Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayder
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-04 09:52
Net verhuisd en een gloednieuwe ATAG ketel + ATAG One geërfd.

Ik loop nu al een paar weken met dat ding te kutten vanwege het volgende probleem.

Op het moment dat we de verwarming bijvoorbeeld op 21 zetten, begint de CV z'n werk te doen.
Wat de CV dan doet is ontzettend hard loeien tot de temperatuur zo'n anderhalve graad of meer er boven gaat zitten. Dus 22.5 - 23 graden. Dan is het erg warm in de huiskamer

Dan schakelt 'ie weer uit en worden de radiatoren weer koud zodat het uiteindelijk rond de 20 20.5 of zelfs nog lager uitkomt.

Gevolg is dat het dus weer frisser aanvoelt in huis waardoor ik de verwarming maar weer op 21.5 zet, zodat ie de radiatoren weer heet maakt.

En zo ben ik dus eigenlijk al weken de hele dag bezig. :/

Heeft iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen (instellingen) dat wanneer ik 21 instel, dat het ook gewoon continue 21 graden binnen is?

Beste antwoord (via Jayder op 14-01-2021 02:06)

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
het klinkt alsof je ketel in de Aan/Uit stand staat, dus niet modulerend. Niet elke ketel kan moduleren, dus dat moet je ff checken bij Atag met je specifieke ketel type. En dan heb je ook een modulerende thermostaat nodig. De ATAG One kan moduleren, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Als het goed is, en alle modulerende settings staan goed ingesteld, dan zou je moeten zien dat de ketel minder hard begint te branden als ie dichterbij de ingestelde temperatuur komt. Er zal altijd een halve graad oid "overshoot" zijn in de meeste settings, dat is niet echt een issue.

Qua CV tuning, de korte samenvatting is dat je je vermogen van de ketel een stuk lager kan zetten meestal, tenzij je een hele lading radiatoren altijd open hebt staan. Meestal is rond de 10-12KW voldoende.

Ook kun je de aanvoer temperatuur van het CV water verlagen, voor de meeste huizen met radiatoren is 75graden prima, als je een heel goed geisoleerd huis hebt kan het lager, en heel slecht wat hoger mss. Op zich zou door het moduleren van het vermogen de aanvoer temp toch niet heel hoog moeten doorschieten.

Hoogrendements-ketels (HR) zijn het meest effectief rond de 55 graden aanvoertemp. Dat zou je ff in de gaten kunnen houden op de ketel.

Voor vloerverwarming kan je nog veel lager gaan zitten qua aanvoertemp, en dan de boel gewoon lekker 24/7 op dezelfde temp houden, dat is super-efficient. Radiatoren zijn gewoon minder efficient.

Check wel ff dat je ketel goed op druk is (tussen de 1 en 1,5 bar in begin vd ochtend), en dat alles goed ontlucht is (ff de kraantjes van beneden naar boven open en dicht draaien).

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 31-12-2020 10:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 12:26

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Ik heb geen ervaring met ATAG maar het klinkt alsof de hysterese op 1.5c.staat?

Is er ergens in het menu een optie om die in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-05 21:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Ik heb even snel op google gekeken en die ATAG one heeft inderdaad een hysterese van minimaal 1c dus op 21 ingesteld gaat ie warmen tot 22 en koelen tot 20 voor die weer aanslaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:19
Hangt de Atag One op een koude muur?

Je zou kunnen kijken of hem volledig resetten zin heeft zodat hij opnieuw zijn regeling kan inleren.
Anders een betere thermostaat kopen. Honeywell o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayder
Tetsuo55 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 07:47:
Ik heb even snel op google gekeken en die ATAG one heeft inderdaad een hysterese van minimaal 1c dus op 21 ingesteld gaat ie warmen tot 22 en koelen tot 20 voor die weer aanslaat
Heb je ook enig idee hoe ik dat kan veranderen naar 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Jayder schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:50:
[...]

Heb je ook enig idee hoe ik dat kan veranderen naar 0?
Zover ik weet kan de ATAG one dat niet, dus je hebt een andere besturing nodig die dat wel kan.

Wat je wilt is 0,5 zodat als je 21 wilt jij tussen de 20,5 en 21,5 gaat schommelen

(Op 0 hysterese zal de CV gaan pendelen)

[ Voor 5% gewijzigd door Tetsuo55 op 30-12-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayder
Tetsuo55 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:22:
[...]

Zover ik weet kan de ATAG one dat niet, dus je hebt een andere besturing nodig die dat wel kan.

Wat je wilt is 0,5 zodat als je 21 wilt jij tussen de 20,5 en 21,5 gaat schommelen

(Op 0 hysterese zal de CV gaan pendelen)
Dus een andere Thermostaat.

Kan ik gewoon elke willekeurige Thermostaat aan mijn CV ketel hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

Jayder schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:41:
[...]

Dus een andere Thermostaat.

Kan ik gewoon elke willekeurige Thermostaat aan mijn CV ketel hangen?
In principe wel, ik zou als ik jouw was in het CV tuning topic kijken zodat, as je er eentje haalt, je gelijk klaar bent om meer te gaan besparen en je comfort nog verder te verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jayder
Tetsuo55 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:27:
[...]

In principe wel, ik zou als ik jouw was in het CV tuning topic kijken zodat, as je er eentje haalt, je gelijk klaar bent om meer te gaan besparen en je comfort nog verder te verhogen
Ga ik doen. Bedank voor je snelle reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Zou even bellen met Atag om te checken.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
het klinkt alsof je ketel in de Aan/Uit stand staat, dus niet modulerend. Niet elke ketel kan moduleren, dus dat moet je ff checken bij Atag met je specifieke ketel type. En dan heb je ook een modulerende thermostaat nodig. De ATAG One kan moduleren, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Als het goed is, en alle modulerende settings staan goed ingesteld, dan zou je moeten zien dat de ketel minder hard begint te branden als ie dichterbij de ingestelde temperatuur komt. Er zal altijd een halve graad oid "overshoot" zijn in de meeste settings, dat is niet echt een issue.

Qua CV tuning, de korte samenvatting is dat je je vermogen van de ketel een stuk lager kan zetten meestal, tenzij je een hele lading radiatoren altijd open hebt staan. Meestal is rond de 10-12KW voldoende.

Ook kun je de aanvoer temperatuur van het CV water verlagen, voor de meeste huizen met radiatoren is 75graden prima, als je een heel goed geisoleerd huis hebt kan het lager, en heel slecht wat hoger mss. Op zich zou door het moduleren van het vermogen de aanvoer temp toch niet heel hoog moeten doorschieten.

Hoogrendements-ketels (HR) zijn het meest effectief rond de 55 graden aanvoertemp. Dat zou je ff in de gaten kunnen houden op de ketel.

Voor vloerverwarming kan je nog veel lager gaan zitten qua aanvoertemp, en dan de boel gewoon lekker 24/7 op dezelfde temp houden, dat is super-efficient. Radiatoren zijn gewoon minder efficient.

Check wel ff dat je ketel goed op druk is (tussen de 1 en 1,5 bar in begin vd ochtend), en dat alles goed ontlucht is (ff de kraantjes van beneden naar boven open en dicht draaien).

Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 31-12-2020 10:57 ]

Pagina: 1