NAS Aankoopadvies - streaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyCage07
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-03 15:37
Ik zoek een?
NAS waarmee ik (lokaal opgeslagen) films in 4K kan streamen naar mijn TV (via Plex of Kodi?)

Wat is je budget?
Ik heb geen idee van prijzen. Dacht aan iets tussen de 200 en 300 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, heb er geen verstand van. Dus liefst zoveel mogelijk plug and play.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Films van NAS naar TV streamen. Tv is verbonden met UTP kabel op het netwerk. Ik gebruik nu Plex op laptop, maar die is blijkbaar niet sterk genoeg. Ik krijg veel "buffering" te zien.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 21:09
Iets duurder en zonder hardeschijf: pricewatch: Synology DS220+

Ga je zeker 5 jaar veel plezier van hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door grote_oever op 30-12-2020 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyCage07
Alvast bedankt voor de tip. Ik zie wel dat met HDD ik onmiddellijk aan +€500 zit. Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:38
Dit kan volgens mij zo'n beetje van elke nas wel. Ik doe het op een ds110J en die zijn ondertussen stok oud. Gaat via vlc op de Xbox one s.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-06 21:09
JohnnyCage07 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:59:
Alvast bedankt voor de tip. Ik zie wel dat met HDD ik onmiddellijk aan +€500 zit. Of zie ik dit verkeerd?
Klopt, maar je kan HD’s klein houden en in aanbieding kopen. Naar mijn mening is synology superieur in zijn software wat niet door een andere nas te evenaren is. Maar goed, de prijs is hoger omdat synology veel meer kan dan alleen netwerkopslag.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hier ook een Synology gebruiker dus kan het merk van harte aanraden. Een duurder “+”-model is zeker een mooi ding. Maar een goedkoper “j”-model kan ook prima hoor.

Ik gebruik nu zelf een DS918+ maar ben ooit begonnen een DS212j en beiden kunnen prima streamen. Zolang je zorgt voor een setup waarbij geen transcoding nodig is, kunnen beiden prima doen wat jij wilt.

• JohnnyCage07
S1NN3D schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:25:
Zolang je zorgt voor een setup waarbij geen transcoding nodig is, kunnen beiden prima doen wat jij wilt.
Bedankt allemaal voor de info!

Kan je hier wat meer uitleg over geven? Ben nog niet echt mee met die dingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:18

gwystyl

Beugeltje dan maar?

1. Bij Kodi leest het afspelende apparaat (bijv TV of mediaspeler zoals een Raspberry Pi of nVidia Shield) het bestand vanaf een netwerkbron, en zorgt die voor de power om het af te spelen of transcoderen als dat nodig is.
2. Bij Plex zorgt de server er voor dat het bestand in het juiste formaat naar het afspelende apparaat wordt gestuurd. Dan doet de server aan transcoding als dat nodig is.

In geval 1 heb je dus een afspelend apparaat nodig die het bestandsformaat afspeelt of krachtig genoeg is voor het omzetten, in geval 2 moet je server krachtig genoeg zijn om (liefst on-the-fly, ofwel tijdens het afspelen) te transcoderen.

Als je TV redelijk recent is, kan het zijn dat je met een hele simpele externe harde schijf al je gewenste films af kan spelen. Als je TV ouder is, is de kans groter dat bijvoorbeeld Plex moet transcoderen.

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, moeten we dus weten welke TV je precies hebt (merk, type, evt jaartal). Je kan zelf kijken welke bestandsformaten de TV al af zou moeten kunnen spelen. Voor 4k zal meestal .mkv als container gebruikt worden, maar het gaat er om dat de codec (HEVC, x265) herkend wordt en afgespeeld kan worden.

Om mijn eigen situatie als voorbeeld te gebruiken:
Ik heb een Panasonic TX-L37E30 uit 2011 als TV. Deze kan maximaal 1080p aan, maar ondersteunt als bestandsformaten eigenlijk alleen .AVI en soms .MP4 afhankelijk van de gebruikte codec. Dit werkte een paar jaar geleden nog redelijk in combinatie met de films op een Synology DS114, maar voor het afspelen ben ik al snel overgestapt op een Raspberry Pi (later Pi 2) met Kodi omdat dat er veel mooier uitzag en meer performance had. Ik speelde toen meestal 720p x264 bestanden af.
Omdat zoals hierboven al genoemd is een Synology veel meer kan dan alleen bestanden opslaan, wilde ik een snellere NAS. Voor het afspelen van video op mijn TV was dat eigenlijk niet nodig. Later wilde ik ook hogere resolutie en nieuwere codec, namelijk 1080p x265 afspelen. Toen heb ik een nVidia Shield gekocht, waarop naast Kodi ook Netflix, Ziggo Go, NPO start en andere programma's makkelijk draaien. Die speelt tot nu toe alles af wat ik wil, en als ik een 4k TV koop ben ik er ook vrij zeker van dat ik het daarmee ook nog afgespeeld krijg.

• JohnnyCage07
gwystyl schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:33:

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, moeten we dus weten welke TV je precies hebt (merk, type, evt jaartal). Je kan zelf kijken welke bestandsformaten de TV al af zou moeten kunnen spelen. Voor 4k zal meestal .mkv als container gebruikt worden, maar het gaat er om dat de codec (HEVC, x265) herkend wordt en afgespeeld kan worden.
Beste,

Ik heb een LG OLED55CX6LA (2020). Ik gebruikte tot hiertoe Smartshare, de mediaserver app van LG zelf. Onlangs kwam ik een film tegen waarbij het geluid niet ondersteund werd. Daardoor was ik dus naar Plex gaan kijken, maar blijkbaar bij transcoding is mijn laptop (AMD Ryzen 5 3500U) niet sterk genoeg. Blijft al snel hangen op buffering. Raad je mij dan best ook KODI aan (op eventueel een Shield?)?

Alvast bedankt!
Pagina: 1