Nieuw project gezocht - Inspiratie topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-10 22:09
De afgelopen jaren ben ik meerdere "hobby's" gestart door Tweakers. Gestart en er uiteindelijk ook weer mee opgehouden (ben nogal snel afgeleid en verveeld). En dat is niet erg! Zo maak je leuke dingen en ben je toch even van de straat.

Zo heb ik twee kratradio's gebouwd:
barrymossel in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 19]"
barrymossel in "Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]"

Een FPV race drone:
barrymossel in "Het Grote Drone / Multirotor Topic - Deel 2"

Een arcadekast:
barrymossel in "Mame arcadekast bouwen"

Een Home Assistant domotica systeem:
barrymossel in "Home Assistant - Show je setup"

En heb ik redelijk wat geleerd over elektronica, geluid, software, RPi's, domotica, Arduino, etc.

Ik merk wel dat ik het bouwen leuker vind dan daadwerkelijk iets doen met hetgeen ik gemaakt heb. Zo heb ik geen keihard geluid nodig op mijn balkon, vlieg ik niet met drones en speel ik geen retro games. Daarom is een hoop alweer verkocht of staat te verstoffen op zolder. Maar iets gaafs kunnen neerzetten geeft me best wel een kick en leren hoe bepaalde zaken werken vind ik ook top.

Overigens is het niet alleen bouwen wat ik kan waarderen, maar...

Ben ik bijvoorbeeld ook actief geweest met kruiden, pepers en tomaten (die ik zelf niet eens eet):
barrymossel in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"
barrymossel in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

En vind ik koken leuk:
barrymossel in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"

Maar op veel ben ik dus weer een beetje uitgekeken. ;)

Dus... ik ben op zoek naar een nieuwe hobby-project en heb inspiratie nodig. Wie heeft er leuke ideeën? En laat vooral ook zien wat je zelf gemaakt of ontwikkeld hebt!

[ Voor 15% gewijzigd door barrymossel op 30-12-2020 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:22
Interessant topic, en herkenbaar probleem. Ook ik heb een kistradio gemaakt, en een 2.1 zelfbouw speakerset, die inmiddels beiden verkocht zijn (zwaar verlies), simpelweg omdat ik het bouwen leuker vind.

Een mogelijk interessante hobby zou modeltreinen kunnen zijn. Dat heb ik in het verleden ook gedaan, en als er een keer een periode komt waarbij ik wat meer ruimte heb, ga ik dat wellicht weer oppakken. Heeft veel aspecten: Bouwpakketten maken voor huisjes etc. Plan bedenken voor hoe de rails laten lopen. En het leukste deel, het bouwen van de baan (en dmv elektronica zo slim mogelijk maken). Ook hier geldt echter, het bouwen van de baan is leuk, maar toen deze in het verleden af was, ging ik niet op zaterdag een uur "met de treintjes spelen".

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
kemphaas schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:08:
Interessant topic, en herkenbaar probleem. Ook ik heb een kistradio gemaakt, en een 2.1 zelfbouw speakerset, die inmiddels beiden verkocht zijn (zwaar verlies), simpelweg omdat ik het bouwen leuker vind.

Een mogelijk interessante hobby zou modeltreinen kunnen zijn. Dat heb ik in het verleden ook gedaan, en als er een keer een periode komt waarbij ik wat meer ruimte heb, ga ik dat wellicht weer oppakken. Heeft veel aspecten: Bouwpakketten maken voor huisjes etc. Plan bedenken voor hoe de rails laten lopen. En het leukste deel, het bouwen van de baan (en dmv elektronica zo slim mogelijk maken). Ook hier geldt echter, het bouwen van de baan is leuk, maar toen deze in het verleden af was, ging ik niet op zaterdag een uur "met de treintjes spelen".
Modeltreinen is inderdaad een hele interessante. De opa van mijn vrouw was daar heel erg druk mee en nu hij overleden is staat al dat spul te verstoffen bij mijn schoonouders op zolder (voor de eerste achterkleinzoon - dat was zijn "wens"). Als ik de ruimte ervoor zou hebben, dan zou ik hier sowieso wel mee aan de slag mogen, maar tsja die hebben we eigenlijk niet. Al houd ik hem nog wel even in mijn achterhoofd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:22
barrymossel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:14:
[...]

