Vraag

• Ciller181
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-09 12:43
Mijn vraag:
In het kort is mijn vraag hoe ik een statiefventilator zou kunnen aansluiten op een 4-pin (PWM) fanheader van een PC moederbord.

Toelichting:
Ik wil graag mijn eigen PC case maken en hierbij heb ik een beetje een bijzonder design in gedachte. Zoals ik onderaan een plaatje zal toevoegen is te zien dat ik een tunnelvormige case wil maken waar de PC hardware op ligt en aan een plank hangt die ik met ladegeleiders in en uit de case kan schuiven. Voor vooral esthetisch effect en ook daadwerkelijk een beetje nuttigheid zou ik ook een grote ventilator willen monteren aan de voorkant en luchtinvoerzijde van de case. Omdat de case deels gebasseerd is op de afmetingen van de ventilator met als minumum natuurlijk de PC hardware heb ik hier helaas nog geen afmetingen voor. 200mm diameter zal helaas niet voldoende zijn en in klasses erboven stuit ik al op problemen. Namelijk dat die al gauw 360mm zijn. Dat is naar mijn idee al te groot en zijn nagenoeg alleen als 3-pin en uberhaupt moeilijk te vinden.
Al gauw lijkt met wat klussen een statiefventilator een haalbaarder idee. En wat flexibeler is in beschikbare formaten, waarvan ik denk dat 300mm de juiste balans is.

Wat ik al heb geprobeerd:
Vooral veel op zoek geweest en na eenmaal de juiste zoektermen hebben gevonden om de omgekeerde situatie te filteren (mensen die case fans als statiefventilator gebruiken) kom ik er op uit dat er wel zoiets te kopen zijn als converters die PWM naar analoog voltage converteren maar er zijn nog wel een aantal vraagtekens die ik hier bij heb.

De eerste vraag die mij opkomt is of PWM wel gestandaardiseerd is. Het wordt in meer dan alleen PC ventilator regulering gebruikt dus een converter die ik eerder noemde kan al heel snel afwijken van de toepassing waarvoor ik het wil gebruiken.
Verder weet ik ook niet waar ik deze regulering aan zou moeten knopen, de snelheidsknopjes of direct op het oscillator mechanisme, of ben ik dan juist weer een stap te ver?
En een statiefventilator zal ook wel iets meer stroom nodig hebben dan een moederbord kan lever door een fanheader. hoe zou ik dat schakelen zonder mijn moederbord te frituren.

Misschien dat ik nu ook wel te veel vraag (want het is volgens mij geen simpele) en haalbare alternatieven zijn natuurlijk ook welkom.

TLDR;
-Hoofddoel:
Een PWM controleerbare ventilator van (ik vermoed uiteindelijk 300mm)

-Subdoel als het inderdaad een statiefventilator word:
Een converter die ook bij te draaien is voor als ik de fancurve softwarematig niet goed kan instellen voor optimale werking

-Mijn (misschien wel onhaalbare) verwachting:
Is dat ik uiteindelijk een ventilator heb die op basis van temperatuursensoren op het moederbord automatisch wordt bijgestuurd via PWM maar dat deze ventilator om esthetische redenen en natuurlijk ook met een lage RPM (lees: stil terwijl die genoeg lucht door deze "windtunnel" kan blazen) zo groot kan zijn als de binnendiameter van de case.

Meer kleine details over de zelfbouw case:
Ik wil van balkjes hout een aantal decagons(tienhoeken) maken en deze met een lichte offset van elkaar aan elkaar plakken tot een "ruwe" tunnel. In deze tunnel wil ik aan de achterzijde een plankje maken die ik op ladegeleiders monteer zodat die in- en uitschuifbaar is. Op deze plank word het moederbord liggend gemonteerd inclusief een grafische kaart. (dit zorgt er ook voor dat de diameter van de case groot genoeg moet zijn om de grafische kaart in de diepte dimensie niet te belemmeren) Aan de onderkant monteer ik de voeding en HDD's. Om deze zijde af te sluiten. Wil ik wat triplex lasersnijden tot honinggraat patroon met natuurlijk de juiste gaten voor moederbord&videokaart IO.
Aan de andere kant komt dus de ventilator waar het hierboven over gaat met een luchtfilter ervoor (lucht wordt ook aan de voorkant ingezogen)

Ik hoop dat er mensen zijn die stiekem al dit soort dingen zelf geknutseld hebben en hun bevindingen nog niet met de wereld hebben gedeeld of anders wat kennis uit hun losse mouw schudden.

Bij voorbaart dank!

Alle reacties

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 19-09 02:17
Wat voor tafelventilator wil je gebruiken? De meeste tafelventilatoren zijn inductiemotoren die synchroon met de netspanning draaien. Een PC ventilator is een borstelloze gelijkspanningsmotor. Dit is een totaal ander principe met een compleet andere toerentalregelig.
Als je het toerental van een inductiemotor goed wilt regelen heb je een frequentieregelaar nodig. (die zijn vaak aan te sturen met 0-10V of PWM/digitaal)

• Ciller181
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-09 12:43
Oei, ik durf niet te zeggen dat ik wist dat normale ventilatoren ook verschillende aandrijvingen gebruiken. Als iemand een oplossing weet voor een van de 2 kan ik die informatie gebruiken bij de aankoop van een ventilator.
Ik heb in mijn zoektocht ook soortgelijke informatie gevonden dat ik inderdaad met frequentieregelaars bezig moet. Wat ik echter alleen kon vinden zijn regelaars die van analoge spanning juist naar PWM to converteren. In enkele gevallen wel andere modellen tegengekomen maar die hadden allemaal een handmatige knop er aan hangen..
Als het mogelijk is, zou ik ook graag zien welke regelaars ik dan zou moeten aanschaffen om het klaar te spelen.

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Oud topic waar je mogelijk iets aan hebt (met wat links naar andere topics erover), ga niet zoeken naar regelaars, maar ga eerder opzoek naar een DC variant van zo'n fan.
https://forum.arduino.cc/index.php?topic=100899.0

12volt DC fans zijn veel te vinden in 11/12 inch modellen, zijn dan wel iets kleiner dan jouw gewenste 30cm, maar die zijn aanzienlijk makkelijker aan te sturen dan een tafelventilator.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee