Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-06 14:37
Na jaren te hebben gefotografeerd met m'n smartphone, wil ik een stap verder gaan door een échte camera aan te schaffen. Als het me goed bevalt wil ik er later een hobby van maken. Om te beginnen zoek ik een tweedehands DSLR camera met lens.
Mijn vragen aan jullie zijn: Voor mijn doelen, welke combinatie van body + lens raden jullie aan? Of in ieder geval, wat is voor mijn situatie belangrijker: een goede body of goede lens? En tenslotte: is mijn budget realistisch voor de eisen die ik heb?

Wat is je budget?
250 tot 300 euro voor tweedehands body + lens. Alle overige accessoires neem ik niet mee in het budget. Het maakt niet uit hoe het budget verdeeld wordt, als de kwaliteit maar optimaal is voor mijn gebruik.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
DSLR + lens. Accessoires koop ik er zelf bij (afhankelijk van wat er bij de aankoop al inbegrepen is).

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Voornamelijk landschapsfoto's; dit kan van alles zijn: een wijd uitzicht over zee op een heldere zomerdag, maar ook op een herfstdag in een bos met wat donkere omstandigheden. Later wil ik ook bezig met astrofotografie (niet met telescoop, enkel de camera, lens en statief).

Ook wil ik 'm meenemen op vakanties voor dezelfde doeleinden, dus hoe lichter hoe beter.

Wil je foto's maken of filmen?
Voornamelijk foto's. Degelijke kwaliteit video's is zeker een plus, maar geen eis.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Enkel een smartphone (Huawei P30), maar ik merk al snel dat de kwaliteit niet voldoende is bij inzoomen en croppen van foto's. Ook is de dynamic range van smartphones vaak niet voldoende voor mij.

Eisen en wensen
Eisen:
Goede dynamic range
Goed presteren bij mindere lichtomstandigheden
Enigzins recente camera (max 6 jaar oud?), dus geen verouderde techniek waar smartphones van tegenwoordig beter mee zijn.

Max. 300 euro wanneer de set aan alle bovenstaande eisen voldoet
Max. 250 euro wanneer de set wat ouder is of niet geweldig presteert bij mindere lichtomstandigheden

Wensen:
Goede videokwaliteit
Wifi / bluetooth verbinding
Flip schermpje

Wanneer de camera + lens voldoen aan alle 3 wensen, ben ik bereid het budget te verhogen met €50.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:01

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Kun je niet ergens of van iemand een camera lenen? Dat lijkt me handiger om te kijken of je het wat vindt.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een camera kopen en weer verkopen als het toch niet je ding lijkt te zijn. Maar het lijstje eisen en wensen wat je opnoemt, ga je sowieso niet redden voor 300 euro.

Voor "goed presteren bij mindere lichtomstandigheden" heb je een lichtsterke lens nodig en die zijn nou eenmaal niet goedkoop. En meestal ook niet heel klein, dus je zo licht mogelijk houdt dan ook een beetje op.

Rond de 300 euro kun je een knappe 2e hands instap DSLR kopen met kitlens erbij. Maar onthoudt wel dat DSLRs beetje uitstervend soort is en alle merken zich richten op systeemcamera's. Die zijn ook prima 2e hands te vinden maar iets duurder. Wel hebben die het voordeel dat ze kleiner zijn dan DSLRs omdat ze geen spiegelbehuizing meer aan boord hebben.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark22
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-06 14:37
sys64738 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:59:
Kun je niet ergens of van iemand een camera lenen? Dat lijkt me handiger om te kijken of je het wat vindt.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een camera kopen en weer verkopen als het toch niet je ding lijkt te zijn. Maar het lijstje eisen en wensen wat je opnoemt, ga je sowieso niet redden voor 300 euro.

Voor "goed presteren bij mindere lichtomstandigheden" heb je een lichtsterke lens nodig en die zijn nou eenmaal niet goedkoop. En meestal ook niet heel klein, dus je zo licht mogelijk houdt dan ook een beetje op.

Rond de 300 euro kun je een knappe 2e hands instap DSLR kopen met kitlens erbij. Maar onthoudt wel dat DSLRs beetje uitstervend soort is en alle merken zich richten op systeemcamera's. Die zijn ook prima 2e hands te vinden maar iets duurder. Wel hebben die het voordeel dat ze kleiner zijn dan DSLRs omdat ze geen spiegelbehuizing meer aan boord hebben.
Die systeemcamera's lijken inderdaad veel praktischer dan DSLR. Ik wist wel dat ze bestonden, maar niet dat ze al zo ver waren dat DSLR nu aan het uitsterven is. Zeker het overwegen waard.

Een camera kopen en vervolgens weer verkopen is niet hoe ik m'n vraag kan beantwoorden, want ik moet eerst een geschikte set hebben om te weten of ik mijn eisen überhaupt wel kan halen voor het budget. Met een willekeurige setup van Marktplaats zal dat niet gaan.

En tenslotte bedoel ik met "goede prestaties" ook niet het niveau wat een camera op topniveau presteert, maar ten opzichte van andere camera's in dezelfde prijsklasse. Met mijn budget is het logisch dat ik geen topkwaliteit krijg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Je komt een heel eind, hoor.
Je staat open voor een tweedehands camera, erg verstandig.

Pas op voor de goedkope instappers zoals de 4000D. De camera is nieuw en goedkoop, maar de gebruikte componenten (processor + beeldchip) zijn 10-12 jaar oud.

Dan adviseer ik eerder een E-M10.II (mark 2, niet de 1 of de 3) van Olympus. Die is te vinden binnen je budget. Die camera is een juweeltje waar de ontwerpers alles in hebben gestopt wat ze konden. (De opvolger is zelfs afgezwakt in functionaliteit)

Staar je niet blind op 'prestaties bij slechte lichtomstandigheden'. Het is geen kwestie van 'met camera X hoef je nóóit meer na te denken over het licht'; integendeel. Omgaan met de situatie is juist onderdeel van het fotograferen.

@sys64738 merkt al terecht op dat een goede lens al een héél goede manier is om daar mee om te gaan.
Mocht je in een bos zijn, dan zal de ingebouwde beeldstabilisatie ook helpen - die is erg goed.

Ik fotografeer er ook sport mee, binnen - veel beweging bij altijd te weinig licht. Ja, dat is makkelijker op een voetbalveld in de volle zon. Wederom: Kwestie van goede lenzen en omgaan met de omstandigheden.

Voorbeeldjes van deze E-M10.II camera, allemaal bij erg weinig licht - 's nachts buiten of in een café:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eiA28bxF6dbpOQQGCZG3etBq-Bo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cggbnai7za0QDp2IRQus3oXz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJ0ISgEPNjf7acVjpqdFQjf_P3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZNE8lqPlh3R5Fk8EiaYgVL5.jpg?f=fotoalbum_tile