Modeltreinen is inderdaad een hele interessante. De opa van mijn vrouw was daar heel erg druk mee en nu hij overleden is staat al dat spul te verstoffen bij mijn schoonouders op zolder (voor de eerste achterkleinzoon - dat was zijn "wens"). Als ik de ruimte ervoor zou hebben, dan zou ik hier sowieso wel mee aan de slag mogen, maar tsja die hebben we eigenlijk niet. Al houd ik hem nog wel even in mijn achterhoofd...
Je zou dan eigenlijk (net als ik) met "N-spoor" moeten werken. Dan kun je op een plaat van 122x61 al best een mooie baan maken. Afhankelijk van hoe oud de treinspullen van je schoon-opa zijn, zal dat vermoedelijk H0 zijn, en dat neemt inderdaad best veel plaats in beslag.

Maar ik ben benieuwd naar de andere hobby's die hier genoemd gaan worden, ik blijf hem volgen!

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-10 12:10
Als je het bouwen leuk vind, waarom ga je daar dan niet mee door? Ga op zoek naar mensen die 'iets' willen en bouw het voor ze. Gebruik je kennis en kunde om eea professioneler te maken of kosteneffectief.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:21
Snel uitgekeken op nieuwe hobby's

hier kwam ook eea in voorbij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:31

Aight!

'A toy robot...'

Als je koken leuke vindt ga dan eens aan de slag met fermenteren.

Zelf zuurdesem maken, kimchi, zuurkool, etc. Leuk en lekker!

Zelf bier brouwen ook een optie? Of likeurtje maken, leuk om weg te geven.

Ik ken het wel je probleem, maak zelf graag lampen van allemaal dingen (camera, boek, blikje, etc) maar haal het meeste plezier aan het knutselen, als het eenmaal klaar is heb ik er minder plezier van hahaha.

[ Voor 7% gewijzigd door Aight! op 30-12-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Thanks, had ik niet voorbij zien komen. Helaas gaat het daar meer om het feit dat hij snel uitgekeken is op hobby's. Dat is voor mij geen probleem. Uiteindelijk maak ik veel wel af, maar blijft het na "afronding" niet hangen. Maar dat is prima. Ik weet dat ik ADHD heb en kan er prima mee omgaan... ;)
Ik wil gewoon weer een nieuwe hobby waar ik een (half) jaar druk mee kan zijn en m'n geld aan kan verspillen ;)

@bregweb helaas zijn er weinig mensen in m'n omgeving die wat interessants nodig hebben. En het hoeft ook allemaal niet kostenefficiënt te zijn. Hobby's mogen geld zijn, want het is vermaak voor mij. Herhaling is dat doorgaans niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Heb je wel eens gevist? Dat kan ook actief icm je ADHD (is dat gediagnosticeerd of vind je het leuk om dat te zeggen omdat je lastig stil kan zitten?)

[ Voor 47% gewijzigd door 418O2 op 30-12-2020 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Aight! schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:39:
Als je koken leuke vindt ga dan eens aan de slag met fermenteren.

Zelf zuurdesem maken, kimchi, zuurkool, etc. Leuk en lekker!

Zelf bier brouwen ook een optie? Of likeurtje maken, leuk om weg te geven.

Ik ken het wel je probleem, maak zelf graag lampen van allemaal dingen (camera, boek, blikje, etc) maar haal het meeste plezier aan het knutselen, als het eenmaal klaar is heb ik er minder plezier van hahaha.
Fermenteren is inderdaad iets wat ik overweeg. En dan met name fermented hot sauce. Dus dat staat op het lijstje.
Bier ben ik persoonlijk niet van, maar een wens is toch wel om eens een fles wijn te maken. Helaas wil mijn vrouw geen wijnstok op ons balkon/terras. :+

Heb je voorbeelden van die lampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
418O2 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:42:
Heb je wel eens gevist? Dat kan ook actief icm je ADHD (is dat gediagnosticeerd of vind je het leuk om dat te zeggen omdat je lastig stil kan zitten?)
Nee nooit (bewust) gedaan. Nooit echt wat voor gevoeld eerlijk gezegd. Kan eens de spullen van m'n zwager lenen.

En ja, de diagnose is gesteld een aantal jaar geleden. Maar was ook wel erg voor de hand liggend. Daar had ik geen psycholoog voor nodig... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
barrymossel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:48:
[...]

Nee nooit (bewust) gedaan. Nooit echt wat voor gevoeld eerlijk gezegd. Kan eens de spullen van m'n zwager lenen.

En ja, de diagnose is gesteld een aantal jaar geleden. Maar was ook wel erg voor de hand liggend. Daar had ik geen psycholoog voor nodig... ;)
Misschien is dat ook leuk. Kan je makkelijk mee beginnen, je bent buiten, misschien wordt je er rustig van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:41:
Ik wil gewoon weer een nieuwe hobby waar ik een (half) jaar druk mee kan zijn en m'n geld aan kan verspillen
Als ik het zo lees zou je hobby juist geld op kunnen leveren... Zo heb ik paar jaar aardig wat iMacs gefixt. Dat kostte aardig wat tijd, leverde wat geld op om gekke dingen mee te kunnen doen.

