Niko Home Control: beginnersvragen (kringen & bekabeling)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimenV
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-02-2021
Hallo iedereen,

Vooreerst mijn excuses indien ik vragen stel die mogelijks in het verleden reeds werden beantwoord op dit forum. Ik heb zelf enorm gezocht, maar voel me nu toch genoodzaakt een topic te starten.

Momenteel ben ik bezig met het elektriciteitsplan van een nieuwbouw. Ik zou voor deze woning opteren voor domotica i.p.v. klassieke elektriciteit. Ik begrijp dat er verschillende opties zijn: Niko Home Control, KNX, Loxone, etc. Aangezien ik enkel zoek naar iets meer mogelijkheden en iets meer flexibiliteit t.o.v. klassieke elektriciteit, zou mijn keuze gaan naar Niko Home Control.

Details over de woning:
- 43 lichtkringen (de meesten bestaande uit meerdere lichtpunten)
- 70 à 80 stopcontacten (waarvan enkele geschakeld / aantal kringen TBC)
- 21 schakelaars

Voor de schakelaars opteer ik uiteraard voor Niko schakelaars. Deze zou ik met EIB-kabel in bus verbinden (eventueel per ruimte of verdieping). De meningen over de te gebruiken kabel lopen uiteen: EIB, SVV of CAT(5/6/7). EIB wordt verdedigd als zijnde "het is er voor gemaakt", CAT7 wordt verdedigd als zijnde "future-proof". Wat is jullie mening?

Tevens werk ik liever zoveel mogelijk in bus om het aantal kabels aan de zekeringkast te beperken. Aan de kast komen reeds 43 lichtkringen toe, mogelijks 20 kringen voor de stopcontacten en nog een aantal kringen voor de schakelaars. Ik begrijp dat er discussie is tussen werken in ster en werken in bus. Voorlopig zie ik hiervan (indien de limieten worden gerespecteerd) de meerwaarde niet: elk stopcontact, elk lichtpunt, elke schakelaar apart naar de zekeringkast?

Nu, wat ik nergens kan terugvinden is de effectieve connectie tussen automaten en schakel- en dimmodules. Ik veronderstel dat alle automaten van lichtkringen geconnecteerd moeten worden met een schakel- of dimmodule, alsook alle kringen van de schakelaars. Volgens de handleiding van de schakelmodule kan je echter "slechts één fase aansluiten per schakelmodule". Ik kan me niet inbeelden dat ze hiermee bedoelen één fase van één kring? Zo zou domotica wel zeer duur worden in stervorm (aan 190 EUR per 6 schakelmodules)? Hoe zou dit dan werken indien alle schakelaars in ster worden aangelegd? Komen deze ook toe (al dan niet gegroepeerd) op automaten om van daar connectie te maken met een schakel- en/of dimmodule?

Jullie kunnen zien dat ik hier momenteel volledig de weg kwijt ben. Nochtans is dit wel belangrijk om de kosten te berekenen. Heeft iemand hiervan een foto beschikbaar zodat ik deze connecties in de kast kan visualiseren? Op YouTube kan ik gemakkelijk vinden hoe de NHC modules in de zekeringkast worden geplaatst, maar nergens vind ik een uitleg terug over hoe de schakelaars en lichtkringen/stopcontacten met elkaar in verbinding staan.

Ik sta zelf in nauw contact met een elektricien. Helaas heeft hij geen kaas gegeten van domotica. Ik moet alles nog eens met hem bespreken, maar zou vooraf zelf nog een iets beter zicht willen hebben op het domotica-luik van het verhaal.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:41
Een fase wil zeggen dat je niet vanuit meerdere automaten richting de (dim)modules mag. Je lust deze dus gewoon door.

Automaat(10A o.i.d.) -> een x aantal dim modules zodat je nooit over 10A komt -> per module max 2 kringen met een x aantal lampen(nooit meer dan het belastbaar vermogen van de module)

Als het puur een prijscalculatie is dan kun je dat wel zelf uitvogelen. Maar ga het aub niet zelf aansluiten daar is toch echt wel wat kennis van zaken voor nodig.

