Hulp gevraagd: Wifi van matig naar sterk door heel huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digibeetje28
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-12-2020
Ik heb een matig/redelijk wifi signaal in mijn woonkamer en in mijn slaapkamer die zich recht boven de meterkast bevindt. Dan heb ik het over snelheden van 40-65mbps. In de slaapkamer van mijn kind die recht tegenover de mijne ligt is het bereik nog maar 5mbps.
Zitten we met zijn 3-en tegelijk op wifi in de woonkamer dan wordt het instabiel en matig. Wordt je regelmatig uit je spelletje gegooid, valt de wifi weg of gaat het fluctueren.

Het betreft een tussenwoning van 69m2 uit 1995 met 1 verdieping. Slechte ontvangst in huis en veel interferentie van buurt op signaal.

Ik heb een Ziggo 250/25 abbo met Compal Connectbox welke hangt in de meterkast (geen mogelijkheid deze er buiten te plaatsen).
Woonkamer PC is bedraad met cat6 en zit op poort 1, TV is bedraad met cat5 en zit op poort 2.

Geprobeerd het setje van TP-Link de Deco M4. Geeft eerder verslechtering dan verbetering. En ik ben er geen fan van eerlijk gezegd, zeker privacy gevoelsmatig niet. Dus dat gaat retour.

Ik heb van Ziggo een ander modem gekregen (weer een Compal Connect box) vanwege de stabiliteitsproblemen. Maar dat heeft niets verbeterd. Dat laat ik maar even zo.

Ik wil wel in ieder geval het Wifi in mijn huis sterker en naadloos zodat ik niet als ik door mijn huis loop handmatig moet switchen van wifi maar dat dit ongemerkt automatisch gaat zonder signaalverlies/uitval.

Nu heb ik even gekeken en ik heb 1 pijp naar mijn slaapkamer waar nu een coax in zit voor tv in mijn slaapkamer. Die tv is er nooit gekomen. Dus ik kan die coax eruit halen en daar een netwerkkabel door trekken. Dan heb ik in mijn slaapkamer een netwerk aansluiting.

In andere ruimtes utp trekken is niet mogelijk want daar zitten geen loze pijpen en langs de verwarmingsbuizen kan ook niet, die zitten in de betonnen vloer gefreesd.
Alleen mijn slaapkamer is deze mogelijkheid.

Nu lees ik hier op het forum veel over AP`s via utp aansluiting op een verdieping en dan is er ook goede dekking daar.

Zoals mijn forumnaam aangeeft ben ik niet super technisch of alwetend op dit gebied. Ook niet onwetend want met goede uitleg en een beetje hulp kan ik het redelijk snappen.
Daarom wijd ik er even een vraag aan.

Als ik die netwerkkabel aansluiting in mijn slaapkamer weet te realiseren, hoe kan ik dan ook in de andere kamers een sterk en stabiel Wifi signaal realiseren? Is 1 AP in mijn kamer plaatsen dan voldoende voor de dekking op de bovenverdieping?

Om het in de woonkamer sterker te maken dacht ik: een AP naast de tv op die netwerkkabel Cat5 en dan de tv met een netwerkkabel op die AP. Kan ik op die manier het Wifi signaal in mijn woonkamer versterken?

En welke AP`s zouden jullie voor deze situatie aanraden? Het hoeft niet pro te zijn of heel duur zolang het zijn werk maar goed doet en ik er ook mijn weg mee kan vinden.

Hoop dat de info zo voldoende is en de vraag duidelijk 8)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:07

lier

MikroTik nerd

Kies voor de "Wifibooster via internetkabel" van Ziggo. Prima oplossing en redelijk eenvoudig te configureren. Tip, zorg dat het zendvermogen van de 2.4Ghz radio op minimaal staat (om een goede dekking te hebben). Hopelijk kan je af met 5GHz (ondersteunen alle devices dit?), dan heb je hopelijk iets minder last van interferentie.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digibeetje28
Is 1 zo'n wifibooster via internetkabel van Ziggo in mijn slaapkamer voldoende om de bovenverdieping een goede dekking te geven denk je?
En zou je er dan ook eentje in de woonkamer plaatsen naast de TV?

Volgens mij ondersteunen alle devices 5ghz. In ieder geval wel de tablets en telefoons.
De TV zit bedraad maar die denk ik niet, te oud misschien (panasonic TXP42GT60E).
De laptop MSI GP62 2QD 086NL wel volgens tweakers, die gebruik ik niet vaak, zit meest achter de PC.
De PC heeft geen draadloze optie dus dat maakt niet uit.

En verdere apparatuur heb ik eigenlijk niet wat op Wifi draait. Ben niet zo "smart home" type (ook deels door gebrek aan kennis).

Nu om het zo stabiel mogelijk te houden zat mijn kind te gamen op zijn tablet met de 2.4ghz connectie en wij zaten op de 5 ghz connectie.

Het zendvermogen van de 2.4ghz, hoe zet je die dan op minimaal? Moet dat op de connectbox of dan op die wifibooster ingeregeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:47

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Geprobeerd het setje van TP-Link de Deco M4. Geeft eerder verslechtering dan verbetering. En ik ben er geen fan van eerlijk gezegd, zeker privacy gevoelsmatig niet. Dus dat gaat retour.
Ik weet niet precies wat de oppervlakte van je woning is, maar een Mesh-wifi set zou het beste moeten werken, waarom ben je hier qua privacy geen fan van? Zet het ding in Access Point modus (achter je modem) en het werkt als elk ander netwerkapparaat, geeft alleen het verkeer door dat er langs komt.

Zet de Wifi van het Ziggo modem uit (lees ook deze instructies), begin met 1 station van de Deco-set in de woonkamer en breid het langzaam uit (met 1 verdieping zijn 3 stations wellicht wat veel en gaan ze elkaar verstoren, maar dat ligt helemaal aan de oppervlakte).

[ Voor 5% gewijzigd door [BoSS] op 30-12-2020 15:54 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digibeetje28
Ik heb dat Deco setje nu in huis en precies geïnstalleerd zoals moest maar de snelheid was echt niet top hoor.
Wifi op de connectbox stond uit, Deco's in AP mode en snelle roaming aan. Maar de snelheden waren niet verbeterd en in mijn slaapkamer zelfs verslechterd.

Bovendien moest om onverklaarbare wijze op de tablet van mijn kind elke keer de wifi handmatig aangezet worden. Het netwerk werd niet automatisch verbonden, ondanks dat dit wel aan stond. Meerdere malen opnieuw ingesteld, gereset etc, veranderde niets. Hevig irritant.

Ik had alle 3 de Deco's in gebruik. Eentje als main bij de connectbox, eentje in de woonkamer en eentje boven in de slaapkamer naast mijn kind.

En die app verzameld heel veel gegevens van je die ook met derden gedeeld kunnen worden. Zonder die toestemming te geven kun je die app niet installeren en heb je ook niets aan het Deco setje. Dit is voor meerdere een reden om niet aan dit soort setjes te beginnen.

Ik wil naar andere mogelijkheden kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Dat niet vreemd, want de Ziggo ConnectBox heeft prima WiFi hardware. Beter dan die M4.

Een goed Access Point aansluiten op een UTP kabel op je slaapkamer geeft waarschijnlijk een flinke verbetering van de situatie. De tip van de WiFi booster van @lier is een goede dus.
Pagina: 1