Ontstekingsprint diesel heater repareren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:02
Een jaar terug heb ik 2 diesel heaters gekocht, waarvan er 1 kapot was en 1 gewoon perfect werkte.
Het ontstekingsmechanisme bestaat uit een stukje metaal wat opgewarmd wordt door er 230 volt doorheen te jagen. De oude ontsteking was gebroken, en ik dacht het op te lossen met wat DIY skills. Dit had een goede klap tot gevolg en ik zag dat de zekering was doorgebrand.

Vervolgens een zekering gekocht & fatsoenlijke ignitor gekocht, deze ignitor werd roodgloeiend en brande al snel door (volgens mij hoort er niet permanent 230volt op te staan).

Na de print geinspecteerd te hebben viel het me op dat er een Thyristor doorgebrand is. Een nieuwe print kost 100 euro, en mijn geklungel heeft al een ignitor van 50 euro gekost, dat ben ik dus niet meer van plan.
Ik heb nog wel een reserve Ignitor liggen, dus wil het repareren van de print een kans geven.

Een aantal weerstandjes zien er ook een beetje verkoolt uit, maar er zit een dikke laag lak overheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_eElgOoGcIx_hHUByiuutEY8Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6KZAyvrrhsFaz5q8cW0vBNs.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig heb ik ook een goed werkende print en heb ik kunnen achterhalen welke onderdelen er naar mijn mening verkoolt uitzien op de slechte print.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYbxXbwACoLtcRyhBMUAiGmFVEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdKthWbrkhqL2g0MOk7ek087.jpg?f=fotoalbum_large

Componenten op de vervanglijst.
BTB06-600T Thyristor (kan op conrad alleen een BTA06-600t vinden maar dit zal voldoen)
10kilo ohm resistorx5
1.5kohm 1x
560ohm
72kohm? (moeilijk om te zien of de eerste ring grijs of violet is)
1mega ohm? (is dat niet erg veel)

Voor ik dit bestel vroeg ik me af of jullie zouden adviseren om nog een aantal componenten te vervangen. Ik twijfel bijvoorbeeld over DZ(een diode volgens mij) en DZ2 (volgens mij ook een diode). Misschien moet ik het opgeven, maar het is wel een leuk projectje.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

DZ zal waarschijnlijk een zener-diode zijn? Geen idee of die stuk is.

Met een foto van de achterkant kan het circuit misschien wat verder verduidelijkt worden zodat het makkelijker in te schatten is welke onderdelen wel of niet beschadigd zijn?

En als je twijfelt over de waardes, je kan altijd een multimeter gebruiken, moet je alleen door de coating heen prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-09 00:08

DataGhost

iPL dev

AlexanderB schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:42:
DZ zal waarschijnlijk een zener-diode zijn? Geen idee of die stuk is.

Met een foto van de achterkant kan het circuit misschien wat verder verduidelijkt worden zodat het makkelijker in te schatten is welke onderdelen wel of niet beschadigd zijn?

En als je twijfelt over de waardes, je kan altijd een multimeter gebruiken, moet je alleen door de coating heen prikken.
Je kan weerstandswaardes niet in een circuit meten, daarvoor zal je ze echt los moeten halen. Dan is wel de vraag waarom je dat zou doen, een weerstand die precies de weerstand geeft als de vervanging hoeft helemaal niet vervangen te worden. Als de verdenking is dat een bepaalde weerstand of bepaald component kapot is heeft het doormeten ervan om te bepalen wat de vervanging moet zijn helemaal geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
@AlexanderB Goed idee, niet bij nagedacht. Moet ik even doen als ik weer in de loods ben ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Afhankelijk van het circuit kan je weerstanden vaak prima meten, al was het maar om te bevestigen of je afgelezen kleurcode klopt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Ik heb al wel achterhaald dat een pootje van de thyristor verbonden is met een optocoupler( MOC3063 5110)
Ook denk ik dat er meer 3 weerstanden echt gaar zijn. Foto achterkant volgt nog, met die zwarte verf op deze print is het in het echt al bijna niet te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQu8rN7swl7otI4tCSH3HCFSPGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvjwieovaUHDCcw3Ql0vxI5n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzOhU1c7G8aREVsP7aHsC-g-ufQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fGzsaSDNDX9CrUemIkw4lKC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat is een mooie coating dat op die print zit, kun je die er niet afkrijgen met een product?