Nu ben ik daar aan het afbouwen en afronden. Ik heb er genoeg van gehad en met de oude iMacs valt niet veel handel meer te doen, mensen willen de nieuwere dunne machines. Daar begin ik niet aan, te veel werk en risico's.

Nu ga ik voor mezelf richting elektronica in combinatie met esp-bordjes. Ik wil me daar eens in gaan verdiepen in er wat leuks mee te gaan doen. Ook dingen zelf gaan maken lijkt me daarin leuk. Gewoon kleine projectjes voor mezelf, geen grote dingen. Mijn ruimte is beperkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:50
H**renzooi mijn hele plempsel weg. Blijkbaar een verkeerde key geremapped naar f5... Damn you PEBKAC icm sharpkeys!

Nog een keer, maar dan korter:

- Lockpicking, Lockpicking Lawyer en Bosnianbill zijn leuke youtube kanalen. Ben nog niet zo goed, maar krijg nu al zeker 20% van de sloten open.
- SDR, wil satelieten afluisteren, versleuteld communicatieverkeer kraken (onmogelijk) en GSM verkeer snoopen.
- Root tot hardware verkrijgen door debug poorten van hardware uit te lezen.
- Ziggo Go werkend krijgen zonder chromecast op mijn nieuwe LG C9 tv...
- COD Cold War.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
sypie schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:58:
[...]

Als ik het zo lees zou je hobby juist geld op kunnen leveren... Zo heb ik paar jaar aardig wat iMacs gefixt. Dat kostte aardig wat tijd, leverde wat geld op om gekke dingen mee te kunnen doen.
Ik denk ook wel dat dingen die ik maak geld op zouden kunnen leveren, maar dan moet je iets vaker gaan doen. En dan hakt die verveling dus altijd in. En zoveel behoefte heb ik niet aan een extra zakcentje. Anders zou ik wel weer een website of wat in elkaar flansen, zoals in het verleden.
Nu ben ik daar aan het afbouwen en afronden. Ik heb er genoeg van gehad en met de oude iMacs valt niet veel handel meer te doen, mensen willen de nieuwere dunne machines. Daar begin ik niet aan, te veel werk en risico's.

Nu ga ik voor mezelf richting elektronica in combinatie met esp-bordjes. Ik wil me daar eens in gaan verdiepen in er wat leuks mee te gaan doen. Ook dingen zelf gaan maken lijkt me daarin leuk. Gewoon kleine projectjes voor mezelf, geen grote dingen. Mijn ruimte is beperkt.
ESP's zijn zeker leuk. Maar bij mij is het doorgaans projectjes van anderen kopiëren en soms wat aanpassen. Maar momenteel heb ik niet echt een toepassing hiervoor.
HenkEisDS schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:05:
H**renzooi mijn hele plempsel weg. Blijkbaar een verkeerde key geremapped naar f5... Damn you PEBKAC icm sharpkeys!
Hihi.
Nog een keer, maar dan korter:

- Lockpicking, Lockpicking Lawyer en Bosnianbill zijn leuke youtube kanalen. Ben nog niet zo goed, maar krijg nu al zeker 20% van de sloten open.
- SDR, wil satelieten afluisteren, versleuteld communicatieverkeer kraken (onmogelijk) en GSM verkeer snoopen.
- Root tot hardware verkrijgen door debug poorten van hardware uit te lezen.
- Ziggo Go werkend krijgen zonder chromecast op mijn nieuwe LG C9 tv...
- COD Cold War.
Lockpick setje heb ik al in huis! Heb er helaas (vooralsnog) maar één slot bij om te oefenen. Wel eens op Marktplaats gekeken naar (oude) hangsloten, maar daar kon ik toen weinig vinden. Misschien binnenkort (als in: nu) toch weer even luren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 16:18
Gezien de voorbeelden uit de startpost: 3D printen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:41
De voorbeelden die je noemt zijn vooral 'thuis'-hobbies. Is dat specifiek waar je naar op zoek bent? Ik kan duiken en sportklimmen van harte aanraden, maar dat zijn meer actieve buiten-hobbies die, als je het laat gebeuren, ook richting 'lifestyle'-hobby kunnen gaan.

Domotica kun je ook aardig je tijd in kwijt, en levert ook daadwerkelijk wat op in huis :)

Als je bier niets vindt, maar drank maken je leuk lijkt, kun je tegenwoordig ook thuissetups om bijvoorbeeld whisky te maken aanschaffen. Te zien op bijvoorbeeld https://www.stookwinkel.nl/
Geen banden mee, maar zelf toevallig tegenaan gelopen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Wormaap op 30-12-2020 11:14 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ook aan sporten gedacht? Fietsen hardlopen krachttraining teamsport autosport watersport

Of een blog starten met tips of uitleg over elektronica/Domotica.

