Samenvoegen reviews van laptops (en vergelijkbare producten)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 21:21
Hoi,

Ik heb in de afgelopen weken 2 nieuwe laptops gekregen. Een sjieke Lenovo P14S AMD en een Acer Chromebook 314. Nu wilde ik twee reviews schrijven, maar beide modellen zijn specials. Het model nummer dat ik bij Lenovo besteld heb lijkt heel erg op een model in de pricewatch, maar is net anders. De Chromebook is een bol.com special type nummer, die verder precies gelijk lijkt te zijn aan een ander type nummer dat ook bij andere leveranciers staat. Deze praktijken zijn natuurlijk berucht om prijsvergelijkingen moeilijk te maken en om laagste prijsgarantie te kunnen geven.

Voor een review is het echter veel minder van belang of exact dezelfde uitvoering wordt gebruikt. Voor een review is het veel beter om te weten wat gebruikers van een P14S of Chromebook 314 vinden dan precies welke. Dus kunnen alle reviews gekoppeld worden aan modellen ipv typenummers? Ja, ik weet dat dat best vervelend kan zijn voor de database.

Bekijk het ook vanuit de kant van de reviewer. Als ik een review schrijf, dan wil ik dat deze gelezen wordt ipv dat deze verdwijnt omdat de fabrikant een nummertje wijzigt. Zie het als bij auto reviews, daar gaat het ook om Polestar 2 en niet de exacte optie lijst die je gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:52

Mooijekind

Manager Product Content
Helaas is dat niet mogelijk.
De specificaties zijn juist belangrijk voor de gebruikerservaring. Een laptop met 4GB intern geheugen of juist 16GB intern geheugen zal een heel andere ervaring geven. De review kan dan dus compleet anders zijn.

Om maar even bij de Polestar 2 te blijven, De wielophaninng of de remmen van het performance-pack zal toch voor een andere rij-ervaring zorgen dan de standaard wielophanging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raindeer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 21:21
Mooijekind schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:39:
Helaas is dat niet mogelijk.
De specificaties zijn juist belangrijk voor de gebruikerservaring. Een laptop met 4GB intern geheugen of juist 16GB intern geheugen zal een heel andere ervaring geven. De review kan dan dus compleet anders zijn.

Om maar even bij de Polestar 2 te blijven, De wielophaninng of de remmen van het performance-pack zal toch voor een andere rij-ervaring zorgen dan de standaard wielophanging.
Je hebt gelijk dat de verschillende specs een verschillende ervaring op zullen leveren. Die ervaring wil je ook communiceren aan je lezer. Toch zitten er in auto's, laptops etc ook veel overeenkomsten tussen de modellen. Je ziet bij de Tweakers reviews nu alleen maar de review van degene die exact dezelfde spec heeft. Om je voorbeeld te gebruiken, het verschil tussen 4GB en 16GB is heel belangrijk, maar moeilijk te vinden, om dat ik dan totaal andere modellen moet openen, ze staan niet in hetzelfde overzicht. Ondertussen kunnen beide reviewers iets zeggen over het keyboard dat bij beide gelijk is en dat voor iedere lezer nuttig kan zijn. Andere elementen als bouwkwaliteit, locatie poorten, service verlening door de fabrikant enzo zijn echt niet typenummer afhankelijk.

Jullie collega's bij Autoweek lossen dit als volgt op https://www.autoweek.nl/reviews/volkswagen/golf/ (ik heb even de Golf gebruikt want er is op dit moment maar 1 soort Polestar lijkt het). Je ziet alle modellen, met bouwjaren en je kunt zelfs nog selecteren op hatchback of station en benzine of diesel. Stel je voor dat je hier alleen de auto's zou zien die helemaal precies voldoen aan je selectie, dan zou het een leeg lijstje zijn. Nu lees je de reviews en merk je dat iedereen die de versie met het oude entertainment systeem gekocht heeft klaagt dat het ding klote werkt, terwijl auto's die de nieuwe hebben wel goed gereviewed worden. Als je dan voor de optie keuze staat, dan is het duidelijk waar je voor kiest. Ondertussen maakt het dan totaal niet uit of de auto een diesel of een benzine is of een hatchback of station.

Wat er volgens mij dus nodig zou zijn is dat je het hoofd model kunt selecteren zoals Chromebook 314 en Lenovo P14s en dan daaronder kun je alle reviews zien, waarbij de modelnummers genoemd worden en/of waar de reviewer zelf aan toe kan voegen wat voor opties hij gekozen heeft. Let wel, ook in je huidige config vang je nog lang niet alles af, want niet elke wijziging in laptop config zorgt voor een ander type nummer bij Lenovo. Je review sectie wordt dan veel krachtiger, juist in een dynamische markt als tech. Dell blijft z'n laptops XPS 13 noemen en hetzelfde chassis gebruiken, terwijl aan de andere kant er van maand tot maand andere onderdelen in zitten. Als gebruiker/lezer kun je dat dan volgen en zien in de reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstrooid_prof
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 21:44
eventjes voortbordurende op deze kritiek:
waarom wordt in een review dan wel vrolijk een externe schijf van 6 en een van 4 Tbyte "gemengd"?
de ervaring van een 4 TByte is toch niet even goed als die van 6 Tbyte als je er 5 Tbyte data op wil zetten?