Speakerrand beschadigd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Na al die jaren actief te zijn op Tweakers, mijn eerste topic in dit subforum. Ik ben helemaal geen audiofiel of audio-kenner, so bear with me :)

Vandaag heb ik 2 inbouwspeakers geinstalleerd in het plafond van een slaapkamer. Het gaat om Artsound speakers (FL501). Tijdens het vastschroeven met de schroevendraaier 'weggeschoten' en de foamen rand van de speaker geraakt en daar zit nu een scheurtje in.

Nu de vragen:
- wat is de functie van die foam rand ? Voor zover ik het tot nu toe heb begrepen is dit de ophanging, en zorgt dit ervoor dat je conus kan bewegen.

- is dit te herstellen ? En zoja, hoe ? Met een beetje lijm repareren of de hele rand vervangen ? Of is dit een geval van complete speaker vervangen ?

(Ik heb de speaker nog niet kunnen testen).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-05 23:24
de functie van de foamrand is inderdaad ophanging. de ophanging van de conus bestaat uit de foamrand en een andere rand onderaan (de spider) bij de magneet en de spreekspoel. deze randen zorgen ervoor dat de spreekspoel vrij in de magneet zweeft. (voor als je geinteresseerd bent: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrodynamische_luidspreker)

dat gaatje hoeft niet erg te zijn. als de rest van de surround nog genoeg steun geeft (wat ik wel verwacht) is het niet nodig het te vervangen. anders kun je de surround vervangen. daar zijn handleidingen voor te vinden. maar eerst dus even testen. versterker eraan en luisteren of hij een krakend geluid maakt, vooral bij de lage tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Als het een klein scheurtje is, dan is dat wel te repareren met flexibele lijm, zoals van Bison etc.
Wil je de hele rand vervangen, dan kan je terecht bij de Speakerrepairshop. Die hebben foam en rubberranden in alle maten en soorten en alle benodigdheden.
Scheurtje laten zitten is geen optie. Omdat het invloed heeft op de hele conus en dus ook het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou eerst maar eens luisteren of het impact heeft en hoorbaar iets vervormt. Het liefst met een toongenerator en dan met muziek.

Lijm en schuimrubber zou ik huiverig voor zijn. Maar das niet m;n expertise. Op zich is het goed te repareren of zelfs helemaal te vervangen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:26
Je kan het schuurtje wel lijmen met houtlijm of speciale lijm welke bij audiofriends te krijgen is.

Zeker als er nog wat materiaal aanwezig is zie je er bijna niets meer van, je kan het als het ware terug duwen. Lijmen van achter de woofer.

Dit heb ik bij een rubber rand gedaan maar heb hetzelfde gehad bij een foam rand van een net gerefomde woofer(cx50) en heb het toen gewoon laten zitten.

Allicht een foto uploaden?

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 01-01-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 18:14

JT

VETAK y0

Inderdaad luisteren of je vreemde dingen hoort. Als dat niet zo is dan is de kans klein dat je na reparatie beter geluid hebt, gezien de gebruikssituatie van het geheel. Als het high-end speakers waren in een reguliere stereo-opstelling dan was het allicht anders geweest maar dit komt wat minder nauw. Ik zou zelf ook niet met flexibele lijm ofzo aan de gang gaan als je er niks aan hoort en het gaatje klein is.

Overigens herken ik wat je zegt, als ik met een schroevendraaiers bij een luidspreker aan de gang ga dan draai ik bijvoorbeeld met links en hou ik mijn rechter duim en wijsvinger om de schacht van de schroevendraaier bij de schroef. Ook heb je met Torx minder kans om uit te schieten omdat je daar niet op hoeft te drukken als het wat zwaarder loopt, in tegenstelling tot kruiskop en pozidriv.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:28
Of je vervangt de foamrand zelf of laat dit doen door de leverancier/fabrikant, niet echt moeilijk overigens.
Je kan de Belgen altijd vragen of ze voor zulke gevallen die rand leveren, (je zal de eerste niet zijn die het gebeurd)
Nu kun je er nog bij als het straks helemaal dicht zit wordt het een ander verhaal.
Misschien dat de verzekering nog wat wil bijdragen in de geleden schade (even afhankelijk van hoe je verzekerd bent natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heel spaarzaam (verdunde) houtlijm opbrengen, aan de achterkant als je erbij komt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Net eens uitgetest met een goedkope versterker; ik hoor op dit moment geen verschil met dezelfde speakers die ik ook in de badkamer heb gemonteerd. (Getest met muziek, niet met een toongenerator)

Een foto van de geraakte speaker (de focus zit niet helemaal goed)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_wH7m_TJ_hA9UBrnDDelgYQmhE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P5aPNftNZNI9FUpcsVrGVCoe.jpg?f=user_large

Ik kan de speaker er wel weer uitvijzen en wat (hout)lijm aanbrengen op de achterkant van de scheur.