Edit:
De voor geschakelde stopcontacten en geschakelde lampen gebruik je overigens dezelfde modules. Maar dan is het wel slim om deze over een aparte automaat te laten lopen.

Schakelaar sluit je dus aan via de bus en die hebben verder niets nodig.

Maak het volgende lijstje eens compleet:
XX * geschakelde lampkring
XX * gedimde lampkring
XX * Geschakeld stopcontact
XX * Gedimd stopcontact (voor evt. staande lampen, raad ik verder niet aan)

Als je buitenlampen hebt deze ook los specificeren.

[ Voor 57% gewijzigd door Clifdon op 29-12-2020 19:02 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimenV
Hallo Clifdon,

Hartelijk bedankt voor je snelle reactie.

Corrigeer me indien ik verkeerd ben: ik begrijp dat je dus verschillende automaten met elkaar kan doorlussen en deze vervolgens kan connecteren met een schakelmodule, zolang je de maxima niet overschrijdt (16A per schakelmodule, 32A in totaal voor de 6x). Voor de dimmodule is dit dan 2 x 400W. Dit betekent dan dat alle kringen die aan deze module worden gekoppeld, gedimd kunnen worden met verschillende schakelaars (die je toewijst in de software). Maar hier mag je geen automaten doorlussen en vervolgens connecteren met de dimmodule? De LED spots zijn immers slechts 8W.

Ik zou de 43 lichtkringen proberen terugbrengen naar ongeveer 30 (door automaten door te lussen).
Het aantal gedimde lampkringen: voorlopig 3, waarvan 1 een armatuur waaraan lichten kunnen worden toegevoegd. Hier sprak men over DALI?
Er is een stopcontact(kring) (maakt dit uit?) dat gedimd moet kunnen worden. Deze bestaat uit twee stopcontacten binnen. Er is ook een stopcontact buiten dat gedimd moet kunnen worden. Dit voor een lamp.
Er zijn 1 max 2 kringen met geschakelde stopcontacten in de woning zelf (zonder dimfunctie).

Nogmaals bedankt. Het is zeker niet de bedoeling de kast zelf aan te sluiten. Dit zou duidelijk m'n petje te boven gaan.

Groetjes,

[ Voor 3% gewijzigd door SimenV op 29-12-2020 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
Oke even wat definities mensen met nog meer verstand van zaken kunnen mij hier allicht ook op corrigeren.

- Hoofdschakelaar > alles komt de kast binnen via een hoofdschakelaar zodat de kast geheel spanningsloos gemaakt kan worden.
- Automaat > Zekering van laten we zeggen 16A tegenwoordig vaak met aardlek ingebouwd. Alle bedrading loopt via de automaat. Over het algemeen maak je een losse automaat voor binnenverlichting een voor buitenverlichting en een aantal voor stopcontacten. Houd er rekening mee dat als deze inslaat de hele groep uit valt dus denk daar slim over na en scheid stopcontacten van verlichting.
- Lichtkring > een groep lampen welke tegelijkertijd wordt geschakeld of gedimd. Zorg ervoor dat in het geval van gedimde lampen de limiet van 400W niet wordt overschreden.

Is bovenstaande duidelijk en gelijk aan uw definitie?

Dan het het volgende, na de hoofdschakelaar komt de automaat en daaraan een of meerdere dim of schakelmodules van Niko. Hieraan zijn 6 lichtkringen of 2 lichtkringen te verbinden in het geval van de schakelmodule respectievelijk de dimmodule.

In uw geval zijn dan dus 5 schakelmodules nodig om de 30 lichtkringen aan te sluiten.
Maar let op, stel u heeft 7 lichtkringen buiten en u wilt deze op een losse automaat zetten, dan zal u een extra schakelmodule nodig hebben. 6 op de een en 1 met 5 lege uitgangen op de ander.

