Hoe laminaatvloer afwerken bij luik kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reconf
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10-2024
Wat is een goede manier om een luik van de kruipruimte toegankelijk te houden na het leggen van een laminaatvloer?

Ik dacht bij optie 1 aan een eindprofiel op de gele lijn monteren en de laminaatvloer tot daar laten komen. De rest van het halletje wordt dan deurmat. Lijkt me de makkelijkste optie

Optie 2, een eindprofiel rond het kruipluik monteren en de vloer erlangs leggen. Meer gedoe maar misschien wel netter.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8GRydJeW9ECTz6WyCW3yrHOHHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRSTcmVHNfA2PV51eej22rg2.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:23
Wij hebben een hele grote droogloopmat neergelegd die tot de streep van 1 loopt. Kost wel wat, maar het ziet er mooi uit en je hebt plek om je schoenen te vegen. Het luik valt dus ruim onder de mat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Optie 1; veel makkelijker dan optie 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Optie 1 zou mijn keus zijn. makkelijker te leggen, makkelijker te zuigen en ziet er strakker uit vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik neem aan dat je sowieso een deurmat dan wel droogloopmat wilt voor als je met vieze schoenen binnen komt, dan is het enkel een kwestie van of het laminaat stoppen voor de mat of het laminaat doorleggen en daar de mat overheen. Dan is de eerste optie het meest eenvoudig.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Je kunt ook de vloer netje met een profiel om het kruipluik leggen en dan alleen een mat boven het kruipluik. Ik ben echter zelf ook wel voorstander van een grote mat bij de ingang, is ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:39

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

is de afstand van 1 tot de deur zodanig dat je zo'n mat gemakkelijk kunt kopen (en vervangen!) ? Als dat 110 cm is en je koopt overal een droogloopmat aan de rol van 100 cm, dan heb je elke paar jaar een probleem.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Laatst online: 05-06 14:06
Ik heb dezelfde situatie, laminaat ligt er al 20 jaar nu. Heb toen optie 2 gedaan, binnenkort ga ik de vloer vervangen en dan wordt het optie 1.
Reden hiervoor is dat, ondanks dat het natuurlijk mooier is, dat er toch makkelijker vocht onder de deur komt en het laminaat daar niet goed tegen kan. Bij mij is het laminaat wat bij de deur ligt daardoor gaan uitzetten. Dus minder mooi op de lange termijn.

Optie 1 is het makkelijkste en op de lange termijn ook het mooiste ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Optie 2 vind ik mooier maar heb hier optie 1 gedaan ivm vocht wat altijd van de voordeur af komt.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Mooi stukje ruw tapijt/droogloopmat leggen tot aan 1, los zodat je 'm op kunt rollen wanneer nodig.

Optie twee is misschien wel mooier, maar vergeet niet dat laminaat gaat werken, zeker op een stuk waar zoveel gelopen wordt als bij de voordeur. Je hebt dan best veel speling nodig voor dat luik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:29
Optie 1 want,
  • Is veel makkelijker
  • je stapt altijd op de deurmat
  • ruimte om eventuele vieze/natte schoenen even weg te zetten
Heb zelf op het randje van het laminaat op de lijn van 1 een klein hoekprofiel geplakt zodat je de randen van het laminaat niet stuk loopt.

Ik heb trouwens de twee matten die ik op deze manier heb gelegd altijd 'gratis' gekregen bij mijn vloeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Bo0bz op 30-12-2020 08:08 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:54
reconf schreef op woensdag 30 december 2020 @ 01:17:
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Ik heb optie 1 maar heb me wel enigzins verkeken op de kosten van een droogloopmat. Die komen doorgaans op rol van 2m breed, dat is dus iets waar je eventueel rekening mee zou kunnen houden.