[ Voor 28% gewijzigd door HyperTrophy op 30-12-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mikey! schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:12:
Gezien de voorbeelden uit de startpost: 3D printen?
Haha, ik heb een 3D printer staan. Heb er wel het e.e.a. mee geprint, maar ben er alweer een beetje op uitgekeken.
HyperTrophy schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:16:
Ook aan sporten gedacht? Fietsen hardlopen krachttraining teamsport autosport watersport
Wormaap schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:13:
De voorbeelden die je noemt zijn vooral 'thuis'-hobbies. Is dat specifiek waar je naar op zoek bent? Ik kan duiken en sportklimmen van harte aanraden, maar dat zijn meer actieve buiten-hobbies die, als je het laat gebeuren, ook richting 'lifestyle'-hobby kunnen gaan.
Ben wel met name op zoek naar een "thuis"-hobby geloof ik.
Domotica kun je ook aardig je tijd in kwijt, en levert ook daadwerkelijk wat op in huis :)
Daar ben ik nu ook al een geruime tijd mee bezig, maar vrijwel alles dat ik wilde automatiseren is zo goed als wel gedaan, of niet echt meer de moeite waard in onze thuissituatie.
Als je bier niets vindt, maar drank maken je leuk lijkt, kun je tegenwoordig ook thuissetups om bijvoorbeeld whisky te maken aanschaffen. Te zien op bijvoorbeeld https://www.stookwinkel.nl/
Geen banden mee, maar zelf toevallig tegenaan gelopen :)
Daar ga ik zeker even kijken! Zelf maak ik nog wel eens sous vide likeur of iets in die trant.

[ Voor 6% gewijzigd door barrymossel op 30-12-2020 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:28

vectormatic

Warlock of the doorlock

Als je van zelf knutselen en koken houdt, stap eens het bbq topic binnen! Je kan het zo gek maken met custom bbqs en draadloze thermometers als je wil

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:41
barrymossel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:18:
Daar ga ik zeker even kijken! Zelf maak ik nog wel eens sous vide likeur of iets in die trant.
Heb je daar toevallig wat linkjes over? Ik heb met kerst een Anova gekregen, en had nog totaal niet gedacht over likeur :9

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 16:18
barrymossel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:18:
[...]

Haha, ik heb een 3D printer staan. Heb er wel het e.e.a. mee geprint, maar ben er alweer een beetje op uitgekeken.

[...]
Het was een poging waard :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:50
barrymossel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:11:

Lockpick setje heb ik al in huis! Heb er helaas (vooralsnog) maar één slot bij om te oefenen. Wel eens op Marktplaats gekeken naar (oude) hangsloten, maar daar kon ik toen weinig vinden. Misschien binnenkort (als in: nu) toch weer even luren.
Eén slot om te oefenen zegt ie _O- Heb je geen buren dan? >:) (slecht idee, niet doen, ook niet oefenen met sloten die je gebruikt)

De slotenmakers zijn helaas niet essentieel genoeg om open te mogen blijven, maar voor de lockdown ben ik eens langs een slotenmaker in de buurt gefietst. Hij gaf aan dat hij oude sloten bij het oud metaal weggooit, best kans dat als je zo'n kerel een tientje geeft je even mag grabbelen door zijn oude sloten. De mijne had zijn sloten helaas net laten ophalen.

Oude sloten kun je vervolgens proberen te picken, maar je kunt er ook met een dremel/vijl cutaways van maken zodat je de pinnen en veren blootlegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Een gratis hobby voor de brain gains: een taal leren op bijv. Duolingo.
Handig voor reizen en film/tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Dit ziet er ook uit als een interessante: [EL] Nixie Buisjes, deel 2 O+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02
Aangezien je koken leuk vind, koop een Kamado en leef je uit met mooie (grote) stukken vlees.

Ik heb sinds 2 jaar een kamado en het is serieus een van m'n beste aankopen ooit. Is voor mij een hobby geworden. M'n vrouw wil morgen wat speciaals eten op oudjaarsdag dus worden en morgen een paar mooie stukken spare ribs gerookt voor +/- 5 uur. Heerlijk.

(Je kunt er daarnaast ook vis op roken, pizza mee bakken, groente grillen, stomen, eigenlijk alles. Het is dan ook meer een buitenkeuken dan een bbq).

