Waarom kan ik mijn hardeschijf niet via het netwerk delen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Mijn vraag
Hoe deel ik mijn twee interne harde schijven over het netwerk als ik ben in een dual boot situatie ben aangemeld in mijn Ubuntu installatie ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP Z620 Werkstation, 64GB, drie SSDś, Dual Boot, Windows 10 Pro x64, Ubuntu 20.04 LTS, beide besturingsystemen zijn beide geinstalleerd op hun eigen SSD.
De virtuele machines hebben hun eigen derde SSD.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Samba geinstalleerd en geconfigureerd, ik kan prima wanneer ik ben ingelogd op deze zelfde machine onder Windows 10 andere PCś in het netwerk, Windows of Linux machines toegang verlenen tot de twee hardeschijven waar bestanden op staan die gedeeld moeten worden.

Ik kan ook uitstekend een map in de Ubuntu installatie over het netwerk maar niet deze twee hardeschijven. Wat zie ik over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Waarschijnlijk zijn de schijven gemount op een locatie waar je user geen rechten heeft? Kortom sudo gebruiken. Of ze ergens anders (in je homedir bijvoorbeeld) mounten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:18:
Waarschijnlijk zijn de schijven gemount op een locatie waar je user geen rechten heeft? Kortom sudo gebruiken. Of ze ergens anders (in je homedir bijvoorbeeld) mounten
Dat zou kunnen, ware het wel dat maar misschien weet jij dat beter dan ik kan ik binnen de Ubuntu installatie wel bij elke hardeschijf.

Hoe zou ik ze kunnen mounten opdat ik ze wel effectief vanuit Ubuntu kan delen en niet uitsluitend via Windows ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
DocSnuggels schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:21:
[...]

Dat zou kunnen, ware het wel dat maar misschien weet jij dat beter dan ik kan ik binnen de Ubuntu installatie wel bij elke hardeschijf.
Ik praat even uit een diep geheugen, maar volgens mij kan het zijn dat je wel rechten hebt in de mount zelf, maar niet in het path waar de mount staat. Als je de hele disk wilt sharen (lijkt me gevaarlijk als daar een Windows installatie op staat, maar vooruit) moet je daar waarschijnlijk ook rechten hebben.
Hoe zou ik ze kunnen mounten opdat ik ze wel effectief vanuit Ubuntu kan delen en niet uitsluitend via Windows ?
Dat zeg ik, in je home-dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
mcDavid schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:29:
[...]
Ik praat even uit een diep geheugen, maar volgens mij kan het zijn dat je wel rechten hebt in de mount zelf, maar niet in het path waar de mount staat. Als je de hele disk wilt sharen (lijkt me gevaarlijk als daar een Windows installatie op staat, maar vooruit) moet je daar waarschijnlijk ook rechten hebben.
Nee die schijven die ik wil delen bevatten slechts data. Volledige setup is

sda1 / Samsung 850 Evo / 250 Gb / Windows 10 Pro
sdb1 / Samsung 840 Pro / 512 Gb / Ubuntu 20.04 LTS
sdc1 / Western Digital Black HDD / 1.0 TB / Files
sdd1 / Hitachi HGST HDD . 2.0 TB / Files

sde1 / Samsung 860 Evo / 250 Gb / contains 2 virtual machines (VMware Player build vm's

Deze schijven die ik wil delen zijn vet gemarkeerd.

[ Voor 3% gewijzigd door DocSnuggels op 29-12-2020 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Soms moet je ook een substitute user/group nodig voor je smb share als de standaard rechten niet voldoende zijn.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 09:37

ResuCigam

BOFH

Heb je onder Ubuntu toegang tot de bestanden? Ofwel zijn de schijven ge-mount?

Als ik je goed begrijp lukt het je wel om een map te delen in Ubuntu? Welk commando heb je hiervoor gebruikt?

En welk commando heb je gebruikt om de schijven te delen?

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
ResuCigam schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:12:
Heb je onder Ubuntu toegang tot de bestanden? Ofwel zijn de schijven ge-mount?

Als ik je goed begrijp lukt het je wel om een map te delen in Ubuntu? Welk commando heb je hiervoor gebruikt?