Er zijn natuurlijk wel meer opties dan de twee die jij noemt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKWa_Fy9mIYEyuhoZ40TIKOuDvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIoPlZJhFaeeFFNJXtU21Upv.jpg?f=fotoalbum_large

Van al deze opties zou jouw optie "2" voor mij de laatste keuze zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door assje op 30-12-2020 08:56 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51

Yucon

*broem*

Optie 1 met een droogloopmat. In ieder geval geen 3 of 5 want door de draairichting van de deur stap je vaak niet helemaal recht naar binnen maar meer een beetje opzij. Dan wil je geen profiel in je looppad hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Goed punt inderdaad, afhankelijk van de afmetingen zou optie 6 wellicht mijn voorkeur hebben. Ter inspirate hieronder mijn droogloopmat. Deze heeft dus een afmeting van 1,3x1,2 meter, perfect om zoveel mogelijk weg te gooien bij aankoop van rol dus. Als ik dit nu opnieuw zou doen zou ik deze 1,3x1,0 houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAs1vyJrEGSxIXg_g9W6ypD_BlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVSsYZhIHWvKN8eLbw1yxbij.jpg?f=fotoalbum_large
(let niet op de rommel, werk in uitvoering)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

assje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:06:
[...]

Ik heb optie 1 maar heb me wel enigzins verkeken van de kosten van een droogloopmat. Die komen doorgaans op rol van 2m breed, dat is dus iets waar je eventueel rekening mee zou kunnen houden.

Er zijn natuurlijk wel meer opties dan de twee die jij noemt:
[Afbeelding]

Van al deze opties zou jouw optie "2" voor mij de laatste keuze zijn.
Ik ben een groot voorstander van optie 4. :Y)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:04
Gat in de fundering maken en luik van de buren gebruiken. Mooie strakke vloer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Harrie_ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:29:
[...]

Ik ben een groot voorstander van optie 4. :Y)
Na nog eens te kijken ik misschien ook wel, makkelijk te maken en met 1m breedte ben je er wel waarschijnlijk.
__fred__ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:30:
Gat in de fundering maken en luik van de buren gebruiken. Mooie strakke vloer!
Met een losse deurmat op het laminaat? :>

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 30-12-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

assje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:30:
[...]

Na nog eens te kijken ik misschien ook wel, makkelijk te maken en met 1m breedte ben je er wel waarschijnlijk.
Precies.
Ik weet trouwens niet of dit om een koopwoning of huurwoning gaat. Als het om een koopwoning gaat zou ik gelijk een radiatorombouw plaatsen (parallel aan lijn 6) zodat je ook van dat 'nisje' af bent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:04
assje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:30:

Met een losse deurmat op het laminaat? :>
In deze tijd van binnen blijven heb je toch niet echt een deurmat (of deur) nodig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:33
Optie 2 is heel kut. Ik heb het een beetje slordig gedaan aangezien mijn luik in mijn voorraadkast zit.

In jouw geval zou ik eerder kiezen voor optie 1 of 4. Eigenlijk is het voorbeeld van @assje ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
Heb zelf optie 1.
We hebben een houten vloer, met een kokosmat voor de deur en trap.

Er zit nieteens een kruipluik want onze kelder zit eronder.

Voordeel zo is dat je meerdere mensen met natte voeten binnen kunt laten en ze allemaal op de mat kunnen staan.

En de kinderwagen past er ook helemaal op.

Ik vind het ideaal zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:27
assje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:27:
Goed punt inderdaad, afhankelijk van de afmetingen zou optie 6 wellicht mijn voorkeur hebben. Ter inspirate hieronder mijn droogloopmat. Deze heeft dus een afmeting van 1,3x1,2 meter, perfect om zoveel mogelijk weg te gooien bij aankoop van rol dus. Als ik dit nu opnieuw zou doen zou ik deze 1,3x1,0 houden.

[Afbeelding]
Dit kan inderdaad een mooie oplossing zijn, maar bij jou lijkt de entree veel breder/dieper. In geval van TS had ik of het hele stuk volgelegd met droogloopmat, of tot lijn 4..

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
DutchKel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 01:20:
Wij hebben een hele grote droogloopmat neergelegd die tot de streep van 1 loopt. Kost wel wat, maar het ziet er mooi uit en je hebt plek om je schoenen te vegen. Het luik valt dus ruim onder de mat.
Dit dus. Bij de Hornbach op maat laten snijden, mooi profiel over de overgang en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
NoepZor schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:51:
Dit kan inderdaad een mooie oplossing zijn, maar bij jou lijkt de entree veel breder/dieper. In geval van TS had ik of het hele stuk volgelegd met droogloopmat, of tot lijn 4..
coazter schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:30:
Dit dus. Bij de Hornbach op maat laten snijden, mooi profiel over de overgang en klaar.
Ik schat het portaaltje van TS zo'n 1,4m breed en 1,3m diep (in geval optie 1).