Het verhaal blijft, kijk welke lichtkringen u wilt, hoe u deze wilt scheiden op de automaten en bereken dan het aantal benodigde modules.

Om even een voorbeeld te geven;
Keuken
Lichtkring 6 spots (schakel)
Lichtkring plafondlamp (dim)
Lichtkring bar verlichting (schakel)
Stopcontact (schakel)
Gang
Lichtkring plafondlamp (dim)
Toilet (schakel)

In principe heb ik hiervoor 1 schakel en 1 dim module nodig. Maar omdat ik de gang op een andere automaat wil hebben dan de keuken. Moet ik voor de gang en voor de keuken beide een schakel en een dim module hebben

Het is dus echt even een puzzeltje om dat handig in elkaar te steken.

[ Voor 14% gewijzigd door Clifdon op 29-12-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimenV
Hey Clifdon,

Tot daar ben ik volledig mee. Ik stel me enkel de vraag hoe de verbinding tussen automaten en NHC modules verloopt. Met welke kabel worden de automaten met de modules verbonden?

Je sprak over automaten koppelen en deze dan verbinden met de schakelmodule. Mag ik ervan uitgaan dat indien twee lichtkringen zich op één automaat bevinden en ik deze automaat verbind met de schakelmodule, deze beide lichtkringen dus altijd samen zullen aan- en uitgaan? Ergo hoe meer automaten (voor meer aparte lichtkringen) en hoe meer schakelmodules, hoe flexibeler ik de schakelaars kan instellen? Met als "summum" (in extremis) voor elk licht een aparte automaat die ook apart vertrekt naar een schakel- of dimmodule?

Met de 43 lichtkringen zit ik dus aan 30 automaten door sommige kringen op dezelfde automaat aan te sluiten. Vervolgens komen hierbij de aparte automaten per stopcontactkring, de automaten per geschakelde stopcontact(kringen) en de automaten per gedimde stopcontacten(kring). Klopt dit?

Tot slot: waar komt de bekabeling voor de schakelaars toe in de kast? Ook op een aparte automaat?

Het begint me al wat duidelijker te worden. Uiteraard wordt zelf de kast samenstellen niet mogelijk, maar wil wel proberen er een zo goed mogelijk zicht op te krijgen.

Nogmaals dank!

Groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
SimenV schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:04:
Hey Clifdon,

Tot daar ben ik volledig mee. Ik stel me enkel de vraag hoe de verbinding tussen automaten en NHC modules verloopt. Met welke kabel worden de automaten met de modules verbonden?
Deze verbinding wordt gemaakt met installatiedraad of installatie snoer. Welke precies nodig zijn moet een installateur bekijken meestal zal het liggen tussen 2,5 mm^2 en 6 mm^2
Je sprak over automaten koppelen en deze dan verbinden met de schakelmodule. Mag ik ervan uitgaan dat indien twee lichtkringen zich op één automaat bevinden en ik deze automaat verbind met de schakelmodule, deze beide lichtkringen dus altijd samen zullen aan- en uitgaan? Ergo hoe meer automaten (voor meer aparte lichtkringen) en hoe meer schakelmodules, hoe flexibeler ik de schakelaars kan instellen? Met als "summum" (in extremis) voor elk licht een aparte automaat die ook apart vertrekt naar een schakel- of dimmodule?
Het koppelen gebeurt op twee manieren. Onderstaand een goed plaatje van hoe dat werkt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUvk8gIvYXTAYv8F-nGwhX-pU9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSbkOhTQ5LrxT3oYLXGsA9kT.jpg?f=fotoalbum_large
Elke schakelmodule heeft dus per 3 schakeluitgangen een aansluiting. Deze lus je normaalgesproken dus door. Nu ik dit plaatje zo zie mag je dus ook per 3 aansluitingen een verschillende automaat nemen. Dat kan je wat flexibiliteit geven. Echter zou ik het afraden. Bij het spanningsloos maken zou je het liefst 1 automaat per module hebben.

