Lawaai nieuw dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bartjuh-vtec
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-08 20:15
Hallo,

We hebben ons huis net flink (gedeeltelijk laten) verbouwd.
Een van de ruimtes die we onder handen hebben genomen is een 'nieuwe' slaapkamer.
Deze bevindt zich op de begane grond, maar is wel voorzien van een zadeldak... geen verdieping erin zegmaar :)

Nu heeft de aannemer dit gedeelte op zich genomen, wij hebben enkel gesloopt.
We hebben van te voren duidelijk aangegeven, ook op tekening, dat dit (nu 1, maar mogelijk later 2) slaapkamers moesten worden.

De aannemer heeft het zadeldak als volgt aangelegd (van binnen naar buiten):
-dakbeschot
-folie
-140mm PIR platen
-waterkerende, damp doorlatende folie
-panlatten
-dakpannen

Qua warmte-isolatie zitten we dus wel goed, echter ...zoals je misschien al kan raden... is de geluidsisolatie helaas een flinke tegenvaller.
Langsrijdend verkeer, wind enz is enorm goed te horen... regen e.d. valt op zich wel mee.
Het moet haast wel van het dak komen aangezien alle muren rondom langs de binnenzijde zijn geïsoleerd met 80-120mm wol.

We willen wel graag het houten dakbeschot in het zicht houden... maar we weten dat we misschien concessies zullen moeten doen om het geluid een stuk beter te isoleren
.
De aannemer denkt dat het opgelost is door het plaatsen van 12,5mm gipsplaten aan de binnenzijde van het dakbeschot.
Als we het 'dakbeschot' in zicht willen houden, zouden we op die gipsplaten eventueel weer schrootjes kunnen schroeven...
Zodoende zou er meer massa in het dak zitten en zou het geluid een flink stuk moeten zakken...

Denken jullie dat dit gaat werken? Hoor graag jullie ervaringen of mening van bovenstaand plan..

Alvast bedankt!

Alle reacties

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:48
Tja.. PIR isoleert warmte erg goed, maar geluid bijna niet. Wij hebben gekozen voor een combi van minerale wol 90mm en PIR 90mm bij de renovatie van ons dak. Aan de binnenzijde tegen het dakbeschot, met de klimaatfolie aan de buitenzijde onder de panlatten.

Ik vraag me af hoeveel de gipsplaten gaan werken. Een beetje massa krijg je daarmee wel, maar of het voor jou gevoel genoeg gaat werken? Misschien win je wat, maar of dat voor jou voldoet?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zou ook eens naar de aansluiting dak <> muur kijken.

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Voor geluidsdemping heb je massa nodig, niet stilstaande lucht (zoals bij isolatie).
Het plaatsen van 1 of 2x gipsplaten kan (en zal) dus zeker helpen.

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Indien je gipsplaten voor het geluid zou installeren, dan zou ik eerder naar fermacel platen kijken. Zijn iets duurder, maar zouden het geluid nog beter moeten dempen.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-12 15:27
mastr-dc schreef op woensdag 30 december 2020 @ 08:48:
Indien je gipsplaten voor het geluid zou installeren, dan zou ik eerder naar fermacel platen kijken. Zijn iets duurder, maar zouden het geluid nog beter moeten dempen.
Fermacel is een merk, niet een soort plaat... dat zijn in principe "gewoon" gipsvezelplaten, alhoewel volgens een eigen recept gemaakt om het zo maar te zeggen. Het is ook een veel gevoerd merk door wederverkopers... maar je hebt ook nog merken zoals Gyproc of Knauf.

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
MicGlou schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:08:
[...]

Fermacel is een merk, niet een soort plaat... dat zijn in principe "gewoon" gipsvezelplaten, alhoewel volgens een eigen recept gemaakt om het zo maar te zeggen. Het is ook een veel gevoerd merk door wederverkopers... maar je hebt ook nog merken zoals Gyproc of Knauf.
Weer iets geleerd, ik las altijd dat deze platen steviger en zwaarder waren dan de gewone gipsplaten. Dus je kan er meer gewicht aan op hangen, maar door de massa, dat ze ook beter dempen.