In principe alles wat voor de MOC zit (laag spannings kant) zou in principe niet aan mogen zijn, de moc zal wel een serieuze slag gehad hebben ook ook defect zijn. MOC306x heeft trouwens een isolatie waarde van 5kVrms.

[ Voor 9% gewijzigd door Damic op 30-12-2020 22:32 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Speeddragon
Bedoel je daarmee dat de weerstanden waarschijnlijk in de laagspanning zitten en eigenlijk niet kapot zouden moeten zij ? Ik denk dat er 3 echt kaduuk zijn aan de verkooldheid te zien.

Wat doet een optocoupler hier precies dan, net een wiki gelezen , maar wordt nog niet helemaal duidelijk.

Coating kan ik er af krassen waar ik moet solderen, helemaal verwijderen wordt moeilijk denk ik.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:20
Speeddragon schreef op donderdag 31 december 2020 @ 01:11:
Bedoel je daarmee dat de weerstanden waarschijnlijk in de laagspanning zitten en eigenlijk niet kapot zouden moeten zij ? Ik denk dat er 3 echt kaduuk zijn aan de verkooldheid te zien.

Wat doet een optocoupler hier precies dan, net een wiki gelezen , maar wordt nog niet helemaal duidelijk.

Coating kan ik er af krassen waar ik moet solderen, helemaal verwijderen wordt moeilijk denk ik.
je kan het proberen met thinner, die lost meestal wel alle lakken op.

• Speeddragon
Heb je dit zelf wel eens toegepast? Ben een beetje bang dan ook componenten te beschadigen, of daar verf vanaf te halen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zijn die gloeipluggen niet bedoelt om hem te starten, (diesel brand nogal slecht) maar als het systeem 1x warm is (en genoeg warmte heeft om zonder hulp van de gloeiplug de diesel te doen ontbranden) om de plug dan uit te kunnen schakelen?

en diesel wat verneveld wordt + open vuur brand best wel redelijk.. gewoon zo een blikje met diesel aansteken gaat hem niet worden... maar vernevel het met een simpele plantenspuit en het gaat toch al stukken beter..

[ Voor 46% gewijzigd door SMSfreakie op 31-12-2020 10:55 ]

404 Signature not found

• Speeddragon
Ik denk dat dat ook het probleem was. De ignitor gaat aan, en als alles op gang is gaat deze ook weer uit. (zo zie ik het volgens mij werken op de functionerende heater). Deze bleef aan (waarschijnlijk omdat de thyristor niet uitschakelde), en daarom brande die gloeiplug door.

Ook wel een stom systeem, je hebt ze ook met een gloeibougie die maar 6 euro kost..

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@SMSfreakie diesel word ook onder druk ingespoten, vroeger bij de non turbo's was dat ongeveer 400bar en nu met common rail is dat 2000bar

@Speeddragon ik zou het proberen om de lak eraf te krijgen in een hoek waar geen componenten zitten en de traces gemakkelijker kunt repareren moest dat nodig zijn. De weerstanden tussen de 2 triac's (niet thyristors dat is iets anders) kunnen er wel aan zijn, deze dienen voor de gate spanning te verminderen
Zie https://optoelectronics.l...06X%20series%20201606.pdf pg 7 als een gewoon test voorbeeld.

Een optocoupler is om optische scheiding te maken tussen laag-/hoogspanning of tussen 2 delen die je scheiden wilt houden. In dit geval wil je geen 230V op de laagspanning hebben en kun je zo dus scheiden :)

Ik zien trouwens dat de stuur spanning word gemaakt met een val condenstator (drop capacitor).

Ik zou een deel van het pcb proberen te tracen zodoende dat we weten waar welke spanning ongeveer opstaat

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Speeddragon
@Damic Thanks voor de tips. Ik merk dat ik de lak er goed kan afkrassen rond de soldeerpunten. Ik heb soms wel het koper van een baantje geraakt, maar ben er niet doorheen gegaan (ik dacht ooit gelezen te hebben dat wat blanke lak erover de print weer kan beschermen na solderen/ fiksen?).

Ik zal zaterdag of zondag even een foto maken van de identieke functionerende print. Daar zit geen crap opgespoten:).

Pagina: 1