Een andere manier van doorlussen is door vanaf de automaat draden te leggen naar meerdere schakelmodules.

Ergens lijkt me dit allemaal niet zo relevant want dat gaat de installateur wel aansluiten. Jij wilt een prijs berekenen, reken dan uit hoeveel modules je nodig hebt. Reken er een of twee kasten bij en 100 tot 200 euro extra materiaal om het aan te sluiten. Dan ben je er wel.
Met de 43 lichtkringen zit ik dus aan 30 automaten door sommige kringen op dezelfde automaat aan te sluiten. Vervolgens komen hierbij de aparte automaten per stopcontactkring, de automaten per geschakelde stopcontact(kringen) en de automaten per gedimde stopcontacten(kring). Klopt dit?
30 automaten lijkt mij veel maar 43 lichtkringen is ook niet weinig. Dus dat zou kunnen kloppen.
Wil je de ongeschakelde stopcontacten ook in ster aanleggen? Dit hoeft namelijk niet maar geeft je wel flexibiliteit in de toekomst.
Verder klopt het ja. Ik weet even niet of er regels zijn hoeveel stopcontacten er aan een automaat mogen hangen. Volgens mij zijn daar stelregels voor. Maar bij een huis van riante omvang wordt daar ook vaak van afgeweken omdat het onwaarschijnlijk is dat ineens op elk stopcontact een zwaar apparaat komt te draaien.
Tot slot: waar komt de bekabeling voor de schakelaars toe in de kast? Ook op een aparte automaat?
Daar heb je een module voor. Op de bus staat, ik meen 24v en dat loopt dus via de niko voeding. Het is natuurlijk verstandig om de voeding op een aparte automaat te zetten.
De buskabel sluit je dus aan aan de voeding (550-00010). Voor de duidelijkheid: Naar de wandschakelaars gaat dus niets anders dan de buskabel. De buskabel kan zoals normaal met een bus doorgelinkt worden van schakelaar naar schakelaar.

Intern de kast en in dit geval kasten bedraden is best een kunst. Vooral om alles overzichtelijk te houden zodat je later ook nog eens kunt zien hoe het een en ander aangesloten zit.
Ik heb mijn kennis vooral door het meekijken en het zelf programmeren van Niko. Af en toe heb ik er wel eens wat bij geknoopt maar dat zat nooit zo netjes als dat de installateur dat initieel in de kast aangesloten had.

[ Voor 3% gewijzigd door Clifdon op 30-12-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimenV
Hey Clifdon,

Bedankt voor de info. De afbeelding die je aanhaalt, ben ik ook tegengekomen in de handleiding van de schakelmodule. Ik zal deze eens bespreken met de bevriende elektricien, want wat je daar uitlegt is me niet helemaal duidelijk.

Het klopt dat de schakelaars 24v of minder zijn. Hierdoor moeten ze ook niet op het eendraadschema. Ik wist niet dat deze EIB-kabels rechtstreeks op de voeding moesten worden aangesloten. Thanks. De ongeschakelde stopcontacten ga ik niet in ster plaatsen, maar in kringen van maximaal 8 aftakkingen (op een 20A automaat verbonden met 2,5mm2).

