Hue spotjes ipv bestaande 12v spotjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05 12:37
Mijn vraag

onder mijn carport zitten 12v spotjes. Deze wil ik vervangen voor LED spotjes van Philip hue. Nu heb ik de trafo ertussenuit gehaald en de 220v op onderstaande verdeelblok aangesloten. Mag dit of moet ik het via kroonsteentjes doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTHiDAlznGZx0eqk3peK9duCYrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M4EeHteyeI1aObB9PURMieWi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eKqdT1KPilZ4ipnzwKe3OIUcfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcwzRB1zibMdw2ahRWAzMbaa.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Hij doet het gewoon ff snel getest. Lijkt me hetzelfde als een kroonsteen maar dit zat op de 12v trafo aangesloten.

Beste antwoord (via bukkum op 31-12-2020 15:10)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De rood/zwart snoeren zijn luidspreker kabels, en ONGESCHIKT voor 230V, kijk maar naar de specificaties max. 50V.
Gebruik ze als trekdraad voor nieuwe snoeren 2x0,75 Vmvl is prima, en vervang gewoon alles, dan ben je zeker van je zaak 😉👍

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Alle reacties

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:56
Als de kabels al geschikt zijn voor 230v, (en niet te dun zijn waardoor ze enkel voor 12v zijn) lijkt het mij dat je ze kunt gebruiken, maar dan wel even netjes in een lasdoos met wago-klemmen moet wegwerken.
Indien niet geschikt: kabels vervangen door 2,5mm varianten en middels bovenstaande manier koppelen.

[ Voor 19% gewijzigd door ErgoStijn op 31-12-2020 09:23 ]

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-05 10:13
Loopt er nu 230v door die rode en zwarte kabel waar eerst 12v door liep? Zo ja: niet doen! Volgens mij zijn die kabels helemaal niet geschikt voor 230v en loop je het risico dat ze smelten (en het het risico op brand).

Een goede oplossing is om slimme 12v lampen te zoeken. Philips hue heeft die geloof ik niet, maar je kunt kijken naar Osram Smart+ (die kun je aansluiten op de hue bridge).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:29
jelke1992 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:23:
Loopt er nu 230v door die rode en zwarte kabel waar eerst 12v door liep? Zo ja: niet doen! Volgens mij zijn die kabels helemaal niet geschikt voor 230v en loop je het risico dat ze smelten (en het het risico op brand).
Wanneer je van 12V naar 230V ombouwd, dan wordt het risico dat de boel gaat smelten juist véél kleiner, uitgaande van een gelijkblijvend vermogen.

Wel moet je rekening houden met de isolatieweerstand van de kunststof mantel van het draad. Deze moet geschikt zijn voor de hogere spanning. Ook moet 230v bedrading formeel dubbel geïsoleerd zijn. Dus moet er een snoer met dubbele isolatie gebruikt worden, of moet snoer met enekel isolatie in een installatiebuisje gelegd worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelke1992
Ivow85 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:31:
[...]

Wanneer je van 12V naar 230V ombouwd, dan wordt het risico dat de boel gaat smelten juist véél kleiner, uitgaande van een gelijkblijvend vermogen.

Wel moet je rekening houden met de isolatieweerstand van de kunststof mantel van het draad. Deze moet geschikt zijn voor de hogere spanning. Ook moet 230v bedrading formeel dubbel geïsoleerd zijn. Dus moet er een snoer met dubbele isolatie gebruikt worden, of moet snoer met enekel isolatie in een installatiebuisje gelegd worden.
Ga dat maar eens aan je verzekering uitleggen als je brand krijgt.
Daarnaast loop je het risico dat iemand die kabels een keer doorknipt met de verwachting dat er 12 volt op staat. Ook de kleuren kloppen natuurlijk niet meer (dat moet dan blauw-zwart worden).
Je kunt er niet vanuit gaan dat het vermogen gelijk blijft. Wie weet draait iemand daarna hallogeen spotjes in die 230v fittingen...

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:29
jelke1992 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:46:
[...]

Ga dat maar eens aan je verzekering uitleggen als je brand krijgt.
Daarnaast loop je het risico dat iemand die kabels een keer doorknipt met de verwachting dat er 12 volt op staat. Ook de kleuren kloppen natuurlijk niet meer (dat moet dan blauw-zwart worden).
Je kunt er niet vanuit gaan dat het vermogen gelijk blijft. Wie weet draait iemand daarna hallogeen spotjes in die 230v fittingen...
Dat de kleurcodering niet klopt en het daardoor niet aan bepaalde verwachtingen voldoet, is heel wat anders dan wat je eerder schreef over risico op smelten.

En zelfs al zou het vermogen 20x hoger worden, dan veranderd dat niets aan de grootte van de stroom wanneer je van 12V naar 230V gaat.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• jelke1992
Ivow85 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:52:
[...]

Dat de kleurcodering niet klopt en het daardoor niet aan bepaalde verwachtingen voldoet, is heel wat anders dan wat je eerder schreef over risico op smelten.

En zelfs al zou het vermogen 20x hoger worden, dan veranderd dat niets aan de grootte van de stroom wanneer je van 12V naar 230V gaat.
Het vermogen blijft inderdaad gelijk (bij een zelfde wattage lamp), en de kabel zal (zolang alles goed gaat) niet gaan smelten door de hogere spanning die erdoor gaat lopen. Echter is de kabelhuls die is gebruikt berekend op 12 volt, en niet op 230. Als hier een kortsluiting in komt dan zal deze kabel sneller wegsmelten dan dat er kortsluiting op komt terwijl er 12 volt op staat. De 12 volt trafo beperkt ook het vermogen wat door deze kabels loopt op een bepaald wattage. Als je hier 220 op zet heb je deze veiligheid niet meer.

• bukkum
Mijn gevoel was idd nieuwe kabels aan de oude knopen, doortrekken, en lasklemmen ipv de amp verdeler. Ik heb er idd geen goed gevoel bij dus beter vervangen idd. Ik kan alleen niet (zonder slopen) in mijn plafond dus dacht in eerste instantie als t kan blijven zitten laat ik het zitten. Maar kan uiteraard wel de kabels aan de oude doe en dan opnieuw naar de spotjes trekken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

De rood/zwart snoeren zijn luidspreker kabels, en ONGESCHIKT voor 230V, kijk maar naar de specificaties max. 50V.
Gebruik ze als trekdraad voor nieuwe snoeren 2x0,75 Vmvl is prima, en vervang gewoon alles, dan ben je zeker van je zaak 😉👍

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bukkum
Even een update, ik heb mijn kabels vervangen en buiten armaturen met gu10 aansluiting gekocht. Nu moet ik de nieuw getrokken kabels aansluiten op de GU10 kabel van het spotje, mag dat gewoon met een wago221 klem zonder lasdoos, of moet je echt bij elk spotje een lasdoos gebruiken? Als ik een lasdoos gebruik gaat de kabel los door het gat (waar normaal pvc pijp in gaat) in de doos. Deze GU10 kabel zit bij de armaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iy9dbbxwZ_MFT_X6m98Ja4SwAtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TOdXdOVKIpeb0Wxs0EAK3reW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08
Ivow85 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:31:
[...]

Dat was ik me bij het doorlezen van deze thread ook net aan het bedenken. Als je een hogere spanning hebt, ga je toch bij eenzelfde vermogen minder stroom door je kabels sturen ?

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1