Toon posts:

[Linux] Meerdere VPN connecties simultaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik zit een beetje te kloten met een VPS. Heb verschillende distro's geprobeerd (Debian 10, Ubuntu) maar ik loop tegen hetzelfde aan. In Gnome kan ik maar één simultane L2TP vpn verbinding opzetten.

Doel: Een soort van management pc waarvan ik direct kan connecten naar andere locaties, gescheiden subnets, zonder VPN te hoeven verwisselen.

Een plan B zou zijn om een tweede VPS af te nemen, daar pfsense te laten draaien en die alle connecties te laten verzorgen maar dat kost me dan een tweede VPS terwijl het mogelijk ook gewoon in 1 machine kan. Lijkt me toch niets raars, wel? Ik gebruik de NetworkManager van Gnome. Jullie wellicht ideëen waarom dit niet werkt?

Thanks!

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Verwijderd

Topicstarter
Heb het gelezen maar echt een oplossing haal ik er niet uit. Ik heb zojuist XFCE geprobeerd maar ook helaas hetzelfde :-(

Hoe zou ik het anders kunnen oplossen? Iemand een idee?

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 13:36
Ik denk dat je voor dat soort configuraties al snel wat meer op de cmdline moet gaan zitten, en wat custom scripting moet doen om die verbindingen op te zetten.
Belangrijkste is dat ze niet allemaal een default route pushen voor 0.0.0.0/0 ('het internet'). Meerdere van dat soort connecties gaat niet goed.

Ben je zelf ook de beheerder van de andere kant?

Even niets...

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Zoals je kon lezen in de link en zoals @FireDrunk ook al aangaf i het een routerings kwestie.
Gewoon maar wat tools er tegen aan gooien zonder dat je begrijpt wat je wilt configureren gaat je niet helpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Verwijderd

Topicstarter
FireDrunk schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:32:
Ik denk dat je voor dat soort configuraties al snel wat meer op de cmdline moet gaan zitten, en wat custom scripting moet doen om die verbindingen op te zetten.
Belangrijkste is dat ze niet allemaal een default route pushen voor 0.0.0.0/0 ('het internet'). Meerdere van dat soort connecties gaat niet goed.

Ben je zelf ook de beheerder van de andere kant?
Jep, aan de andere kant staan twee Mikrotiks.

Verwijderd

Topicstarter
Ben(V) schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:35:
Zoals je kon lezen in de link en zoals @FireDrunk ook al aangaf i het een routerings kwestie.
Gewoon maar wat tools er tegen aan gooien zonder dat je begrijpt wat je wilt configureren gaat je niet helpen.
Wat een aanname weer :(

Routeringstechnisch heb ik bij VPN1 en VPN2 de default routes uitgeschakeld en zelf routes toegevoegd. Dit lijkt me dan toch de juiste weg of mis ik iets?

Hij (de Gui) wil ze alleen niet alle twee tegelijk opbouwen. In de cmd line krijg ik:

code:
1
Error: connection activation failed: The L2TP plugin only supports a single active connection

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2020 10:42 . Reden: typo ]

• FireDrunk
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:37:
[...]

Jep, aan de andere kant staan twee Mikrotiks.
Ah, dat maakt het iets lastiger. Volgens mij ondersteunen die 2 dingen niet veel anders dan L2TP of PPTP, beide nogal... oude VPN implementaties. Met iets als OpenVPN zou dit denk ik iets makkelijker te regelen zijn.
Verwijderd schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:40:
[...]

Wat een aanname weer :(

Routeringstechnisch heb ik bij VPN1 en VPN2 de default routes uitgeschakeld en zelf routes toegevoegd. Dit lijkt me dan toch de juiste weg of mis ik iets?

Hij (de Gui) wil ze alleen niet alle twee tegelijk opbouwen. In de cmd line krijg ik:

code:
1
Error: connection activation failed: The L2TP plugin only supports a single active connection
Tja, dat zegt op zich genoeg. Je moet dus waarschijnlijk geen NetworkManager meer gebruiken om dit voor elkaar te krijgen, maar custom scripting die manueel de L2TP verbindingen opzet.

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
FireDrunk schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:47:
[...]

Ah, dat maakt het iets lastiger. Volgens mij ondersteunen die 2 dingen niet veel anders dan L2TP of PPTP, beide nogal... oude VPN implementaties. Met iets als OpenVPN zou dit denk ik iets makkelijker te regelen zijn.
Mikrotik heeft ook SSTP en OpenVPN alleen dan moet ik ook met certificaten gaan werken en dat maakt het wat lastiger maar okay, zeker het overwegen waard. Dank je.
[...]

Tja, dat zegt op zich genoeg. Je moet dus waarschijnlijk geen NetworkManager meer gebruiken om dit voor elkaar te krijgen, maar custom scripting die manueel de L2TP verbindingen opzet.
Helder, kun je me een richting aanwijzen waar ik moet gaan zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
https://man7.org/linux/man-pages/man8/ip-l2tp.8.html

Ik kan zo even geen daemon vinden die dat voor je zou regelen anders dan NetworkManager.

Even niets...

Verwijderd

Topicstarter
Nice! Gracias!
Pagina: 1