Splitten van fan tachometer signaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudboon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 07:10
Op mijn PC behuizing zit en kleine fan controller met een display.
Graag wil ik de fans van mijn behuizing via mijn moederbord aansturen maar wel de snelheid blijven monitoren op het display.
Iemand een idee of het mogelijk is om het tachometer signaal passief te splitten zodat ik via mijn moederbord en via het display de snelheid kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nope. Hoe zou dat moeten werken als de fans (iets) verschillende snelheden hebben?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudboon
@Juup thnx voor je reply. Ik bedoel niet meerdere fans op 1 aansluiting.
Misschien helpt dit plaatje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iCdgb8c4A41JwO8-mgEYwzTHyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/algtRvLpriWo45rfSwiVWW42.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Hmm, tachsignaal splitsen is lastig.
Het is namelijk een open-collector signaal, die zijn prima te splitsen mits de spanning van beide uitlezers hetzelfde zijn.

Dat is prima te testen met een multimeter op het pinnetje van je moederbord/fancontroller als er geen fan op zit maar hij wel aanstaat, als die hetzelfde zijn kan je 'm gewoon splitsen.
Als die niet hetzelfde zijn wordt het lastig, als je ze dan aan elkaar zet kan het goed zijn dat er 1 niet werkt of de andere kapot gaat...

Dat is fixbaar met wat simpele electronica maar dat is heel wat meer dan alleen doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

2 diodes zou volstaan qua electronica.

Ik gok overigens dat het ook zonder wel werkt, maar even meten met de multimeter is wel zo makkelijk inderdaad, dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt ook een buffer IC gebruiken zoals een 7406 alle ingangen aan elkaar knopen met een pull up naar 5v en dan heb je 6 uitgangen met een open collector.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudboon
Thnx voor de tips! ga er even mee experimenteren. Buffer ic is misschien wel een mooie oplossing.
Pagina: 1