20 Hz subwoofer, welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:20
Ik zoek een?
Een subwoofer die 20hz haalt.

Wat is je budget?
Tot 600 euro, als het minder kan graag natuurlijk.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Dit wordt 50/50 gebruikt voor films en muziek. Zal worden gebruikt icm Canton GLE 490.2 zuilen en de bijbehorende surround set aangesloten op een Pioneer VSX-933. Momenteel heb ik als subwoofer een Magnat 301a die ik wil vervangen.

Wat heb je zelf al gevonden?
SVS PB-1000 (duh)
XTZ 10.17
Zelfbouw?

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik heb 0,0 ervaring met zelfbouw en houtbewerking etc, dus de vraag is hoe haalbaar een fatsoenlijk resultaat is
Vaak lees ik over voelbare lage tonen, dit heb ik tot dusver zelf nog nooit ervaren behalve in een discotheek, zijn dit uitspraken van mensen die overdrijven of is dit haalbaar?.

Mijn woonkamer is grofweg 7x4,5 meter.
Ingedeeld zoals onderin te zien, rechtsonder is de ruimte open richting de keuken..
Rood: Speakers
Geel: TV
Groen: Subwoofer
Zwart: Banken en TV meubel.

Één bank is een beetje brak getekend, maar ik wil er mee duidelijk maken dat die vanaf de hoofdbank en dus LP, de subwoofer en linker front blokkeren.
Qua lage tonen heeft dit voor zover ik weet geen invloed, ik heb de subwoofer ook tussen de rechter front en de TV meubel gehad en dit klonk voor mij hetzelfde waarbij in beide gevallen de Magnat subwoofer er onder de 35hz mee ophoudt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBsv-mLCR9QLjDmDJHQlS9M2YR4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XzLoKHcbrY3pOogqr2v2aPXA.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via Loei123 op 06-01-2021 06:44)

Verwijderd

Qua output zijn de REL's over het algemeen echt een stuk minder dan SVS. SVS zal waarschijnlijk dieper en harder spelen. Maar qua klankkleur maakt het niet uit.

De beste manier om een subwoofer uit te zoeken is een budget bepalen, bepalen welke features je wilt en dan CEA-2010 metingen opzoeken. Dan weet je tenminste wat de objectieve output is voordat de ruimte invloed gaat hebben.

Verder kan je vaak beter 2 kleine/goedkopere subwoofers kopen dan 1 grote/duurdere, maar als je naar slechts 1 PB1000 aan het kijken bent is dat niet een optie. Maar bijv. 2x PB1000 heeft mijn voorkeur over 1xPB200 Pro.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2021 12:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:51
Ik ben zelf een trotse eigenaar van een SB-2000. Ik kan dus van harte een SVS aanraden. Ik vermoed dat de SB-1000 ook meer dan prima is. Je hebt zelf de PB-1000 op je shortlist staan, maar ik raad toch de SB-1000 aan. Die is wat "muzikaler" dan de PB. Iets sneller, zeg maar. Ik luister ook veel muziek en heb daarom gekozen voor de SB.

En staar je niet blind op de specs. De lage frequenties gaan vaak gepaard met flinke neerwaarde curve van het volume.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Bedankt voor je antwoord!
Je laatste opmerking is exact de reden dat ik naar svs en xtz kijk.

Ik vraag me dus af of er nog alternatieven zijn voor een lagere prijs.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een xtz 10.17 misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:58
Kijk ook eens naar de BK P12-300SB-PR. Betaalbaar, goed en kan ook laag! Ik heb er zelf twee.

Zie deze post van mij en @Jag waar je de frequentie respons kan zien. Voor en na EQ met een MiniDSP

Jag in "Het Grote Subwoofer Topic"

[ Voor 14% gewijzigd door vinom op 30-12-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:06
Klipsch SPL-150
Welliswaar boven budget, maar wie weet 2de hands of 2de kansje.
De Klipsch SPL-120 zit rond je budget, maar gaat slechts tot 24hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
De klipsch valt qua design voor mij af, volgens mij zijn die bk lastig verkrijgbaar? Of heb ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:38
Wat je ook neemt, goed laag wat je voelt ontkom je niet aan een minidsp gebruiken.

Kost wat moeite maar daarmee krijg je echt een hele strakke baslijn van laag tot minder laag :+

Verder is de plaatsing ook belangrijk, zou zo maar kunnen dat je op de ene plek die 20hz niet eens voelbaar haalt.

[ Voor 24% gewijzigd door LuisjeNL op 30-12-2020 19:27 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
LuisjeNL schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:25:
Wat je ook neemt, goed laag wat je voelt ontkom je niet aan een minidsp gebruiken.

