Vraag

• perryvdbosch
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16-09 16:24
Goedenavond,

Ik heb het volgende probleem. Ik heb van de week nieuwe onderdelen in mijn PC gezet. Deze onderdelen deden het gister nog. Tot ik vandaag een SSD M2 erin gezet had. Sindsdien start de pc niet, hij start een fractie van een seconde en tikt dan uit.

Het rare is dat het rode lampje van het moederbord wel brand.

Alleen als ik dan op de startknop druk die op het moederbord zit, dan heb je dus die tik en verder niks.

Verder geeft het moederbord ook geen foutmelding of iets dergelijks
Ik denk persoonlijk dat mijn moederbord het begeven heeft.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederbord: Gigabyte GA-AX370 Gaming K7
CPU: AMD Ryzen 3900
GPU: EVGA Geforce RTX 3070 XC3
RAM: Corsair Vengance LPX 2x8GB
Voeding: Corsair AX 750 Gold

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al gekeken of het probleem aan de voeding ligt. Maar dit bleek niet zo te zijn, hier kwam ik achter toen ik hem had gejumpstart.

Ik heb de desbetreffende kabels vervangen, ook toen startte de PC niet.

Heb geprobeerd het systeem te starten met een enkele ramstick (heb beide sticks geprobeerd in alle slots), CPU, moederbord en PSU.

De CMOS batterij eruit gehaald voor 5 minuten en weer teruggeplaatst.

Dus ik ben ten einde raad en hoop dat iemand mij wellicht kan helpen?

Hoor graag!

Met vriendelijke groet,
Perry
...

Alle reacties

• Dutch013
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-11 19:52
En als je de SSD M2 er weer uit haalt, start de pc dan wel door?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welke SSD heb je geplaatst en heb je deze al eens weer verwijderd? Als er iets fout gaat breng je over het algemeen de situatie terug toen het nog wel werkte. :)

Daarnaast heb je wel de juiste M.2 SSD in het juiste slot gestoken? Een M.2 SSD kan PCI-e of S-ATA zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door _Dune_ op 29-12-2020 23:34 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:55
Kijk eens in de handleiding: wat betekend dat rode lampje ?

• perryvdbosch
_Dune_ schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:30:
Welke SSD heb je geplaatst en heb je deze al eens weer verwijderd? Als er iets fout gaat breng je over het algemeen de situatie terug toen het nog wel werkte. :)

Daarnaast heb je wel de juiste M.2 SSD in het juiste slot gestoken? Een M.2 SSD kan PCI-e of S-ATA zijn.
Ik heb de Samsung 970 EVO M.2, deze heb ik bevestigd op het moederbord op een PCI-e slot.

Nadat mijn PC niet meer startte heb ik de M.2 SSD weer verwijderd, het mocht alleen niet baten :(

• perryvdbosch
99ruud99 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:33:
Kijk eens in de handleiding: wat betekend dat rode lampje ?
Het is zeg maar de powerbutton die rood is, dit betekend dat er stroom op staat. Normaliter zet ik hem zo ook aan. als ik bezig ben met hardware testen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-11 21:22

nelizmastr

Goed wies kapot

perryvdbosch schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:14:
[...]

Ik heb de Samsung 970 EVO M.2, deze heb ik bevestigd op het moederbord op een PCI-e slot.

Nadat mijn PC niet meer startte heb ik de M.2 SSD weer verwijderd, het mocht alleen niet baten :(
PCIe slot of m.2 slot? Is een verschil. Als het in een PCIe slot is, moet hij op een aparte insteekkaart en niet direct in een slot worden gestoken.

Een tik zoals deze duidt vaak op een kortsluiting ergens.

Dat wordt dus alles uitbouwen en op een houten tafel/bureau of kartonnen doos ophouwen en dan onderdelen gaan uitsluiten.

I reject your reality and substitute my own

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11 16:18
Z'n nieuwe hardware heeft wel even goed gewerkt, dus het zal geen totale incompatible hardware zijn, anders had het vanaf het begin niet gewerkt.

Stekkers controleren. Zit alles goed vast? Lijkt op kortsluiting dit. Afstandsbusjes tussen kast en moederbord (van die goudkleurige dingen) wel gebruikt bij het bouwen ooit? Kan lang goed gaan, totdat er weer in de kast wordt gerommeld namelijk.