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-12 15:18
Wordt het windgeruis veroorzaakt door de constructie?

Een groendak is ook mogelijk mits dat kan qua belasting!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En hoe is de akoestiek? Misschien dat het nu leeg is en daardoor meer galmt, en dat een paar sierlijke houten panelen gevuld met dempingswol helpen. Niet zo rigoureus als het hele dak onder handen nemen, maar wel eenvoudiger en goedkoper te realiseren.

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Inplaats van gewone gyproc te gebruiken kan je opteren voor Gyproc Soundblock. Iets duurder maar zou wel moeten helpen.

Dit is trouwens de reden dat ik voor 26cm wol heb gekozen, kwa R waarde waarschijnlijk evenveel dan uw 14cm pir/pur. Maar 98% van het geluid buiten is wel weg.

De Nederbelg !

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-12 15:27
mastr-dc schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:59:
[...]

Weer iets geleerd, ik las altijd dat deze platen steviger en zwaarder waren dan de gewone gipsplaten. Dus je kan er meer gewicht aan op hangen, maar door de massa, dat ze ook beter dempen.
Omdat het gipsvezelplaten zijn... ipv van gewone gipsplaten.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:45
@Bartjuh-vtec Harde materialen zijn gevoeliger voor geluid, zowel qua doorlaten als qua reflecteren. Massa kan helpen maar harde massa doet minder dan slappe materialen. Zorg ook vooral voor gordijnen, wandkleden, vloerbedekking, alles dat geluid absorbeert kan je helpen.

Je geeft aan: "het moet een slaapkamer worden". Is het nu een grote, hoge, lege ruimte? Dan gaat de akoestiek vast nog flink veranderen.. Zorg voor a-symetrie zodat je geen (staande) golven krijgt. Als je echt veel last hebt, heb je nu vast ook last van echo in de ruimte. Misschien is de ruimte zelfs wel "optimaal" voor sommige frequenties.

Alles wegkrijgen zal vast niet lukken. Je hebt een dak van harde materialen. Absorberen lijkt mij een juiste aanpak.

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-12 10:55
Gipsplaten zullen voornamelijk goed helpen als je ze luchtdicht en zwevend weet te monteren. Het liefst ook dubbel laags. Op YouTube heb je wel een paar goede filmpjes over wat je kunt verwachten bij welke methoden. Ik heb niet de exacte filmpjes nagezocht, maar kijk eens rond bij dit kanaal: https://youtu.be/GLjhrXFo0Kw. Die man heeft als ik het mij goed herinner goede praktische(!) oplossingen.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:00

Part

Helemaal niets.....

Op deze site kun je zien hoe zien wat de geluid doorlatendheid is van verschillende type wanden.
https://www.gyproc.nl/sys...5D=field_systeemtype%3A79

Dingen die geluid tegen houden zijn massa in de vorm van gipsplaten en dan bij voorkeur met een extra hoge soortelijke massa.
Demping geeft niet echt een verlaging van het aantal decibels maar heeft wel tot gevolg dat het geluid niet door blijft galmen en daardoor minder irritatie geeft.

Nadeel van voorzetwanden is wel dat het veel ruimte in neemt.

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18:46
Demping in een spouw komt de geluidwering wel ten goede.
Akoestisch gezien werkt een volle spouw met demping minder goed dan 30-50%.

Naast massa is ook de kierdichting belangrijk. Bij dubbel gips dus niet 'naad op naad'.

[ Voor 21% gewijzigd door Nomind op 30-12-2020 17:05 ]

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-12 13:29
Pannen eraf en groen dak erop (als je constructie dat kan dragen) zou ik zeggen :)

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-12 20:33
kabeltjekabel schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:36:
Zou ook eens naar de aansluiting dak <> muur kijken.
lijkt me ook een goede tip

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:15
Zijn de PIR platen gepurd onderling?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:24
Spiff schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:36:
Zijn de PIR platen gepurd onderling?
Euh welke kant moet ik dan opdenken?