Kost wat moeite maar daarmee krijg je echt een hele strakke baslijn van laag tot minder laag :+

Verder is de plaatsing ook belangrijk, zou zo maar kunnen dat je op de ene plek die 20hz niet eens voelbaar haalt.
Aah, dus dan zit ik met de aanschaf van nog wat extra apparatuur dus, als ik alles eruit wil halen zeg maar.
De afstand van LP naar de sub is tussen de 3 en 4 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
20 Hertz.... Enige wat dat kan zijn sommige zeer grote kerkorgels. Je luistert niet naar orgelmuziek denk ik. 20 Hertz is onzin in de woonkamer. Vinden de buren ook niet leuk want werkelijk alles gaat meetrillen. Neem een gewone mensen ding. Dat is meer dan prima. Mijn ervaring is dat ie steeds iets zachter ging totdat ie effectief uit stond. Je mist het echt niet als je het niet weet.

In het algemeen gesproken zijn subwoofers zeer overbodige apparaten.

[ Voor 8% gewijzigd door Bart2005 op 30-12-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Loei123
Kijk maar eens rond in het subwoofer forum zoals hierboven gelinkt.

Ja je kunt het zonder doen, maar uit eigen ervaring merk ik echt een bijzonder groot verschil. Tegelijk krijg je ook minder overlast omdat je niet met enorme pieken en dalen zit.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
LuisjeNL schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:25:
M.i. flauwekul. Moet je nog weer een apparaat aanschaffen om het andere apparaat in toom te houden. Dan is het einde zoek. As het een hobby is prima maar erg zinvol is het niet.
Ook niet waar. Die zeer lage tonen hebben absoluut geen richting voor ons gehoor en ook niet voor het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
LuisjeNL schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:08:
@Loei123
Tegelijk krijg je ook minder overlast omdat je niet met enorme pieken en dalen zit.
:X Er wordt met alles respect toch een ontzettende hoop larie verkondigd op audiogebied...

In lage tonen via een subwoofer zit ontzettend veel energie. Dat gaat veel harder dan gewone speakers dat doen. Dat gaat met veel minder energie als de speakers die lage tonen al kunnen weergeven. Dus nee er klopt niets van jouw idee.

[ Voor 28% gewijzigd door Bart2005 op 30-12-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:58
@Bart2005 Wel eens in het subwoofer topic gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bart2005 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:09:
[...]

M.i. flauwekul. Moet je nog weer een apparaat aanschaffen om het andere apparaat in toom te houden. Dan is het einde zoek. As het een hobby is prima maar erg zinvol is het niet.

[...]

Ook niet waar. Die zeer lage tonen hebben absoluut geen richting voor ons gehoor en ook niet voor het gevoel.
Eh, je bent hier gewoon onwaarheden aan het posten.

1. Het is niet het apparaat wat je in toom houdt, maar de respons die door de ruimte akoestiek wordt veroorzaakt

2. Je oren zijn idd niet gevoelig voor de richting waar sublage tonen vandaan komen, maar de akoestieke impact van waar je een sub neerzet (of waar je zelf staat als je luistert) is echt ENORM.

Verder met je eens dat de eis "moet 20Hz halen" nogal een loze eis is.
Bart2005 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:03:
In het algemeen gesproken zijn subwoofers zeer overbodige apparaten.
Ook niet waar. Juist met een goed afgestelde sub (dus niet alleen knopjes 'high pass', 'phase' en 'gain') en zeker multisub, afgesteld met een dsp voegt echt dramatisch kwaliteit toe aan het (sub) laag.

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 30-12-2020 20:18 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
JvS schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:16:
2. Je oren zijn idd niet gevoelig voor de richting waar sublage tonen vandaan komen, maar de akoestieke impact van waar je een sub neerzet (of waar je zelf staat als je luistert) is echt ENORM.
Ik pik deze er even uit. Ik neem aan dat je met akoustieke "impact" bedoelt waar het beter "rommelt". Dat zou kunnen en is ook wel logisch. Die impact is in de praktijk ook enorm voor de buren waardoor weer andere problemen ontstaan. In zeer lage tonen zit 95% van de energie en resoneert in principe je hele huizenblok door.

De crux van mijn betoog is dat je het niet mist als het er niet is. Ik weet ook wel dat we onder invloed van de commercie die nou eenmaal overbodige kastjes willen verkopen we automatisch gaan denken dat we het ook nodig hebben voor onze beleving. Het is wat dat betreft een heel egoïstische wereld: als ik het maar leuk heb.