[ Voor 18% gewijzigd door Nopheros op 30-12-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:01

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:51
Het is eerder geopperd maar kijk ook eens naar sporten. Bijvoorbeeld fietsen kan je heel veel zaken in kwijt. Het is een leuke hobby om over te lezen, op fora leuke discussies te voeren, je bent actief bezig als je op de fiets zit en als je perse niet naar buiten wil dan kun je een smart trainer koppelen en lekker binnen fietsen,

Binnen het fietsen kun je ook nog weer allerlei kanten op. Klim fietsen, tijd rijden, ligfietsen. Ik doe zelf vooral die laatste maar ben ook wel op de racefiets in de Alpen te vinden. In de winter heerlijk de fiets in de trainer met een groot UHD scherm voor mijn neus zodat ik nog steeds “buiten” kan fietsen.

Denk dat de fysieke inspanning ook rust kan geven in het hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:10

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Ik heb een keer samen met een vriendin een uitgebreid wie is de mol weekend georganiseerd, met meerdere spellen op een dag (natuurlijk inclusief lader opdracht). Het is heel veel werk om te organiseren, maar ik vond het erg leuk. Opdrachten bedenken is ook een soort van bouwen, waarbij je met beperkte middelen ook moet inschatten of het in de praktijk werkt. En je geeft 10 mensen ook nog een mooi weekend :)

iemand iets leuks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
thealterego1 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:45:
Ik heb een keer samen met een vriendin een uitgebreid wie is de mol weekend georganiseerd, met meerdere spellen op een dag (natuurlijk inclusief lader opdracht). Het is heel veel werk om te organiseren, maar ik vond het erg leuk. Opdrachten bedenken is ook een soort van bouwen, waarbij je met beperkte middelen ook moet inschatten of het in de praktijk werkt. En je geeft 10 mensen ook nog een mooi weekend :)
Erg leuk idee. Voor het verjaardagsfeestje van mijn oudste dochter heb ik tot nu toe twee thema's gehad:
  • De opa van de opa van opa Snor die piraat was, inclusief oud piratenfotoboek
  • De opa van opa Snor, de gekke kok, inclusief kookboek met gekke recepten erin
Opa Snor is mijn vader... Nu had ik voor dit jaar in de planning: Opa Snor in de nor. Soort van zelf te bedenken escape room voor kinderen. Maar vanwege corona wordt dat een tijdje uitgesteld. En daarnaast is het nog even de vraag of we het qua leeftijd niet nog wat langer uit willen stellen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thealterego1
  • Laatst online: 06:10

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Klinkt als een leuk idee, opa snor in de nor. Wel lastig nu met corona, maar vast dingen uitwerken kan geen kwaad, kost vaak redelijk wat tijd.

Een andere 'thuis' hobby idee is geocachen. Het zoeken van virtuele schatten met behulp van GPS en vaak puzzels. Je maakt niet echt iets, maar het combineert buiten zijn met een leuke activiteit.

iemand iets leuks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenJG
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:19
Ik las dat je mogelijk alleen een 'thuis'-hobby zoekt, maar toch mijn tip:

Toen ik een jaar of 2 geleden een hobby zocht ben ik eens gaan golfen. Starters setje gekocht en gewoon op een driving range ballen gaan slaan. Mezelf via youtube videos' ('meandmygolf' bijvoorbeeld) geleerd hoe ik moest slaan. Na verloop van tijd een golfbewijs gehaald en de baan op gegaan.

Erg verslavend (iedere keer een bal of goed of slecht slaan maakt denk ik een stofje los - een beetje zoals een gokmachine), en je kan het zowel alleen doen als met vrienden. Fysiek stelt het niet zo veel voor en je hebt er niet een getraind lichaam voor nodig ofzoiets. Bijna iedereen heeft wel een toegankelijke range in de buurt - je kan daar gewoon het winkeltje inlopen en vragen om een leenclub en een mandje ballen.

Nadat je hebt leren slaan is het heerlijk om op zondagochtend ff een rondje te lopen op een baan. Is voor mij de perfecte combinatie van buiten wandelen en toch iets doen.

Heb helaas zelf een half jaartje geleden heel wat botten gebroken bij een val van mn racefiets.. mis het golfen daardoor nog het meest!

