Growatt 3600TL-XE gaat niet aan, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-10 16:24

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Hallo Mede-techneuten!

Een paar weken geleden hebben we zonnepanelen gemonteerd, samen met een Growatt 3600TL-XE omvormer.
Vandaag hebben we de afmontage gedaan naar de omvormer, en wilde deze inschakelen maar helaas gebeurt er niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAjRShukDg2KIdbH-E4csSzdnhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MErSGvXLsAnV2yz4WxYqaeVi.jpg?f=fotoalbum_large

De omvormer is aangesloten zoals de handleiding aangeeft, en de 230v staat op de output. Of course is de DC schakelaar omgeschakeld. Helaas gebeurt er niks.

Nou lees ik online dat in het algemeenheid dat de omvormer niet aangaat als de panelen te weinig vermogen leveren. Maar tegelijk lees ik ook dat als er 230v op de output staat de omvormer gewoon aan hoort te gaan. De handleiding 4x doorgelezen maar er is niks over terug te lezen.

Heeft iemand er ervaring mee?

Beste antwoord (via Luchtbakker op 31-12-2020 14:36)

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 18:13
Luchtbakker schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:08:
[...]

Slecht nieuws. Doet niks. Op beide groepen panelen meet ik keurig 230v gelijkstroom, maar de omvormer doet niks.

[Afbeelding]

Nou begin ik dus erg te twijfelen of de + en - wel goed zijn, maar is zo iets te meten met een multimeter?
haha, je hebt een Fluke, maar dat weet je niet? ;) er staat -230 in het display, dus de rode pen zit op de min, en de zwarte op de plus.

[edit]
landcode al goed ingesteld?

Alle reacties

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hoe laat heb je de omvormer geprobeerd om op te starten?

Mijn gehele PV installatie ging vandaag vanwege de bewolking en de regen al om 15:00 uit. Daarna zijn de omvormers ook niet meer wakker geworden.

Ik zou wachten tot morgen en kijken of je omvormer rond 13:00 wakker is of niet.

Is die niet wakker dan moet je de PV stekkers even los halen en het voltage meten. Dan met je de openklem spanning van je panelen. Ik weet niet hoeveel panelen je hebt in serie maar dat zou dus Voc * aantal panelen moeten zijn.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je rood voor de min gebruikt?
Of verkeerd aangesloten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HRIMJsVwweyZUDS7NMfrmmZlm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0oSEW7mJivkmgHDSWUFzHSqB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxgenzrSeQJncHelGCH--2ZRm3s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pZsVh0ySU65KjEBz2Unevfik.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2020 18:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:05:
Heb je rood voor de min gebruikt?
Of verkeerd aangesloten?

[Afbeelding]
Goede vraag, rood is voor de min gebruikt. :)
mkleinman schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:53:
Hoe laat heb je de omvormer geprobeerd om op te starten?

Mijn gehele PV installatie ging vandaag vanwege de bewolking en de regen al om 15:00 uit. Daarna zijn de omvormers ook niet meer wakker geworden.

Ik zou wachten tot morgen en kijken of je omvormer rond 13:00 wakker is of niet.
Ik heb hem na 4 uur geprobeerd toen het al schemerde. Ik verwachtte niet dat er iets opgebracht zou worden. Ik zal het morgen nog eens proberen :)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
Als je niet van plan bent je aan een standaard te houden, waarom gebruik je dan twee kleuren kabel? Ik ben een eigenwijze hork dus ik gebruik alleen zwarte kabel maar rood voor min bij gelijkstroom is ;(
Voor de rest is reeds gezegd dat je moet wachten tot 10:00 morgen voor voldoende opstart stroom.
Mocht de boel dan nog niet aangaan dan multimeter erbij en gelijkstroom hoogste getal die je meter heeft en dan richting van de stroom bepalen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Lardman schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:33:
Als je niet van plan bent je aan een standaard te houden, waarom gebruik je dan twee kleuren kabel?
Het was een dubbele onlogische logica van mij. Maar uiteindelijk gaat het er om dat het goed aangesloten is :)

Ik zal morgen begin de middag nog eens proberen de omvormer aan te zetten.

EDIT: Weet het alweer. Vroegâh... was rood de null, zodoende heb ik de - rood gehouden.
We wonen in een oud huis, dus heb ik dat zo aangehouden 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Luchtbakker op 30-12-2020 19:40 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:59

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

En is je omvormer inmiddels gestart? Ik heb, ondanks de bewolking, op dit moment ruim 100W uit mijn panelen. Alle omvormers zijn op dit moment wakker bij mij.

* mkleinman heeft door omstandigheden nogal een uitgebreide verzameling omvormers hangen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
mkleinman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:22:
En is je omvormer inmiddels gestart? Ik heb, ondanks de bewolking, op dit moment ruim 100W uit mijn panelen. Alle omvormers zijn op dit moment wakker bij mij.

* mkleinman heeft door omstandigheden nogal een uitgebreide verzameling omvormers hangen.
Ik ben helaas pas rond 1 uur thuis, maar heb hem wel aangezet voor het geval dat.