En welk commando heb je gebruikt om de schijven te delen?
Ik heb onder Ubuntu als user toegang tot alle bestanden op deze twee NTFS geformatteerde schijven, een map delen heb ik simpel weg via de GUI gedaan als user. Ik dacht de schijven ook te delen via de GUI ;) Old Windows habits die hard I know

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De schijven moeten in je fstab staan, anders kan je ze niet delen. Waarschijnlijk heb je dat niet gedaan en open je ze vanuit je GUI direct door op het bureaublad of in de sidebar van je file manager op de disk te klikken. Die wordt dan op dat moment gemount zodat je erbij kan en alles in mag. Het is dan nog niet gedeeld.

Zet je disks dus in fstab als submap (per disk) in /media of /mnt. Dan zeg je tegen Samba dat die mappen gedeeld moeten worden, of de bovenliggende map als je ze via 1 share wilt benaderen ipv afzonderlijke shares.

Als je alleen de data wilt kunnen lezen is er niet veel extra config nodig. Wil je ook kunnen schrijven, dan moet je dat specifiek opgeven en bij de mount opties ook je uid meegeven als eigenaar.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Nou dank allemaal voor jullie bijdragen, helaas zijn mijn Linux CL skills nog niet zo dat ik dit snel oplos maar probeer zeker mij deze 2021 te gaan inlezen.

Maar nu ben ik zelf ook wel nieuwsgierig of ik niet nu mijn regular 20.04 LTS zou kunnen upgraden naar Ubuntu Studio ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoe zie je dat upgraden voor je? Want upgraden betekend naar een hogere versie gaan. Wil je Ubuntu Studio 20.04 draaien, dan is dat geen upgrade. Je voegt alleen maar wat software toe. Daarvoor kan je het beste kijken wat er als aparte software is toegevoegd aan de Studio smaak, want als het een compleet andere desktop omgeving heeft dan je standaard Ubuntu smaak die je nu al draait is dat niet echt zinvol om te installeren. Tenzij je natuurlijk wilt overschakelen naar de andere desktopomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Nou bij nader inzien had ik liever direct Ubuntu Studio 20.04 LTS geinstalleerd maar dankzij deze instructies

in de terminal

code:
1
sudo tasksel install ubuntustudio-desktop
heb ik nu wel de desktop omgeving die ik eigenlijk wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Dat gezegd ik ben nog niet er toe gekomen om via fstab mijn drives te delen over het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het delen van de schijven doe je niet via fstab. In dat bestand zet je welke file systems, zowel lokaal als over het netwerk, je bij het opstarten beschikbaar wilt hebben op bepaalde plaatsen.
Lees voor het gemak de informatie erover in de 'handleiding' door het commando 'man fstab' uit te voeren. Je kan hetzelfde ook online vinden, als je dat liever hebt.

Het delen van mappen, al dan niet waar een interne schijf/partitie op is gekoppeld, zodat je die met andere apparaten kan benaderen doe je in /etc/samba/smb.conf. Of eventuele grafische tools die het iets makkelijker voor je maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
pff ik zie even door de bomen het bos niet meer.

ik volgde de stappen 1 tot en 4 van - https://www.digitalocean....nfs-mount-on-ubuntu-18-04

Maar als ik ook nog de opmerking zie dat je via fstab het nodige moet editen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zHFQybvREHajr37TrEA5csSJAiM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fCdtkHZkr8JknnK8Zm9OQKjg.png?f=user_large

Ik begrijp totaal niet meer wat welke stappen ik in de juiste volgorde moet ondernemen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udJiErYq-_bUBZw4DmlS0UsY16o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3hHi71ffNblOc3UyH4ug8O87.png?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door DocSnuggels op 01-01-2021 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hebt alleen nog maar je Linux partities in fstab staan. Welke schijf zou je op /media/user/DATA2 willen koppelen?

