Build Review voor budget "office productivity" rond €450

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01-02-2024
Hi all! Ik wil voor een vriendin met smalle portemonnee (budget is €450) een computer samenstellen voor het betere thuis-kantoor-werk (veelzijdig office 365/MS-Teams etc.) en wat licht privé-gebruik ernaast.

Goed, de uitdaging is dus: budget productiviteit voor ca. €450. Het zou de komende twee jaar een beetje lekker moeten blijven werken voor:
- stevige dagelijkse office productivity onder Windows 10 op twee, of zelfs drie, monitoren
- intensief browsen (flink aantal websites/webapps tegelijk actief, privé lichte web-based spelletjes)
- overige applicaties niet heftiger dan, zeg, amateur-level Photoshop

Omdat ik geen builds op pcpartpicker of tweaksers kon vinden die daar een beetje op leken heb ik zelf uitgebreid gezocht, reviews gelezen, 'tig pc-part-picker builds gemaakt, nog meer gegoogled en nog meer gelezen, en Ik heb een inventaris aan onderdelen gemaakt. (Voor de volledigheid: inventaris, maar daar staat ongeveer hetzelfde als in deze post.)

Dan nu de lijst waar ik op uitkom, en daaronder staan alle afwegingen die ik daarvoor heb gemaakt. De vraag is uiteraard of ik in het algemeen iets over het hoofd zie en/of verkeerd kies in het licht van alle afwegingen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 153,90€ 153,90
1MoederbordenASRock B365M Pro4€ 75,46€ 75,46
1BehuizingenCorsair Carbide 100R Silent Edition€ 59,79€ 59,79
1ProcessorkoelingAlpenföhn Ben Nevis€ 25,95€ 25,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-2666C19D-16GIS€ 63,85€ 63,85
1VoedingenCorsair VS350 (80Plus)€ 38,58€ 38,58
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 37,23€ 37,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 454,76

Belangrijk/focus bij onderdelenkeuze was:
- Stilte (als in low decibels)
- Meerdere video-out aansluitingen voor multi-monitor gebruik van de integrated graphics
- Ze wilde voldoende ruimte voor uitbreiding qua schijven, ram, videokaart. Ik denk niet dat ze het gaat gebruiken, maar mobo en behuizing zijn wel gekozen op wat uitbreidbaarheid.
- Geen "twijfelachtige" merken... Alleen Alpenföhn ken ik niet, maar goede reviews, en reserve-koelertje beschikbaar in boxed CPU (die nu goedkoper is dan de trayed variant), dus boeien.
- Grote behuizing, maar gelezen dat er maar een max 150mm hoge CPU koeler in past, mede daarop koeler keuze gebaseerd
- Economische keuzes, maar overal net effe een stapje beter dan het allergoedkoopste
- Wattage wordt door pcpartpicker begroot op 159W, dus 350 ruim voldoende. Zelfs met een low-tier videokaart en een extra harddisk nog steeds te doen (al wordt het wel wat krap) maar dat zie ik niet gebeuren. Vraag me wel af wat deze voeding met het geluid doet.

Wat ik expliciet heb weggelaten:
- Randapparatuur, keyboard/mouse, monitor etc. (heeft ze allemaal al/nog)
- CD/DVD (wie gebruikt dat nog) en/of grote HDD's (kan allebei altijd later nog, maar waarschijnlijk niet nodig naast de USB hdd's die ze al gebruikt)
- OS (ik heb nog een W10 home licentie over)

Onbelangrijk/geen focus bij keuzes geweest:
- Uiterlijk vertoon ("bling factor" volledig irrelevant)
- Stroomverbruik/eco
- Afmetingen kast

Zeker *niet* bedoeld voor:
- Gaming/overclocking/tweaking (hoewel een losse videokaart er best een bescheiden low-end gaming systeempje van zou kunnen maken)
- Intensieve applicaties als video editing, bitcoin mining of ander intensief langdurig rekenwerk
- 24/7 gebruik als server/nas etc.

