Aardwarmtepomp en vloerverwaming uitzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nickmondria
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-04-2024
Mijn vraag
Hoe krijg ik de vloerverwaming uit als ik de pomp niet mag uitzetten. (Staat in de handleiding)
En de thermostaat niet lager gaat dan 18 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv2Uf5Ea_iapwdc_rtJfvA0S9j0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0fPQeCNUfMwBlIM0PcuazXC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XdRYGL3Oavt5SNuXjldK4DL6Ni0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zUQnV4naiPl7mbBYcwhqSKl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCNUWA9cftNvHeCLxO9RJ0NCAoc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBfWVDcszv7Cs36CUtlqVgPa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTS3MjLvaeIzRfSGzM8A9NG0o_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQIsLz4NjpnvRo1dGZW1JRse.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Dt8chVVH8RHIjfdl6bmYx8WD3Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cekO0GfQtub4il1xuXBJCJqn.jpg?f=fotoalbum_tile

wij denken kortstondig het stroom van de pomp afhalen door middel van automaat in meterkast.
Dan de afsluiters dichtdraaien van de rode en blauwe afsluiter
Vervolgens stroom erop.
En dan tijdelijk een andere kachel in de woonkamer zodat de thermostaat wel op temperatuur blijft en niet begint te werken terwijl er niks kan gebeuren.

Hoor graag jullie advies
...

Beste antwoord (via Nickmondria op 31-12-2020 11:17)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Mmm.. lastig.

Zit er ergens een bijpass? Anders gaat de pomp het zeker niet leuk vinden als er geen water rondgepompt wordt.

Weet niet wat duurder is. Tegelen 1 dag opschuiven en wachten op installateur of wellicht nu de installatie "ontregelen"..

(en om die afsluiters dicht te draaien hoeft de pomp niet van de stroom af hoor)

Geen garantie:
Maar bij nadere bestudering foto's kun je de afsluiters gewoon dicht draaien (op beide verdiepingen)
De warmtepomp kan dan zijn warmte nog steeds kwijt in het waterboilervat (wat erboven staat? Warmwater?)

De pomp hoeft dan niet van de stroom om dat te doen hoor.

Weet alleen niet of de rotatiepomp in de warmtepomp die het water naar de vloerverwarming stuurt daar blij van gaat worden. Ik denk dat er een instelling in de warmtepomp is om de vloerverwarming uit te zetten.

Ik zie dat je je thermostaat ook op standby kunt zetten: https://ithodaalderop.com...ker%20WPU%205G%20(nl).pdf

En hier de installatie handleiding: https://ithodaalderop.com...e%20WPU-I%205G%20(nl).pdf

[ Voor 79% gewijzigd door Cyberpope op 31-12-2020 10:50 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:15
?? Thermostaat loshalen??

Waarom moet de verwarming uit?
(ik neem aan dat er staat dat de pomp niet uit mag in de zomer, maanden stilstaan is wat anders dan even stilstaan)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Nickmondria
De vloerverwarming moet uit vanwege het betegelen van de vloer

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:06
Om te betegelen hoeft de pomp niet uit, alleen geen warm water door de vloerverwarming. Je kunt dus de aanvoer van warm water dichtknijpen/temperatuur aanvoer omlaag en gewoon water rond laten pompen.

Specs

• Tens
Nickmondria schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:14:
De vloerverwarming moet uit vanwege het betegelen van de vloer
Eh, want als het buiten al weken 25 graden is (en de betonvloer dus ook) mag je ook niet tegelen?

Wat wil de tegelaar precies?
Zo te zien gaan er ook verwarmingsleidingen naar boven, dus de vloer afkoppelen terwijl het systeem aan blijft is wat dat betreft geen probleem. De hele benedenverdieping wordt betegeld? het huis is dus tijdelijk onbewoond?

opties:
- zorgen dat er een paar dagen max 20 graden door de vloer(en dus het hele systeem) gaat.
- vloer afkoppelen en thermostaat tijdelijk ergens anders hangen zodat de rest van de woning wel verwarmd kan worden.

edit: hou rekening met de komende nachtvorst

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 31-12-2020 09:36 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:26
De vloerverwarming hoeft afgekoppeld te zijn. Gewoon de aanvoer naar de vloer minimaal houden, dan wordt de vloer ook niet warm.

Wordt de hele etage betegeld, of bijvoorbeeld alleen de woonkamer? Indien een gedeelte betegeld wordt, kun je de betreffende vloerverwarmingsgroepen gewoon dicht draaien en kan de rest 'aan' blijven staan. Wel is het dan aan te raden om de thermostaat tijdelijk te verplaatsen naar een ruimte waar de verwarming nog aan staat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:26
Tens schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:33:
[...]

Eh, want als het buiten al weken 25 graden is (en de betonvloer dus ook) mag je ook niet tegelen?
Als het buiten 25 graden is, en binnen (en de vloer ook) dan zal de tegellijm veel minder snel drogen dan wanneer de vloer 25 graden is en de omgevingstemperatuur slechts 15 graden. Uitgaande van gelijke relatieve luchtvochtigheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 31-12-2020 09:53 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Nickmondria
Bedankt voor de reactie’s
De gehele boven en benedenverdieping word gedaan.
De vloer verwarming moet uit voor minimaal 4 weken na tegelen.

