Beste Tweakers,
Ik heb momenteel een ASUS ROG Strix B450-F Gaming mobo.
Voor de volledigheid, mijn volledige setup ziet er als volgt uit:
Blijkbaar heeft mijn moederbord 24 PCIe (3.0) lanes. Vroeger had ik slechts 1 NVMe SSD, maar sinds kort is daar een 2e bijgekomen.
Vroeger was dit geen probleem aangezien er 16 naar de GPU gingen, 4 naar de chipset en 4 naar de NVMe. Echter, sinds ik een tweede NVMe gebruikt mijn GPU slechts 8 lanes zoals ik na veel gevloek ook zelf heb ontdekt in de manual
Dit wordt ook zo aangegeven in GPU-Z:

Ik verwacht (hopelijk) binnenkort een RTX 3080 waardoor ik me genoodzaakt zie om een nieuw moederbord aan te schaffen die dergelijke beperkingen zoals hierboven niet heeft. Dit lijkt mij wel het goeie moment om te upgraden naar een X570 chipset.
Niet te moeilijk maken en gewoon upgraden naar het equivalente X570 mobo, namelijk ASUS ROG Strix X570-E Gaming? Of zijn er betere alternatieven?
Ik heb momenteel een ASUS ROG Strix B450-F Gaming mobo.
Voor de volledigheid, mijn volledige setup ziet er als volgt uit:
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 3800X Boxed |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B450-F Gaming |
| 1 | Videokaarten | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 Super 8GB Gaming Advanced |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify C - TG |
| 1 | Casemodding | Corsair iCUE Commander PRO |
| 1 | Waterkoeling | Corsair Hydro Series H100i PRO RGB 240mm |
| 1 | Ventilatoren | Corsair LL120 RGB LED (Single pack), 120mm |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3200C16 |
| 1 | Voedingen | MSI MPG A750GF |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 1TB |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 250GB |
Blijkbaar heeft mijn moederbord 24 PCIe (3.0) lanes. Vroeger had ik slechts 1 NVMe SSD, maar sinds kort is daar een 2e bijgekomen.
Vroeger was dit geen probleem aangezien er 16 naar de GPU gingen, 4 naar de chipset en 4 naar de NVMe. Echter, sinds ik een tweede NVMe gebruikt mijn GPU slechts 8 lanes zoals ik na veel gevloek ook zelf heb ontdekt in de manual
Dit wordt ook zo aangegeven in GPU-Z:
Ik verwacht (hopelijk) binnenkort een RTX 3080 waardoor ik me genoodzaakt zie om een nieuw moederbord aan te schaffen die dergelijke beperkingen zoals hierboven niet heeft. Dit lijkt mij wel het goeie moment om te upgraden naar een X570 chipset.
Niet te moeilijk maken en gewoon upgraden naar het equivalente X570 mobo, namelijk ASUS ROG Strix X570-E Gaming? Of zijn er betere alternatieven?