bijna) alles in de droger. Als we ooit een extra ruimte over hebben.... in de zomer kan wel veel buiten overigens. Maar wekelijks een vers bed is al 4maal drogen....
Heb je de mogelijkheid om een afvoer te maken dan ? Met afvoer komt er minder vocht in de ruimte
Goed luchten/ventileren blijft dan over. (bij ons ook grootverbruik, alleen meer ruimte)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• meermarco
Ja ik heb nu dus een afvoerdroger. Die is kapot. Maar twijfel ivm de koude stenen en vocht problemen uit het verleden. Dachten zelfs dat optrekkend vocht was. Bleek de droger toentertijd 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Just my 2 cts, ikzelf heb geen goede ervaringen met Bosch warmtepomp drogers.
Het stoffilter houd niet al het stof tegen in onze Bosch (4 jaar oud). Dit zorgt ervoor dat er onderin de droger water verzameld blijft, aangezien het stof dus ook in het water komt en daardoor de waterpomp (die het water in de afvoer lade moet pompen) verstopt raakt, dit stof is heel moeilijk te verwijderen. Puur een design flaw.
Hier komt in ieder geval geen Bosch warmtepomp droger meer.

Toen hij het nog wel deed deed hij het wel goed trouwens zonder een vochtige ruimte te produceren.

Computer says no

• meermarco
Ja daar lees je meer over. Zodra ik weet warmtepomp of afvoer ga ik me daar wel in verdiepen. (Welke merk/type)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Ik heb net een nieuwe warmtepomp droger met afvoer van Miele. Boven de droger (50 cm hoger) ligt een plank met handdoeken, deze zijn kurkdroog. Dus geen vocht in de ruimte. Voordeel van warmtepomp is dat de droger zelf ook veel minder warmte afvoert naar de ruimte, de kastdeur kan nu dus dichtblijven.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:23
Hier ook geen enkel last van. Heb net een maand geleden een Siemens warmtepompdroger gekocht. Totaal niet het idee dat er vocht vrij komt. Misschien een beetje maar niet genoeg dat je er iets van merkt.. en lekker zuinig :)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Erapaz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:18:
Ik heb net een nieuwe warmtepomp droger met afvoer van Miele. Boven de droger (50 cm hoger) ligt een plank met handdoeken, deze zijn kurkdroog. Dus geen vocht in de ruimte. Voordeel van warmtepomp is dat de droger zelf ook veel minder warmte afvoert naar de ruimte, de kastdeur kan nu dus dichtblijven.
@meermarco Ik heb ook een Miele WP droger en ook bij mij blijft de ruimte kurkdroog.

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Net nog even gecheckt en er liggen luiers bovenop, die zijn ook droog :)

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Sinds begin deze week hebben wij een AEG warmtepomp droger. Afvoer gaat netjes via het slangetje en de bijkeuken is kurkdroog.

• meermarco
Erapaz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:18:
Bedankt. De was bleef wel droog. Maar de koude muren werden zeiknat. Maar ga het zeker overwegen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Is toch een afvoerdroger geworden. Dit ivm vocht. Levertijden zijn dramatisch. Schijnt door Corona te komen. Ook vaatwassers e.d. Vaak weken wachten.
Pagina: 1