Samenstellen of kopen van home cinema set?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen__
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-01-2021
Dag iedereen

Ik sta op het punt te verhuizen en ben van plan om een home cinema setje aan te schaffen. Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar een 5.1 kitje van Harman Kardon, Bose of Sony. Na enkele dagen zoeken op allerhande webshops en op de website van deze merken kom ik tot de conclusie dat ofwel elke webshop geen enkel degelijk kitje aanbied of, vooral in het geval van Bose, de prijs gewoon veel te hoog ligt.
Ik zit namelijk met een budget gaande tot maximum 1500 EUR.

Mijn eerste vraag is; waar zoeken jullie een goed systeem uit? Online of via winkel? Indien online; buiten de normale webshops (bol, coolblue, ...), waar zoeken jullie zoiets op?

Als tweede; is het mogelijk om binnen bovengenoemde merken ook een setje samen te stellen? Ik heb er geen ervaring mee, dus ik zou even moeten uitzoeken hoe ik hieraan het best begin; misschien dat jullie ergens een topic kennen hieromtrent?

Alleszins al bedankt en een fijn eindejaar gewenst! ;)

Jurgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

1500 euro is een mooi budget. Daar wil je ZEKER geen alles in 1 kitje voor kopen, da's zonde geld. Er is voor dat geld veel meer mooiers te koop. Een beetje 5.0 set klinkt al stukken beter als zo'n alles in 1 setje met een sub, en al helemaal als het om muziek gaat.
En idd, webshops bieden dat soort dingen niet echt aan in jouw buidgetklasse. Omdat die alles in 1 setjes klinken als blik en veel lager qua prijs liggen. Dan moet je bij de mediamarkt kijken.

Waar je een goede set op uitzoekt:
- wat wil je doen en wat wil je kunnen aansluiten? Moet het puur weergeven van bijv TV of een streamer zijn, moet er een BR drive in zitten? Heb je evt al een chromecast? Meer specifiek: heb je alleen een receiver (met BT en spotify) nodig, of ook iets om mee af te spelen?
- Heb je behoefte aan iets als 4K?
- geluid: geluissmaak is heel persoonlijk. Dat moet je horen. Maar aan een mooi speakersetje zonder subwoofer icm een leuke receiver heb jij zo te horen meer dan voldoende.

Denk ik de verhouding: ca 500 euro voor een receiver, ca 1000 euro voor een 5.0 speakerset (dus zonder sub, die kan later altijd nog).
In die budgetklasse kies je een receiver uit op de opties die je wilt / denkt nodig te hebben, maatkt elkaar qua kwaliteit echt helemaal niks.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Laatst online: 01-10 15:16

M14

Het ligt natuurlijk geheel aan je eisen. Ik vind de sets die je noemt het allemaal niet. Mijn ouders hebben zo'n Bose systeem. Het werkt allemaal best aardig, maar het klinkt gewoon mwa.

Ik zou het samenstellen en uitsmeren over tijd. Nu kiezen voor een goede receiver, front luidsprekers en wat je direct wil hebben icm je budget. Daarna gaan uitbreiden. Met een beetje geluk kun je nog wat leuke kortingacties meepikken, black friday is wat dat betreft een aanrader.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen__
Bedankt voor de reacties! Het helpt met sowieso verder.

Op het moment heb ik zelfs nog geen tv gekocht :) Ik ga gaan voor een 4K tv. Ik kijk voornamelijk Netflix dus dit zal grotendeels moeten gecombineerd worden met het hifi systeem. Een BR-drive kan ik gebruiken vanuit een spelconsole; die zou ik ook graag willen koppelen aan dit systeem dan. Als dit niet interessant lijkt kan ik nog steeds voor een aparte speler gaan.
Buiten dit zal het ook gewoon dienen voor Spotify.