• Spiff
barry86 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:13:
[...]

Euh welke kant moet ik dan opdenken?
Liggen de platen koud tegen elkaar of is er eerst langs de al gelegde plaat gepurd voordat de volgende plaat er tegen aan is gelegd?

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 05:29
Tot de pir platen alles eruit. 18mm kurkplaten bovenop de pir platen en alles weer dicht zetten en je zou geen problemen meer mogen hebben

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-12 15:18
Bartjuh-vtec schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:03:
Hallo,

We hebben ons huis net flink (gedeeltelijk laten) verbouwd.
Een van de ruimtes die we onder handen hebben genomen is een 'nieuwe' slaapkamer.
Deze bevindt zich op de begane grond, maar is wel voorzien van een zadeldak... geen verdieping erin zegmaar :)

Nu heeft de aannemer dit gedeelte op zich genomen, wij hebben enkel gesloopt.
We hebben van te voren duidelijk aangegeven, ook op tekening, dat dit (nu 1, maar mogelijk later 2) slaapkamers moesten worden.

De aannemer heeft het zadeldak als volgt aangelegd (van binnen naar buiten):
-dakbeschot
-folie
-140mm PIR platen
-waterkerende, damp doorlatende folie
-panlatten
-dakpannen

Qua warmte-isolatie zitten we dus wel goed, echter ...zoals je misschien al kan raden... is de geluidsisolatie helaas een flinke tegenvaller.
Langsrijdend verkeer, wind enz is enorm goed te horen... regen e.d. valt op zich wel mee.
Het moet haast wel van het dak komen aangezien alle muren rondom langs de binnenzijde zijn geïsoleerd met 80-120mm wol.

We willen wel graag het houten dakbeschot in het zicht houden... maar we weten dat we misschien concessies zullen moeten doen om het geluid een stuk beter te isoleren
.
De aannemer denkt dat het opgelost is door het plaatsen van 12,5mm gipsplaten aan de binnenzijde van het dakbeschot.
Als we het 'dakbeschot' in zicht willen houden, zouden we op die gipsplaten eventueel weer schrootjes kunnen schroeven...
Zodoende zou er meer massa in het dak zitten en zou het geluid een flink stuk moeten zakken...

Denken jullie dat dit gaat werken? Hoor graag jullie ervaringen of mening van bovenstaand plan..

Alvast bedankt!
Heb je iets aan de reacties?

• barry86
Spiff schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:24:
[...]

Liggen de platen koud tegen elkaar of is er eerst langs de al gelegde plaat gepurd voordat de volgende plaat er tegen aan is gelegd?
Ja dat snap ik 😉. Ik bedoelde meer dat ik niet kan bedenken welke situatie positief of negatief is?

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-12 09:58
Eerst even wat theoretische voorkennis:
Vanuit het bouwbesluit worden de prestatie-eisen van geluidsisolatie opgedeeld in vier afdelingen:
Hoofdstuk 3: Technische bouwvoorschriften uit het oogpunt van gezondheid
Afdeling 3.1. Bescherming tegen geluid van buiten
Afdeling 3.2. Bescherming tegen geluid van installaties
Afdeling 3.3. Beperking van galm
Afdeling 3.4. Geluidwering tussen ruimten

Dat betekend dus dat de eisen aan het geluid in jullie woning geregeld wordt in het bouwbesluit. In dit geval in hoofdstuk 3 afdeling 3.1 van het bouwbesluit 2012. Belangrijk hierbij is dat de prestatie-eisen (de mate van de voorgeschreven geluidsisolatie) in jullie geval niet hoeft te voldoen aan de nieuwbouw eis, maar aan de verbouw eis. Daarmee dient het dus te voldoen aan het zogenaamde rechtens verkregen niveau van de reeds aanwezige mate van geluidsisolatie die de woning op het moment van verbouwen bezit. Als het een woning na 2012 betreft, dan ligt dit gelijk aan de nieuwbouw eisen; is de woning van vóór 2012 dan liggen die eisen (waarschijnlijk) lager dan de nieuwbouw eisen.
De aannemer zal met zijn verbouwing aan deze prestatie-eisen moeten voldoen, in de praktijk hebben de meeste (kleine) aannemers hier geen kennis van.