Wij kunnen de aanvoer temperatuur niet regelen.

De vloerverwarming afkoppelen klinkt ook voor ons de beste optie. En dan tijdelijk een kachel.
De thermostaat loskoppelen zien wij niet zitten.

Is het dan ook nodig om tijdens het dichtdraaien van de vloerverwarming de pomp tijdelijk uit te zetten?

• Nickmondria
En niet te vergeten. Omgeveer 2 weken nadat de tegels ering liggen gaan we er ook in wonen . De kachel is dus ook voor onze warmte.

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Klinkt als een nieuwe woning. Vraag het dus gewoon even bij de installateur, je kan waarschijnlijk via de warmtepompinstellingen de vloerverwarming uitzetten.

Dan kan je hem meteen even vragen hoe je hem in het opstookprotocol kan zetten wat je straks na die vier weken moet doen.

• Nickmondria
Helaas is de installateur dicht en beginnen ze maandag met de vloer.
Dat de vloer uit moest werd ons pas gister verteld. Niet erg slim van ons.

Acties:
  • Beste antwoord

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mmm.. lastig.

Zit er ergens een bijpass? Anders gaat de pomp het zeker niet leuk vinden als er geen water rondgepompt wordt.

Weet niet wat duurder is. Tegelen 1 dag opschuiven en wachten op installateur of wellicht nu de installatie "ontregelen"..

(en om die afsluiters dicht te draaien hoeft de pomp niet van de stroom af hoor)

Geen garantie:
Maar bij nadere bestudering foto's kun je de afsluiters gewoon dicht draaien (op beide verdiepingen)
De warmtepomp kan dan zijn warmte nog steeds kwijt in het waterboilervat (wat erboven staat? Warmwater?)

De pomp hoeft dan niet van de stroom om dat te doen hoor.

Weet alleen niet of de rotatiepomp in de warmtepomp die het water naar de vloerverwarming stuurt daar blij van gaat worden. Ik denk dat er een instelling in de warmtepomp is om de vloerverwarming uit te zetten.

Ik zie dat je je thermostaat ook op standby kunt zetten: https://ithodaalderop.com...ker%20WPU%205G%20(nl).pdf

En hier de installatie handleiding: https://ithodaalderop.com...e%20WPU-I%205G%20(nl).pdf

[ Voor 79% gewijzigd door Cyberpope op 31-12-2020 10:50 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Nickmondria
Top , klopt dat het vat erboven een boilervat is.
En die instellingen kunnen wij helaas niet aan of uit zetten.
Ik
Vermoed dat er alleen water rondgepompt word op moment dat er warmte of koeling word gevraagd.
Als wij de thermostaat gewoon op temperatuur kunnen houden is er denk ik niks aan de hand.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nee, ik gok dat er voortdurend water wordt rondgepompt net zoals bij een gewone vloerverwarming. Die pompen stoppen ook alleen bij een pompschakelaar of stekker eruit.

Je kunt je vloer natuurlijk ook op koelen zetten naar 18 graden of is hij bij jullie alleen verwarming?
Anders via extern kacheltje de ruimte waar thermostaat zit op 18 graden houden. Maar gok dat er meerdere thermostaten zijn?

Itho zelf geen servicelijn die bereikbaar is?

[ Voor 5% gewijzigd door Cyberpope op 31-12-2020 10:57 ]

• Nickmondria
Er is maar 1 thermostaat op de benedenverdieping.
Helaas zal de pomp voor niks aan het draaien maar dat zou geen kwaad kunnen.
De handleidingen zal ik meteen uitprinten en nogmaals doorlezen ook over het stukje van standby.
Want dan is het het natuurlijk niet nodig om deze "voor de gek" te houden.

• Tens
Ivow85 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:47:
[...]

Als het buiten 25 graden is, en binnen (en de vloer ook) dan zal de tegellijm veel minder snel drogen dan wanneer de vloer 25 graden is en de omgevingstemperatuur slechts 15 graden. Uitgaande van gelijke relatieve luchtvochtigheid.
true, maar uit is wel een extreme eis, max 20 aanvoer lijkt me ook geen probleem, en wel zo verstandig bij vorst.

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 31-12-2020 11:00 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nickmondria schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:58:
Er is maar 1 thermostaat op de benedenverdieping.
Helaas zal de pomp voor niks aan het draaien maar dat zou geen kwaad kunnen.
De handleidingen zal ik meteen uitprinten en nogmaals doorlezen ook over het stukje van standby.
Want dan is het het natuurlijk niet nodig om deze "voor de gek" te houden.
Dus je weet eigenlijk niet of de instelling er wel of niet op zit.

En een waterpomp (cv/circulatiepompt) die zijn druk niet kwijt kan, wordt niet blij... Zeker niet voor meerdere dagen.
Als er een bypass in het warmtepomp zelf zit voor de watercirculatie van de cv-pomp is dat geen ramp.
Maar op de foto zie ik hem niet. Een gok is deze er wel inzit omdat er afsluiters op je vloerverwarmingverdelers staan. Maar dat is dus een gok.

P.s. maak verschil tussen de warmtepomp (gehele apparaat) en CV / circulatiepomp (de pomp die het water door de leidingen pompt).

[ Voor 8% gewijzigd door Cyberpope op 31-12-2020 14:43 ]

Pagina: 1