Nog even afwachten.... :9

• Lardman
Als je mazzel hebt staat de omvormer uit zijn neus te vreten en te wachten op een landcode. De algehele wijsheid in installatieland is dat je een omvormer uitzet tot je deze in bedrijf neemt, sommige modellen gaan heel moeilijk doen als ze niet binnen 24 uur goed ingesteld worden (ik kijk brommig naar jou SMA!)

Waarschijnlijk gaat het wel goed bij growatt

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Lardman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:57:
Als je mazzel hebt staat de omvormer uit zijn neus te vreten en te wachten op een landcode.
Ik had gelezen dat je hem inderdaad moet instellen. Maar tot die tijd levert hij wel gewoon terug lijkt mij?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Lardman Waarom kijk je brommig naar SMA?
Die doen het tenminste altijd....lol
(ja ook zonder PV kan je hem instellen, maar met PV worden de instellingen pas aktief)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2020 11:05 ]

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
AUijtdehaag schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:04:
SMA?
Die doen het tenminste altijd..
Hebben ook geen internet nodig.
Je krijgt ook geen storing gevende updates opgedrongen.
Gewoon IDEAAL.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Lardman
Een omvormer mag niet leveren zonder juist ingestelde landcode. Stel je voor dat het ding op 60hz 110volt amerikaans standaard staat? Een in NL geleverde growatt staat meestal op 50hz EU standaard, dus dit zal waarschijnlijk nog wel werken ook........

Aangaande SMA vindt ik het persoonlijk zeer irritant dat bepaalde instellingen na 24 uur gelockt worden waarbij je vervolgens een installateurscode nodig hebt om dat te herstellen als je het fout hebt gedaan. over de kwaliteit van SMA en de degelijkheid hoor je me verder niets zeggen, het zijn puike omvormers. Persoonlijk zijn ze me te duur voor wat ik er voor krijg, maar dat is een mening, geen feit. Als je goed oplet en het boekje goed doorleest, alle wachtwoorden goed opschrijft en vantevoren weet hoeveel wachtwoorden je moet instellen komt het ook allemaal wel goed, het is geen "stroom erop en de rest komt later" omvormer.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Lardman
Voordeel is wel dat TS al weet wat er aan de hand is als hij een SMA had, door simpelweg nu in te loggen.
SMA staat ook gewoon op default en "veilig"

• borft
Luchtbakker schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:49:
[...]

Ik ben helaas pas rond 1 uur thuis, maar heb hem wel aangezet voor het geval dat.

Nog even afwachten.... :9
en? ;) ik heb hier al piekjes boven de 1000W gezien, dus zou echt wel aan moeten slaan nu

[ Voor 14% gewijzigd door borft op 31-12-2020 13:38 ]

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
borft schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:38:
[...]

en? ;) ik heb hier al piekjes boven de 1000W gezien, dus zou echt wel aan moeten slaan nu
Slecht nieuws. Doet niks. Op beide groepen panelen meet ik keurig 230v gelijkstroom, maar de omvormer doet niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bh29UxCD_A6RhLnubXN9adpMTXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqJsVGq10LYsmE9y0LHUMO9v.jpg?f=fotoalbum_large

Nou begin ik dus erg te twijfelen of de + en - wel goed zijn, maar is zo iets te meten met een multimeter?

Acties:
  • Beste antwoord

• borft
Luchtbakker schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:08:
[...]

[Afbeelding]

haha, je hebt een Fluke, maar dat weet je niet? ;) er staat -230 in het display, dus de rode pen zit op de min, en de zwarte op de plus.

[edit]
landcode al goed ingesteld?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Eigenlijk is dat goed nieuws.
Dan kan je rood van je panelen een nieuwe plus MC4 stekker op zetten (mannetje) en zwart een nieuwe MC4 min stekker (vrouwtje)
Pas op: niet tegelijk vastpakken met ontblote aders.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2020 14:15 ]

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Fout gevonden dus, plus en min verkeerd om (door de installateur). 8)7

Ik ga even klooien om de stekkers om te zetten

• AUijtdehaag
  • Niet online
Daar moet je nieuwe op zetten.
Zijn niet demontabel

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:35:
Daar moet je nieuwe op zetten.
Zijn niet demontabel
Ik zie het inderdaad. Helaas, geen gratis stroom komende dagen. Haha

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hij moet toch nog even terugkomen.
De aarde is ook nog niet aangesloten.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Luchtbakker schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:26:
Fout gevonden dus, plus en min verkeerd om (door de installateur). 8)7

Ik ga even klooien om de stekkers om te zetten
Ja ja :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
De installateur is een beetje laks met de verbouwing hier, dus ook de panelen etc. (Andere topic).

Hij had de panelen en omvormer aangesloten, alleen de AC nog niet en daarom de installatie niet ingeschakeld.

Ik dacht het even af te maken, AC in orde gemaakt en inschakelen, maar helaas. Het Blijkt nu dus een prutser te zijn :X

Goedkoop is duurkoop.