Alvast bedankt! :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Kilomeester op 30-12-2020 07:01 . Reden: typos/notitie over koeler hoogte ]

Beste antwoord (via Kilomeester op 10-01-2021 23:18)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:00
Zeer klein, stil, sneller en je kan er 3 schermen op aansluiten waarvan 2x 4k:

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 111,05€ 111,05
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 170,89€ 170,89
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 38,66€ 38,66
2Geheugen internCrucial CT8G4SFS8266€ 34,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,83

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:05
Waarom 'oude meuk' ipv de 10e generatie Intel?
i3-10100 is singlecore sneller en multicore net zo snel als de 9400 en zelfs een 10400 past in het budget.
Corsair VS is niet geschikt voor nieuwe hardware. Erg oud intern design.
2,5" sata ssd? Nooit van M2 PCI-e gehoord?
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 167,95€ 167,95
1MoederbordenAsus Prime H410M-A€ 69,90€ 69,90
1BehuizingenAntec P5€ 45,98€ 45,98
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 23,95€ 23,95
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 74,90€ 74,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 52,60€ 52,60
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 33,90€ 33,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Dank voor de input! Ouwe meuk is vooral "oud en vertrouwd", zo stabiel en bekend mogelijk... Deze staat straks bij een leek die het verschil tussen "best wel snel" en "net effe wat sneller" weinig tot niet gaat merken, maar wel flink gaat stressen als er wat dan ook vreemde meldingen gaat geven.

Over M2, nou, dat dus... Ja, van M2 PCI-e gehoord, maar daar heb ik zelf alleen maar ellende mee gehad. Zelf al twee van die dingen kapot terug moeten sturen na een paar weken intensief gebruik. Ja, razendsnel, maar gedoe met lastige BIOS settings, onduidelijke informatie over verschillende form factors, verschillende soorten (sata/pci-e) die in het ene slot wel en het andere niet werken, maar alleen maar als je een bepaalde SATA port niet gebruikt en/of een PCI instelling van auto afhaalt in je BIOS... Tweaker dingen, mij te instabiel en onvoorspelbaar. Plus, die dingen gaan dus gewoon makkelijk kapot. Ben ik dus maar weer van afgestapt, met SATA SSD gaat alles perfect en nog steeds razendsnel.

Reviews van jouw suggestie A2000 zijn ook niet best :) Dus ja, op zich is er niks tegen M2 als alles goed werkt, denk ik, maar ik ben er flink allergisch voor geworden. Was het nou een computer voor mezelf had ik het nog wel een keer willen proberen met al die andere nieuwigheden gecombineerd, maar voor mijn leek is het gewoon een veel te groot risico, daar moet het Gewoon Werken.

Suggesties voor CPU/koeler/mobo ben ik blij mee, dat ziet er goed uit! Ik ga maar eens googlen wat ik kan leren over die nieuwigheden en of daar nog risico's kleven.

Antec P5 kast schijnt nou niet bepaald stil te zijn; daarom werd ik zo blij van alles wat ik las over prijs/kwaliteit Corsair Carbide Silent Edition. Plus, uitbreidingsruimte, en deze kast is een small form factor. Dus die voldoet niet. En dan kom ik terug bij de Carbide en wordt het toch weer €30 over budget. Maar goed, die zou ik nog wel bij willen passen, dus dat is niet zo'n ramp.

Die voeding boeit me niet zo veel, zo lang hij krachtig genoeg is en geen lawaai maakt vind ik het prima. En die Cooler Master van jou heeft blijkbaar een silent mode, dus dat klinkt goed :) ga ik ook nog eens naar googlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-04 23:05
Ik denk een prima setup. Misschien de Intel set nog omruilen voor een AMD set? Al denk ik dat dat meer op persoonlijke voorkeur zal uitkomen dan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Stinow schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:23:
Ik denk een prima setup. Misschien de Intel set nog omruilen voor een AMD set? Al denk ik dat dat meer op persoonlijke voorkeur zal uitkomen dan iets anders.
Zoals ik hierboven antwoordde op de suggestie van Uszka, ik ga voor de "veilig en vertrouwd" aanpak. Het is geen tweaker minmaxing doos... En dan ligt Intel net wat meer voor de hand... Toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Kilomeester op 30-12-2020 08:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Djarune

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 111,05€ 111,05
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 170,89€ 170,89
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 38,66€ 38,66
2Geheugen internCrucial CT8G4SFS8266€ 34,-€ 68,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 425,83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Djarune schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:31:
Now that is interesting. Flink offer qua fysieke uitbreidingsruimte maar wel een heel mooi setje zo. Als ik er dan €30 bij sponsor kunnen we upgraden naar die i5 10400 en wordt het helemaal leuk. Dank! Ga ik zeker meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Kilomeester schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:18:

