MacBook Air M1 geeft geen beeld op externe display

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-06 15:42

ITsEZ

parttime all-rounder

Topicstarter
Sinds kort gebruik ik de nieuwe MacBook air met m1 processor, die wil ik natuurlijk graag aan kunnen sluiten op een externe monitor. Ik heb de HP E344c hier staan die via HDMI aan mijn windows PC zit. Nou heb ik specifiek die monitor uitgezocht om in de toekomst eventueel aan te kunnen sluiten op een Macbook. De monitor heeft namelijk 2 USB-C aansluitingen, werkt als hub en zou ook laden moeten ondersteunen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Macbook air M1, Big Sur 11.1
HP E344c ultrawide
Standaard meegeleverde USB-C kabel van de macbook

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Oke, de Macbook is dus aangesloten op de monitor met de USB-C kabel. De monitor herkent de Macbook bij aansluiten en vraagt of de output van de hub (toetsenbord en muis zitten op de monitor) aangepast moet worden. Dat werkt dus, toetsenbord en muis functioneren ook. De Macbook laad ook op via de USB-C kabel. Maar beeld komt er niet op, de USB-C input blijft op "inactief" staan, en ook de Macbook ziet geen externe monitor aangesloten.

Apple zegt, reset de hele boel maar. Dat heb ik inmiddels gedaan (Software update gedaan, meerdere keren overnieuw opgestart, kabel gewisseld van poort, SMC reset).
HP zegt, wij ondersteunen geen Macbooks op onze monitor dus het zou goed kunnen dat het niet werkt. 8)7
Dat lijkt me een beetje vreemd, overal staan HP monitoren namelijk aanbevolen voor Macbooks en er zijn verder ook geen technische bezwaren.

Dus mijn vraag hier is, wat valt er nog meer te proberen, zie ik iets over het hoofd of kan ik het beste de hele zooi gewoon retour sturen?

What you see is always what you get.

Beste antwoord (via ITsEZ op 07-01-2021 14:35)

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Sgoenfeter schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:25:
Andere kabel. Voor zover ik weet ondersteunt de meegeleverde kabel alleen opladen.
Dat klopt. Ondanks de USB Type-C connectoren is het een USB2.0-kabel van binnen. Voor USB3.1gen2x2x3x4x5 (of hoe het tegenwoordig ook moge heten) zijn meer aders in de kabel vereist dan Apple erin stopt. Helaas zijn volledige Type-C naar Type-C USB3.1 kabels wat duurder. Club 3D heeft er een waarvan ik zeker weet dat 'ie werkt van ongeveer €25.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 17:10

talin

ES-MA

ff voor de duidelijkheid:

op het beeldscherm heb je als input gekozen: USB-C?
en op je Mac  -> system Preferences -> Display's

en in dat window zie je niet je aangesloten monitor?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ITsEZ

Heb je al geprobeerd om de Macbook gewoon aan de oplader te hangen?
En daarna pas de monitor verbinden via de andere poort, al een andere kabel gebruikt of misschien even via een tussenweg, dus USB C nar een een HDMI dongel o.i.d.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Sgoenfeter
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06 16:39
Andere kabel. Voor zover ik weet ondersteunt de meegeleverde kabel alleen opladen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Niet online
Sgoenfeter schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:25:
Dat klopt. Ondanks de USB Type-C connectoren is het een USB2.0-kabel van binnen. Voor USB3.1gen2x2x3x4x5 (of hoe het tegenwoordig ook moge heten) zijn meer aders in de kabel vereist dan Apple erin stopt. Helaas zijn volledige Type-C naar Type-C USB3.1 kabels wat duurder. Club 3D heeft er een waarvan ik zeker weet dat 'ie werkt van ongeveer €25.

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Topicstarter
LanTao schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:56:
[...]

Zojuist geprobeerd met deze kabel (zou usb 3.1 moeten zijn), maar helaas ook hier hetzelfde resultaat, geen beeld. https://www.bol.com/nl/p/...r-zwart/9200000116451955/ ;(

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Topicstarter
Greatsword schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:34:
@ITsEZ

Heb je al geprobeerd om de Macbook gewoon aan de oplader te hangen?
En daarna pas de monitor verbinden via de andere poort, al een andere kabel gebruikt of misschien even via een tussenweg, dus USB C nar een een HDMI dongel o.i.d.
Maandag krijg ik als het goed is een hub binnen (met HDMI) dus zal het dan even uittesten :)

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
ITsEZ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:13:
[...]

Zojuist geprobeerd met deze kabel (zou usb 3.1 moeten zijn), maar helaas ook hier hetzelfde resultaat, geen beeld. https://www.bol.com/nl/p/...r-zwart/9200000116451955/ ;(
Die is volgens mij ook niet geschikt voor DP alt mode. Bij je monitor is als het goed is ook een kabel meegeleverd, heb je die al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Niet online
ITsEZ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:13:
Ik zie geen USB SuperSpeed-logo op de produktfoto's dus ik vermoed dat dat ook een USB2.0-kabel is.
LukasW schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:57:
Bij je monitor is als het goed is ook een kabel meegeleverd, heb je die al geprobeerd?
Dit is een algemeen goede tip. Naamgeving van HDMI-kabels is bijna net zo'n puinhoop als die van USB-kabels, en aan een DisplayPort-kabel kan je aan de buitenkant ook niet zien welke kwaliteit het is. Je monitorleverancier zal kabels bijsluiten die het maximale van de monitor ondersteunen.

[ Voor 37% gewijzigd door LanTao op 01-01-2021 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel L
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-05 18:37
LanTao schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 02:26:
[...]