Dus alle stekkers langslopen. RAM modules goed aandrukken. Dan checken of ie start. Zo niet; hardware gaan loskoppelen, niet essentiele onderdelen (extra schijven etc). Start ie dan nog niet? Dan misschien de hardware buiten de kast proberen te starten. Eerst kijken wat wel werkt en eventueel afbouwen tot het systeem wel start.

[ Voor 11% gewijzigd door spokje op 30-12-2020 08:36 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:21
Klinkt als kortsluiting.
perryvdbosch schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:14:
[...]

Post eens een foto van die situatie
Kortsluiting kan onderdelen kapot hebben gemaakt.

• perryvdbosch
nelizmastr schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:30:
[...]

PCIe slot of m.2 slot? Is een verschil. Als het in een PCIe slot is, moet hij op een aparte insteekkaart en niet direct in een slot worden gestoken.

Dat wordt dus alles uitbouwen en op een houten tafel/bureau of kartonnen doos ophouwen en dan onderdelen gaan uitsluiten.
Sorry was niet geheel duidelijk, maar had hem op het daarvoor bedoelde M.2 Slot geplaatst.

• perryvdbosch
spokje schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:35:
Z'n nieuwe hardware heeft wel even goed gewerkt, dus het zal geen totale incompatible hardware zijn, anders had het vanaf het begin niet gewerkt.

Stekkers controleren. Zit alles goed vast? Lijkt op kortsluiting dit. Afstandsbusjes tussen kast en moederbord (van die goudkleurige dingen) wel gebruikt bij het bouwen ooit? Kan lang goed gaan, totdat er weer in de kast wordt gerommeld namelijk.

Dus alle stekkers langslopen. RAM modules goed aandrukken. Dan checken of ie start. Zo niet; hardware gaan loskoppelen, niet essentiele onderdelen (extra schijven etc). Start ie dan nog niet? Dan misschien de hardware buiten de kast proberen te starten. Eerst kijken wat wel werkt en eventueel afbouwen tot het systeem wel start.
Ja heb alles losgehaald en op mijn bureau buiten de kast met elkaar verboden. Ik heb getracht het systeem te starten met enkel de RAM, CPU en moederbord. Zelfs dan geeft het geen reactie, op de tik na.

Dus heb een nieuw moederbord besteld, deze komt vandaag binnen. Dan gaan we zien of het aan het moederbord ligt. Hoop van niet, want deze heb ik net gekocht via Vraag en Aanbod. Dus zou vrij zuur zijn :(

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

nelizmastr schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:30:
[...]

Dit klopt niet helemaal, een M.2 slot is een formfactor, deze kan S-ATA zijn, maar ook PCI-e. Op het eerste oog zien ze de SSD's er hetzelfde uit.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:51
_Dune_ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:32:
[...]

Dit klopt niet helemaal, een M.2 slot is een formfactor, deze kan S-ATA zijn, maar ook PCI-e. Op het eerste oog zien ze er hetzelfde uit.
Volgens mij doelt hij op de fysieke PCI-e slots en de M.2-slots. Oftewel: als je de SSD direct in een PCI-e-slot steekt (ja, er zijn mensen op het internet die dat hebben gedaan...) dan krijg je kortsluiting want die hoort daar helemaal niet.

Als je dus een M.2-SSD in een echt PCI-e-slot (x8 of x16 b.v.) wil gebruiken, dan heb je een riser card nodig. Voor een normaal M.2-slot natuurlijk niet; al moet je dan idd nog checken of ze SATA óf PCI-e wired zijn zoals jij aangeeft.

• perryvdbosch
Zoals het er nu uitziet is de CPU het probleem...

Dus heb een nieuwe AMD besteld, weet morgen meer.

Alleen geen idee wat het kan zijn, want het ene moment deed de CPU het nog en plotseling niet meer.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 12:32
perryvdbosch schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:33:
Zoals het er nu uitziet is de CPU het probleem...

Dus heb een nieuwe AMD besteld, weet morgen meer.

Alleen geen idee wat het kan zijn, want het ene moment deed de CPU het nog en plotseling niet meer.
Misschien toch kortsluiting of eventueel gebroken pinnetjes?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1