Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessySch
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-01-2021
Hey hey!!

Ik heb eerder dit jaar de Sony A7 aangekocht (het ‘basic’ model dus zonder de R of mrk III).

Inmiddels ben ik me meer en meer gaan verdiepen in vogelfotografie en zag ik onlangs geweldige plaatjes passeren met de FE 200-600mm lens. Nieuw te vinden voor +- €1900. (Ik zoek eerder tweedehands en hoop er eentje te vinden voor €1500 à €1600).

Nu, ik vraag me wel af of dat een goeie combo zal zijn. Die ‘basic’ a7 met die 200-600mm lens. Sowieso gaat het bij mij enkel om amateurfotografie en zullen voornamelijk de vogeltjes in de tuin onderwerp zijn van dit alles.

Heeft iemand dezelfde combinatie?

Bedankt voor alle tips!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik verwacht niet dat je veel mensen tegen gaat komen met deze combinatie.

Het zal wel werken en mooie platen op kunnen leveren, als de omstandigheden gunstig zijn. Autofocus is niet 1 van de sterkste punten van de originele A7 dus vogels in beweging of (actie)sporten zijn redelijk uitgesloten en das toch waar zo'n lens meestal voor gekocht wordt.

Maar voor stilzittende vogels is de A7 prima en je kunt uiteraard altijd later nog een A7iii kopen als je die AF (en andere zaken) toch te beperkend vindt.

De vraag is of het de investering waard is om voor een vrij beperkte toepassingsgebied 1500 a 2000 euro uit te geven. Die keuze zul je zelf moeten maken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessySch
Bedankt voor je antwoord. De A7iii zou inderdaad mooi zijn en ongetwijfeld véél betere prestaties neerzetten maar die kost dan ook veel meer.. Nu, die kan ik altijd later nog aankopen en ondertussen zou ik toch die 200-600mm lens al hebben denk ik dan. Een Sigma of Tamron zou ook al ok zijn maar voor de FE mounts is er nog geen Tamron met zo’’ bereik (denk ik) en de Sigma in 100-400mm zal me misschien op mijn honger laten zitten qua maximale mm.

Ik ga sowieso ook nog eens langs bij een speciaalzaak, die kunnen me ongetwijfeld ook degelijk advies verlenen. Maar toch ook bedankt voor jouw mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:28
Wil je alleen vogels fotograferen? Anders heb je er nog een andere lens bij nodig, wat eventueel een kitlens zal zijn, of een prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@sys64738 Er zijn nog hordes vogelfotografen die het gewoon nog doen met het middelste AF punt en gewoon raak mikken, ook bij vogels in vlucht. Technisch hoeft de A7 geen belemmering te zijn, maar het kan wel een hoop oefenen betekenen. Neemt niet weg dat het wel erg makkelijk is als je slimme tracking hebt uiteraard. ;)

@JessySch ik lees dat het voornamelijk in de tuin is. Nu weet ik niet wat voor tuin je hebt, maar die lens zou aardig aan de prijs vinden om op die manier te gaan starten. Waarom niet kijken naar een wat goedkopere 100-400, eventueel aanvullen met teleconverter als je later toch meer bereik wilt. De 200-600 is namelijk relatief nieuw dus het is de vraag hoe goed de deals zijn die je tegen gaat komen. Mede omdat er nogal wat variatie qua kwaliteit in de lens kan zitten dus je moet goed opletten of je wel een goede versie koopt.
Begrijp me niet verkeerd hoor, het is een prachtige lens. Maar het lijkt mij wat overkill om daar nu al meteen heen te stappen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JessySch
@Gonadan je leest mijn gedachten! Ik was net aan het kijken naar de Sigma 100-400mm. Misschien doet die ook al wat ik graag zou willen.. Of de Sony 70-300mm, hoewel ik toch twijfels heb bij die 300mm....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
Kan prima. Nu 1720 bij amazon.nl

Heb 2 jaar gefotografeerd met een gx80 met PL 100-400, meestal alleen statische shots. Nu overgestapt naar een betere camera g9. Dus net als jou, een goede lens met een "zwakkere" camera.

Olympus EE-1 dot sight kan je ook helpen bij vliegende vogels, of een andere sight.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxLD4P-R3jqyf3S60V-GtCQKsT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLkCFuCnJiw7JDTJuPv1UQxF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Jackie Moon op 30-12-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:43
Waarom kijk je voor vogelfotografie naar een full frame camera?
De hierboven genoemde MFT camera met 400mm objectief geeft je een groter bereik dan 600mm op een A7.

edit: lama. Ik ben aan het slapen. A7 heb je al. :z

[ Voor 21% gewijzigd door wappiewappie op 30-12-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Tenzij je budget verwacht te hebben om in afzienbare tijd ook de body te upgraden zou ik je vraag anders stellen. Doel is voor een max bedrag van 1600 euro apparatuur te kopen waar ik vogels mooi mee kan vastleggen.

Ik denk dat een 2e hands A7III plus de nieuwe sigma 100-400 voor een 2100 of 2200 euro totaal haalbaar moet zijn en met de verkoop van je A7 kan je kostenplaatje een stuk richting de 1600 gaan die je als max had (weet 2e hands prijzen zo niet helemaal van de A7 serie) Door beiden te upgraden (lens en body) is je stap vooruit veel groter dan met alleen een nieuwe lens. Plus alle andere fotografie die je doet is dan ook meteen enorm geholpen met de nieuwe body.

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 30-12-2020 21:36 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1