Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:19
Ik dacht toch eens vragen!

Recentelijk nieuwe build gemaakt en heb wat moeite om mijn Threadripper 3960X op idle zuinig te maken.

Nu snap ik natuurlijk dat dit ook een beest van een CPU is en dat energie-zuinigheid een bijkomstigheid is, maar als ik de 80W CPU idle toch wat naar beneden zou krijgen zou het fijn zijn!

Build:
CPU: AMD Threadripper 3960X
Cooler: Noctua NH-U14S TR4-SP3
Memory: 4x G.Skill Trident Z F4-3200C14D (@ 3200Mhz)
Mobo: Gigabyte TRX40 Aorus Pro WiFi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3I76JiwHKh3IdgOc6pVSqzFlv2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GAQ8Aej7rdCFSmR4XTDGs2qs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z87QRcTcFrRq9QIgOOZuhmM4Kwg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kqnnTyUUKPvQYiow3IlOdjSE.png?f=user_large

Is dit binnen de lijn van verwachtingen of is er toch nog een mogelijkheid om de idle power draw wat naar beneden te krijgen?
Ik vind het prima als het een paar milliseconde duurt voordat de boost inschakelt, zodra ik eenmaal een game speel of iets render dan blijft het gedurende toch wel hoog.

Als er nog andere info nodig is, laat het me vooral weten d:)b

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vcore op 1.275v vast zetten ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:14

nelizmastr

Goed wies kapot

En als je het zuinigste energieprofiel in Windows instelt?

Wel de nieuwste AMD chipset drivers erop staan zodat je de Ryzen power plans krijgt?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:16
Wat draai je op de achtergrond, bijvoorbeeld diverse RGB tools (denk aan icue bijvoorbeeld) zorgen ervoor dat cpu's altijd belast worden en dus cores niet naar de C6 state kunnen zetten.

Ik zou dit eens testen met alle (achtergrond) applications gesloten, of nog beter, een volledig verse windows installatie, alleen voorzien van de laatste drivers met alleen hwinfo open qua applicaties. Is het idle verbruik dan wel Ok, start 1 voor een de applicaties op die je normaal hebt draaien en kijk welke de oorzaak is / zijn van het idle verbruik.

Al weet ik niet of het veel gaat brengen, deze TR's lijken simpelweg idle niet heel zuinig te zijn :)

Zie bijv. deze grafiek van Anand:

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/15044/3960X%20Power%20Graph_575px.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Ik zou eens even kijken wat het doet als ik echt alles afsluit, heb geen RGB dingen aanstaan maar wel gewoon het gebruikelijke zoals mIRC, Discord, Thunderbird, Telegram etc.

Anders neem ik het maar voorlief, had het ook wel een beetje verwacht :)

Ik laat het weten!
nelizmastr schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:54:
En als je het zuinigste energieprofiel in Windows instelt?

Wel de nieuwste AMD chipset drivers erop staan zodat je de Ryzen power plans krijgt?
Raar genoeg had ik tot vandaag altijd mijn profiel op "Balanced" en dat werkte prima, vandaag wat gesleuteld aan de hardware (Sata kabel omgewisseld, 2 fans vervangen, 2 extra toegevoegd en BIOS update) en nu krijg ik constant audio cutouts tenzij ik op het Ryzen balanced power plan zit :?

Lost dat probleem wel op, alleen het Ryzen plan geeft nog eens +15W aan de idle power draw in vergelijking met gewoon Balanced dus ben nog verder van huis haha.

[ Voor 63% gewijzigd door smiba op 31-12-2020 03:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smiba
Tot op zeker niveau opgelost!

Ik heb met QuickCPU een paar waardes aangepast

Namelijk de Core Parking rate naar 10% (van 100% = No Core Parking) en in het Power tab de waarde voor "Processor performance increase threshold" van 10% naar 30% gezet.

Hierdoor idled mijn CPU constant onder de base clock rate maar gaat wel gewoon omhoog in games (wanneer meer dan 30% van de core cpu time gebruikt word)

Mijn CPU idled nu met muziek aan, browser en chats open op 72W. Is toch al weer iets beter :)
Hiervoor was mijn idle vcore ook al snel 1.3V, dit is nu door de lagere clockspeeds 1.07V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Multiboxer
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-06 22:30
Wat fijn, die 0,008 kwh besparing.
Als ik even reken... bespaar je 1kw/h per 125 uur dat je computer aan het idlen is.
Of zo'n 70kwh per jaar als je computer dag & nacht aanstaat.
Dit komt uit op €15,4 per jaar of 2 maal naar de snackbar. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-06 21:07
Doe je nou lacherig over dat iemand z'n computer zuiniger maakt zonder performance in te leveren, en daar blij mee is? Beetje rare reactie. :?

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenLeafBird op 06-01-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-06 10:44
smiba schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:48:
Tot op zeker niveau opgelost!

Ik heb met QuickCPU een paar waardes aangepast

Namelijk de Core Parking rate naar 10% (van 100% = No Core Parking) en in het Power tab de waarde voor "Processor performance increase threshold" van 10% naar 30% gezet.

Hierdoor idled mijn CPU constant onder de base clock rate maar gaat wel gewoon omhoog in games (wanneer meer dan 30% van de core cpu time gebruikt word)

Mijn CPU idled nu met muziek aan, browser en chats open op 72W. Is toch al weer iets beter :)
Hiervoor was mijn idle vcore ook al snel 1.3V, dit is nu door de lagere clockspeeds 1.07V
Hoe vangt dit de dips op die tijdens volle belasting voorkomen? Resulteert dit niet in lag?

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smiba
SgtElPotato schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:48:
[...]

Hoe vangt dit de dips op die tijdens volle belasting voorkomen? Resulteert dit niet in lag?
Heb tot op zo ver echt 0% verschil tegengekomen, de performance counter refresh rate is wel nog vrij hoog en daardoor worden de clockspeeds nog steeds erg snel bijgesteld. Ik denk dat je vast wel een heel klein beetje lag introduceert, maar als ik mijn FPS in bijvoorbeeld CoD: MW bekijk zie ik echt geen verschil (70 FPS avg.)
Waarschijnlijk is de tijd tussen frames zo klein is dat de cpu core in zijn boosted state blijft.

Als ik de clockspeeds bekijk tijdens gamen zie ik ook dat ze gewoon aan het boosten zijn, wat dus werkt zoals verwacht :*)

[ Voor 6% gewijzigd door smiba op 07-01-2021 18:18 ]

Pagina: 1