[ Voor 8% gewijzigd door BenJG op 30-12-2020 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:00
Ik haak even in op je opmerking dat je geen behoefte hebt aan hard geluid op je balkon ;). Mogelijk heb je wel iets met muziek? Ik ben zelf (hobbymatig) DJ, wie weet is het wat voor je. Je creert uit bestaande muziek zelf weer iets nieuws en unieks door tracks op een bepaalde manier te mixen. Je traint je gehoor door handmatig platen op tempo en toonsoort gelijk te leggen en zo een mooie mix neer te zetten. Een (instap) DJ controller is (mogelijk ook 2e hands) zo gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Gaargod schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:18:
Ik haak even in op je opmerking dat je geen behoefte hebt aan hard geluid op je balkon ;). Mogelijk heb je wel iets met muziek? Ik ben zelf (hobbymatig) DJ, wie weet is het wat voor je. Je creert uit bestaande muziek zelf weer iets nieuws en unieks door tracks op een bepaalde manier te mixen. Je traint je gehoor door handmatig platen op tempo en toonsoort gelijk te leggen en zo een mooie mix neer te zetten. Een (instap) DJ controller is (mogelijk ook 2e hands) zo gevonden!
Dit is inderdaad iets dat vroeger wel op mijn lijstje heeft gestaan. Thanks, ga ik me weer eens een beetje in verdiepen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Een kind? Ben je de rest van je leven onder de pannen. Het traject er naartoe is erg bevredigend. Verder kun je je overige bouwsels met je kind maken én gebruiken. Ook je kruidentuintje zullen ze erg interessant vinden. Kun je daarnaast nog koken oppakken, wordt ook erg gewaardeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Erapaz schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:24:
Een kind? Ben je de rest van je leven onder de pannen. Het traject er naartoe is erg bevredigend. Verder kun je je overige bouwsels met je kind maken én gebruiken. Ook je kruidentuintje zullen ze erg interessant vinden. Kun je daarnaast nog koken oppakken, wordt ook erg gewaardeerd.
Die twee meiden zijn juist de reden dat ik me wil terugtrekken met een hobby... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Erapaz schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:24:
Daarbij mis je één van de dingen die TS normaal doet: de hobbyspullen verkopen of op zolder zetten als je er geen zin meer in hebt. Dat gaat lastig met kinderen. Buiten dat heeft hij al kroost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
barrymossel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:26:
[...]

Die twee meiden zijn juist de reden dat ik me wil terugtrekken met een hobby... ;)
Een zoon dan? Heb ook een kleine jongen na 2 meiden, toch weer heel anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Erapaz schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:28:
[...]

Een zoon dan? Heb ook een kleine jongen na 2 meiden, toch weer heel anders :)
Zou wel leuker zijn qua samen hobby-en. Maar nee, dat gaat écht niet meer gebeuren hier! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 11:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik ben al een paar avonden bezig met het reviven van mijn Pentium PC uit 1995. Moet nog vanalles aan gebeuren, heel zolder ligt nu vol met oude hardware (wie wat bewaart heeft wat).
In het kader van bouwen, prutsen, uitzoeken is dat een hele leuke :)
Doel: de spellen kunnen spelen die ik speelde toen ik 15/16/17/18 was.

Vermaak me vooralsnog prima :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:00
Leren programmeren!

Aangezien je veel met electronica en domotica bezig bent (geweest), door zelf te programmeren kan je er nog meer uithalen. Het biedt ook veel kansen voor projecten met meer diepgang in de toekomst, waar je je misschien langer mee kan vermaken.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:25

MeesterPieter

PnP Pinball

Als de arcadekast bouwen goed bevallen is en je nog een paar stappen verder wil gaan... wat dacht je van een flipperkast?

Je moet er eigenlijk gewoon alles voor kunnen, houtbewerking metaalbewerking elektronica programmeren grafisch ontwerpen, game design, 3d printen etc

Mooie aan n flipperkast is dat het spel leuker wordt hoe beter je hem tweakt. En als je verder wilt bouwen als je hem klaar vind, dan begin je gewoon met een 2e speelveld met een nieuw thema xD.

Zelf al een tijdje bezig met mijn eigen project:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFqH4UeXq866k0vKQ224zyBG_Vk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07lBBGO1zO2JSqTylBf3x593.jpg?f=fotoalbum_large

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
MeesterPieter schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:40:
Als de arcadekast bouwen goed bevallen is en je nog een paar stappen verder wil gaan... wat dacht je van een flipperkast?

Je moet er eigenlijk gewoon alles voor kunnen, houtbewerking metaalbewerking elektronica programmeren grafisch ontwerpen, game design, 3d printen etc

Mooie aan n flipperkast is dat het spel leuker wordt hoe beter je hem tweakt. En als je verder wilt bouwen als je hem klaar vind, dan begin je gewoon met een 2e speelveld met een nieuw thema xD.

Zelf al een tijdje bezig met mijn eigen project:

[Afbeelding]
Supergaaf dit! Wel eens gedacht over een virtuele, maar nooit een mechanische.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017

MeesterPieter

PnP Pinball

Als je van techniek houdt is een (echte) flipperkast gewoon super mooi, alles wat je aanpast heeft namelijk direct effect op het spel, hoe beter je hem afstemt op wat je zelf leuk vind hoe leuker t spel.