Uitgaande van de Hornbach €27,95/m2 kom je dan op het volgende:
  • Optie 1 (1,4x1,3) -> 1,3x2,0 kopen = €72,67 (restje kan je wellicht nog in de schuur gebruiken?
  • Optie 4 (1,4x1,0) -> 1,4x2,0 kopen dan heb je 2 stuks = €39,13 per stuk
Optie 4 zit je dus wel weet ik veel hoe lang met een 2e deurmat op voorraad. Je kan er dus ook prima voor kiezen *** te hebben aan die paar tientjes verschil en gewoon voor de grote mat gaan 8)

Oh en als je het recht wilt rekenen kan je nog eenmalig de uitgespaarde kosten van het laminaat voor dat deel in mindering brengen :+ (ik heb vakantie, is wel te merken :P ).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
assje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:27:

[Afbeelding]
Leuk beessie.. Gebruikt ie die mat ook als krabplank. En je kat rommel noemen?! Zou ik niet doen.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door NoahAmber op 30-12-2020 12:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchKel
Zo ziet het er bij ons uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7B6FJVYD20RS39bGM6HzmBnnmdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1CYejQFhipRsyNFovCcpRbK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb zelf optie 1 gedaan en ben blij met het resultaat.

Als het echt goedkoop moet hebben ze bij de Carpetright prima mat-op-rol die erg weinig kost en wat mij betreft verder prima is. Ze noemen het alleen geen droogloopmat, ben vergeten hoe wel. Herinner me ook dat het niet ophun site stond maar alleen in de winkel te vinden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Achteraf geen spijt van dat je net die splinter om de hoek links nog gedaan hebt ipv de mat een paar cm breder / langer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:45:
[...]

Achteraf geen spijt van dat je net die splinter om de hoek links nog gedaan hebt ipv de mat een paar cm breder / langer?
Nee, het is bewust zo gedaan. De trap was meer zichtbaar dus daar is die mee uitgelijnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:19

Bommes

Capo del formaggio

Hier optie 1, niet met laminaat maar met eikenvloer maar doel en afwerking is het zelfde.
Mijn gangetje is wel wat smaller dus heel veel andere opties waren er niet.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2020/12/1609333388-300-x-400px-IMG_20201230_140121.jpg

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Bommes schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:03:
Hier optie 1, niet met laminaat maar met eikenvloer maar doel en afwerking is het zelfde.
Mijn gangetje is wel wat smaller dus heel veel andere opties waren er niet.

[Afbeelding]
Dit is eigenlijk ook optie 2 alleen je hebt een kleiner halletje.

Opties door elkaar gehaald. Het is inderdaad optie 1.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchKel op 30-12-2020 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:13

Sharky

Skamn Dippy!

Hoe meer mat hoe beter. Als je dan met drie man binnenkomt met natte schoenen en die moet je allemaal uitdoen en ergens wegzetten, dan is zo'n klein matje enorm onhandig. IMHO dan he.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMfAyLDezldzPmVjdBbkh0gqoFY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lTXcOmX5ZDdxWS5TEKZDjA7J.jpg?f=user_large

Hier ook voor een dergelijke oplossing gekozen en dat bevalt prima. Ongeveer 120x100 schat ik de mat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
NoahAmber schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:40:
Leuk beessie.. Gebruikt ie die mat ook als krabplank.
Onze vorige kat deed dat wel en zo is onze vorige kat wel aan het einde van zijn leven gekomen. Zei ik kat? euh ik bedoelde mat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
assje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:47:
[...]

Onze vorige kat deed dat wel en zo is onze vorige kat wel aan het einde van zijn leven gekomen. Zei ik kat? euh ik bedoelde mat :+
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
IKEA heeft 60x90 deurmatten die precies op een kruipluik passen. Ik heb rondom het luik getegeld met een afwerklijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
Wel opletten dat je een droogloopmat haalt. Ik zag hier ook een kokosmat genoemd worden, maar die haalt alleen het zand van je schoenen. Ze blijven nog steeds nat...

Hier ook optie 1 met een lekker grote mat. Bevalt prima.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:29
Ik snap alle argumenten voor een grote droogloopmat met profieltjes, maar heb dat zelf niet.

