Foutmelding Volume 1 (beschadigd)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luccas
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-02-2024
Ik heb een Synologie DS215J met twee harde schijven in mirror (5-6 jaar oud).
Een twee tal jaren geleden kreeg ik voor de eerste maal volume beschadig schijf 1. Bij deze melding kreeg ik dat het best was deze te vervangen, wat ook gebeurd is. Dit jaar opnieuw volume beschadigd schijf twee, met dezelfde boodschap, vervangen dus. Nu deze week opnieuw Volume 1 beschadigd en dit als ik naar de status van de twee schijven kijk dat ze beide gezond zijn. Ook hier is de aanbeveling om de schijf te vervangen. Nu is deze schijf nog geen drie jaar oud... wat moet ik daar met aanvangen, nog eens vervangen, herstel volume, maar dat laatste weet ik niet of dat kan of hoe ik dat moet doen.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luccas
in bijlage een afdruk van de meldingenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wHbZQa0F2OfBP79jm7XcDNgqMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w6FLoNnjX3FBZK1wtaLr0j6Z.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvnpXqHYeMAbdUbOzhEWjbHeAPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoH2yShUqrUbPMv6JC7580F4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door Luccas op 30-12-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:13
Deze melding geeft aan dat het volume(software) is beschadigd.
Echter de hardware(HDD’s) zelf zijn prima zoals ik onder zie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luccas
heb je nog tips voor herstel van dat volume?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Kan je de smart waardes eens plaatsen?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luccas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOy1reayKzJm-vUMZuUuZOS00so=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20gelLsy48YnSCpEkqlmqjwj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUNCKbgwqt7eGDRuhQSOPyijjsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFvGObWTaz9OIPeCgfxldMZn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeNy0QvMgzxWjGFR1XPqcai8dGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eES3Z573VvUYoov5VRA4l9AT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nqj34QvAHunUc0D0rB3ZGiNlDV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwplTw6YAZYjyM0fBCgkMlGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aT4TJDyDY9umgDNKun7PGCfOlbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXK2aKFLS128BXggNouWaN92.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Hoe is je nas precies ingesteld.

Ik zie 2 volumes 2,7 TB en 3,6 TB.
De 2,7 TB zit in pool 1 op blijkbaar alleen HDD1 (van 4TB)
De 3,7 TB zit in pool 2 op blijkbaar alleen HDD2 (van 4TB)

Ik snap configuratie niet, want dit zou betekenen dat je geen fouttolerantie hebt.
Daarnaast de SMART-waardes van beide schijven zijn goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Zie inderdaad geen problemen met de pool, kan je op herstellen klikken? Of is deze greyed out? Dan zou die de boel weer goed moeten zetten. Soms is het alleen een configuratie en is de boel weer groen.

[ Voor 6% gewijzigd door rikadoo op 30-12-2020 13:39 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-09 23:38
rikadoo schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:38:
Zie inderdaad geen problemen met de pool, kan je op herstellen klikken? Of is deze greyed out? Dan zou die de boel weer goed moeten zetten. Soms is het alleen een configuratie en is de boel weer groen.
Dat 'helpt' waarschijnlijk wel, maar welke data corrupt is geraakt merk je dan later wel. Een van de schijven heeft een (of meerdere) bad sectors gecorrigeerd en is nu weer ok. Aangezien er twee opslagpools zijn in de DS215J is er geen sprake van mirroring (misschien wel handmatig als @Luccas zelf de data dupliceert op de schijven... )

@Luccas Schijven kunnen zelfs op de dag van aanschaf kapot gaan de leeftijd zegt eigenlijk niet zoveel.
Eigenlijk zou je moeten kijken hoe vaak je disk errors hebt gehad op die schijf om te bepalen of je direct een nieuwe nodig hebt. Heb je de serienummers al door de garantie site van WD gehaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Zou je eens bij geschiedenis kunnen kijken van de disk of er in het verleden een bad sector gerepareerd is?

Als er een sector defect is geraakt dan zou deze hier te zien moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
Luccas schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:42:
Ik heb een Synologie DS215J met twee harde schijven in mirror (5-6 jaar oud).
Een twee tal jaren geleden kreeg ik voor de eerste maal volume beschadig schijf 1. Bij deze melding kreeg ik dat het best was deze te vervangen, wat ook gebeurd is.
Ik denk dat je hem niet hebt vervangen, maar een extra opslagpool hebt gemaakt. Opslagpool 2 met volume 2.
Deze heeft vervolgens nooit mappen of data gekregen, en is daarom ook maar 1% in gebruik.

Opslagpool 1 is nooit hesteld, en is na een recente reboot of iets dergelijks weer gaan piepen over de beschadiging.
Verwijder opslagpool 2, en voeg disk 2 toe aan opslagpool 1.

Zoals je toen eigenlijk bedoeld had.