Ik zie geen USB SuperSpeed-logo op de produktfoto's dus ik vermoed dat dat ook een USB2.0-kabel is.
Bij de plaatjes staat 'transmits 1G file in 30 seconds... da's ±33MB/sec. USB2 snelheden dus.

http://emiellensink.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Topicstarter
Uiteindelijk werkend gekregen met deze kabel https://www.amazon.de/gp/product/B072JYDQ7N/
Wel gek dat Apple geen fatsoenlijke kabel mee levert, maar ik mag al blij zijn dat er een blokje bij zat natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
  • Laatst online: 29-05 12:41
Ik heb gisteren deze besteld, maar begin nu toch erg te twijfelen aangezien ik niets in de specs lees over resolutie. Had waarschijnlijk een Thunderbolt 3 moeten zijn of niet...?
Dacht usb 3.1 is voldoende 😅

https://www.kabelshop.nl/...t1MWH-i22190-t478676.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 21:08
Pabz schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:51:
Ik heb gisteren deze besteld, maar begin nu toch erg te twijfelen aangezien ik niets in de specs lees over resolutie. Had waarschijnlijk een Thunderbolt 3 moeten zijn of niet...?
Dacht usb 3.1 is voldoende 😅

https://www.kabelshop.nl/...t1MWH-i22190-t478676.html
Er wordt geen enkel woord gerept over beeldoverdracht, alleen over opladen en data-overdracht, in de beschrijving. Dus die zal waarschijnlijk niet gaan werken inderdaad.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Hahn schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:53:
[...]

Er wordt geen enkel woord gerept over beeldoverdracht, alleen over opladen en data-overdracht, in de beschrijving. Dus die zal waarschijnlijk niet gaan werken inderdaad.
bah was er al bang voor. Te snel besteld... Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-04 23:01
> Wel gek dat Apple geen fatsoenlijke kabel mee levert

Ik weet het niet anders dan dat Apple een 'stroom only' kabel meegeeft. Dat er iets van usb2.0 data overheen gaat is dus nieuw voor mij, maar volgens mij ook niet bedoeld voor meer dan 'kabel ingeplugd'.

Zoals ik het altijd uitleg (en dat kan best oversimplified zijn): usb-c __kan__ bestaan uit:
- power (opladen) 'ouderwets' (oude usb stroom overdracht)
- power modern (power delivery), USB-PD zoals gebruikt op de Nintendo Switch, 65watt laptops, etc...
- data overdracht op usb2 snelheden
- data overdracht op usb3 snelheden
- usb-c 'alt mode' (displayport scherm aansluiten).

Een kabel kan _elke_ combinatie van die dingen ondersteunen. Dus het kan usb-c zijn wat op de verpakking staat, maar het zou zo maar kunnen dat er alleen usb2 en ouderwetse 5v power doorheen gaat, en niet meer dan dat. Opletten dus.

Thunderbolt is onder andere een certificering. Dus als iets _certified_ voor Thunderbolt 3 (of 4) is, dan weet je dat hij voldoet aan minimale dingen. Maar als je op Amazon zoekt en je ziet een kabel staan 'usb-c thunderbolt charging' dan kan het dus van alles zijn, want ze gebruiken die term dan wel erg vrij.
Als er dan een thunderbolt-certificering op de verpakking staat is het wel te vertrouwen.
Maar als het dan weer via AliEpress binnen komt, zeggen certificeringen weer niets dus ben je weer terug bij af.

Gewoon goed opletten dus. En USB4 maakt het allemaal nog erger :P (Thunderbolt zonder de verplichting om alles te ondersteunen, dus helemaal vrij spel :P).

Ik heb goedkope bluetooth-oordopjes met een USB-C charging port. Er zwerven hier in het huis meerdere 65watt USB-PD opladers rond voor alle laptops, telefoons, tablets en de switch. Ook hier mijn verbazing dat zo'n charger _niet_ werkte op oordopjes. Ik dacht dat ze kapot waren, maar ik kreeg te horen dat de dopjes 'geen USB-PD ondersteunen'. Dus ik moest ergens een oude usb-charger vandaan halen, en met een USB->USB-C kabel er in prikken en toen gingen ze wel opladen. Dit was voor mij ook weer nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
Heb deze ook maar besteld, ook al twijfel ik nu weer omdat er volgens mij geen officieel thunderbolt logo op staat. Reviews zijn wel goed.

https://www.amazon.nl/Thu...refix=thunderbolt+&sr=8-3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ITsEZ

ITsEZ

parttime all-rounder

Topicstarter
Pabz schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:10:
Heb deze ook maar besteld, ook al twijfel ik nu weer omdat er volgens mij geen officieel thunderbolt logo op staat. Reviews zijn wel goed.

https://www.amazon.nl/Thu...refix=thunderbolt+&sr=8-3
Waarom pak je dan niet de kabel waar ik naar linkte? :p die werk dus sowieso https://www.amazon.de/gp/product/B072JYDQ7N/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pabz
ITsEZ schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:41:
[...]

Waarom pak je dan niet de kabel waar ik naar linkte? :p die werk dus sowieso https://www.amazon.de/gp/product/B072JYDQ7N/
Dat is een goede vraag, ook al werkt deze kabel via amazon nu ook.

Vraag alleen nu is weer dat ik maar 30Hz krijg ipv 60. Iemand anders dit ook? Op internet verschillende berichten van neem een duurdere kabel tot het is een bug in Big Sur gelezen. Jullie mening?
Pagina: 1