Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik heb hier een Pavilion x360 14 liggen (14-ba022nd) met een zeer bijzonder probleem.. Als ik de laptop verplaats, of zachtjes op de onderkant klop, dan valt deze direct uit. Weer inschakelen is hit or miss, met wat geluk gaat 'ie weer aan. Weer erop kloppen = direct uit. Software is dus uit te sluiten. :+

Laptop opengemaakt (groot drama bij dit model), en naast een shitload aan stof het volgende op het moederbord gezien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7C_2fXIiZx1ptC9LaEM9VIEtJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/605RPD8yVQHVmF4hI1VGmABi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qT-_-STDlwCSAzVWz52hnzEf7aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Moe70sCMC0VfWn2qr882u0ho.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt corrosie te zijn. Is dit nog te redden of bij voorbaat kansloos? Wil het proberen schoon te krijgen met wat wattenstaafjes en 70% alcohol (heb even niets anders voorhanden).

Onderkant van het moederbord heb ik niet bekeken (daar zit de heatsink). Om daarbij te komen moet echt -alles- los.

[ Voor 4% gewijzigd door S_Chief op 30-12-2020 20:51 ]

Beste antwoord (via S_Chief op 30-12-2020 23:29)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-07 07:28
Ik zie op meerdere plekken pins die al aangetast zijn en (bijna) sluitingen ontstaan door corrosie.

Je geeft zelf al aan dat bij enige buiging de laptop uitvalt. Dat is een vrij duidelijk symptoom. Er zitten al onderdelen (deels) los.

Tandenborstel is in dit geval een heel slecht idee. Een aantal van de kleinere onderdelen zijn al dusdanig aangetast dat ze niet goed meer vast zullen zitten aan het bord. Ga je er met een tandenborstel overheen dan ga je die loshalen en kom je er nooit meer achter waar ze terug moeten / welke waardes teruggeplaatst moeten worden. Sterker nog, je gaat waarschijnlijk traces slopen die nog gered hadden kunnen worden.

Een alcohol is zeker een eerste stap. Daarmee kun je e.e.a. schoon krijgen en beter zien waar je mee te maken hebt. Maar dat moet heel wat voorzichtiger dan met een tandenborstel. Hoe dan ook, om om dit te herstellen ga je een stuk meer skills dan dat nodig hebben.

Louis Rossmann heeft mooie filmpjes op Youtube staan over dit onderwerp.

Edit: Ik zie daar nog een accu zitten. Ik hoop dat die al is losgekoppeld?

[ Voor 11% gewijzigd door Nijn op 30-12-2020 21:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tandenborstel met IPA

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ik heb dus helaas geen IPA liggen.. Is 70% alcohol ketonatus ook veilig te gebruiken, of liever niet?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Ik zie op meerdere plekken pins die al aangetast zijn en (bijna) sluitingen ontstaan door corrosie.

Je geeft zelf al aan dat bij enige buiging de laptop uitvalt. Dat is een vrij duidelijk symptoom. Er zitten al onderdelen (deels) los.

Tandenborstel is in dit geval een heel slecht idee. Een aantal van de kleinere onderdelen zijn al dusdanig aangetast dat ze niet goed meer vast zullen zitten aan het bord. Ga je er met een tandenborstel overheen dan ga je die loshalen en kom je er nooit meer achter waar ze terug moeten / welke waardes teruggeplaatst moeten worden. Sterker nog, je gaat waarschijnlijk traces slopen die nog gered hadden kunnen worden.

Een alcohol is zeker een eerste stap. Daarmee kun je e.e.a. schoon krijgen en beter zien waar je mee te maken hebt. Maar dat moet heel wat voorzichtiger dan met een tandenborstel. Hoe dan ook, om om dit te herstellen ga je een stuk meer skills dan dat nodig hebben.

Louis Rossmann heeft mooie filmpjes op Youtube staan over dit onderwerp.

Edit: Ik zie daar nog een accu zitten. Ik hoop dat die al is losgekoppeld?

[ Voor 11% gewijzigd door Nijn op 30-12-2020 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@Nijn Ja, foto's zijn genomen vlak na het openen van de laptop. Accu is daarna eruit gegaan.

Je bevestigt iig mijn vermoeden. Ik ga overwegen of ik überhaupt nog met alcohol en een wattenstaafje aan de gang moet. Dit is een gevalletje total loss ben ik bang. De skills (en apparatuur) van Rossman heb ik totaal niet, dus dat is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Alcohol en wattenstaafje kun je doen, nadat je veel foto's hebt gemaakt voor de zekerheid.

Wanneer je eenmaal accepteert dat het een total loss is, is het ook heel mooi om op te oefenen. En wie weet lukt het. De schade is op sommige plekken best behoorlijk, maar het is te doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@Nijn Het is niet mijn eigen laptop, dus ik laat het hierbij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Well.. Ik heb alles terug in elkaar gezet, en hij valt niet meer uit. 8)7 Er zijn twee andere dingen die ik nog kan verzinnen:

1. Een shield plate van de USB-aansluitingen lag los op het moederbord (jawel), dat kan wellicht kortsluiting hebben gegeven.
2. Stof.. Stof overal. Flink schoongemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Vervelend nieuws, maar dat gaat echt niets uitmaken. Dit proces blijft doorgaan totdat dat moederbord grondig gereinigd is. Hij kan het nu weer even doen. Er kan iets bewogen zijn, kan wat corrosie met het stof weggezogen zijn, of het kan die shield plate zijn. maar ergens in de komende dagen / weken gaat hij falen. Doorgaans op een moment dat het heel slecht uitkomt.

Zorg dat de data in ieder geval veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
@Nijn Ik ging er ook niet van uit dat het volledig fixed zou zijn, maar het is wel geinig. De data is al lang veiliggesteld (voor mij een voorwaarde voordat ik überhaupt een laptop open ga maken).
Pagina: 1