[ Voor 4% gewijzigd door whoami op 02-01-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkadon
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb zelf enkele speakers gerepareerd en heb slechte ervaring met houtlijm. Ik gebruik zelf altijd lijm om banden te plakken (voor foam en rubber) ik zou het sowieso plakken, het scheurtje zal alleen maar groter worden met gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:26
Deze lijm is er speciaal voor gemaakt.
https://www.repairyourspe...oor-foam-rubber/a-1675-11

Deze droogt kleurloos en als je van achter met een penseel lijmt zie je er niets meer van.

[ Voor 22% gewijzigd door Roderiktweaker op 02-01-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:56
Verschil ga je sowieso niet horen, een recone voor dit soort speakers aanbevelen slaat ook al helemaal nergens op.
Wel zou ik het gaatje lijmen, meer voor het idee dan dat het echt noodzaak is. Verder scheuren zal niet zo snel gebeuren maar beter voorkomen dan... :P

[ Voor 3% gewijzigd door FSSF op 02-01-2021 15:05 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-05 23:24
Dat uitscheuren loopt echt zo'n vaart niet. Hoef je je niet druk om te maken. Heb zelf ook 2 jaar speakers met een beschadigde rand gebruikt zonder dat het erger werd (en dat waren ook nog oude speakers waarvan dus de foamrand al wat is gaan verteren). Het verplaatsen van de lucht gebeurt voor 99% op de conus en niet op de surround. Het zijn ook open speakers en niet in een kast dus voor de luchtdichtheid hoef je het ook niet te doen.

Zoals hierboven gezegd. Ff lijmen voor het idee is goed te doen, ook omdat het materiaal er nog zit. Dit is te weinig schade om een nieuwe rand te rechtvaardigen en is ook veel meer werk met uitlijnen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06 05:49
Niks aan doen inderdaad.

Een foamrand vervangen is veel werk en ook een precisieklusje.
Bij sommige speakers zoals de Philips FB series vallen de foamranden door ouderdom helemaal uit elkaar.

Dan is nieuwe foamranden de enige optie.

Maar dat kleine scheurtje zou geen invloed moeten hebben, dus als de rest van de foamrand nog goed is niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Bedankt allen voor de feedback. Gezien de speaker nog werkt zoals het hoort, en je de speakers ook per 2 moet aankopen, zal ik het scheurtje proberen te lijmen.
Jeroenk691 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:40:
Het zijn ook open speakers en niet in een kast dus voor de luchtdichtheid hoef je het ook niet te doen.
Open speakers, hoe bedoel je dat ? Ze zitten idd niet in een kast, maar zijn wel ingebouwd in het plafond. Er komt ook nog een grille voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 18:14

JT

VETAK y0

whoami schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 17:05:
Bedankt allen voor de feedback. Gezien de speaker nog werkt zoals het hoort, en je de speakers ook per 2 moet aankopen, zal ik het scheurtje proberen te lijmen.

[...]
Open speakers, hoe bedoel je dat ? Ze zitten idd niet in een kast, maar zijn wel ingebouwd in het plafond. Er komt ook nog een grille voor.
Met open bedoelt hij dat de luidsprekers niet zijn gebouwd voor een afgesloten kast wat betekent dat de luchtweerstand voor de achterkant van een dergelijke speaker niet hoger is dan de luchtweerstand aan de voorkant. Dat is met een luidspreker die je koopt in de winkel doorgaans anders omdat die in een behuizing zitten. Als je een gaatje in de speaker hebt in een behuizing dan kan er lucht weg lekken uit de behuizing waarmee je de luchtweerstand in de kast verminderd. Maar dat is nu dus niet relevant.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1