Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Vraag
Alle reacties
@RazorMaron Ik zou beginnen met de basis zoals @Will_M aangeeft in het motortopic.
Je zet dus je multimeter in standje gelijkstroom/DC met een range tot 20V moet wel voldoende zijn. En je meet gewoon op de + en - van de accu zelf.
Je hebt volgende waarden nodig:
Bij 3 en 4 te laag OF te hoog meten: probleem in het laadcircuit => dynamo/alternator (wat heeft dat ding?) of spanningsregelaar => deze kunnen je accu stuk maken bij te lang met problemen rondrijden
Je zet dus je multimeter in standje gelijkstroom/DC met een range tot 20V moet wel voldoende zijn. En je meet gewoon op de + en - van de accu zelf.
Je hebt volgende waarden nodig:
- wanneer je brommer uit staat
- indien mogelijk tijdens het starten => krijgt een dip maar hoe diep gaat het?
- bij stationair draaien
- bij gas geven
Bij 3 en 4 te laag OF te hoog meten: probleem in het laadcircuit => dynamo/alternator (wat heeft dat ding?) of spanningsregelaar => deze kunnen je accu stuk maken bij te lang met problemen rondrijden
Bedankt voor het uitleggen. Hij heeft trouwens een dynamo, althans zo noem ik het. Op internet staat er stator/ontsteking. Zoals ik al zei, het elektrisch circuit is echt helemaal nieuw voor me en heb daar ook nooit aan gezeten, vandaar mijn onwetendheid omtrent dit onderwerp. Zou er wel meer over willen leren.Youk schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:45:
@RazorMaron Ik zou beginnen met de basis zoals @Will_M aangeeft in het motortopic.
Je hebt volgende waarden nodig:Bij 1 en 2 te laag meten: je accu is slecht.
- wanneer je brommer uit staat
- indien mogelijk tijdens het starten => krijgt een dip maar hoe diep gaat het?
- bij stationair draaien
- bij gas geven
Wanneer je brommer uit staat: 12.8V
Tijdens het elektrisch starten, wat al niet werkt: 12.35V, wat vervolgens langzaam daalt met 0.1V
Stationair draaien: Kan ik niet meten, of hij gaat vol gas uit zichzelf, of hij kickt niet aan. Na een paar keer gestart te hebben en uit zichzelf gas te geven kickt hij sowieso niet meer aan. Verzopen? Zit een sproeier 50, 52 of 54 in uit mijn hoofd(volgens mij 50), dus dat kan niet toch?
Gas geven(wat hij al uit zichzelf doet): 14.4V
Volgens mij zijn dit wel normale waarden toch? Kan ik hieruit concluderen dat er geen problemen zijn in het laadcircuit en dat:
1. Het lampje dimlicht is doorgebrand?
2. De elektrische start prima werkt, en dat het dus mis gaat bij de startmotor/bendix?
3. Het probleem van uit zichzelf rijden/uitvallen puur een afstelprobleem is?
[ Voor 5% gewijzigd door RazorMaron op 08-01-2021 20:29 ]
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.