Over M2, nou, dat dus... Ja, van M2 PCI-e gehoord, maar daar heb ik zelf alleen maar ellende mee gehad. Zelf al twee van die dingen kapot terug moeten sturen na een paar weken intensief gebruik. Ja, razendsnel, maar gedoe met lastige BIOS settings, onduidelijke informatie over verschillende form factors, verschillende soorten (sata/pci-e) die in het ene slot wel en het andere niet werken, maar alleen maar als je een bepaalde SATA port niet gebruikt en/of een PCI instelling van auto afhaalt in je BIOS... Tweaker dingen, mij te instabiel en onvoorspelbaar. Plus, die dingen gaan dus gewoon makkelijk kapot. Ben ik dus maar weer van afgestapt, met SATA SSD gaat alles perfect en nog steeds razendsnel.

Reviews van jouw suggestie A2000 zijn ook niet best :) Dus ja, op zich is er niks tegen M2 als alles goed werkt, denk ik, maar ik ben er flink allergisch voor geworden. Was het nou een computer voor mezelf had ik het nog wel een keer willen proberen met al die andere nieuwigheden gecombineerd, maar voor mijn leek is het gewoon een veel te groot risico, daar moet het Gewoon Werken.
Die ervaring deel ik niet.
Problemen met de A2000 waren met oude firmware op vooral Gigabyte AM4 borden. Met Intel nooit problemen ervaren. A2000 worden nu allemaal met nieuwste firmware geleverd waarmee de problemen zijn opgelost en het ding ook nog eens sneller is geworden. Maar hé, er zijn nog andere merken. Samsung 970 EVO, PNY XLR8 CS3030, XPG SX8200 Pro bijvoorbeeld. Allemaal betrouwbare producten.
Antec P5 kast schijnt nou niet bepaald stil te zijn; daarom werd ik zo blij van alles wat ik las over prijs/kwaliteit Corsair Carbide Silent Edition. Plus, uitbreidingsruimte, en deze kast is een small form factor. Dus die voldoet niet. En dan kom ik terug bij de Carbide en wordt het toch weer €30 over budget. Maar goed, die zou ik nog wel bij willen passen, dus dat is niet zo'n ramp.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de Carbide Silent verre van Silent is, zeker niet stiller dan de Antec P5.
En zo SFF is de P5 niet. Alleen in hoogte iets kleiner dan de Corsair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Kilomeester schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:36:
[...]

Now that is interesting. Flink offer qua fysieke uitbreidingsruimte maar wel een heel mooi setje zo. Als ik er dan €30 bij sponsor kunnen we upgraden naar die i5 10400 en wordt het helemaal leuk. Dank! Ga ik zeker meenemen.
10400 zeker doen! De volgende uitbreidingen zijn interessant:

pricewatch: ASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit om hem achter een scherm te plaatsen voor een leeg bureau.

pricewatch: ASRock DeskMini WiFi Kit voor wifi en bluetooth. Vooral handig voor draadloze muis, headset en toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
@Uszka Ja, die "stilheid" van kasten schijnt toch wel heel subjectief te zijn :) Maakt niet uit welke je pakt, de reviews lopen altijd enorm uiteen :)

Die M2 kan ik sowieso overwegen bij pretty much elke mogelijke build, want ik wil 'm toch bouwen met alleen maar één interne drive en ook zonder pci-e kaarten erin, dus die potentiele interactie is er natuurlijk toch al niet. Mijn persoonlijke M2 stress is op zich gebaseerd op één enkel oud moederbord, wat al tamelijk dichtgeprakt was met kaarten en schijven en wat ik er niet van tevoren voor uitgekozen had, dus waarschijnlijk niet representatief. Maar toch, het is bijna een traumatische ervaring geweest :) ben er 2x data mee kwijtgeraakt. Gaming progress, dus niet heel erg, maar toch deuk in vertrouwen.

Ik zal er nog eens over nadenken. En ik kan het systeempje natuurlijk zelf "stresstesten" voordat ik het aan mijn vriendin geef.

