Stekkerdoos + PC uitzetten | Niet wenselijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 26-05 09:46
In het kader van stroombesparing zou ik het liefste alles uitzetten m.b.t. mijn PC.
Echter las ik laatst in mijn andere topic dat dit niet altijd wenselijk is om de voeding in zijn geheel uit te zetten.

Zijn hier nog andere oplossingen voor of laten jullie de PC altijd aan het stroom of is dit inmiddels achterhaald? Ik heb namelijk maar 1 stopcontact beschikbaar waar dus een stekkerdoos aan zit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom zou dit niet wenselijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
br00ky schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:52:
Waarom zou dit niet wenselijk zijn?
Kwam in dit topic naar voren.

Even de reacties copy paste (4 reacties van 4 verschillende Tweakers):
  • Omdat dit in het algemeen slecht voor je pc voeding is... Nooit helemaal stroomloos maken.[/li]

• Hier ben ik inderdaad zelf ook achter gekomen. Ik heb driekwart jaar lang een TRADFRI schakelaar op mijn hele stekkerblok gehad die elke keer als ik de pc niet meer gebruikte het hele blok uitschakelde (PC + twee monitoren). Uiteindelijk heeft m'n voeding m'n halve PC opgeblazen...

• Als de PC al uitstaat lijkt het geen probleem? Hooguit de CMOS batterij die wat sneller leeg loopt, maar die zijn een euro om te vervangen. :)
    https://linustechtips.com...ply-switch-bad-for-my-pc/

• Het dagelijks stroomloos maken van een voeding is slecht voor de primaire cap. Die gaat er heel langzaam steeds langer over doen om op te laden als de stroom er weer op komt totdat die het helemaal niet meer doet. Voeding gaat zomaar een paar jaar minder lang mee. Komt regelmatig langs op GoT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor deze reacties natuurlijk ook 4, 5 of 100 reacties die aangeven dat het weinig uitmaakt en nog eens 100 reacties die aangeven dat het wél wat uitmaakt. Het is maar net waar je naar zoekt ;).

Bottom line zal het ergens tussen "niets doen" en "iets doen" in liggen, waarbij je vooral ervaringen uit de eerste hand zult lezen van mensen die er wel problemen mee hebben, want al die mensen die geen problemen ervaren zullen niet random topics daarover gaan openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy22
br00ky schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:00:
Voor deze reacties natuurlijk ook 4, 5 of 100 reacties die aangeven dat het weinig uitmaakt en nog eens 100 reacties die aangeven dat het wél wat uitmaakt. Het is maar net waar je naar zoekt ;).

Bottom line zal het ergens tussen "niets doen" en "iets doen" in liggen, waarbij je vooral ervaringen uit de eerste hand zult lezen van mensen die er wel problemen mee hebben, want al die mensen die geen problemen ervaren zullen niet random topics daarover gaan openen.
Dat snap ik. Maar die kwamen niet in het topic naar voren. Vandaar dat ik het hier aan experts vraag.
Als er hier wat PC-vets zijn die het al jarenlang uitzetten en weten hoe het er binnenin aan toegaat dan hoor ik het graag van hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-05 15:49

beany

Meeheheheheh

Freddy22 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:13:
Zijn hier nog andere oplossingen voor of laten jullie de PC altijd aan het stroom of is dit inmiddels achterhaald?
Ik heb een tijd een stekkerblok gehad met een schakelaar waarmee ik alles dus uitzette. In die tijd dat ik dat deed heb ik 3 voedingen versleten (tijdsbestek van 4 jaar of zo). Sinds ik de schakelaar op het stekkerblok met rust laat (dus altijd de spanning erop) heb ik nooit meer een kapotte voeding gehad.

Ik denk dat je er niet heel veel mee wint door de spanning er helemaal af te halen. Je zou eens zo'n meter kunnen lenen/kopen om te kijken wat het verbruik is als de PC uit staat (zo'n ding dat je in het stopcontact stopt waar je dan de stekker van je stekkerblok weer insteekt).

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, dan zal ik als ervaringsdeskundige ook nog een uitschakelduit in het stekkerblokzakje doen. ;)

In mijn werkkamer heb ik 2 van die grote PDU blokken met tig aansluitingen.
Afbeeldingslocatie: https://www.ratio.nl/media/products/large/PLA416-9.jpg
Daarop zitten o.a. een aantal beeldschermen, paar laptops, 2 printers, scanner, PC's, switches en nog wat kleingrut aangesloten.
Met een hoofdschakelaar gaan iedere ochtend die PDU blokken aan en 's-avonds weer spanningsloos.

Nog nooit, in de afgelopen 15 jaar een defecte voeding van welk apparaat dan ook gehad. Dus tja...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
beany schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:11:
[...]

