Elektrisch circuit doormeten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:14
Ik heb een Peugeot Ludix snor 2-takt uit 2006 met de nodige kwalen, graag zou ik het elektrisch circuit even willen doormeten om te kijken of er ergens schade zit. Ik weet van mezelf dat mijn kennis op dit gebied vrijwel 0 is, maar ik heb eigenlijk niet het geld over om dit door een scooterzaak te laten doen ivm lange wachttijden en het belangrijkst, slechte ervaringen. Daarnaast beschik ik wel over de middelen om het circuit op te kunnen meten.

Nu zit ik wel met een paar grote problemen:
- Ik weet niet op welke standen ik mijn multimeter moet zetten, al zal dat met het nodige Googlen wel op te lossen zijn
- Ik kan geen elektrische schema's lezen en ik kan ook niet heel snel vinden hoe dit wel moet
- Ik kan ook nergens echt vinden hoeveel de waardes zijn van bepaalde onderdelen(zekering, lampjes, spanningsregelaar, relais) en of ik de weerstand, stroomsterkte of ampere moet meten. Ik weet wel hoeveel de accu moet zijn want dit staat in de handleiding.

Wat ik tot nu toe gevonden heb:
Het elektrisch schema:
Afbeeldingslocatie: https://scooterafstellen.nl/wp-content/uploads/2018/09/ludix_trend.jpg
Waarde van accu: 12V - 4Ah -> Vanuit de handleiding

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Alle reacties

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:07

Youk

Volvo For Life

@RazorMaron Ik zou beginnen met de basis zoals @Will_M aangeeft in het motortopic.

Je zet dus je multimeter in standje gelijkstroom/DC met een range tot 20V moet wel voldoende zijn. En je meet gewoon op de + en - van de accu zelf.

Je hebt volgende waarden nodig:
  1. wanneer je brommer uit staat
  2. indien mogelijk tijdens het starten => krijgt een dip maar hoe diep gaat het?
  3. bij stationair draaien
  4. bij gas geven
Bij 1 en 2 te laag meten: je accu is slecht.
Bij 3 en 4 te laag OF te hoog meten: probleem in het laadcircuit => dynamo/alternator (wat heeft dat ding?) of spanningsregelaar => deze kunnen je accu stuk maken bij te lang met problemen rondrijden

Volvo Classic Club Belgium

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:14
Youk schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:45:
@RazorMaron Ik zou beginnen met de basis zoals @Will_M aangeeft in het motortopic.

Je zet dus je multimeter in standje gelijkstroom/DC met een range tot 20V moet wel voldoende zijn. En je meet gewoon op de + en - van de accu zelf.

Je hebt volgende waarden nodig:
  1. wanneer je brommer uit staat
  2. indien mogelijk tijdens het starten => krijgt een dip maar hoe diep gaat het?
  3. bij stationair draaien
  4. bij gas geven
Bij 1 en 2 te laag meten: je accu is slecht.
Bij 3 en 4 te laag OF te hoog meten: probleem in het laadcircuit => dynamo/alternator (wat heeft dat ding?) of spanningsregelaar => deze kunnen je accu stuk maken bij te lang met problemen rondrijden
Bedankt voor het uitleggen. Hij heeft trouwens een dynamo, althans zo noem ik het. Op internet staat er stator/ontsteking. Zoals ik al zei, het elektrisch circuit is echt helemaal nieuw voor me en heb daar ook nooit aan gezeten, vandaar mijn onwetendheid omtrent dit onderwerp. Zou er wel meer over willen leren.

Wanneer je brommer uit staat: 12.8V
Tijdens het elektrisch starten, wat al niet werkt: 12.35V, wat vervolgens langzaam daalt met 0.1V
Stationair draaien: Kan ik niet meten, of hij gaat vol gas uit zichzelf, of hij kickt niet aan. Na een paar keer gestart te hebben en uit zichzelf gas te geven kickt hij sowieso niet meer aan. Verzopen? Zit een sproeier 50, 52 of 54 in uit mijn hoofd(volgens mij 50), dus dat kan niet toch?
Gas geven(wat hij al uit zichzelf doet): 14.4V

Volgens mij zijn dit wel normale waarden toch? Kan ik hieruit concluderen dat er geen problemen zijn in het laadcircuit en dat:

1. Het lampje dimlicht is doorgebrand?
2. De elektrische start prima werkt, en dat het dus mis gaat bij de startmotor/bendix?
3. Het probleem van uit zichzelf rijden/uitvallen puur een afstelprobleem is?

[ Voor 5% gewijzigd door RazorMaron op 08-01-2021 20:29 ]

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.