Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Human 01
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-04-2021
Mijn vraag
Wij hebben al een tijdje zonne panelen maar ik heb er nooit echt naar omgekeken. Door omstandigheden moet ik het nu beheren, maar nadat ik de app installeerde is mij opgevallen dat er al een tijdje geen opwekking is. Ook staat de inverter op offline. Naar het apparaat gelopen en ja hoor de inverter staat uit en ik krijg hem op geen manier meer aan. Nou de rede dat ik hier een post over maak ipv dat ik het vraag aan het bedrijf dat het bij ons heeft geinstalleerd is omdat dat bedrijf (eindelijk zon genaamd) failliet is..... Ik heb nu niet echt een idee wat ik moet doen. Er zitten van die garantie stickertjes op dus ik kan hem niet openmaken maar omdat het bedrijf faillet is vraag ik me af hoe nuttig het is om die erop te laten zitten. Iemand ervaring?

Ik zie trouwens net dat ik in de titel solarman heb staan maar dat moet gewoon solar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Human 01 op 30-12-2020 19:32 . Reden: foutje ]

Beste antwoord (via Human 01 op 31-12-2020 10:34)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-07 18:49
Human 01 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:22:
[...]

Lijkt mij dat het uitvallen niet komt door een stroom tekort maar het kan zo zijn. Ik zal nog even wachten.
Komt bij mij wel voor hoor, zo aan begin en einde van de dag. Met bewolking soms net wel, en dan weer net niet voldoende licht. Nu brandt er bij mij eigenlijk altijd wel een lampje waaraan ik kan zien of er opwek plaatsvindt, maar dat leer je eigenlijk zelf ook wel inschatten als je naar buiten kijkt. Ik vermoed vandaag niet eerder dan een uur of 09:45-10:00...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:20
heel verhaal, maar weinig info....

Wat is het merk en type van de omvormer?

hoeveel panelen (merk en type), hoeveel strings

[ Voor 24% gewijzigd door Tens op 30-12-2020 19:02 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Human 01
Tens schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:02:

Merk en type van de omvormer is dus solarman sofar 5000 tlm.
Merk en type zonnepanelen weet ik niet. Zijn er 23
Hoeveelstrings weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
daarmee kom ik hier uit:

https://wdsolar.nl/wp-con...FAR-3000TLM-5000TLM-1.pdf

staat er nog spanning op de groep waarop de omvormer is aangesloten?
staat uit
als in: display doet helemaal niks?

je kunt nog wel inloggen op het portal van de omvormer?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Human 01
Tens schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:18:
daarmee kom ik hier uit:

[...]

Die manual had ik al gezien maar dat vertelde mij zo gauw niet echt veel. Er komt zover ik kan zien wel spanning op de aansluiting, maar de omvormer gaat niet aan. Idd dus geen lampjes aan en het display doet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Human 01
Tens schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:18:
daarmee kom ik hier uit:

[...]

Ja inloggen op het portal kan nog wel daar staat grotendeels dezelfde info als in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-07 09:02
Ik ruik een multimeter aankomen.
Check dat je er eentje hebt die tot 1000 volt gaat. Als je niet weet wat je er dan mee zou moeten doen, zoek dan een iemand in de buurt die dat wel weet. Zowel DC kant als AC kant even doormeten.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Human 01
Lardman schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:25:
Ik ruik een multimeter aankomen.
Check dat je er eentje hebt die tot 1000 volt gaat. Als je niet weet wat je er dan mee zou moeten doen, zoek dan een iemand in de buurt die dat wel weet. Zowel DC kant als AC kant even doormeten.
Ik meet op de inkomende stroom kan gewoon 233v maar ik zou niet weten wat ik verder moet meten aangezien de omvormer dus dichtzit en ik niet weet of ik nog iets aan die garantie heb of niet (lijkt mij van niet maar misschien nog van sofar of solar.

Ik weet trouwens helemaal niet of dat wel de inkomen kant is. Misschien meot ik even een foto maken zodat jullie mij kunnen aanwijzen hoe en wat ?

[ Voor 11% gewijzigd door Human 01 op 30-12-2020 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lardman
De omvormer start op DC, niet op de AC.
Zet de DC schakelaar op off en haal beide mc4 stekkers los en meet deze op gelijkstroom volts bij daglicht. Pas op dat je plus en min niet tegen elkaar aan houdt, dat is hoogst onprettig weet ik uit ervaring

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
als je op het net aangesloten niks op je display krijgt ben ik toch bang dat er iets fout is.
Hoe lang zit je al zonder opbrengst?

Gelukkig mis je deze dagen weinig, ik zou de fabrikant/importeur proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Human 01
Tens schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:45:
als je op het net aangesloten niks op je display krijgt ben ik toch bang dat er iets fout is.
Hoe lang zit je al zonder opbrengst?