@Djarune wifi/bluetooth handig maar op zich niet nodig, er ligt een lan kabeltje en bekabelde randapparatuur, maar goed om te weten dat het er is. Goed om een paar maanden later nog eens als cadeautje te geven. (Het is iemand die niet makkelijk wat aanneemt, dus ik wil niet te veel bij-sponsoren :) ). Hoe werkt die VESA mount? Want die snap ik niet. Computertje komt sowieso onder het bureau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Ik moet zeggen dat er nogal wat overkill voorbij komt....

Ik heb laatst deze gebouwd voor een oom:
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 119,-€ 119,-
1MoederbordenGigabyte B450M S2H (rev. 1.0)€ 58,31€ 58,31
1BehuizingenApevia X-QPACK Aluminum Case w/ 3 Window Zilver€ 33,12€ 33,12
1Geheugen internCorsair CMV16GX3M2A1600C11€ 63,19€ 63,19
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 329,62

- Processor is meer dan genoeg om de beschreven taken de komende jaren zonder enige moeite te blijven uitvoeren. Bij mijn werk (grofweg vergelijkbaar met als verschil dat er af en toe uitgebreide PowerBI rapporten gebouwd worden) heeft ie in 2 weken tijd geen kik gegeven. De 16GB zorgt er voor dat dat de komende jaren nog wel blijft.
- De kast is een kwestie van smaak. Ik heb indertijd de goedkoopste uit gezocht maar de uitbreidbaarheid is best netjes.
- Waarom in godsnaam een custom cooler bij de meest eenvoudige PC die je kunt bedenken? De stock cooler van de 3200G (en dat is echt een hele kleine koeler) hield dit ding op grofweg 30 graden. Onderload kwam hij af en toe op 40 graden zonder daarbij herrie te maken.

Het enige wat je nog zou kunnen toevoegen is een 8cm fan voor aan de achterkant van de kast, de standaard bijgeleverde heeft een mooi lampje maar is niet persé de meest effectieve :-D

Het hele ding is ook gebouwd om onderhoudsvrij te zijn. Zo min mogelijk kabels, zo min mogelijk bewegende delen, zo eenvoudi mogelijke build.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
@Croga Kijk, jij snapt het, onderhoudsvrijheid, eenvoud, belangrijk :)

Custom cooler: puur vanwege de herrie. Dat is belangrijk voor haar.
Kast: had ik dus ook puur voor de herrie gekozen.

16GB: inderdaad gewoon essentieel sowieso, ik weet van de kantoorlaptops hoe snel je tegenwoordig tegen die 8GB aanloopt als je flink wat browservensters open hebt én een flink aantal office applicaties, zeker office365 met van die document shares waar meerdere mensen tegelijk in werken. Dan is van 8 naar 16GB overstappen echt of er een verstopping uit je putje schiet :) Zelf doe ik veel met live muziek en video editing en werk ik met 64 GB en een i9-10900F (en een dedicated GPU), dat schiet wel lekker op.

Ook jij bedankt voor je frisse inval. Lekker, al die verschillende inzichten. Heb ik weer wat om te googlen! :)

En ja, overkill overkill... De bedoeling is niet om een zo goedkoop mogelijk systeem te maken, maar om ongeveer 450 uit te geven aan een zo goed mogelijke machine, met een nadruk op betrouwbaarheid en stilte. /edit: en stiekem verwacht ik er zelf af en toe ook op te moeten werken... :P

/edit 2: Maarreh... Die Apevia X-QPACK Aluminum Case w/ 3 Window Zilver is wel écht foeilelijk hoor... Ik zei wel dat bling factor niet relevant was maar hier krijg je toch koppijn van :o hij moet zo onopvallend mogelijk zijn 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Kilomeester op 30-12-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Kilomeester schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:01:
/edit 2: Maarreh... Die Apevia X-QPACK Aluminum Case w/ 3 Window Zilver is wel écht foeilelijk hoor... Ik zei wel dat bling factor niet relevant was maar hier krijg je toch koppijn van :o hij moet zo onopvallend mogelijk zijn 8)7
Smaak heh ;-)

Maar het mooie is dat deze build zo'n 160 euro vrij laat om een betere kast te kiezen :-D Mijn advies zou zijn de kast te vervangen door één met iets meer ruimte voor een koeler (ik had in deze build ook liever de koeler van mijn Ryzen9 gezet maar die past simpelweg niet), dan eens te kijken hoe hij klinkt met de stock koeler en dan pas te beslissen of je nog extra geld uit wilt geven. Mijn gut feeling zegt dat dat niet nodig gaat zijn.