Ik heb een tijd een stekkerblok gehad met een schakelaar waarmee ik alles dus uitzette. In die tijd dat ik dat deed heb ik 3 voedingen versleten (tijdsbestek van 4 jaar of zo). Sinds ik de schakelaar op het stekkerblok met rust laat (dus altijd de spanning erop) heb ik nooit meer een kapotte voeding gehad.

Ik denk dat je er niet heel veel mee wint door de spanning er helemaal af te halen. Je zou eens zo'n meter kunnen lenen/kopen om te kijken wat het verbruik is als de PC uit staat (zo'n ding dat je in het stopcontact stopt waar je dan de stekker van je stekkerblok weer insteekt).
Ik zet mijn pc al uit met het stekkerblok sinds die in mijn slaapkamer/woonkamer staat. De voeding leeft na 8 jaar nog steeds. Reden: de voeding bromt en dat is een hinderlijk gelijk als deze nog onder spanning staat (zelfde geldt voor de voeding van de speakers, al zeker 11 jaar oud).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:12
Je zou ook eens kunnen kijken naar Master-slave stekkerblokken. Ik heb in de woonkamer eentje staan/lighen om de apparatuur rond de televisie af te schakelen wanneer in de TV uitzet.

https://stekkerblokkenshop.nl/master-slave-stekkerdoos

Zo blijft de spanning wel op je Computer staan, maar pas als deze (voldoende) stroom gaat vragen zullen de andere aansluitingen weer inschakelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Sibrand op 30-12-2020 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Mijn pc hangt ook als master aan een dergelijk blok. De pc blijft dus wel onder spanning, maar alle randapparatuur gaat vanzelf mee aan en uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Hier ben ik inderdaad zelf ook achter gekomen. Ik heb driekwart jaar lang een TRADFRI schakelaar op mijn hele stekkerblok gehad die elke keer als ik de pc niet meer gebruikte het hele blok uitschakelde (PC + twee monitoren). Uiteindelijk heeft m'n voeding m'n halve PC opgeblazen...
Zonder merk en type voeding, is deze bijdrage absoluut nutteloos. Een GOEDE voeding zal niet zo snel je PC opblazen. Als je echter een slecht merk voeding koopt, kan de PC ook stuk gaan bij het defect gaan van de voeding. Zonder zeker te weten welk merk + type voeding het is, zou ik er van uit gaan dat het een slechte is. Overigens zijn er 1001 andere redenen waarom een slechte voeding het opeens begeeft.

Niet dat het wat zegt, maar m'n vader heeft al 10 jaar een computer met een voeding van MS-Tech. Zowel de computer als de monitor gaat iedere avond uit. Beide werken nog goed.

Overigens is het wel raadzaam om in ieder geval tijdens onweer de PC volledig uit de stekkerdoos te halen. Ik weet eigenlijk niet of een verlengsnoer uitzetten met een schakelaar daar voldoende voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 13:58

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Ik doe het al jaren zonder problemen, ik heb ooit eens het sluipverbruik van alle aangesloten (rand)apparatuur gemeten en het was zeker de moiete waard om altijd de spanning er af te halen bij geen gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
hoi1234 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:54:
[...]

Niet dat het wat zegt, maar m'n vader heeft al 10 jaar een computer met een voeding van MS-Tech. Zowel de computer als de monitor gaat iedere avond uit. Beide werken nog goed.
Dit is nou niet echt een goede onderbouwing van je punt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-05 15:56
ehtweak schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:25:
Nou, dan zal ik als ervaringsdeskundige ook nog een uitschakelduit in het stekkerblokzakje doen. ;)

In mijn werkkamer heb ik 2 van die grote PDU blokken met tig aansluitingen.
[Afbeelding]
Daarop zitten o.a. een aantal beeldschermen, paar laptops, 2 printers, scanner, PC's, switches en nog wat kleingrut aangesloten.
Met een hoofdschakelaar gaan iedere ochtend die PDU blokken aan en 's-avonds weer spanningsloos.

Nog nooit, in de afgelopen 15 jaar een defecte voeding van welk apparaat dan ook gehad. Dus tja...
De hele ruimte (8 man) op m'n werk zit het zo in elkaar. Een 63A verdeler.
Er is niet echt een merkbare verhoogde hoeveelheid gesneuvelde elektronica de afgelopen 35 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
br00ky schreef op woensdag 30 december 2020 @ 11:24:
[...]

Dit is nou niet echt een goede onderbouwing van je punt :+
Misschien een beetje onduidelijk, maar het is geen argument op mijn stelling dat de uitspraak waardeloos is op deze manier, maar een argument dat de stelling dat het slecht zou zijn voor je voeding om de PC stroomloos te maken 's nachts discutabel is. Ik bedoel als z'n baggervoeding 10 jaar lang werkt, zonder de PC te slopen, dan zegt dat toch wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 12:49
Er is natuurlijk wel enige nuance. Een slechte voeding kan het jaren blijven doen en een goede voeding kan met een jaar klappen. Het is wel statistisch gezien beter om een goed merk voeding aan te schaffen dan een slecht merk. Hetzelfde met aan en uit schakelen op een hoofdschakelaar. Dat kan jaren goed gaan en dat kan in de eerste week mis gaan.