Hier een linkje naar mijn project topic op het Engelse flipperforum https://pinside.com/pinba...ries-homebrew-pnp-pinball

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je het nog niet kunt: leer schaken. Kun je het al wel: ga schaken. Lichess is een top platform waar je terecht kunt om online potjes te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
Heb je een fablab in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Volgens mij wel, maar dat is niet echt het issue. Ik heb eerst een project nodig. Misschien dus ook wel meer een project dan een hobby/sport.

Ik zal zo even een topicname change aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Aangezien je al een kratradio hebt gemaakt is het misschien een leuk idee om high end speakers te maken. Daar ben je wel even zoet mee.
Qua sport zou ik windsurfen aanraden. Een flinke leercurve en kost wat doorzettingsvermogen om het echt onder de knie te krijgen. Geeft een hoop rust maar ook een flinke adrenaline rush. En mocht je zover komen heb je waarschijnlijk een hobby voor het leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 12:00

Ardana

Mens

Titelwijziging op verzoek.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:31

Aight!

'A toy robot...'

barrymossel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:44:
[...]

Fermenteren is inderdaad iets wat ik overweeg. En dan met name fermented hot sauce. Dus dat staat op het lijstje.
Bier ben ik persoonlijk niet van, maar een wens is toch wel om eens een fles wijn te maken. Helaas wil mijn vrouw geen wijnstok op ons balkon/terras. :+

Heb je voorbeelden van die lampen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtM2Gy-5wp9yGnh0Gcsu_OjiHs4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YsAF4xb4E4lAZOKWTaoL6Hs1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxNbk10aFrLjyMTJNgJ4I7q-iTA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNx2MrcAgU2QC7Z5gvqflK7D.jpg?f=fotoalbum_tile

Misschien krijg je er inspiratie van ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:30
Gezien brede skillset en het feit dat je bouwen het leukste vind zou ik toch denken aan het in elkaar zetten van iets wat verschillende technieken combineert. en wellicht daarna een nuttig gebruiksdoel heeft. Je geeft immers aan er niet echt mee te willen spelen

Bijvoorbeeld;
- Meubels, met meubels kun je hele gave dingen doen als je het bijvoorbeeld combineert met verlichting. Ik vind bijvoorbeeld deze tafels heel mooi die bestaan uit hout, epoxyhars en verlichting. Staan prachtige voorbeelden van op Google. Maar je kunt het natuurlijk ook kleinschaliger aanpakken in de vorm van een (tafel)lamp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdA3qW_NtuMrdlInUaAvKyIxCXo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaCBV59PUyiGFxSw4aWfgBRb.jpg?f=fotoalbum_medium
- Casemodding en dan natuurlijk zo uitgebreid mogelijk waarbij je helemaal zelf een kast maakt. Ik had bijvoorbeeld een keer het idee om een case te maken van een 40 voets zeecontainer van een vrachtwagen 1:14 schaalmodel. Je kunt er alle kanten mee op en je houdt daarna een mooie/nuttige game PC of HTPC over. Een kleinschaliger project is een eigen qwerty toetsenbord bouwen.
- In het kader van moestuinieren zou je kunnen overwegen om zelf koudebakken of een kleine kas te maken. Als techneut kun je deze natuurlijk weer voorzien van een Raspberry gestuurd water- en ventilatie systeem.
- Wat ik zelf ook gaaf vind is een plantenterrarium. Ook hier weer kun je alle kanten mee op, het hoeft geen standaard kom te zijn met wat planten. Je kunt watervallen maken met pompjes, alle kanten op met verlichting en met behulp van 3d printen decoratieve en zelfs interactieve elementen creëren. Een leuk kanaal voor inspiratie op dit gebied is
YouTube: YouTube
- Daarnaast vind ik zelf allerhande mechanische technieken nabouwen in miniatuur ook wel gaaf. Denk aan zelf een dynamo maken, een mini windturbine, een mini stoommachine of een mini verbrandingsmotor. Maar dit is wel in de categorie minder nuttig en vaak ook wat duurder.