Kun je in het logboek (log center) kijken naar je acties met betrekking tot Opslagbeheer?
Als het goed is kun je helemaal terugkijken naar de logs van het eerste instellen, en je eerste degradatie enzo.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 30-12-2020 14:14 . Reden: logboek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luccas
Ik begrijp het ook niet allemaal. De eerste schijven waar ik met begonnen ben waren er van 3 TB(2.72TB). de laatste was een van 4 TB, vandaar de mogelijke volume verschillen in grootte.
De configuratie is nochtans een Hybrid RAID (SHR) met gegevensbescherming voor 1-schijf fouttolerantie
Is opslagpool gelijk aan volume of partitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luccas
Ik denk inderdaad dat Jeroen er dicht bij zit met wat fout gelopen is. Ik ga met deze info dit eens nader onderzoeken, want dit gaat over de NAS bij mijn dochter en heb deze hier dus niet bij mij. Alvast bedankt voor jullie interessante info.. Ik hou jullie verder op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luccas
Als ik het goed begrijp, mag ik dus met dit systeem maar 1 opslagpool hebben en geen twee zoals je kan zien in de foto's....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
Je kunt het op afstand zo fixen.
Als je opslagpool 1 herstelt met drive 2 dan vergroot hij automatisch ook volume 1 naar 4 TB.
Herstellen met drive 2 komt pas beschikbaar nadat opslagpool 2 is verwijderd.
Is wel even een paar dagen ratelen voor een DS215j denk ik.

Je mag best twee opslagpools hebben in een 2-bay, je kunt alleen niet twee pools met redundancy maken.
Want daarvoor kom je disk slots tekort.

Kun je nog even wat extra info opzoeken, want de manier waarop hier opslagbeheer getoond is lijk op een verouderde versie van DSM.

Hoe zit het met backups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luccas
Ik ga morgen daar waar de NAS staat en hou je verder op de hoogte. Nogmaals bedankt voor je kennis en tijd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Luccas schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:16:
Is opslagpool gelijk aan volume of partitie?
Nee een opslagpool is samenstel van één of meerdere schijven met de eventuele fouttolerantie.
Een opslagpool kan meerdere volumes=partitie bevatten hoeft niet.

Destijds bij het kapot gaan van die oorspronkelijk schijf heb jij er nieuwe in gedaan en daar per ongeluk een nieuwe extra pool (opslagpool 2) van gemaakt.
De NAS-piept nu omdat hij nog steeds wacht op de extra schijf voor pool1 om deze weer fouttolerant te maken.

Wees blij dat hij nu piept want als die schijf sterft ben je alle data kwijt, terwijl jij altijd dacht dat je raid1/mirror had.
Nu staat er maar 300-400GB op ik zou eerst een backup van maken op externe en dan pas het herstellen doen is namelijk altijd met enig risico.

[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 30-12-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luccas
Gisteren zoals aanbevolen, opslagpool 2 verwijderd van disk 2. Daarna herstel gedaan van opslagpool 1 op disk 1... start pariteitscontrole... na een half uurtje zat ik al aan 10%. Ben dan maar voort gegaan en hem laten doen. Morgen ga ik weer langs om te zien wat er van geworden is... In bijlage disklog...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aP7Cv69wBSyHz1mWcr8vj56z-so=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkXfKdos8hiLPtWXxhnaScAu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Or5Uzs8OGI3GIYarf70a4oPXtxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxNsgVLl6kvssliATo4ibGdq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:28
Zorg allereerst dat je een full backup hebt van al je data, vóórdat je verder gaat.

Daarna:
Wat ik zie is voornamelijk I/O-fouten.
Dat betekent niet dat er iets mis is met de harddisk, maar dat de NAS niet goed kan communiceren met de/een harddisk. Oftewel: er is waarschijnlijk iets mis met de aansluiting van een harddisk.
Kijk daar eerst eens naar voordat je het advies van @jeroen3 opvolgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Renault schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 20:18:
Zorg allereerst dat je een full backup hebt van al je data, vóórdat je verder gaat.

Daarna:
Wat ik zie is voornamelijk I/O-fouten.
Dat betekent niet dat er iets mis is met de harddisk, maar dat de NAS niet goed kan communiceren met de/een harddisk. Oftewel: er is waarschijnlijk iets mis met de aansluiting van een harddisk.
Kijk daar eerst eens naar voordat je het advies van @jeroen3 opvolgt.
Die meldingen zijn oud, waarschijnlijk nog van de oude 3TB schijf die al is vervangen. Er wordt namelijk over een 3TB disk gesproken en er zitten alleen nog 2 4TB disken in.

Vooralsnog geen bijzonderheden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Renault en @Luccas
Als ik naar die logs kijk heeft alles oude datums behalve de bovenste paar regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:28
Ik zag het ook, maar betere info is niet beschikbaar hier.
Pagina: 1