Op een ander forum las ik hoe iemand in z'n zekeringkast z'n lichtkringen ging verdelen over twee automaten. Hij ging werken met Loxone. Of Loxone wordt anders aangesloten dan NHC, of deze persoon ging een zeer grote zekeringkast plaatsen maar vervolgens de helft van z'n lichten in huis telkens aanzetten of (waarschijnlijker) ik maak een foutje in de redenering dat alles wat op één automaat aangesloten zit ook meteen een schakel- of dimkring is. Klopt dit echt? Ik zie geen andere manier waarop je anders via domotica de schakelaars zou kunnen toewijzen aan lichtkringen, maar het lijkt me dat je zo enorm snel aan een grote zekeringkast komt. Ik heb zelf al een gigantische kast nodig enkel en alleen door de enorme hoeveelheid aan lichtkringen (lichtkring = groep van lichtpunten die ik samen wil laten aangaan per toegewezen schakelaar). Ik weet niet of ik het hier bij het juiste eind heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
Ik begrijp jouw link tussen de automaat en de schakelmodules niet. In principe schakelt de automaat nooit uit he. Enkel bij calamiteiten zoals kortsluiting, overbelasting of aardlek(als het een aardlekautomaat is).
Het toewijzen van de schakelaars en de schakelmodules gebeurt in de software. Elke schakelaar op de bus(EIB-kabel) heeft een unieke digitale code. En elke dim en schakelmodule heeft dat ook. In de software ga je aangeven wat er moet gebeuren als je schakelaar xyz indrukt. Je kunt dan dus met een schakelaar in de keuken het licht aanzetten in de slaapkamer.
Dat laatste zou ik overigens niet doen want dat maakt het onnodig ingewikkeld. :+
Maar met een schakelaar kun je dus 1,2,3 of 10 lichtkringen tegelijk aan laten gaan. Dat is juist de flexibiliteit die je krijgt door het systeem.

Lichtkringen verdelen over twee automaten kun je doen omdat de belasting van de lampen hoog is (voor een woonhuis lijkt me dat sterk) maar ook als een extra zekerheid in geval van calamiteiten. Stel op een kring zit kortsluiting dan blijft de helft van de lampen nog branden. Verder zie ik daar geen enkele toegevoegde waarde in in een woonhuis.

Extra toelichting op het plaatje:
Je ziet 6 schakel uitgangen aan de bovenkant van de schakelmodule. Van links naar rechts 1 t/m 6. Aan de onderkant zie je links en rechts een N en een L ofwel een nul en een fase aansluiting.

Je moet het zo zien dat intern deze schakelmodule is opgebouwd uit 2 setjes van 3 uitgangen. Als je dus aan de onderkant enkel de linker fase en nul aansluit zul je alleen uitgang 1 t/m 3 kunnen gebruiken.

Maar je hoeft natuurlijk geen automaat te plaatsen voor links en rechts. Dit kun je gewoon doorlussen.

Wordt de kast te groot of te duur dan moet je echt gaan kijken of je minder lichtkringen kunt definiëren. Dus vraag jezelf af of die lampen echt onafhankelijk van elkaar moeten schakelen.

Als je meer advies wilt zou het helpen om wat meer concrete info te delen. Als je dat niet via het forum wilt doen mag dat ook via PB eventueel. En stel gerust nog vragen over zaken waar je niet uitkomt. Ik vind het nu een beetje lastig om in te schatten waar de schoen wringt. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimenV
Hey Clifdon,

Inmiddels heb ik gewerkt aan het eendraadschema en heb ik dit ook overlopen met de elektricien. Ik heb met hem ook de modules van NHC besproken. Ik denk wel dat ik er zal uit geraken. Hij zag inderdaad ook dat het, gezien de aangegeven bekabeling, twee aparte modules moeten zijn van elk 3 (bij schakelmodule x6). Ik ben alleszins weer iets wijzer geworden, ook dankzij jouw antwoorden!

In m'n hoofd zat het nog niet helemaal juist, maar nu valt alles langzaam op z'n plaats. Indien de schakelaars op de voeding worden aangesloten en de geschakelde/gedimde contacten en lichtkringen op de modules, dan kan je deze onderling aan elkaar toewijzen. Elke module en de voeding zullen waarschijnlijk ook een aparte automaat vereisen? Hij bezorgt me z.s.m. een eendraadschema van een NHC installatie. Dit zal me ook helpen in de opbouw van m'n eigen schema. De bedoeling is inderdaad om het aantal kringen te beperken en meerdere kringen op één schakeluitgang te plaatsen (die dus telkens samen zullen gaan) om zo de kosten te beperken. Uitbreiden kan dan later nog indien nodig.

Finaal denk ik dat het NHC me sowieso wel 2.000 à 3.000 EUR extra zal kosten, incl. modules, kast en bekabeling. Dit is uiteraard een ruwe inschatting, dus to be confirmed :).

