Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 13:07
Sinds enkele maanden ben ik in het bezit van een Lenovo IdeaPad 15ARE05. Hele prettige snelle en stille AMD laptop.
Nu heb ik een probleem ontdekt waar ik niet echt aan uit kom. Ik maak gebruik van een USB-C 9 in 1 hub. Voorzien van een LAN poort, HDMI aansluiting en enkele USB 3 poorten. Als ik deze aansluit op de laptop dan wordt de hardware netjes gezien en geïnstalleerd.
Op een gegeven moment was ik de LAN aansluiting kwijt. Daarvoor moest ik de hub opnieuw koppelen en kwam de LAN aansluiting weer terug. Dit gebeurde daarna nog een keer. Besloten om de USB hub terug te sturen en een andere te nemen.
Ook deze had na een tijdje hetzelfde probleem. Bijkomend probleem was dat de laptop erg traag werd. Ook dus hub terug gestuurd en weer een andere gekregen. Alle drie zijn verschillende merken maar maken wel gebruik van een VIA/Realtek combinatie chipset. Ook deze laatste gaf de problemen met traag opstarten of vastlopen.
In de Reliability Monitor gaan kijken en zag ik op de betreffende momenten hardware errors. Vervolgens naar de directory C:\Windows\LiveKernelReports gegaan en daar de volgende directories gezien :

C:\Windows\LiveKernelReports\UcmUcsiCx.sys\
C:\Windows\LiveKernelReports\USBHUB3\
C:\Windows\LiveKernelReports\USBXHCI\

Helaas staan er in deze directories geen log files.

De laatste timestamp van de directory was toen ik een USB C NVME enclosure aansloot en er ook een melding kwam in de Reliability Monitor.

Ik weet dus niet of dit een hardware issue is of een driver issue.
Op de laptop staat Windows 10 20H2 Build 19042.685
De USB C driver is AMD USB 3.10 eXtensible Host Controller - 1.10 (Microsoft) en heeft versie 10.0.19041.662.

Is dit misschien een bekend probleem?

JohnS