Dual boot macOS Catalina en Big Sur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 16:46
Voorgeschiedenis.

Ik heb 2 macs (iMac 2015 en MacBook 2015) beide op Catalina en werkten naar tevredenheid. Op beide (helaas) BigSur geïnstalleerd. De Macbook werkt veel langzamer maar nog te doen, de iMac met fusiondrive totaal niet. De hele partitietabel die bij een fusiondrive hoort lijk overhoop.

Terug naar Catalina. Ai de fotobibliotheek was ook al naar BigSur! en geen kopie oude bibliotheek aanwezig (250gb). Dat weer opgelost via een iCloud account (Met een export raak je veel aanvullende gegevens en bewerkingen kwijt).

Nu was mijn gedachte om BigSur te blijven testen via een externe SSD op de USB 3 poort. Werkte prima en drive weer afgekoppeld en interne drive weer als startschijf aangewezen. Blijkt er een iCloud account probleem te ontstaan (in de originele Catalina). En dat iedere keer weer naar booten van externe drive BigSur (Overigens met zelfde account)

Wie heeft er advies?

Alle reacties

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Gymaroe Heb je gewoon ge-update naar Big Sur of voor een schone installatie gekozen?

Daar gaat vaak namelijk nogal wat mis.

Als hij nu blijft booten vanaf je externe drive (en je wilt default) intern opstarten kan je het beste even NVRAM en SMC resetten. (Nu denkt de mac waarschijnlijk dat de externe schijf je hoofdschijf is)

https://www.macworld.com/...s-nvram-pram-and-smc.html

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Gymaroe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 16:46
Ik heb gewoon ge-update naar BigSur. (Daarvoor een schone installatie van Catalina met herstelde fusion drive!). Als ik het weer probeer zal ik met een schone installatie beginnen en kijken wat het resultaat dan zal zijn. Ik probeer het bij 11.2 maar weer.

Probleem van de dual boot: op de interne fusion drive staat nu weer Catalina. Op de externe ssd staat BigSur (met het zelfde Apple/iCloud account). Als ik de externe SSD weer afkoppel en de interne Catalina weer wil booten krijg ik daar Apple account problemen!?

[ Voor 53% gewijzigd door Gymaroe op 31-12-2020 15:07 ]

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Gymaroe schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:03:
Als ik de externe SSD weer afkoppel en de interne Catalina weer wil booten krijg ik daar Apple account problemen!?
Wat is het probleem dan?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:12

nelizmastr

Goed wies kapot

Trouwens geen wonder dat een Fusion drive niet vooruit te fikken was.
In principe is dat een halve oplossing geweest voor de tijd dat SSD's duur waren,
maar Apple is het blijven uitmelken. Anno 2020 is software te traag geworden
om goed te draaien op draaiend roest. Allicht een idee je Fusion drive te gaan
wisselen voor een SSD? Ga je meer plezier mee hebben.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Gymaroe schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:03:
Als ik de externe SSD weer afkoppel en de interne Catalina weer wil booten krijg ik daar Apple account problemen!?
Zou geen problemen moeten geven. Je kan namelijk je apple account aan meerdere apple devices koppelen met verschillende OSX / iOS systemen. Als het om je foto cloud gaat maak daar dan een backup van (volgensmij heb je dat gedaan als ik je start post lees?). Verder zou ik niet weten welke problemen je zou moeten krijgen...

[ Voor 12% gewijzigd door Riptide op 01-01-2021 11:44 ]

Pagina: 1