• Lardman
Je hebt er flinke aardappelen tussen, fijn dat je het gevonden hebt. Nou staat er nog op die stekkers plus en min en dan heb je nog pannenkoeken die het omdraaien. Als het je te lang duurt kan ik wel twee korte kabels met dezelfde stekker er aan voor je maken en opsturen, maar dan moet je me je adres maar even dm-en. Of je wacht nog even tot bovengenoemde koekenbakker zijn fout komt herstellen......

Oja, je hebt er 4 nodig, dat kan ook natuurlijk. ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Lardman op 31-12-2020 15:10 ]

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Lardman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:09:
Je hebt er flinke aardappelen tussen, fijn dat je het gevonden hebt. Nou staat er nog op die stekkers plus en min en dan heb je nog pannenkoeken die het omdraaien. Als het je te lang duurt kan ik wel twee korte kabels met dezelfde stekker er aan voor je maken en opsturen, maar dan moet je me je adres maar even dm-en. Of je wacht nog even tot bovengenoemde koekenbakker zijn fout komt herstellen......

Oja, je hebt er 4 nodig, dat kan ook natuurlijk. ;-)
Heel erg lief! :)

Ik heb gelukkig net bij een lokale elektroboer nieuwe connectoren kunnen bemachtigen. Gereedschap heb ik gelukkig, dus ik wacht even tot de zon onder is en dan knijp ik er een paar nieuwe stekkers aan.

Ik houd jullie op te hoogte :)

• Vuiltje
[b]Lardman schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:25: Een in NL geleverde growatt staat meestal op 50hz EU standaard, dus dit zal waarschijnlijk nog wel werken ook........
Werken doet hij wel, maar niet zoals volgens de wet is voorgeschreven. Die dingen leveren tot 263V, terwijl in NL maar 253 is toegestaan. :(

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Vuiltje
Bij mij werkt het wel "tegen mezelf praten" als ik advies nodig heb van een deskundige.
Ik krijg de indruk dat jij dat toch beter niet kan doen. :)

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Vuiltje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:48:
[...]

Bij mij werkt het wel "tegen mezelf praten" als ik advies nodig heb van een deskundige.
Ik krijg de indruk dat jij dat toch beter niet kan doen. :)
Weetje wat het denk ik een beetje is. Ik kan best veel dingen zelf, elektrotechnisch ook. Ik ben er (welliswaar 15 jaar geleden op de lagere school) voor gediplomeerd, alleen niks mee gedaan omdat ik een IT'er wilde worden.

Maar ik huur iemand in om het te laten doen omdat ik het zelf uit eigen veiligheid gewoon niet durf. Uiteindelijk blijk ik de helft zelf te doen, en gaat prima af.

Dat nameten had ik gisteren eigenlijk al moeten doen, maar ik vertrouwde in eerste instantie op de afwerking van de installateur. (mijn fout) Vandaag trok ik ze los en meet ik het na en blijkt het toch fout aangesloten te zitten.

Heel zonde... :)

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Zojuist connectoren aangesloten op de manier waarop het hoort. Nu afwachten tot morgen ochtend. Het zijn daglichtpanelen dus als het goed is merk ik er vrij snel wat van

• Vuiltje
Als het net zo'n dag wordt als vandaag...... hier werd de regelaar pas na 1100 wakker met panelen op SSW

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Vuiltje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:37:
Als het net zo'n dag wordt als vandaag...... hier werd de regelaar pas na 1100 wakker met panelen op SSW
Ook daglichtpanelen?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:44
Vuiltje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:37:
Dat heb ik nog nooit gehad. Ook niet pas om 10:00 of om 9:00.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Vuiltje
Ok, laat ik het zo zeggen, toen kwam hij pas aan het net om wat te leveren.
Jullie hebben vast gelijk.
Wakker (dat hij beeld geeft en wacht op voldoende zon) zal hij eerder zijn.

• Lardman
Jip, je hebt altijd de magische combinatie van voldoende volts om aan te gaan en voldoende ampères om door te starten en stroom op te wekken. Zonder de volts begin je sowieso niks, zonder de ampères wordt het lastig. Installaties met een gezond hoge combinatie van beiden beginnen vroeg en stoppen laat, maar vaak laten omstandigheden dat niet toe en is het wachten tot er daadwerkelijk wat gebeurd. De verliezen in deze tijd zijn marginaal te noemen op jaarbasis, dus als een installatie niet start bij pokkeweer verlies je niet zo veel hoor. Het is puur een observatie. Fijn dat je zo snel de stekkers hebt kunnen fixen, Volgend jaar meer geluk!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Topicstarter
Opgelost. Het is nu schemerig maar er wordt wat opgewekt :)

Enorm bedankt allemaal voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpWenmfjeWZ3_gkzYXGAx9R_VQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxBZokVpQOqsv25PsWUP1lOU.jpg?f=fotoalbum_large

09:00 - ongeveer 60 watt
10:00 - ongeveer 250 watt
10:30 - ongeveer 310 watt

[ Voor 7% gewijzigd door Luchtbakker op 01-01-2021 10:31 ]

Pagina: 1