[badkamer] lekkage plafondplaat ventilatie - hoe oplossen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:47
Goedendag,

Vandaag lekkage aan badkamer plafond geconstateerd. Badkamer ventilatie buis sloot niet goed af en is dus vocht gaan lopen. Waar de plaat overgaat in tegels is vocht tussen de voeg doorgelopen (bruine sporen).
Buis zit direct boven de douche.

Samenstelling van het plafond is gips, dan 2cm hard of zachtboard (wat nu als je een schroevendraaier erin steekt uit elkaar valt) en een cm of 2-3 PIR (vermoed ik).

Hoe kan ik dit het beste weer dichtmaken? Ik heb eea aan spul thuis maar met de sluiting van de bouwmarkten en feestdagen is het toch wel even lastig.

Ik heb twee ideeen, en nog wat vragen:
- Zou het mogelijk zijn eea te laten drogen en dan alleen de gipsplaat te vervangen?

- Alternatief is uitzagen een nieuw stuk plaatsen. Zie schematisch hieronder.

Houten latjes (maakt het uit wat voor type?) vastmaken door bij de groene cirkels (als voorbeeld) te schroeven in het gips/hardboard/PIR
Hier vervolgens een aantal lagen multiplex op. Hierop hydro gips.
Multiplex is niet ideaal maar alle bouwmarkten zijn dicht. Aantal lagen om dus de afstand van de isolatie pir te overbruggen. Aantal lagen kan ook gipsplaat.
Vervolgens boel dichtsmeren met muur/gipsvuller en/of roodband.
Afstrijken en schilderen met anti schimmel verf.

De vragen die ik heb:
- Is dit een goed plan?
- is het verstandig rondom de ventilatie buis nog te purren?
- is het een probleem isolatie/PIR weg te laten voor dit kleine stukje?
- op de dakdoorvoer zitten druppels. Is dit een probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTwXVd71BCX2Csb2XD5VBBpi79s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNt08aFzzcO3bRpPuAqHum7k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSeElnwcvJfgtb3rwgAfW4mv6Tg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BPrqkQ0VGKf55A7pberXumd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uchm5BIgsWkxgXRlwbP1oLAiolY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4nD2WdDvtb82sHWor5OH07Z.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbUc0iZBdMnFKDhR2D5odxLSCo4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ioJQNiWuN1DxM6Q8aEAKcQx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TbO05SVEZCQLSLQ2tNlW0dXKYkM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/10gk3pGzXpPJ6vfrZiWfTXFU.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via FitTiv op 01-01-2021 23:10)

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-08 12:30
Klopt het dat het gaat om een schuin dak waar de afvoerbuis direct omhoog naar buiten gaat?

Ik zou de hele gipsplaat er uit halen. Als je dit voorzichtig doet blijven de latjes er achter gewoon heel, kun je daar opnieuw gebruik van maken en schroef je de nieuwe plaat er zo in.

Hoofdreden om de plaat in zijn geheel te vervangen zou zijn:
- Kan je even echt goed controleren waar de lekkage vandaan kwam en of het nu opgelost is
- Netjes krijgen van de schade kan opzich zoals je voorstelt, maar zeker als je verschillende materialen gaat gebruiken komen de scheurtjes op de randjes vrijwel altijd terug.

Overigens snap ik dat je snel aan de slag wil, maar opzich zou je dit volgens mij zo kunnen laten zitten tot de bouwmarkt weer open is. Even dichtmaken met paar stukken duct tape

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• WeetIkHetNou
Klopt het dat het gaat om een schuin dak waar de afvoerbuis direct omhoog naar buiten gaat?

Ik zou de hele gipsplaat er uit halen. Als je dit voorzichtig doet blijven de latjes er achter gewoon heel, kun je daar opnieuw gebruik van maken en schroef je de nieuwe plaat er zo in.

- Kan je even echt goed controleren waar de lekkage vandaan kwam en of het nu opgelost is
- Netjes krijgen van de schade kan opzich zoals je voorstelt, maar zeker als je verschillende materialen gaat gebruiken komen de scheurtjes op de randjes vrijwel altijd terug.

Overigens snap ik dat je snel aan de slag wil, maar opzich zou je dit volgens mij zo kunnen laten zitten tot de bouwmarkt weer open is. Even dichtmaken met paar stukken duct tape

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:07
Ik weet niet hoe het daar is, maar hier kan je online bestellen bij de bouwmarkt en op afspraak afhalen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• FitTiv
WeetIkHetNou schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:14:

Klopt het is een schuin dak met rechte afvoerbuis.
Denk je dat die isolatie gewoon kan opdrogen/blijven zitten dan?

Je tweede punt is wel een goede, waar ik ook wel bang voor ben.

• WeetIkHetNou
PIR kan in principe niet intern nat worden, dus daar zou ik mij geen zorgen om maken. Het geperste hout kun je als verloren beschouwen als dat goed nat is geworden.

Afhankelijk van wat de functie van dat geperste hout is kan je het prima laten zitten als het wat opgedroogd is.

• FitTiv
WeetIkHetNou schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:29:
PIR kan in principe niet intern nat worden, dus daar zou ik mij geen zorgen om maken. Het geperste hout kun je als verloren beschouwen als dat goed nat is geworden.

Afhankelijk van wat de functie van dat geperste hout is kan je het prima laten zitten als het wat opgedroogd is.
Volgens mij zit dat gewoon verlijmd met de PIR. En daar zit weer gipsplaat tegenaan. Dus PIR - geperst hout - Gips.

Ga morgen wel even kijken of ik het spul loskrijg.

Nu maar even bij de bouwmarkt een bestelling plaatsen voor hydro gips plaat.
Dank voor je hulp zo ver.

• FitTiv
Even een update: stukje gips kwam makkelijk los. 4 spijkers. Heb geluk, dacht dat de plaat tot het plafond doorliep maar zit nu gewoon mooi een klein stukje waar de lekkage zat. Kleine meevaller.

Verdere actie wordt spijkers eruit, gips op maat snijden en vastspijkeren (ik zat te denken over spijkers en lijmkit maar indien het ooit nog eens gaat lekken ging het er nu wel makkelijk af), afkitten en rond de ventilatie afpurren.
Dan anti schimmel verf erover maar die was helaas niet op voorraad nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6vz_ur0jfErRAv11vYkSGwaEBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UONxCdlIhi5FgZ9S7ZDnn7Bc.jpg?f=fotoalbum_large

• FitTiv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm49K8N9x7BXqM61GkVXrUTT-5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5x0aotiCEhUkH63l01FtB7Hp.jpg?f=fotoalbum_large kost ff werk maar tevreden met het resultaat. Lekkage zat in aansluiting afvoerpijp -> fan. Deze zat niet goed. Nu wel. Nog even verven met de juiste verf en dan is het klaar. Dank voor de adviezen.

[ Voor 6% gewijzigd door FitTiv op 01-01-2021 23:12 ]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:37
Misschien begrijp ik het verkeerd hoor.

Maar er hoort helemaal geen water door die pijp te komen, alleen lucht.. dus het kan nooit in de aansluiting fan op pijp zitten.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• FitTiv
Binnenwerk van de pijp was behoorlijk nat, vermoed hoop condens. Warme badkamer en die pijp gaat na 15cm al boven het dak uit.

De fan van 100mm dia stak los in de 125mm pijp. Geen verjongingsstuk aanwezig. Condens valt dus langs de 125mm pijp naar beneden op de isolatie en het hout. Althans dat is de theorie :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
afaik zou een badkamer ventilatie kanaal al moeten "ventileren" door de pan op het dak

404 Signature not found

Pagina: 1