Rode LED vervangen adventkalender

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 09:16
Mijn zoontje heeft voor Kerst een elektronica adventkalender gekregen. Hier staat de handleiding.

Er zitten drie ledjes bij, een rode, groene en gele. De rode is helaas doorgebrand, door deze zonder weerstand aan te sluiten. Nu heb ik van een mede-Tweaker een zakje LED's ontvangen, super aardig. Maar die zijn te "zwaar" dus geven met de voorgestelde schakelingen heel weinig of geen licht. Ik heb zelf geprobeerd om 10ma LED's (deze en deze) i.p.v. 20ma te bestellen, maar ook deze zijn te zwaar.

In het eerste, meest simpele, schakelschema wordt de rode LED met een 9V batterij aangesloten op een 10k ohm weerstand. Kunnen we daar de vereiste specificatie uit halen?

Als ik een op internet zoek schijnen er ook 5ma LEDs te zijn. Ik kom echter nergens goede specificaties tegen. Helaas staat er in de handleiding niet welke componenten er in zitten en de website van de fabrikant ligt plat.

Hebben jullie een idee wat en waar ik kan bestellen? Ik wil de proefjes graag verder afmaken, dan leer ik ook nog eens wat :)

[ Voor 6% gewijzigd door Narc op 30-12-2020 10:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Narc Je kunt verder zoeken naar low-power LEDs, of een lagere weerstandswaarde gebruiken...
Narc schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:43:
... dan leer ik ook nog eens wat :)
https://encyclopedie.bene...chakelweerstand_berekenen
https://infonosity.net/20...lweerstand-led-berekenen/

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 30-12-2020 11:00 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met een voorschakel van 10Kohm en in andere schema's 2k2 denk ik dat het om een 2mA LED gaat:
https://www.intronics.nl/...mm-led-low-current-yl5216

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
De stroom door de led 9V - 1,8=7,2/10000=0,00072A = 0,72mA ongeveer!
Een normale led geeft dan inderdaad wat weinig licht .
De low current leds zullen het iets beter doen maar zijn nog wat zwak (zijn gemaakt voor 5mA of 2mA).

Ik denk dat het high of ultrabright leds zijn die er bij zaten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 09:16
Vreemd, ik heb nu twee verschillende 2mA LEDs ontvangen (Low Current):

Kingbright L 53 LID Bedrade LED Rood Rond 5 mm 5 mcd 60 ° 2 mA 2 V
Vishay TLLR 5400 Bedrade LED Rood Rond 5 mm 1.2 mcd 25 ° 2 mA 1.9 V

Bij beide geeft het echt weinig licht. Het groene en gele LEDje die erbij zitten zijn echt beduidend feller.

De High of Ultrabright LEDs waar theuser het over heeft kan ik nergens vinden.

Iemand nog een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Beetje laat to the game, maar het is niet zo zeer dat je low current ledjes wilt maar inderdaad high brightness. Die 20mA die genoemd wordt is puur de maximale stroom die ze aan kunnen, minder mag altijd en dat is precies wat je doet als je 10kΩ. In China zo besteld, alleen een ledje in Nederland is wat minder makkelijk (minimale order en verzendkosten enzo). Maar denk dat deze of zelfs deze (met nog meer licht) prima zouden moeten zijn.

* Doorgekraste werkt waarschijnlijk ook maar is waarschijnlijk dezelfde led maar dan met maar 30 graden hoek. Levert in die hoek wel meer licht op maar lijkt me erg ongeschikt voor hier.

[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 08-01-2021 12:02 ]

Pagina: 1