Ik heb betegeld tot netjes rondom het luik, Op het luit ligt een plank om het hoogteverschil op te heffen, en daarop ligt een mat.

Pro:

- geen (IMO) lelijke profielen
- mat makkelijk te verwijderen/reinigen/vervangen
- Nette afwerking

Con:

- Mat ligt los (maar kan dus ook weer een voordeel zijn

En bovenstaande kan uiteraard ook met laminaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-06 21:13
Heb er eigenlijk niet bij nagedacht tien wij hier de vloer aan het leggen waren, is eigenlijk vanzelf optie 2 geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sf2ZDIKRGJ_g3Ch4p3rgv4_BmzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jO9DBJzUCgJ0YASskNi0cqIA.jpg?f=fotoalbum_large

Iets ruimer om luik heen, rubberen mat als vulling & isolatie, schoonloopmat er overheen. Matten wel op maat laten snijden, als ik me niet vergis...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxolVIzVTwKFlc8F3K-sjb0J4WE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBc1pef2WxJzhoHhAOC794mN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door DFKT op 30-12-2020 18:14 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 10-06 12:52
Wij hebben gewoon een grote mat liggen, de meest eenvoudige oplossing.

Optie 1 wat al aangedragen werd.

[ Voor 82% gewijzigd door mr_evil08 op 30-12-2020 18:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Creatief geweest met profielen, netjes verstek gezaagd en standaard mat er in. Hoogte paste perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLrSStl0sGJLvCG2a4I7wz_UJps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfzSnSYYN7aturZi0ZMKHxFs.jpg?f=fotoalbum_large

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38

Metalfreak

Hoije woh!

ThinkPadd schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:57:
Wel opletten dat je een droogloopmat haalt. Ik zag hier ook een kokosmat worden, maar die haalt alleen het zand van je schoenen. Ze blijven nog steeds nat...

Hier ook optie 1 met een lekker grote mat. Bevalt prima.
Alsof je met een droogloopmat wel droge voeten hebt na het vegen... :/

In mijn vorige huis had ik ook optie 1, lagen 2 stukken hoogpolige vloerbedekking over elkaar, in de 5 jaar die ik er gewoond heb, heeft dat prima gefunctioneerd en de vorige bewoners hadden het zo ook al een tijdje liggen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducatii
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 21:48
Wij hebben laminaat om de kruipruimte gelegd en de toegangsluik apart gelamineerd met een opening voor het omhoogtrekken. Nettere afwerking en werkt even goed.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nadeel van de droogloop matten vind ik trouwens wel hun waterdichtheid.
Ja dat is juist het doel van de mat.

Maar bij ons ligt de mat op het luik van de watermeterput.
Daar is het behoorlijk vochtig, geen lekkage of grondwater maar condensatie op de waterleidingen.
Het luik zelf heb ik al van flink wat verluchtingsgaten voorzien.
Maar ja de mat die daarop ligt laat geen lucht door..
Dus ik moet nog een andere mat gaan scoren.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Bommes schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:52:
Nadeel van de droogloop matten vind ik trouwens wel hun waterdichtheid.
Ja dat is juist het doel van de mat.

Maar bij ons ligt de mat op het luik van de watermeterput.
Daar is het behoorlijk vochtig, geen lekkage of grondwater maar condensatie op de waterleidingen.
Het luik zelf heb ik al van flink wat verluchtingsgaten voorzien.
Maar ja de mat die daarop ligt laat geen lucht door..
Dus ik moet nog een andere mat gaan scoren.
Huh? Ventilatie van de kruipruimte de woning in is ongewenst en volgens bouwbesluit ook niet toegestaan. Een kruipruimte wordt geventileerd naar de buitenlucht.

Een natte kruipruimte is trouwens niet perse een probleem, bij mij staat er bijna altijd water in. Des te belangrijker dus dat juist het kruipluik dit vocht tegenhoudt, de hulp van de droogloopmat is dus juist welkom. Ik heb onder mijn droogloopmat juist nog dampdichte folie met daaroverheen een laag vinyl liggen om goede vochtafdichting te creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
assje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:31:
[...]