Tot zover de theorie, de praktijk is vaak anders ;)

Geluidisolatie is een moeilijke materie waarbij het vaak (zonder de juiste kennis!) niet altijd goed in te schatten is hoeveel effect een toegepaste maatregel heeft.

Ik heb hier een aantal reacties gelezen die zeggen dat het toevoegen van massa aan de constructie een oplossing is. Dat lijkt mij een goede oplossing mits het probleem aan de dakopbouw ligt. Wellicht zit het probleem in de (ook al door @kabeltjekabel geopperd) aansluiting van het dak met de wand. In dat geval moet je maatregelen in het detail van die aansluiting treffen.

Een oplossing voor het toevoegen van massa is wellicht het toepassen van dit product: Isomat KE geluidsisolatiemat.
Dit is een dunne massaplaat om tegen het dakbeschot te plakken waardoor je een heel weinig plafondruimte verliest. Wel dien je dit weer af te werken, maar dat kun je dan eventueel met een "gewone" plafondplaat doen.

TL;DR
Ik zou even contact opnemen met de mensen van https://www.akoestiekwinkel.nl (#no ad :P ) en je situatie voorleggen. Waarschijnlijk hebben zij wel een goed product/oplossing voor jouw probleem.

• Spiff
barry86 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 09:27:
[...]

Ja dat snap ik 😉. Ik bedoelde meer dat ik niet kan bedenken welke situatie positief of negatief is?
Wanneer de platen koud tegen elkaar liggen heb je altijd een isolatielek, warmte en geluid!

• barry86
Spiff schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:00:
[...]

Wanneer de platen koud tegen elkaar liggen heb je altijd een isolatielek, warmte en geluid!
Ah zo, ok!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-12 11:55

mark-k

AKA markkNL

Spiff schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:24:
[...]

Nog proficiat zie ik. Even een vraag tussendoor aangezien ik ongeveer in dezelfde situatie zit, alleen ben ik momenteel nog pir aan het plaatsen. Moet je ruimte laten tussen platen? Ik pur nu aan de bovenkant af qua naad en zet dan de volgende plaat ertegen zodat zie ook tegen deze pur zit, maar alles zit wel strak tussen de balken. (en ik plak daarna de naden af met alutape)

[ Voor 3% gewijzigd door mark-k op 01-01-2021 23:55 ]

• Bartjuh-vtec
Hoi,

Een boel tips waar ik zeker wel wat mee kan, naja vooral richting de aannemer, want ik heb het probleem oplossen bij hem neergelegd.
Maar wilde toch eens bij jullie checken of straks ander weer niet een verkeerde keuze wordt gemaakt.
Ik denk dat hij het bouwbesluit er niet dagelijks langs zijn verbouwingen legt :)
(Overigens verder niks te klagen over deze aannemer!)

Sommige stelden de vraag 'het moet een slaapkamer worden'
Nu is deze ondertussen al een aantal maanden in gebruik als slaapkamer...
Ook staan er al, natuurlijk naast het bed, extra meubelen in zoals dressoir en ligbank, ook ligt een flink vloerkleed op de stenen vloer.
Het is inderdaad ook een grote en hoge kamer, maar had niet verwacht dat dit zo erg zou worden.

Ten opzichte van de opgeleverde lege kamer, heeft het vullen van de kamer maar weinig geholpen.

Op de vraag of de PIR isolatie 'koud' tegen elkaar ligt of gepurt is, kan ik niet met 100% zekerheid beantwoorden.
Ik weet wel dat op het plat dak gekozen is om 2 platen van 70mm 'kruislings op elkaar' te leggen om zo een betere afsluiting te krijgen.... maar of ze dat op het dak ook gedaan hebben?

Ik zal bij de geopperde akoestiekwinkel ook nog wel eens wat info vergaren.

