Laptop huis-tuin-keuken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:06
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wordt hoofdzakelijk gebruikt voor de administratie (MS Office).

Wat is je budget?
Vrij ruim, vanaf een 400,- tot 500,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, die verkast hooguit een keer van het bureau boven naar de eetkamertafel beneden

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Onze Thoshiba heeft na een jaar of 8 z’n beste tijd wel gehad. We zoeken een laptop met een goed toetsenbord, scherm rond de 15”, genoeg werkgeheugen. Het probleem is een beetje de CPU. Nu hebben we een i5, iets overbemeten voor wat we er nu mee doen, maar daardoor heeft die het wel lang uitgehouden.
Ik denk dat een Pentium of i3 genoeg moet zijn, als er maar genoeg werkgeheugen in zit.

Zoals gezegd, ik zit er een beetje mee welke CPU ik moet pakken.
We zijn best verwend met de i5, maar naar mijn idee voldoet een nieuwere i3 nu ook, misschien zelf een Pentium.
Het moet wel een beetje robuust model zijn, en toch wel in de verkoop gegaan de afgelopen maanden.

Ik had zelf al zitten kijken naar HP (15s serie) en Lenovo (IdeaPad 3 serie).
Om precies te zijn de HP 15s-fq1008nd en de IdeaPad 3 15IIL05.
Van de laatste is ook een AMD Ryzen 3versie te verkrijgen, die is een paar tientjes goedkoper (waarom zou iemand voor 1 van beide kiezen).
Voordeel van de Lenovo is 8GB/256GB.

Iemand nog een ander idee?

Live from Denmark

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zoek voor de grap eens naar een tweedehands laptop uit de 'Latitde' serie van Dell. Alles uit de 5 / 7 serie voldoet aan jouw eisen en wensen en hoeft de hoofdprijs niet meer te kosten op het moment dat ze zakelijk afgeschreven zijn (±3jaar oud).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Will_M schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:28:
Zoek voor de grap eens naar een tweedehands laptop uit de 'Latitde' serie van Dell. Alles uit de 5 / 7 serie voldoet aan jouw eisen en wensen en hoeft de hoofdprijs niet meer te kosten op het moment dat ze zakelijk afgeschreven zijn (±3jaar oud).
Ja, sorry, wil dus echt een nieuwe laptop, geen gebruikte, en zeker geen 3 jaar oud. Toch bedankt voor de tip ;)

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij is elke laptop goed daarvoor, ik heb vijf jaar geleden een keer een goedkope Dell gekocht en die werkt nog steeds goed. De behuizing is wel vrij slap, dat zal bij HP en Lenovo beter zijn.

Tweedehands zou ik ook niet doen, dan begin je al met een versleten accu en je weet ook niet hoe vaak die open en dicht geklapt is (dat is na de accu altijd het eerste dat problemen geeft bij het scherm :p )

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 29-12-2020 19:39 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelovedAunt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-09 14:05
De genoemde laptops zijn inderdaad redelijke keuzes, van zowel Lenovo als HP hoef je niet veel te verwachten qua behuizing, scherm en speakers. Het is in de loop der jaren wel beter geworden, maar het blijven budget laptops.

Ik ben het overigens volkomen met beide Tweakers eens. @Will_M heeft een punt, er zijn genoeg laptops die na een aantal jaar worden afgeschreven en bij partijen zoals estunt.nl terecht komen. Daar worden ze nagekeken, schoongemaakt en weer doorverkocht voor een normale prijs. Zo kun je voor rond de 400 euro een i5 met 8GB RAM vinden die nog jaren mee kunnen, sommigen zijn niet van nieuw te onderscheiden. Echter is de batterij niet altijd top meer, maar deze kun je als je handig bent (zeker bij bijv. HP Elitebook 8xx series) gemakkelijk nabestellen en vervangen.

@Marzman Aan de andere kant zijn nieuwe laptops, zoals de laptops met Ryzen chips, sneller en zuiniger waardoor ze sowieso langer meegaan qua batterij. Zorg ervoor dat je de Ryzen 3 3xxx series en Intel Pentium CPU's vermijdt, deze kunnen als tergend traag worden ervaren bij het verwerken van grote Excel sheets.

Hou ook de websites van deze fabrikanten in de gaten, deze staan geregeld of helemaal niet in de Tweakers Pricewatch terwijl ze goede acties hebben. Via HP.com kun je meestal wel een kortingscode invullen (even Googlen) en krijg je zomaar 10% korting.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Allemaal bedankt voor de input.
@BelovedAunt qua administratie, er wordt een behoorlijk Excel bestand bewerkt.
Enige eigen research heeft me idd geleerd weg te blijven bij Pentiums etcetera.

Een 2e hands / refurbished machine ben ik nog steeds huiverig voor.
Dan zou ik ook de huidige laptop (i5 2500 ofzo) voorzien van wat nieuwe onderdelen, maarja, waar stopt het...

Bij HP heb ik idd wat leuke acties gezien, die hou ik ook in de gaten.

Welke merken zouden jullie dan aanraden qua robuustheid?
Acer of Asus?

Ik merk wel dat t een lastige zoektocht is...

Live from Denmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:02

Yucon

*broem*

hansie_k schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:31:
Welke merken zouden jullie dan aanraden qua robuustheid?
Ik denk niet dat dit helemaal het juiste criterium is. In de prijsklasse die je zoekt is niets 'robuust'. Dat is het territorium van de echte business laptops, maar nieuw zijn die een heel eind boven budget en gebruikt wil je niet. Daarnaast ga je zoals je zegt het ding nauwelijks verplaatsen; feitelijk heb je die robuustheid binnen de grenzen van het redelijke dan totaal niet nodig.

Overigens heb ik persoonlijk liever een gebruikte business laptop dan een nieuwe consumentenlaptop. Die dingen zijn zo taai dat ze na een jaar of 3 gemiddeld gewoon nog echt goed zijn. En als het echt nodig is dan is een nieuwe batterij ook niet zo vreselijk duur. Maar als je je daar niet lekker bij voelt moet je het vooral niet doen.

Mbt die ideapad: Zakelijke lenovo's hebben weliswaar een goede naam wat betreft degelijkheid. Maar dat kan je niet zomaar 1:1 op de consumentenlenovo's projecteren.

[ Voor 31% gewijzigd door Yucon op 02-01-2021 21:42 ]

Pagina: 1