Vanaf wat voor systemen wil je die shares trouwens benaderen? Want je bent met /etc/exports bezig met een NFS share en standaard ondersteund Windows dat niet. Je moet hiervoor speciaal NFS support installeren. Ook voor Linux clients zal je de bijbehorende pakketten moeten installeren (in principe nfs-common). Net zoals je dat voor CIFS/Samba hebt moeten doen, hoewel veel file managers dankzij gvfs/kio direct naar smb:// locaties kunnen bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Ik had de twee schijven met ntfs partities willen delen zoals aangegeven in het eerst deel dus op /media/user/DATA2 en die shares moeten te benaderen zijn met zowel een Windows machine (Windows 10) van mijn echtgenote en partner in zaken alsmede vanaf mijn bedaagde HP 8470p i5 laptop waar nu primair Zorin OS Core op draait.

Op de host heb ik nfs-common draaien en ook op de client (Zorin OS) laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Ik geef het op!

Ik kan geen handleiding vinden dat compleet is en mij instaat stelt mijn doel te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waar loop je precies tegenaan dan? Want voor het automatisch mounten kan je https://askubuntu.com/que...fs-partition-in-etc-fstab gebruiken als 'handleiding'.

Daarna kies je 1 van de share mogelijkheden: NFS of CIFS/SMB via Samba.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:31:
Waar loop je precies tegenaan dan? Want voor het automatisch mounten kan je https://askubuntu.com/que...fs-partition-in-etc-fstab gebruiken als 'handleiding'.

Daarna kies je 1 van de share mogelijkheden: NFS of CIFS/SMB via Samba.
Ik zal je laten zien wat ik dusverre voor elkaar heb gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LvEQaRZYAuIswNfAxyPuJgsNss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/trTW1YOeSxMThkKWt8Rkrd04.png?f=fotoalbum_large

ik heb die mappen /var/nfs/general en /pshares beschikbaar gemaakt voor clients, mijn Ubuntu Studio laptop (HP 8470p) en mijn vrouw haar Windows 10 Pro werkstation (HP Z600).

vervolgens heb ik de nfs export file server toegang gegeven aan deze clients

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jl2FV8DCKQxbLbyR5C0dCx_TsuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y5Y35MnJCKJQY8MLUNpPzTP4.png?f=fotoalbum_large

De shared schijf / directory exporteert

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W65DUPEDbyVPbG29g7-cdsEn9R0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jSZdhla9BZG1BQ4EnjmeKyp7.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk alles gedaan aan de server (host) kant en nu op de client gaat het mis.

Ik kan vanaf de Ubuntu laptop wel mijn HP werkstation pingen maar #showmount -e 192.168.178.136 loopt uit op een timeout

Begin het een beetje zat te worden. Besteed de instelling liever tegen betaling uit aan een welwillende tweaker

Ik ben verdorie ook nog mijn 2TB NTFS HDD kwijt in de file manager, de drive kan ik alleen nog inzien via de folder /var/nfs/general maar zoals ik dacht ook niet via /pshares :'( :(

[ Voor 7% gewijzigd door DocSnuggels op 03-01-2021 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:51

ST10©DE

Dus.............

Ik begrijp er niks van. De data in /var/nfs/ general is gelijk aan de data in / pfshares? En je wil één filesysteem mounten op twee mounting pointes ? Waarom? Is het niet veel logischer dat filesyteem te mounten als /pfshares en vervolgens een (soft)link te maken met /var/nfs/general? Om vervolgens alleen /pfshares beschikbaar te maken over het netwerk via nfs?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
ST10©DE schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:11:
Ik begrijp er niks van. De data in /var/nfs/ general is gelijk aan de data in / pfshares? En je wil één filesysteem mounten op twee mounting pointes ? Waarom? Is het niet veel logischer dat filesyteem te mounten als /pfshares en vervolgens een (soft)link te maken met /var/nfs/general? Om vervolgens alleen /pfshares beschikbaar te maken over het netwerk via nfs?
klinkt fantastisch... _/-\o_ _/-\o_ maar euh.... soflink maken? Man. ik heb het nu wel zo'n beetje gehad met dit omslachtige werk met Linux. Dan vraagt men zich af waarom Windows een groot markt aandeel heeft op de desktop...

Ik denk dat ik nogmaals een andere distro probeer als laatste dat misschien intuitiever werkt (PopOS) of wellicht een freelancer inhuur die me door de processen heen loost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:51

ST10©DE

Dus.............