Persoonlijk ben ik altijd heel erg tegen "het budget moet op" builds. Goed is goed genoeg en geld uitgeven aan iets wat functioneel niets toevoegd is op zijn minst niet slim. Als je voor 400 euro iets kunt bouwen wat aan alle eisen voldoet (en dat kan hier volgens mij best) kun je daarna nog eens uit eten met z'n tweëen. Of in deze tijd wellicht beter iets lekkers laten bezorgen :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Kilomeester schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:49:
Hoe werkt die VESA mount? Want die snap ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVUyMmkZhPSTuY0JY1wXt3O88tQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/berAMhOD0Tb1lpiTi4GmQdWc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Oh echt aan je monitor vast! :o dat is wel blits hoor... Wordt die monitor niet topzwaar zo? Dattie enorm gaat wiebelen bij elke trilling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
@Croga snapt het toch niet helemaal want stopt DDR3 in een bord waar DDR4 in moet.

En €120 voor een 3200G is veel teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Croga schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:18:
[...]

Smaak heh ;-)

Maar het mooie is dat deze build zo'n 160 euro vrij laat om een betere kast te kiezen :-D Mijn advies zou zijn de kast te vervangen door één met iets meer ruimte voor een koeler (ik had in deze build ook liever de koeler van mijn Ryzen9 gezet maar die past simpelweg niet), dan eens te kijken hoe hij klinkt met de stock koeler en dan pas te beslissen of je nog extra geld uit wilt geven. Mijn gut feeling zegt dat dat niet nodig gaat zijn.

Persoonlijk ben ik altijd heel erg tegen "het budget moet op" builds. Goed is goed genoeg en geld uitgeven aan iets wat functioneel niets toevoegd is op zijn minst niet slim. Als je voor 400 euro iets kunt bouwen wat aan alle eisen voldoet (en dat kan hier volgens mij best) kun je daarna nog eens uit eten met z'n tweëen. Of in deze tijd wellicht beter iets lekkers laten bezorgen :-D
Ja met die custom koeler heb je een punt, die kun je er natuurlijk altijd nog bij kopen (en dat zijn dan nog steeds de kosten niet, en het is dan ook niet super zonde van de boxed koeler). Ik ben overtuigd, die gooi ik er sowieso uit.

Budget moet op: mja, als je nou honderd euro extra uitgeeft heb je wel een machine die net effe wat lekkerder werkt, en dan ook net effe wat langer lekkerder blijft werken. Dus ja, beetje extra ruimte kopen is toch altijd wel fijn. Al best vaak spijt gehad van net iets te weinig performance kopen, nog nooit spijt gehad van net iets te veel.

En uit eten gaan betaal ik altijd al :D

Dank voor je advies, helpt me denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Uszka schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:21:
@Croga snapt het toch niet helemaal want stopt DDR3 in een bord waar DDR4 in moet.

En €120 voor een 3200G is veel teveel.
Ik kon die ram al niet vinden op pcpartpicker voor een compatibility check (dus had er ander ram voor in de plaats gezet), maar als dat DDR3 is dan klopt het niet, inderdaad. Bedankt voor je waarschuwing!

Ik ben sowieso niet overtuigd van die build, maar wat ik bedoelde was dat hij begreep dat ik geen hoekjes en gaatjes wil opzoeken. (Wat ik nou net weer een beetje tegen heb op de build in kwestie, die dat volgens mij alsnog een beetje doet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-04 23:05
Kilomeester schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:31:
[...]
Ik ben sowieso niet overtuigd van die build, maar wat ik bedoelde was dat hij begreep dat ik geen hoekjes en gaatjes wil opzoeken. (Wat ik nou net weer een beetje tegen heb op de build in kwestie, die dat volgens mij alsnog een beetje doet.)
De hoekjes en gaatjes zoek je niet op met AMD. Ik ben van m'n 6e(!) tot 35e levensjaar trouwe aanhanger geweest van Intel.. want ja... AMD.. tsss.