Ik zou onderzoeken of het kwaad kan. Misschien is het waard om daar eens een mail aan te wagen naar de fabrikant.

Ik heb een vermogensmeter tussen tussen mijn stekkerblok en de muur zitten. Het sluikverbruik als mijn pc uitstaat is 6.7W en dat is met monitor in stand-by, twee powered USB hubs en switch. Ik vind dat persoonlijk niet de moeite. Een gloeilamp vervangen voor een LED lamp levert meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 11:53
Ik kan geen electrische of electronische reden verzinnen waarom het met een stekkerdoos uitzetten van je PC slecht zou zijn.

Ik kan wel een paar redenen verzinnen waarom het onder spanning houden van de PC slecht kan zijn, met name bij minder goed ontworpen voedingen. Componenten die onder spanning blijven, verouderen sneller.

Ik denk dat het een broodje aap verhaal is, van mensen die een verband leggen dat er niet is.

Zo'n TRÅDFRI schakelaar kan wel een probleem zijn. Die hoeft niet altijd "echt" uit te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door RogerWilco2 op 12-01-2021 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichiMess
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik repareer al meer dan 10 jaar computers en wil toch zeggen dat ik heel veel voedingen heb vervangen die op een stekkerblok zaten aangesloten waarvan de klant elke avond de knop omzette.

Dus mijn persoonlijk advies, gewoon stroom erop houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 12:32
Ik doe het ook al 10+ jaar en nog nooit problemen gehad.
Nu probeer ik mijn PC componenten altijd wel iets luxer en minder budget te kiezen.

Dus +1 voor kamp "stroom eraf, geen probleem" :)

[ Voor 4% gewijzigd door GarBaGe op 09-12-2021 15:39 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichiMess
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
GarBaGe schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:34:
Ik doe het ook al 10+ jaar en nog nooit problemen gehad.
Nu probeer ik mijn PC componenten altijd wel iets luxer en minder budget te kiezen.

Dus +1 voor kamp "stroom eraf, geen probleem" :)
Nu je dat zo zegt moet ik wel toegeven dat het wel bijna altijd budget voedingen waren. Bijna nooit A-merken inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een bijna eeuwig punt van discussie waar men het blijkbaar nooit over eens wordt. Misschien ligt de waarheid wel ergens in het midden. Het mag duidelijk zijn dat je uit veiligheidsoverwegingen alles uitschakelt als je niet thuis bent. Dat is het ene uiterste, het andere is meerdere keren per dag alles in- en uitschakelen. Op dat
Ik kan geen elektrische of elektronische reden verzinnen waarom het met een stekkerdoos uitzetten van je PC slecht zou zijn.
is er natuurlijk wel terdege een antwoord, namelijk als je de computer uitschakelt maar de spanning er op laat, dan blijft in de voeding de lading van de elektrolytische condensatoren behouden. Maar bij elk even niet actief uitschakelen krijgen deze bij het weer inschakelen steeds opnieuw de vrij hoge oplaadstroom te verwerken. Dat is het andere uiterste. Dat zou inderdaad slecht kunnen zijn, al zijn de meningen daarover verdeeld. Het zij zo, ik wil daar niet over redetwisten, ik bewandel de middenweg, ik schakel 's nachts alles uit. Een ander mag dat zinloos vinden.
Dan even een kleinigheid, dat is de energie meten dat werd genoemd. Misschien niet bij iedereen bekend, als alle apparatuur uit staat met alleen de spanning er nog op, is het opgenomen vermogen zo gering, dat je bij veel van die goedkope stopcontactmetertjes niet boven de meetdrempel zit en zo een nogal vertekend beeld geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-05 07:12
Ik gebruik een slimme stekker in een stekkerdoos waar dan een stekkerdoos in zit met alles wat aan mijn bureau echt uit moet (smart bureaulamp niet).

Dan een regel: Indien verbruik onder de x Watt (PC gaat automatisch in standby na x periode) dan schakel de stekker uit.

Vanaf dat ik de slimme stekker inschakel (door bewegingssensor onder het bureau of smart button) en daarna mijn muis of keyboard gebruik, start de pc razendsnel weer op.

[ Voor 3% gewijzigd door sn33ky op 14-12-2021 03:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad heel handig, zoals veel slimmigheidjes. Maar "schakelt stekker uit" blijft volledig uitschakelen. En daar gaat de topicvraag nou juist over, of dit voor de computer mogelijk schadelijk kan zijn. Je ziet dat daar de meningen over verschillen.
Pagina: 1