DocSnuggels schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:22:
[...]

klinkt fantastisch... _/-\o_ _/-\o_ maar euh.... soflink maken? Man. ik heb het nu wel zo'n beetje gehad met dit omslachtige werk met Linux. Dan vraagt men zich af waarom Windows een groot markt aandeel heeft op de desktop...

Ik denk dat ik nogmaals een andere distro probeer als laatste dat misschien intuitiever werkt (PopOS) of wellicht een freelancer inhuur die me door de processen heen loost.
Dan probeer je eerst alleen /pfshare te mounten en die via nfs beschikbaar te stellen op het netwerk. Dat is een kwestie van verwijderen van „/var/nfs/general „ uit je fstab en een de regels met deze directory te uncommenten is nfsexport file. (Een „#“ voor de regel zetten)

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Okay dat gedaan wat je voorstelde als user met sudo rechten

Als ik naar disk of schijvenbeheer kijk zie ik dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guwjZ5F4-uaMX-zqktmSWABOSaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pbA1bRsysWgIr2FwmyQM2MoE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 154% gewijzigd door DocSnuggels op 03-01-2021 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Vervolgens heb ik toch maar mijn host Ubuntu Studio PC opnieuw opgestart en het werk op de client PC, mijn Ubuntu Studio HP 8470p laptop afgemaakt en voila.. ik kan erbij.

Dank u allen voor uw bijdragen. Feitelijk weet ik niet goed wiens antwoord ik nu als HET ANTWOORD moet markeren daar u eigenlijk allen daarvoor een even belangrijk aandeel heeft gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DocSnuggels schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 23:58:
[...]

Ik zal je laten zien wat ik dusverre voor elkaar heb gekregen:

[Afbeelding]

ik heb die mappen /var/nfs/general en /pshares beschikbaar gemaakt voor clients, mijn Ubuntu Studio laptop (HP 8470p) en mijn vrouw haar Windows 10 Pro werkstation (HP Z600).
Hierbij heb je niet goed gelezen wat de velden zijn in fstab. Dat staat in het bestand zelf ook. De volgorde is als volgt:
code:
1
2
# Schijf/partitie/netwerklocatie       koppelpunt      filesystem         koppelopties        dump       pass
UUID="UUID van partitie uit blkid"     /pshares        ntfs-3g         uid=1000,gid=1000,rw     0         0

Dat is 1 partitie, op 1 locatie. Het is niet mogelijk om 1 schijf, met 1 regel, op meerdere locaties te koppelen. De regel in fstab zoals jij die hebt is fout en wordt genegeerd. Wil je 'm ook onder /var/nfs/general, dan maak je een kopie van de regel en pas je het koppelpunt aan naar waar je 't wilt hebben. Waarom je 'm dubbel wilt mounten weet ik niet, zal je vast een eigen reden voor hebben, maar gebruikelijk is het niet.
vervolgens heb ik de nfs export file server toegang gegeven aan deze clients

[Afbeelding]

De shared schijf / directory exporteert

[Afbeelding]

Eigenlijk alles gedaan aan de server (host) kant en nu op de client gaat het mis.

Ik kan vanaf de Ubuntu laptop wel mijn HP werkstation pingen maar #showmount -e 192.168.178.136 loopt uit op een timeout
En dat is logisch, want op de client is niets foutief. Op de server is het nog niet goed ingesteld. De client kan daar weinig aan doen.
Begin het een beetje zat te worden. Besteed de instelling liever tegen betaling uit aan een welwillende tweaker
Begrijpelijk, maar een nieuw OS brengt ook de vereiste tijd en moeite voor om het te leren. Houd nog even vol, je bent er bijna.
Ik ben verdorie ook nog mijn 2TB NTFS HDD kwijt in de file manager, de drive kan ik alleen nog inzien via de folder /var/nfs/general maar zoals ik dacht ook niet via /pshares :'( :(
Dat gebeurt als je een schijf via fstab koppelt. Dan is deze niet meer dynamisch via je file manager te koppelen, omdat die dus al gekoppeld is. Als ik bij mij kijk, zie ik wel m'n vaste schijven op het bureaublad. Dit kan een verschil tussen Gnome en Xfce zijn, of het foutief invoeren in fstab zijn aan jouw kant.