Sinds nu een jaar of 3 / 4 Ryzen's in m'n systeem. Werken fantastisch, meer dan genoeg power, ook in aantal cores, niet luidruchtig zoals ze vroeger waren én ook nog eens een hele goede prijs-kwaliteit verhouding. Ik zou niet anders meer willen. En met een leuke Ryzen 3 of 5 kun je meer dan wat in je wensenlijst staat.

Wel ddr4 erin prikken idd ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Ik heb halverwege de 00's, in mijn arme tijd, een lang AMD uitstapje gehad... Erg slecht bevallen. Sindsdien eigenlijk niet meer naar teruggekeken en eigenlijk nooit meer echt overwogen. Misschien maar weer eens mee beginnen :) De verhalen worden nou inderdaad wel erg goed, zeker de desktop performance lijkt toch echt wel serieus competitief.

Wel ben ik serieus verliefd geworden op die HTPC layout in de vorm van de ASRock DeskMini. Wat een prachtige machientjes! :o ik wist niet dat dat zo configurabel beschikbaar was. En er is ook de DeskMini x300 blijkbaar, waar AMD in kan, dus dat is dan ook nog steeds te doen. Alleen heeft 'ie wel serieus minder poorten (bijv geen usb-c monitor output en minder USB poorten), en dat is toch wel belangrijk, hoewel die USB prima met een hubje is op te lossen.

Keuzes keuzes... Maar ik denk dat ik mijn vriendin ga kunnen overtuigen dat het onzin is om al die ATX case-ruimte te reserveren (en daarmee werkkamer-ruimte) voor uitbreidingen die je 99% zeker nooit gaat willen (zoals een dedicated GPU). Ze houdt van lekker opgeruimd, de enige reden dat die kast zo groot moest zijn was in een soort "je weet maar nooit - en hij staat toch onder de tafel" gedachte. Maar dat slaat nou nergens meer op. Dus die HTPC is echt een prachtkeuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Kilomeester schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:21:
Oh echt aan je monitor vast! :o dat is wel blits hoor... Wordt die monitor niet topzwaar zo? Dattie enorm gaat wiebelen bij elke trilling?
Dat zal wel meevallen. Het gaat hier om minder dan 2kg. Wat voor monitor heeft je vriendin?
Kilomeester schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:27:
Ze houdt van lekker opgeruimd, de enige reden dat die kast zo groot moest zijn was in een soort "je weet maar nooit - en hij staat toch onder de tafel" gedachte. Maar dat slaat nou nergens meer op. Dus die HTPC is echt een prachtkeuze.
De Deskmini heeft wel de GAF denk ik zo. Alternatief is een NUC / Ryzen barebone, maar die zijn of prijziger of presteren minder.

• Kilomeester
@Djarune op dit moment 2x een oud 22" 1080p samsung monitortje. Maar volgens mij zitten daar niet eens van die schroefgaatjes in, en ik denk dat het voor deze doeleinden beter is om de htpc zo ver mogelijk weg te plaatsen, en met zo min mogelijk contact met alles dat mee kan trillen, voor beperking geluidsoverlast. Als ik 'm neem.

De DeskMini lijkt alleen toch wel serieus meer geluid te maken dan een beetje leuke grote behuizing met demping, omdat de ventilator natuurlijk recht onder de buitenkant zit en het geluid eigenlijk nergens door kan worden opgevangen. Zelfs met die luxe Noctua. Kleine form factor is lastig maar zó klein dan wordt het weer een voordeel, maar ventilatorgeluid is wel echt een issue.

Wat is "de GAF"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Kilomeester schreef op donderdag 31 december 2020 @ 06:21:
De DeskMini lijkt alleen toch wel serieus meer geluid te maken dan een beetje leuke grote behuizing met demping, omdat de ventilator natuurlijk recht onder de buitenkant zit en het geluid eigenlijk nergens door kan worden opgevangen. Zelfs met die luxe Noctua.
Valt mee hoor. Je moet wel in de bios de fan setting op “silent” zetten. Zo’n Noctua maakt lage toeren en hoor je bijna niet. Bovendien kan door het rooster de warmte direct naar buiten. Je moet hem dus niet in een kast zetten.
Wat is "de GAF"?
Girlfriend Acceptance Factor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yedo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-05 22:22
Al over een Nuc nagedacht?
Ben nu zelf hierna aan het kijken om mijn 8 jaar oude desktop te vervangen.

pricewatch: Intel NUC 10 Performance Kit NUC10i5FNH (EU-stekker)
2x pricewatch: Crucial CT8G4SFS824A
en een SSD

In de Bios is er een silence mode zodat die extra stil is. Ook zijn er 2 displays mogelijk via HDMI en tundebolt.
Mogelijk wel een extra USB hub nodig voor wat extra rand appratuur.