Huh? Ventilatie van de kruipruimte de woning in is ongewenst en volgens bouwbesluit ook niet toegestaan. Een kruipruimte wordt geventileerd naar de buitenlucht.
Dat dus...je wil die muffe lucht vanuit je kruipruimte ook helemaal niet in je hal hebben.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Ik zie in dit topic een aantal voorbeelden van mooi afgewerkte luiken met laminaat rondom en een mooi profiel om het gat heen. Bedenk wel dat het gedeelte achter je voordeur een van de meest doorlopen delen van je huis is. Ik ben benieuwd of die afwerking over een jaar of 6,8,10 er nog steeds zo mooi bijligt als er tig jaar mensen hun voeten hebben geveegd en met de neuzen van hun schoenen tegen het profiel hebben geschopt...

[ Voor 15% gewijzigd door Harrie_ op 31-12-2020 11:46 ]

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:54
KnoxNL schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:02:
Ik snap alle argumenten voor een grote droogloopmat met profieltjes, maar heb dat zelf niet.

Ik heb betegeld tot netjes rondom het luik, Op het luit ligt een plank om het hoogteverschil op te heffen, en daarop ligt een mat.

Pro:

- geen (IMO) lelijke profielen
- mat makkelijk te verwijderen/reinigen/vervangen
- Nette afwerking

Con:

- Mat ligt los (maar kan dus ook weer een voordeel zijn

En bovenstaande kan uiteraard ook met laminaat.
Hier ook zo gedaan. Plavuizen tot netjes rondom het luik met daarop een mat. Die vonden we te klein en hebben toen het hoogteverschil opgevuld met een plank en een mat in vorm optie 1 gelegd. Gewoon een dunne droogloopmat. Zou het niet meer anders doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:30
Optie 1 lijkt mij het mooiste en een schoonloopmat is zelden te groot.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

assje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:31:
[...]

Een natte kruipruimte is trouwens niet perse een probleem, bij mij staat er bijna altijd water in. Des te belangrijker dus dat juist het kruipluik dit vocht tegenhoudt, de hulp van de droogloopmat is dus juist welkom. Ik heb onder mijn droogloopmat juist nog dampdichte folie met daaroverheen een laag vinyl liggen om goede vochtafdichting te creëren.
Ik heb geen kruipruimte maar enkel een meterput.
Ongeveer voetenveegmat groot en een halve meter diep.
Daarin alleen de watermeter en de aardpen.
Dat kan dus nergens anders heen ventileren dan naar binnen toe.
Ventileren zou niet eens hoeven maar het vocht slaat natuurlijk neer op de onderkant van de afdek plank die er in ligt.
Maar goed dit is allemaal off-topic, sorry.

Wat betreft mat van de TS:
Ik zou dus optie 1 verkiezen.
Want: grootste mat, ook onder je kapstok en dus ook wat eventueel natte schoenen/paraplu's staan.
En nog een bijkomstigheid: maar 1 rechte afwerk/overgang van laminaat naar de mat.
Wel zo makkelijk toch. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 17:27
Gewoon 1 of 2 meter breed maken, de lengte is op de rol en maakt minder uit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Wim-Bart
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Harrie_ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:45:
Ik zie in dit topic een aantal voorbeelden van mooi afgewerkte luiken met laminaat rondom en een mooi profiel om het gat heen. Bedenk wel dat het gedeelte achter je voordeur een van de meest doorlopen delen van je huis is. Ik ben benieuwd of die afwerking over een jaar of 6,8,10 er nog steeds zo mooi bijligt als er tig jaar mensen hun voeten hebben geveegd en met de neuzen van hun schoenen tegen het profiel hebben geschopt...
7 jaar inmiddels met de 2e Ikea deurmat er in. Maar dat doordat ik verf gemorst had op de mat en de kat het fijn vindt om het als krab mat te gebruiken, en voor dat tientje mag die dat :)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aEjp0WAVpukmKzVYGbAhpArRQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8VFm08P49Agz5YeIQqUczke.jpg?f=fotoalbum_large

Hier mat met overgang naar tegels. L profiel tussen mat en tegels. Mat is zelfde als vloerbedekking trap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
@reconf en, goed gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:22
..

[ Voor 99% gewijzigd door Valorian op 20-04-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je een droogloopmat/schoonloopmat op het beton legt met een houten vloer van 18/20mm dik: schroef je dan de afwerklijst in de kopse kant van de vloer of neem je een Z-profiel welke je in het beton vastschroeft? En zo ja, waar vind je deze nette lijsten? Hornbach heeft wel wat profieltjes maar ik zou het heel mooi vinden om een fijn randje te maken en niet een lijst van 20-25 breed.

