Nieuw wifi aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• thamaster88
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 22:04
Mijn vraag

Ik heb momenteel 2 unifi ac lite in huis (85m2 jaren 40 huis hout)
1 in de woonkamer
1 op zolder
Beide verbonden met kabel dus geen WiFi mesh. Wifi op de eerste verdieping werkt momenteel prima maar is niet nodig om een top verbinding te hebben omdat wij op zolder slapen. Dus begane grond en zolder is het belangrijkst.

Ik merk dat wifi soms nog best spotty is. Af en toe wegvallende verbinding (op 3 meter open space van de ap in de woonkamer). Kan zijn dat de ap zijn beste tijd heeft gehad (5 jaar oud).

Ik wil vooral mijn wifi upgraden voor in home game streaming via moonlight.

Zou ik hiervoor nieuwe unifi ac lite wifi 6 (of pro?) halen of is er een beter systeem? Of misschien wel de oude ac pro? Ik heb momenteel maar 1 wifi 6 capable device

De ap's kunnen niet opgehangen worden en staan dus op de tv kast en in de cv ruimte op zolder. Volgens mij heeft dat ook effect op de unifi ap omdat ze gemaakt zijn om op te hangen of zie ik dit verkeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door thamaster88 op 31-12-2020 09:34 ]

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Als je nu al problemen hebt met je wifi zal wifi 6 het echt niet beter maken.
Om meer capaciteit vanuit wifi 6 te kunnen halen heb je juist beter signaal nodig.

Een Ap die veroudert is heb ik nog nooit van gehoord, meestal doen ze het of zijn ze defect.
Wegvallende verbindingen duid meestal op overvolle kanalen, verkeerde configuratie, verkeerde plaatsing of storingen.

Plafond AP's stralen in een richting dus niet aan het plafond zal zeker nadelig werken en als je ze de verkeerde kant op laat stralen houd je niets meer over.
Als je die op zolder bijvoorbeeld op de kast legt en hij naar boven straalt zal je weinig signaal overhouden.
Vervangen door andere plafond typen lijkt dan ook nutteloos.

Als je buiten goede wifi wilt hebben is een buiten AP de enige echt goede oplossing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Als je unifi hebt, heb je dan ook een controller draaien? Daar kun je een hoop uit 'leren' voor wat betreft er fout gaat. 3m vanaf je AP al geen verbinding meer klopt niet....

• thamaster88
Bedankt voor het antwoord. Ik dacht al dat plafind ap's niet ideaal waren om gewoon op een tv meubel te zetten. Daar ligt dus denk ik ook een deel van het probleem. Maar dan is de vraag als een plafond systeem niet geschikt is wat is dan wel een goed systeem die ik kan gebruiken?

Buiten boeit me niet zo heel erg eigenlijk

• thamaster88
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42UL8LptT965_g3Nx2gIgs1KrbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzMLpPiLmbshl9UNhrgYbK7p.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is trouwens de plek waar mijn ap in de woonkamer staat.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
thamaster88 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:52:
Bedankt voor het antwoord. Ik dacht al dat plafind ap's niet ideaal waren om gewoon op een tv meubel te zetten. Daar ligt dus denk ik ook een deel van het probleem. Maar dan is de vraag als een plafond systeem niet geschikt is wat is dan wel een goed systeem die ik kan gebruiken?

Een accesspoint met (beweegbare/draaibare) antennes.

De hoofdmoot van je wifi straling gaat rondom de antennes. De antennes dan een klein beetje draaien kan helpen om lowspots ook bereikbaar te houden.
thamaster88 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:54:
[Afbeelding]

Dit is trouwens de plek waar mijn ap in de woonkamer staat.
Die straalt dus rechtstreeks je TV (metalen afscherming) in... Geen handige positie....
Deze positie is overigens ook niet handig voor iets met antennes. Je zult een plek moeten zoeken waar er geen metalen vlakken in de buurt zijn (aan de binnennkant van je TV zitten ook diverse metalen afschermingsvlakken)

[ Voor 36% gewijzigd door rdfeij op 31-12-2020 09:57 ]

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-10 20:02
thamaster88 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:52:

Ik zou hem eens een meter naast of boven de Tv hangen (en ook uit de buurt van andere Electronica, glas of metaal) denk dat dat heel veel verbeterd.
Best is plafond centraal in de woning

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:07

lier

MikroTik nerd

Goede hardware is (nog) geen garantie voor goede werking. Zou je je Wifi instellingen willen delen (afgezien van je wachtwoord)?

offtopic:
En inderdaad de plaatsing, maar dat is al benoemd

Eerst het probleem, dan de oplossing

• thamaster88
lier schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:09:
Goede hardware is (nog) geen garantie voor goede werking. Zou je je Wifi instellingen willen delen (afgezien van je wachtwoord)?

offtopic:
En inderdaad de plaatsing, maar dat is al benoemd
Hoe kan ik dit het beste doen vanuit de controller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Zo'n plaatsing als op de foto verklaart alles.
Hij straalt omhoog en daar wordt zo te zien alles geblokkeerd door die tv.
Als tegen het plafond niet kan kun je ze beter horizontaal plaatsen tegen een muur, zodat hij de kamer instraalt.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 31-12-2020 10:13 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
https://help.ui.com/hc/en...n-Patterns#lite%20overall

Muur of plafond maakt niet veel uit, de achterkant van het AP straalt minder uit maar voor de rest ongeveer bolvormig. in de buurt van metalen oppervlakken is niet handig en onder de tv natuurlijk ook niet.

Ik denk dat het handiger is om uit te zoeken wat er mis gaat. valt het signaal echt weg of staat je dhcp lease klote..
Straks koop je allemaal nieuwe rommel en heb je hetzelfde geneuzel.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:07

lier

MikroTik nerd

thamaster88 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:10:
Hoe kan ik dit het beste doen vanuit de controller?
Show System Config (moet je ergens bij de Settings kunnen vinden).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• thamaster88
Het is meer dat mijn vrouw niet wil dat er zo'n wifi punt aan de muur/plafond komt. En daarbij kan ik niet in het plafond komen en dus ook de kabel niet wegwerken. Deze zou dan langs de muur omhoog lopen

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als korte test : trek 'm iets naar voren en laat 'm even aan z'n ethernetkabel bungelen voor het meubel. Wanneer je wifi dan al een stuk beter is weet je genoeg. Deze test kost je een klein beetje moeite en is zo weer terug te draaien zonder enige blijvende schade.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:57
En als de test positief is dan kun je zo'n AP vrijwel overal kwijt behalve direct achter metaal of water (bij 2.4GHz).

Achter de gordijnen, in een meubel, etc etc. Zo'n unit als getoond kun je zelfs achter een fotolijst naast de tv nog kwijt.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 31-12-2020 10:28 ]

• thamaster88
Bedankt allemaal. Ik ga in ieder geval kijken of ik de plaatsing anders kan doen. (nu nog hopen dat ik de mounts nog heb). Ik heb misschien toch wel wat ideetjes om de ap's op te hangen. Maar in ieder geval ga ik dus geen geld investeren om een nieuw systeem te halen. Nogmaals thanks
Pagina: 1