Er gebeuren rare dingen op mijn PC sinds een kleine upgrade. Wat er gebeurd:
Dit is gebeurd pas sinds mijn recente upgrade:
PC werkte na de upgrade enkele dagen zonder problemen. Ik heb toen met Ryzen master automatische OC aangezet. Hierop kreeg ik meteen een BSOD. Opstarten ging moeizaam, kreeg steeds een BSOD. Pas na enkele restarts kwam ik in Windows en kon ik snel de settings terugzetten.
Specs:
- Speakers kraken/sissen/poppen. Dit gebeurd maar soms en varieert in intensiteit. Meeste tijd heb ik nergens last van. Ik heb de kabel al vervangen zonder verschil. Als ik een koptelefoon aansluit op de speaker, hoor ik dezelfde storing. Als ik aan de kabel aansluiting friemel, hoor ik soms een klein verschil. Na een tijd (uurtje) verdwijnt het.
- Het rare hiervan is dat mijn Wifi rond dezelfde tijd wegvalt (via USB) als het kraken begint. Ook mijn TV verliest verbinding die op dezelfde Wifi zit. Wifi komt na enkele minuten weer terug, storing via speakers blijft langer hoorbaar.
Dit is gebeurd pas sinds mijn recente upgrade:
- 3700x vervangen door een 5900x
- MOBO geflashed om de 5000 serie te laten herkennen.
PC werkte na de upgrade enkele dagen zonder problemen. Ik heb toen met Ryzen master automatische OC aangezet. Hierop kreeg ik meteen een BSOD. Opstarten ging moeizaam, kreeg steeds een BSOD. Pas na enkele restarts kwam ik in Windows en kon ik snel de settings terugzetten.
Specs:
- Windows 10
- Nieuwe CPU AMD Ryzen 9 5900x
- Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC
- 32GB 3200-16 Fury Black K2
- Asrock X570 PHANTOM GAMING 4 X570
- IMKMWX05 Intel SSD 1.0TB 660p M.2 PCIe (bootdrive)
- TN7V2S01 be quiet! System Power 9 700W ATX
- HDD Toshiba 4TB X300 Bulk 7200
- Oude CPU AMD Ryzen 7 3700X WRAITH 3600 AM4 BOX
- PSU niet krachtig genoeg voor nieuwe CPU met alles eromheen?
- Iets kapot gegaan tijdens het OC'en
- Mijn buren die een soort magnetisch veld hebben gecreëerd?