Ik werd wel getriggerd door die "20 Hertz eis" want dat gaat helemaal nergens over qua potentiele overlast voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Deze heeft mijn vader sinds deze week.
Komt van een magnat 301a ofzo en man man wat een verschil

https://doublepoint.nl/q-...P-_XxoKeXeFBoCOVIQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
NL_Scratch schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:53:
Deze heeft mijn vader sinds deze week.
Komt van een magnat 301a ofzo en man man wat een verschil

https://doublepoint.nl/q-...P-_XxoKeXeFBoCOVIQAvD_BwE
Waar merk je dat verschil precies in?
Dit model heb ik dus nog niet overwogen. :)

De reden dat ik 20hz vermeld is dat je volgens mij dan bij de betere klasses subwoofers uit komt.
Of 20 overbodig is vs 25 durf ik echt niet te zeggen.

Ik heb inmiddels al wel een subwoofer en ben dus op zoek naar een betere.
Tegen mij vertellen dat subwoofers in hun algeheel overbodig zijn helpt mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@Bart2005 zelf toevallig last van iemand gehad? Ik heb het idee dat het alleen maar over overlast gaat.

Prima als het aangehaald word, maar aangezien wij zijn situatie absoluut niet kennen verwacht ik dat hij dat zelf wel kan bepalen.

Ik spreek daarbij uit ervaring toen ik mijn hoekhuis kocht, ik heb open kaart gespeeld met de buren en aangegeven dat ik een bioscoop ruimte op zolder ging maken. Nu staan er 2 15 inch subwoofers en ze geven aan wel wat te horen maar geen last er van te hebben. (Of heel die familie is compleet doof, kan ook ;-) )

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou gewoon lekker voor die SVS gaan. Maar grote kans dat je meer verbetering haalt met een dsp als je al een 10" sub hebt. Kennis van me heeft twee karige Jamo S810's staan (met minidsp en multisub ingesteld) en dat is echt loeistrak laag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Loei123 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:55:
[...]

Waar merk je dat verschil precies in?
Dit model heb ik dus nog niet overwogen. :)

De reden dat ik 20hz vermeld is dat je volgens mij dan bij de betere klasses subwoofers uit komt.
Of 20 overbodig is vs 25 durf ik echt niet te zeggen.

Ik heb inmiddels al wel een subwoofer en ben dus op zoek naar een betere.
Tegen mij vertellen dat subwoofers in hun algeheel overbodig zijn helpt mij niet.
Hij veel strakker en speelt zo veel mooier mee.
Die magnat was ook wel prima, maar dit is wel next level. Subtieler, dieper en als het moet tril je tijdens een film de bank af.

Lastig te zeggen maar je merkt gewoon aan alles dat het een klasse hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
JvS schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:56:
Ik zou gewoon lekker voor die SVS gaan. Maar grote kans dat je meer verbetering haalt met een dsp als je al een 10" sub hebt. Kennis van me heeft twee karige Jamo S810's staan (met minidsp en multisub ingesteld) en dat is echt loeistrak laag
Wat zijn betaalbare opties met dsp?
Behalve zelfbouw natuurlijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Ik zie ook regelmatig gebruikt REL Strata subwoofers voorbij komen.

Kan iemand mij vertellen of zoiets geschikt is voor zowel films als muziek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

dat zijn ze zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loei123
Is zoiets in prestaties vergelijkbaar met bijvoorbeeld een svs pb1000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou het is flink ouder dus zal wel een flink minder krachtige versterker hebben, dus de max output zal wel iets lager zijn. Maar echt klankverschillen hebben subs niet (tenzij ze echt door een debiel ontworpen zijn of overcompenseren zoals een pc speakersetje net wat goog getunede gepoorte sub ofzo).

Verschillen in klank komen vooral door de akoestiek. Alle dogma's zoals "gesloten is strakker" enzo is ingegeven door de respons op open veld of in een dode kamer. In de praktijk heb je een respons die alle kanten op vliegt, omdat je niet op een open veld of in een dode kamer woont :).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Qua output zijn de REL's over het algemeen echt een stuk minder dan SVS. SVS zal waarschijnlijk dieper en harder spelen. Maar qua klankkleur maakt het niet uit.

De beste manier om een subwoofer uit te zoeken is een budget bepalen, bepalen welke features je wilt en dan CEA-2010 metingen opzoeken. Dan weet je tenminste wat de objectieve output is voordat de ruimte invloed gaat hebben.

Verder kan je vaak beter 2 kleine/goedkopere subwoofers kopen dan 1 grote/duurdere, maar als je naar slechts 1 PB1000 aan het kijken bent is dat niet een optie. Maar bijv. 2x PB1000 heeft mijn voorkeur over 1xPB200 Pro.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2021 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loei123
Bedankt @Verwijderd dan ga ik dus niet zoeken naar een gebruikte REL.

Ik denk dat ik ga voor de XTZ 10.17.
Gezien hun buy and try beleid loop ik niet erg veel risico mocht het tegenvallen, deze is qua afmetingen ook wat gunstiger voor mijn ruimte.
Pagina: 1