Het idee om zelf samen te stellen staat me zeker aan, ik ga dit forum wat verder afzoeken om ergens misschien een how-to te vinden of misschien zelfs praktijkvoorbeelden :)
Misschien een tip bij het uitzoeken van een goede receiver? Ik wil hier geen domme fouten tegen maken, het moet degelijk zijn en ik kan dan inderdaad altijd nog uitbreiden.

Jurgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenleemans
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
De Samsung HW-Q950T is ook zeker aan te bevelen.
Geen aparte set, maar wel mooi passend in het interieur en een mega geluid😁...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Twee dingen :
1. Waarom precies de focus op deze merken? (ik zelf heb de speakers en subwoofers in 5.2 van Teufel en een losse Denon receiver)
2. Vrijwel alle huidige receivers (al dan niet in een setje) hebben problemen met hdmi 2.1 features, is een dingetje om in het achterhoofd te houden (mocht je in de levensduur van de receiver 4k 120hz 10bit willen gaan afspelen wordt dat een ding)

3. (ik kon me niet inhouden) Wat zijn je overige eisen, is er een wife acceptance factor, wil je melkpakken/grotere speakers/staande speakers?

[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 29-12-2020 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen__
Ik ben wat aan het zoeken achter een receiver en kom op dit moment uit bij de Sony STRDN1080, wat blijkbaar een goede instap is naar het hifi gebeuren. Ik ga nog wat verder zoeken ondertussen naar andere modellen enzoverder... Lijkt dit een goeie stap te zijn?

Waarom deze merken? Begrijp me niet verkeerd, ik ken te weinig van deze systemen en ik weet niet of ik domme uitspraken doe, maar ik ken een heleboel mensen die goede ervaringen hebben met systemen van deze "grotere" merken, dus het leek me ook wat. Ik ken niemand met ervaringen van andere merken.

Qua overige eisen; ik heb bekabeling voorzien om luidsprekers op te hangen in de hoeken van de kamers. Liefst dus geen luidsprekers die aparte voeding nodig hebben want ik wil geen bekabeling zien. Dit gezegd zijnde is draadloos dus geen optie; of het moet echt niet bedraad lukken en moet ik mijn setup herzien.
Geen wife acceptance factor, en liefst ook geen staande speakers :) Grootte maakt in principe niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-09 11:03
kleine anekdote van mijn oom. hij kwam een keer bij de hifi dealer. daar vroeg hij, ja die surround sets. is dat mooi voor films dan? zij de hifi dealer: "ja dat is mooi. je ziet de olifanten voorbij stampen en dan hoor je ze ook echt voorbij stampen". ja maar hoe is het voor muziek dan? ja: "dan zet je muziek op en hoor je de olifanten alsnog voorbij stampen".

oftewel, ga je alleen films kijken, koop dan vooral zo'n set. maar als je ook muziek wilt luisteren neem dan een goede receiver, goede fronts en redelijke surrounds. daar heb je veel meer plezier van. redelijk formaat fronts hebben een best goede bas output.

zelf heb ik alleen stereo systemen omdat het meestal beter is qua muziek en dat achtergrondgeluid bij films me niet heel veel scheelt. maar daar heeft iedereen zijn eigen voorkeur in.

edit: ik ben zelf heel erg fan van dali. binnen jouw budget kun je een prima custom set maken met dali spektor speakers. dit is wat ik zou doen met een goede receiver erbij

[ Voor 9% gewijzigd door Jeroenk691 op 30-12-2020 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Jurgen__ Aankoopadvies doen we in CEA. Je topic is daarheen verplaatst. Daar kun je ter inspiratie zoveel soortgelijke topics doorlezen als je maar wil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Er staat zoveel mooi 2ehands spul te koop voor als je goed zoekt mooie prijzen.
Iedereen zet zijn versterker aan de kant voor WiFi speakers en soundbars.

Voor minder dan €1000 kan je 2e hands een set kopen die je nieuw voor €3000 nog niet haalt.
Enkel mis je dan een hdmi 2.1 en wellicht iets van smart functionaliteit.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Pagina: 1