En net terwijl ik dit aan het schrijven was, heb je blijkbaar alles al werkend. Gefeliciteerd. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Maar ik ben er nog niet. Twee Windows machines

1. fysieke HP Z600 Dual HexCore Xeon pc met daarop als primaire host OS Windows 10 Pro met
2. een virtuele Windows 8.1 Pro machine

Beide machines moeten ook toegang krijgen tot die zelfde /pshare of device /dev/sdd die voor nu als nfs share is gedeeld met de andere Ubuntu client laptop.

Ik ben nu zover om de smb.conf file te bewerken maar twijfel aan een tal van suggestie die ik een andere tutorial terug vind.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[global]
workgroup = WORKGROUP
server string = Samba Server
netbios name = ubuntu
security = user
map to guest = bad user
dns proxy = no
[Public]
path = /var/samba/shares/public
browsable =yes
writable = yes
guest ok = yes
read only = no
create mask = 644

maar in mijn smb.conf file staat alles niet zo netjes onder elkaar en voor elke regel staat dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
# Directory creation mask is set to 0700 for security reasons. If you want to
# create dirs. with group=rw permissions, set next parameter to 0775.
;   directory mask = 0700

# Un-comment the following and create the profiles directory to store
# users profiles (see the "logon path" option above)
# (you need to configure Samba to act as a domain controller too.)
# The path below should be writable by all users so that their
# profile directory may be created the first time they log on
;[profiles]
;   comment = Users profiles
;   path = /home/samba/profiles
;   guest ok = no
;   browseable = no
;   create mask = 0600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat is een voorbeeld van een share. Even simpel gezien, want dit is wat ik heb en geen idee of het nog zinvol is of werkt, maak je iets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
# Share definities staan in blokhaken. Hier heet de gedeelde map 'share'
[share]
    path=/pshare
    browseable = yes
    read only = yes
    writeable = no
    guest ok = yes

Aanpassen waar nodig. Het voorbeeld dat je hebt laat alleen de opties zien die gebruikt worden. Al het andere is in commentaar en in principe overbodig, maar het legt wel wat zaken uit. Omdat je niet weet wat het allemaal doet, lekker laten staan en onderaan je shares toevoegen. Daarna samba herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Het is mij tot dusver wel gelukt nu om via Samba dezelfde NFS share /pshares te delen met zowel een NFS client (mijn HP laptop met Ubuntu Studio) alsmede een Samba client (een virtuele machine met Windows 8.1). Maar de Samba (Windows) client heeft nu slechts lees rechten geen schrijfrechten terwijl dezelfde share wel voor de NFS (Ubuntu) client zowel lees als schrijfrechten heeft.

Om dus nu ook de Samba (Windows) client zowel lees als schrijfrechten te geven spreekt een zelfde tutorial over het nu aanmaken van een specifieke Samba gebruiker en deze gebruiker ook eigenaar te maken van een geheel eigen directory en dus in de smb.conf file een eigen pad (path) die afwijkt van jouw suggestie

code:
1
2
3
4
5
6
7
# Share definities staan in blokhaken. Hier heet de gedeelde map 'pshare'
[pshare]
    path=/pshares
    browseable = yes
    read only = yes
    writeable = no
    guest ok = yes

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[pshare]
    path=/pshares
    browseable = yes
    read only = yes
    writeable = no
    guest ok = yes
[prshare]
    path=/pshare
    browseable = yes
    read only = yes
    writeable = yes
    guest ok = yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Het is mij tot dusver wel gelukt nu om via Samba dezelfde NFS share /pshares te delen met zowel een NFS client (mijn HP laptop met Ubuntu Studio) alsmede een Samba client (een virtuele machine met Windows 8.1). Maar de Samba (Windows) client heeft nu slechts lees rechten geen schrijfrechten terwijl dezelfde share wel voor de NFS (Ubuntu) client zowel lees als schrijfrechten heeft.