[ Voor 44% gewijzigd door yedo op 01-01-2021 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Yep, heb ik ook gezien. Qua uiterlijk zijn ze denk ik mooier dan de DeskMini, maar de DeskMini is wat configurabeler qua core components en er kunnen meer schijfjes in en monitoren aanvast. Dat is toch ook wel belangrijk. De NUC staat op dit moment wel op mijn lijstje maar lager dan de DeskMini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Uiteindelijk gegaan voor een collectie van het allergoedkoopste spul, maar wel met een moederbord voorbereid op extra ram, een snellere CPU en eventueel een snellere grafische kaart.

Want bij nader inzien gaat mijn vriendin deze PC toch echt nog minder op z'n staart trappen dan ik al dacht, en haar huidige PC is een machine van 10 jaar oud met windows 7 en een PATA schijf, en ze heeft echt heel weinig geld, dus dit zou al best eens redelijk acceptabel kunnen zijn. En zo niet dan houden we nog wat upgrades over die ik haar voor haar verjaardag kan geven :)

1ProcessorsIntel Celeron G5920 Boxed€ 48,-€ 48,-
1MoederbordenGigabyte B460M DS3H€ 81,01€ 81,01
1BehuizingenApevia X-QPACK Aluminum Case w/ 3 Window Zilver€ 33,12€ 33,12
1Geheugen internHyperX Fury black HX426C16FB3K2/8€ 36,52€ 36,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 198,65

Dat gekke kastje een beetje op de gok gekocht op mijn eigen risico. Maar man man wat een rotding is dat. Ziet er prachtig uit, maar kon natuurlijk ook nooit écht wat zijn voor dat geld. De PSU die erin zit, een soort 200W blikken huisje met een stroomkabel socket van een soort buigbaar kauwgom, dat gewoon aan de kabel bleef hangen toen ik hem er weer uittrok, waardoor ik het hele interne kabelwerkje aan gort trok. Ben ik blij dat ik eerst de muurstroom eraf had gehaald voordat ik de kabel eruit trok...

Denk dat ik er, met al dat plexiglas, maar een RGB experimentje van maak met een paar arduino's en dan een ant farm erin of zo. Ze krijgt er van mij een normale ATX voeding bij van meer dan 5 euro, en dan bouwen we de boel in haar oude towertje in.

[ Voor 10% gewijzigd door Kilomeester op 10-01-2021 23:24 . Reden: Correct RML ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer. Die SilentiumPC voeding is ook niet veel soeps.
3200MT/s ram is zinloos op een B460 bord. Sneller dan 2666 gaat het niet lopen met een Celeron, Pentium, i3 en i5. i7 kan je er beter niet in stoppen tzt want daar is de stroomvoorziening van het moederbord niet op berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
O, wacht, lijstje klopt ook niet, is een andere RML :) Ik had idd 2666 ram gekocht.

En nog geen voeding, die moest ik ook nog uitzoeken. Advies? Hij moet in een standaard ATX behuizing passen/werken.

Waarom zou de stroomvoorziening van dat moederbord geen i7 aankunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Overigens denk ik niet dat er ooit een i7 op gaat komen trouwens, dus ik denk dat we veilig zitten, maar toch ben ik benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Kilomeester schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:22:

En nog geen voeding, die moest ik ook nog uitzoeken. Advies? Hij moet in een standaard ATX behuizing passen/werken.
pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2
Waarom zou de stroomvoorziening van dat moederbord geen i7 aankunnen?
Te weinig VRM's en geen heatsink op de VRM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kilomeester
Thanks, VRM, weer wat te googlen :) Maar is de cpu support list dan gewoon een leugen volgens jou?

Ik zal de 20 euro extra voor de PSU overwegen.

[ Voor 1% gewijzigd door Kilomeester op 11-01-2021 09:47 . Reden: fix link ]

Pagina: 1