• barrymossel
Silvos schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:02:
Gezien brede skillset en het feit dat je bouwen het leukste vind zou ik toch denken aan het in elkaar zetten van iets wat verschillende technieken combineert. en wellicht daarna een nuttig gebruiksdoel heeft. Je geeft immers aan er niet echt mee te willen spelen

Bijvoorbeeld;
- Meubels, met meubels kun je hele gave dingen doen als je het bijvoorbeeld combineert met verlichting. Ik vind bijvoorbeeld deze tafels heel mooi die bestaan uit hout, epoxyhars en verlichting. Staan prachtige voorbeelden van op Google. Maar je kunt het natuurlijk ook kleinschaliger aanpakken in de vorm van een (tafel)lamp.
[Afbeelding]
- Casemodding en dan natuurlijk zo uitgebreid mogelijk waarbij je helemaal zelf een kast maakt. Ik had bijvoorbeeld een keer het idee om een case te maken van een 40 voets zeecontainer van een vrachtwagen 1:14 schaalmodel. Je kunt er alle kanten mee op en je houdt daarna een mooie/nuttige game PC of HTPC over. Een kleinschaliger project is een eigen qwerty toetsenbord bouwen.
- In het kader van moestuinieren zou je kunnen overwegen om zelf koudebakken of een kleine kas te maken. Als techneut kun je deze natuurlijk weer voorzien van een Raspberry gestuurd water- en ventilatie systeem.
- Wat ik zelf ook gaaf vind is een plantenterrarium. Ook hier weer kun je alle kanten mee op, het hoeft geen standaard kom te zijn met wat planten. Je kunt watervallen maken met pompjes, alle kanten op met verlichting en met behulp van 3d printen decoratieve en zelfs interactieve elementen creëren. Een leuk kanaal voor inspiratie op dit gebied is
YouTube: YouTube
- Daarnaast vind ik zelf allerhande mechanische technieken nabouwen in miniatuur ook wel gaaf. Denk aan zelf een dynamo maken, een mini windturbine, een mini stoommachine of een mini verbrandingsmotor. Maar dit is wel in de categorie minder nuttig en vaak ook wat duurder.
Heel erg bedankt voor je input. Meubels met epoxy lonken inderdaad al even. Maar dan moet ik wel klein beginnen.
De andere ideeën zijn ook echt top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
-Ter inspiratie- Uit mijn eigen "moet ik ooit nog eens bouwen"-map:

YouTube: Part.3 14 Band Spectrum Analyzer | Acrylic Tower

Een Hobby draaiorgel

YouTube: Digi-Comp II: First Edition

Een houten klok maken

Dan (al eerder genoemd) spelen met epoxy-hars.

En ik zoek nog iets leuks voor planten in de huiskamer.

Oude mechanische apparaten kopen en opknappen (al gedaan, er staan er hier twee)

En -de digicomp heb ik nog niet gebouwd- een rekenmachine ( I + II ) (deze is dus ook al gebouwd)

Maar ja, de laatste twee links verklappen mijn domein, en dat is gelijk de reden dat veel projecten nog niet af zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:45
Energie besparen :+ ? Zie mijn signature.

Ik kon mij best wel vermaken met het inlezen in de materie, vervolgens zorgen dat ik alles kon monitoren (stuk domotica) en daarna finetunen van de CV-ketel zodat hij zo efficiënt mogelijk stookt. En qua elektriciteit er een sport van maken om het sluipverbruik ‘s nachts zo laag mogelijk te krijgen :+

Tijdelijke hobby, want als je de boel hebt getweakt ben je klaar.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 31-12-2020 00:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• key
  • Laatst online: 12:30

key

Bouw eens een escaperoom in "draagbaar"/verplaatsbaar formaat. Een kastje in elkaar zetten met diverse sloten en opdrachten. Je kan jezelf uitdagen door een mooie afwerking of elektronica erin te verwerken.

Op internet zijn leuke voorbeelden te vinden.

• barrymossel
Wat een onwijs gave ideeën allemaal. Hier kan ik zeker wat mee. En ik denk anderen ook, dus keep 'em coming!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:23
Ik weet niet of je van wintersport houdt, maar ik heb zelf vorig jaar mijn eigen snowboard gemaakt, als je er dan voor het eerst in de sneeuw mee staat is echt ontzettend vet.
Ik heb er toen ook een instructable over gemaakt waar ea instaat over wat er bij komt kijken:
verder staat er op youtube wel het een en ander, onder andere van boardcrafter en every third thursday. Verder staat er ontzettend veel op Skibuilders.com

let wel: je bespaard er geen cent mee ten opzichte van eentje uit de winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
ottermannetje schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 14:36:
Ik weet niet of je van wintersport houdt, maar ik heb zelf vorig jaar mijn eigen snowboard gemaakt, als je er dan voor het eerst in de sneeuw mee staat is echt ontzettend vet.
Ik heb er toen ook een instructable over gemaakt waar ea instaat over wat er bij komt kijken:
verder staat er op youtube wel het een en ander, onder andere van boardcrafter en every third thursday. Verder staat er ontzettend veel op Skibuilders.com

let wel: je bespaard er geen cent mee ten opzichte van eentje uit de winkel
Hoe onwijs gaaf. Petje af!
Pagina: 1