Om dus nu ook de Samba (Windows) client zowel lees als schrijfrechten te geven spreekt een zelfde tutorial over het nu aanmaken van een specifieke Samba gebruiker en deze gebruiker ook eigenaar te maken van een geheel eigen directory en dus in de smb.conf file een eigen pad (path) die afwijkt van jouw suggestie

code:
1
2
3
4
5
6
7
[pshare]
    path=/pshares
    browseable = yes
    read only = yes
    writeable = no
    guest ok = yes

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[pshare]
    path=/pshares
    browseable = yes
    read only = yes
    writeable = no
    guest ok = yes

[prshare]
    path=/pshare
    browseable = yes
    read only = yes
    writeable = yes
    guest ok = yes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zie nog "Aanpassen waar nodig". Dat vereist dus dat je leest wat er zoal staat. Zoals de opties die er zijn. Niet klakkeloos iets blind overnemen. Op die manier geef je je huis aan een vreemde en wordt je dakloos. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Vraag me toch één ding af. in de /etc/exports file heb ik de Windows PC (HP Z600) van mijn vrouw als nfs share opgeven terwijl zij geen Linux dual boot noch een Linux virtuele machine heeft draaien. Zou het kunnen dat het feit dat ik haar IP in de /etc/exports file heb staan dat zij daarom niet via Samba de /pshare terecht kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, want het is een compleet ander protocol. Nu denk je hetzelfde als dat je een site niet kan benaderen omdat je er niet met FTP heen mag. ;)

Ga even de boel op papier uitschrijven (niet digitaal, maar echt fysiek papier), denk goed na wat je allemaal aan mogelijkheden hebt en wat een goede oplossing zal zijn die voor alle clients zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:23:
Nee, want het is een compleet ander protocol. Nu denk je hetzelfde als dat je een site niet kan benaderen omdat je er niet met FTP heen mag. ;)

Ga even de boel op papier uitschrijven (niet digitaal, maar echt fysiek papier), denk goed na wat je allemaal aan mogelijkheden hebt en wat een goede oplossing zal zijn die voor alle clients zal werken.
Ja goed idee, maar ik vind het wel merkwaardig daar ik via mijn eigen virtuele machine (Windows 8.1) die op VMware Player hypervisor draait juist wel bij die share terwijl mijn echtgenote de melding krijgt dat er geen verbinding gemaakt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

DocSnuggels schreef op maandag 4 januari 2021 @ 20:53:
Ja goed idee, maar ik vind het wel merkwaardig daar ik via mijn eigen virtuele machine (Windows 8.1) die op VMware Player hypervisor draait juist wel bij die share terwijl mijn echtgenote de melding krijgt dat er geen verbinding gemaakt kan worden.
Zou nog deprecated SMB1 support kunnen zijn op Win 10

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DukeBox schreef op maandag 4 januari 2021 @ 21:03:
[...]

Zou nog deprecated SMB1 support kunnen zijn op Win 10
Met de samba versie die bij Ubuntu 20.04 zit acht ik die kans extreem klein dat alleen SMB1 mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocSnuggels
  • Niet online
Als ik via de powershell met administrative rechten het volgende commando invoer

code:
1
Get-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName smb1protocol

Krijg ik het volgende resultaat

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Windows PowerShell
Copyright (C) 2014 Microsoft Corporation. All rights reserved.

PS C:\Windows\system32> Get-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName

Feature Name      : SMB1Protocol
Display Name      : SMB 1.0/CIFS File Sharing Support
Description       : Support for the SMB 1.0/CIFS file sharing protocol,
Restart Required  : Possible
State             : Enabled
Custom Properties :
                    ServerComponent\Description : Support for the SMB 1.
                    Browser protocol.
                    ServerComponent\DisplayName : SMB 1.0/CIFS File Shar
                    ServerComponent\Id : 487
                    ServerComponent\Type : Feature
                    ServerComponent\UniqueName : FS-SMB1
                    ServerComponent\Deploys\Update\Name : SMB1Protocol

PS C:\Windows\system32>

Dit is van mijn virtuele machine waarmee ik dus wel bij de nfs / samba share kom mijn "Ubuntu" machine maar niet met de PC van mijn echtgenote. Als ik ditzelfde doe met de Windows machine van mijn vrouw dan krijg ik hetzelfde resultaat.
Pagina: 1