Gelukkig mis je deze dagen weinig, ik zou de fabrikant/importeur proberen.
Best lang. iets langer dan een jaar volgens het protal. Is balen maar door omstandig heden het laatste jaar daar echt niet mee bezig kunnen zijn helaas. Ik heb hem wel nog aan gezien in het afgelopen jaar dus dat is wel vreemd. Fabrikant wou ik morgen gaan bellen inderdaad. Zonnepanelen zijn ook al een tijd niet schoongemaakt dus allemaal erg fijn dat dat bedrijf falliet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Human 01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Human 01
Tens schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:02:

Had de factuur nog gevonden het zijn

Recom Poly 250 Wp Zonnepanelen en het zijn er 22 niet 23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:58
Als het donker is dan klopt het dat de omvormer niets doet, deze gaat pas aan als de panelen stroom beginnen te maken. En daarvoor moet het wel licht zijn buiten :+ Kijk dus morgen overdag nog eens of je de omvormer tot leven kunt wekken.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Human 01
ThinkPadd schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:27:
Als het donker is dan klopt het dat de omvormer niets doet, deze gaat pas aan als de panelen stroom beginnen te maken. En daarvoor moet het wel licht zijn buiten :+ Kijk dus morgen overdag nog eens of je de omvormer tot leven kunt wekken.
Ik dacht dat er dan opzijnminst wel een lampje zou branden. Maar het kan idd.

• Human 01
Ok even een update. De vorige persoon had deels gelijk. De omvormer gaat nu wel aan, maar na een paar seconden valt ie weer uit en start ie opnieuw op Als ik hem een tijdje uit laat staan en dan weer aanzet komt ie een paar seconden verder en gaat ie ook gewoon normaal initialiseren maar valt dan dus weer uit en begint de cyclus weer opnieuw. Iemand hier ervaring mee?

• Tens
Human 01 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:33:
[...]

Ik dacht dat er dan opzijnminst wel een lampje zou branden. Maar het kan idd.
Normaal gesproken zou je wel gewoon display moeten hebben en de mogelijkheid om het apparaat in te stellen. (bij mij moet je wel even een knopje indrukken om beeld te krijgen)

• Gramser
Human 01 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:56:
Ok even een update. De vorige persoon had deels gelijk. De omvormer gaat nu wel aan, maar na een paar seconden valt ie weer uit en start ie opnieuw op Als ik hem een tijdje uit laat staan en dan weer aanzet komt ie een paar seconden verder en gaat ie ook gewoon normaal initialiseren maar valt dan dus weer uit en begint de cyclus weer opnieuw. Iemand hier ervaring mee?
Ben je niet te vroeg? Op moment van schrijven heb ik nog geen opwekking. Is gewoon nog best donker. Probeer het gewoon even op een moment dat je zeker weet dat er voldoende licht is.

• Human 01
Gramser schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:02:
[...]

Ben je niet te vroeg? Op moment van schrijven heb ik nog geen opwekking. Is gewoon nog best donker. Probeer het gewoon even op een moment dat je zeker weet dat er voldoende licht is.
Lijkt mij dat het uitvallen niet komt door een stroom tekort maar het kan zo zijn. Ik zal nog even wachten.

• Lardman
Het gros van mijn omvormers is op dit moment ook nog niet aan, tegen 10:00 weer eens kijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Human 01 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:22:
[...]

Komt bij mij wel voor hoor, zo aan begin en einde van de dag. Met bewolking soms net wel, en dan weer net niet voldoende licht. Nu brandt er bij mij eigenlijk altijd wel een lampje waaraan ik kan zien of er opwek plaatsvindt, maar dat leer je eigenlijk zelf ook wel inschatten als je naar buiten kijkt. Ik vermoed vandaag niet eerder dan een uur of 09:45-10:00...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Human 01
Weer een update mensen. Gramser had gelijk omvormer werkt nu prima. Iets te vroeg in paniek geschoten , maar iedereen erg bedankt voor de hulp. Ik heb nu wel een andere vraag. Namelijk of ik de wifi module kun resetten. Hij staat er wel bij maar we hebben ooit dat wachtwoord veranderd en ik weet helaas niet wat nu het ww is. En aangezien ik laatst een nieuwe modem heb moeten installeren is dat vgm niet meer met elkaar verbonden.

• Gramser
Ha mooi. Qua wifi kan ik je niet helpen (maar dat moet vast te doen zijn), wel met enige geruststelling: het heeft bijster weinig zin om in december, januari en februari vaak je opbrengst te willen checken. Daar word je alleen maar neerslachtig van, zo zielig als die opbrengst is ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Human 01
Oh ja ben allang blij om te zien dat ie nog werkt (en al die tijd ook gewerkt heeft). Dat app gebeuren is leuk maar zeker niet iets dat echt nodig is.

• Lardman
Mocht je nog op onderzoek willen, de instructie in de bovengenoemde pdf hoofdstuk 9 is standaard solarman logging. Het internet staat vol met instructies hoe daar te handelen

Pagina: 1