Achtergrond bij mijn vraag: Ik ben ook aan het kijken om dit netjes op te lossen. Het wordt een mat die over het kruipluik komt en aan beide kanten nog wat breder wordt dan dat. De houten vloer ga ik netjes recht afzagen zodat de kant die in de hal ligt netjes recht wordt. De voordeurkant krijgt wat hoekjes waar ik niks aan kan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:22
sypie schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:38:
Wanneer je een droogloopmat/schoonloopmat op het beton legt met een houten vloer van 18/20mm dik: schroef je dan de afwerklijst in de kopse kant van de vloer of neem je een Z-profiel welke je in het beton vastschroeft? En zo ja, waar vind je deze nette lijsten? Hornbach heeft wel wat profieltjes maar ik zou het heel mooi vinden om een fijn randje te maken en niet een lijst van 20-25 breed.

Achtergrond bij mijn vraag: Ik ben ook aan het kijken om dit netjes op te lossen. Het wordt een mat die over het kruipluik komt en aan beide kanten nog wat breder wordt dan dat. De houten vloer ga ik netjes recht afzagen zodat de kant die in de hal ligt netjes recht wordt. De voordeurkant krijgt wat hoekjes waar ik niks aan kan veranderen.
Ik heb gekozen voor een aluminium profiel in een soort u-vorm die om de kopse kant van de vloer geklemd zit. Die vond ik toevallig in 11mm en vloer is 10mm dus dat paste prima, bij de Praxis. Ik zal later vandaag even foto uploaden hier.

Zo’n soort profiel dus. https://www.praxis.nl/bou...bkMivr2I5GP0aAiewEALw_wcB

Voordeel áls je er een kan vinden in de door jouw gewenste maat is dat je dan ook niet meer hoeft te schroeven.

[ Voor 13% gewijzigd door Valorian op 17-07-2021 14:39 ]

• blblacklabel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-09-2024
ziet er goed uit, waar heb je de mat gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
blblacklabel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:58:
[...]

ziet er goed uit, waar heb je de mat gekocht?
De mat kwam van een vloeren winkel af (https://www.hofmansathome.nl). Hun hebben het ook op maat gemaakt. Wat overigens niet zichtbaar is dat is dat die ook in de meterkast op de vloer ligt.

• blblacklabel
DutchKel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:43:
[...]

De mat kwam van een vloeren winkel af (https://www.hofmansathome.nl). Hun hebben het ook op maat gemaakt. Wat overigens niet zichtbaar is dat is dat die ook in de meterkast op de vloer ligt.
Ziet er goed uit hoor! Thanks voor het delen.

Weet je misschien ook meteen welke het is :)

https://www.deurmattenvoordelig.nl/deurmatten.html

[ Voor 12% gewijzigd door blblacklabel op 22-09-2022 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
blblacklabel schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:04:
[...]

Ziet er goed uit hoor! Thanks voor het delen.

Weet je misschien ook meteen welke het is :)

https://www.deurmattenvoordelig.nl/deurmatten.html
Hij komt het meest overeen met Deurmat 594 Mistral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Harrie_ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:45:
Dit, en een droogloopmat wil je zo groot mogelijk. Bij voorkeur meer dan 1x1m.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
DutchKel schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:21:
[...]

Hij komt het meest overeen met Deurmat 594 Mistral
bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:08
Die van mij moest ik af en toe uit kloppen, bijna niet te tillen zo zwaar. En met de matteklopper kreeg ik het zand er nauwelijks uit. Misschien een argument voor een kleinere of tweedelige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:28

Tys

Jailhouse schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:55:
Die van mij moest ik af en toe uit kloppen, bijna niet te tillen zo zwaar. En met de matteklopper kreeg ik het zand er nauwelijks uit. Misschien een argument voor een kleinere of tweedelige?
En een stofzuiger gebruiken?

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:08
Tys schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:03:
[...]

En een stofzuiger gebruiken?
Onvoldoende zuigkracht, zeker als de mat op leeftijd is. Dan is het loopvlak wat platter, daar zuig ik nauwelijks wat tussenuit.
Pagina: 1