Als ik straks meer weet horen jullie het zeker, en meer tips zijn altijd welkom :)

[ Voor 23% gewijzigd door Bartjuh-vtec op 10-01-2021 10:27 ]

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:07

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Wij hebben dezelfde ervaring nadat we het (pannen) dak van onze jaren 70 woning vernieuwd hadden. Het dak is gesloopt tot de gordingen (de balken tussen de kopgevels) en vandaar opnieuw opgebouwd met EPS (piepschuim) sandwich dakplaten en keramische pannen. Het nieuwe dak isoleert warmte een stuk beter dan het oude ongeisoleerde (asbest) dakbeschot, maar de geluidsisolatie was er op achteruit gegaan!

Aangezien een van onze kinderen op zolder gaat slapen was het onacceptabel en ben ik op zoek gegaan naar een oplossing. Na wat opties overwogen te hebben, zijn we gegaan voor laten aftimmeren met dubbel 12,5mm gipsplaten tussen de gordingen, waarbij de gipsplaten zwevend en met spouw los van de dakplaten gemonteerd zijn. In de spouw is een paar cm steenwol aangebracht voor demping.

Detaillering is voor geluidsdemping erg belangrijk. De gipsplaten dienen zwevend van de geluidsbelaste constructie (de dakplaten) aangebracht te worden, bv tussen de gordingen of mbv speciale veerrachels (duur). Ook is aan te raden om dubbel gipsplaten (twee lagen) te gebruiken om extra gewicht toe te voegen en zodat je overlappend zonder naden naar de dakplaten kunt werken. Kierdichting is ook belangrijk, kit de naden van de eerste laag gips goed en secuur af voor de tweede laag wordt aangebracht. Tot slot is het aan te raden om in de spouw iets van dempend materiaal te stoppen, een paar cm is genoeg.

Was een behoorlijke (en ook niet goedkope) klus, maar het resultaat is heel goed, de geluidsoverlast is compleet weg. Het is nu op zolder nog stiller dan op op de slaapkamers op de eerste verdieping! Ik kan het dus aanbevelen.

• Bartjuh-vtec
-bolio- schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:38:
Wij hebben dezelfde ervaring nadat we het (pannen) dak van onze jaren 70 woning vernieuwd hadden. Het dak is gesloopt tot de gordingen (de balken tussen de kopgevels) en vandaar opnieuw opgebouwd met EPS (piepschuim) sandwich dakplaten en keramische pannen. Het nieuwe dak isoleert warmte een stuk beter dan het oude ongeisoleerde (asbest) dakbeschot, maar de geluidsisolatie was er op achteruit gegaan!

Aangezien een van onze kinderen op zolder gaat slapen was het onacceptabel en ben ik op zoek gegaan naar een oplossing. Na wat opties overwogen te hebben, zijn we gegaan voor laten aftimmeren met dubbel 12,5mm gipsplaten tussen de gordingen, waarbij de gipsplaten zwevend en met spouw los van de dakplaten gemonteerd zijn. In de spouw is een paar cm steenwol aangebracht voor demping.

Detaillering is voor geluidsdemping erg belangrijk. De gipsplaten dienen zwevend van de geluidsbelaste constructie (de dakplaten) aangebracht te worden, bv tussen de gordingen of mbv speciale veerrachels (duur). Ook is aan te raden om dubbel gipsplaten (twee lagen) te gebruiken om extra gewicht toe te voegen en zodat je overlappend zonder naden naar de dakplaten kunt werken. Kierdichting is ook belangrijk, kit de naden van de eerste laag gips goed en secuur af voor de tweede laag wordt aangebracht. Tot slot is het aan te raden om in de spouw iets van dempend materiaal te stoppen, een paar cm is genoeg.

Was een behoorlijke (en ook niet goedkope) klus, maar het resultaat is heel goed, de geluidsoverlast is compleet weg. Het is nu op zolder nog stiller dan op op de slaapkamers op de eerste verdieping! Ik kan het dus aanbevelen.
Top, ook goed om mee te nemen!
Pagina: 1