Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Ben zelf nog aan het puzzelen (waarschijnlijk 3x3 panelen in landscape dus geen tetris om er 10 kwijt te kunnen). Denk wel dat ik voor full black ga, dat staat toch netter dan die PERC panelen IMHO.
Edit: mijn dakje:
[ Voor 23% gewijzigd door u_nix_we_all op 30-12-2020 20:52 ]
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Ik kende die nog zeker niet want ik kom nog maar net weer kijken hier maar met posts zoals dit kan het zeker een interessant topic worden denk ik.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Daarentegen wordt ik blij van straten waar de woningcorporatie op oudere woningen netjes rechthoekige vlakken van 8, 9 of 12 zonnepanelen per woning heeft gelegd. Op elk huis op gelijke afstand tot de goot en nok.
Ja ik hou van opgeruimd en netjes.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik noem het al jaren Dak Fengshui.
Zolang de panelen in het dak passen en er sprake is van symmetrische lay-out kan het wat mij betreft. Zelf ben ik groot voorstander van rechte lijnen en strakke rijen en zolang ik het kan helpen ga ik voor zo min mogelijk geprop , alle panelen in 1orientatie en leg liever extra panelen op Noord dan dat ik ga proppen op Zuid.
Alleen als de eigenaar van het dak graag wil proppen zal ik dat niet tegenhouden, zolang ik het voor het zeggen heb geen Tetris en een zonnepanelen installatie die een geheel lijkt met het dak en niet extreem de aandacht trekt wegens gekke hoeken of rare oriëntatie...
/Rant
[ Voor 0% gewijzigd door Lardman op 31-12-2020 10:53 . Reden: Mobiele typen is een hel ]
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Ja ik heb dus wel een beetje tetris hier maar ik vind het er nog best aardig uitzien omdat alles nog aardig strak op elkaar aansluit, het egaal zwarte panelen en montage is, en goed past bij de dakpannen kleur die ook donkerblauw is.Lardman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:52:
Rant
Zolang de panelen in het dak passen en er sprake is van symmetrische lay-out kan het wat mij betreft. Zelf ben ik groot voorstander van rechte lijnen en strakke rijen en zolang ik het kan helpen ga ik voor zo min mogelijk geprop , alle panelen in 1orientatie en leg liever extra panelen op Noord dan dat ik ga proppen op Zuid.
Alleen als de eigenaar van het dak graag wil proppen zal ik dat niet tegenhouden, zolang ik het voor het zeggen heb geen Tetris en een zonnepanelen installatie die een geheel lijkt met het dak en niet extreem de aandacht trekt wegens gekke hoeken of rare oriëntatie...
/Rant
Er zijn volgens mij nog wel lelijkere tetris daken in Nederland en ik hoop in dit topic nog meer foto's daarvan te zien!
Persoonlijk vind ik jouw legplan ook al afschuwelijk: met name de verticale panelen, de verschoven panelen rechtsonder en het verloren paneel linksonder. De dakramen krijg je dan cadeau.Gerco-M schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:12:
[...]
Ja ik heb dus wel een beetje tetris hier maar ik vind het er nog best aardig uitzien omdat alles nog aardig strak op elkaar aansluit, het egaal zwarte panelen en montage is, en goed past bij de dakpannen kleur die ook donkerblauw is.
Er zijn volgens mij nog wel lelijkere tetris daken in Nederland en ik hoop in dit topic nog meer foto's daarvan te zien!
Had een andere paneelmaat echt niet gekund?
Zelf 5x4 in een vlak gelegd
Opzich een duidelijk uitgangspunt, zolang het ontworpen is kan je het mooi of lelijk vinden. maar het dak van TS zou ik persoonlijk nooit tekenen of de opdrachtgever het nu wil of niet daar zit weinig ontwerp gedachte vanuit de 5e gevel achter.Lardman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:52:
Rant
Aan de andere kant, als we kijken naar rijtjes huizen zie je nu dat verschillende jaren/ opdrachtgevers andere formaten, richtingen en kleuren panelen naast elkaar opleverd en dat ziet er ook echt niet uit.

5x4 is best de moeite waard ook! Mazzel als dat in een mooi vlak pastRukapul schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:18:
[...]
Persoonlijk vind ik jouw legplan ook al afschuwelijk: met name de verticale panelen, de verschoven panelen rechtsonder en het verloren paneel linksonder. De dakramen krijg je dan cadeau.
Had een andere paneelmaat echt niet gekund?
Zelf 5x4 in een vlak gelegd
Ik heb met de installateur niet gepuzzeld met een andere paneelmaat eigenlijk maar denk niet dat dit netto veel meer had opgeleverd vanwege de beperkte ruimte rond dakraam en dakkapel. Ja linksonder het paneel is weggelaten vanwege mogelijke schaduw van dakkapel maar omdat dit de Z kant is van het ZO dak zou dat misschien nog wel meevallen, dus die er bij plaatsen zit nog in de overweging.
Ja die dakramen rechts onder zijn nog recent geplaatst eigenlijk! Zodat de hal op de 1e verdieping eindelijk daglicht krijgt. We zijn er enorm blij mee maar het maakte de puzzel niet makkelijker
Al met al kijk ik meer naar de Kwh opbrengst dan naar de ligging van de panelen dus we zijn er zeker blij mee! Ook is dit de zijkant van ons huis en staat ons huis iets verder van de straat dan de buren dus vanaf de straat kijk je er niet eens direct op. Zie foto.
:strip_exif()/f/image/4gzATdwoUtpGWb8qhsdbaQ9s.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan vind ik die oude panelen van de buren al weer veel minder fraai eigenlijk
:strip_exif()/f/image/XDEybuIpUA62F6p66ia2iMTC.jpg?f=fotoalbum_large)