Nog eens bedankt voor al jouw hulp!

Groeten,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-06 13:45
Bij een NHC II installatie (wat ik verwacht als je nu start) zit de BUS en module voeding al geïntegreerd in de Connected Controller (550-00003).

Een extra voedings unit (550-00010) is pas nodig als je installatie erg groot wordt.

In de Meterkast worden de NIKO modulen horizontaal middels een schuifbrug verbonden.
Een rij NIKO modulen erboven wordt met 4 aders gekoppeld ( -, +26V, Bus, Bus)

Alle bedieningen / thermostaten / sfeerbedieningen enz. worden tweedraads (zonder polariteit) gekoppeld in vrije topologie (ster/ serie, wat je maar handig vind)

De buskabel door je woning is dus 2-draads.
max 0,5mm2 (max 0,8mm diameter) - Ik heb gekozen voor flexibele SVV (Signaalkabel)

TIP:
In je meterkast komt natuurlijk een kast met de nodige NIKO modulen (Relais/Dimmer/motor)
Om het aantal meter kabel te tussen module en verbruiker te beperken kan je ook elders in huis
een kast plaatsen met de NIKO modulen (en automaten) behorende bij die verdieping
Beide kasten koppel je dan (voor de Busdata) met slechts een 4 draads SVV kabeltje.

[ Voor 25% gewijzigd door aandegrift op 26-01-2021 10:21 ]

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:04
Kan ik mijn huidige dubbele schakelaar vervangen door een geconnecteerde schakelaar ? En zo ja, hoe leg ik de bekabeling ? Ik werk met traditonele bekabeling... Ik heb totaal geen kennis van electriciteit en hoopte dit 1 op 1 te kunnen vervangen ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qTy7BZUwVZ_UNs36rgXtmAwKcL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vPZ2MbajLCZVQIeDQq6dnSZu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4d5876UuI4C3owrcqs546dWlh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eajhXqAU7Rml0LGWMV9bP8Si.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aandegrift
Dit kan idd met de 551-72102

zie schema:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgXIpsOWv2p0muCCDnfKw3Fy82s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5MIV1jr93703CxE9RcuTfKMO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
aandegrift schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:36:
Dit kan idd met de 551-72102

zie schema:

[Afbeelding]
Kan je me hier wat meer bij helpen ? want door mijn compleet gebrek aan kennis electriciteit krijg ik dit niet werkend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Iemand die er al in geslaagd is de digitale meter te implementeren in home assistant ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Kan ik een melding krijgen als de solar mode in gang schiet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aandegrift
Op voorhand een disclaimer: 'Bij compleet gebrek aan kennis elektriciteit', wat je eerlijk aangeeft, is het verstandiger hier ter plaatse hulp bij te gaan vragen.

Waarom zeg ik dit? Op de foto van je schakelaar met bedrading is zichtbaar dat het hier een op zijn zachts gezegd, vreemde installatie is.
Er is gebruik gemaakt van een type bekabeling die qua kleur en waarschijnlijk ook qua diameter niet zo zou horen.

In de basis wordt in NL en BE het volgende gebruikt:
Bruin - L / fase (2,5 mm2)
Zwart - schakeldraad (1,5 mm2)
Blauw - Nul (2,5 mm2)

Bij de schakelaar hoeft de nul niet aanwezig te zijn. Maar hier zou enkel één bruine draad en twee zwarte draden (naar de lichtpunten) voldoende moeten zijn.

Door het onlogisch kleurgebruik is het via een Tweakers instructie berichtje eigenlijk niet te doen.
Ook is er wat doorgelust via de schakelaar waarbij spontaan de draadkleur wijzigd.
Door het gebruik van dit type multikabel wel begrijpelijk, maar not done...

Mijn advies: Haal er ff iemand bij die in het bezit is van een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
aandegrift schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:19:
Op voorhand een disclaimer: 'Bij compleet gebrek aan kennis elektriciteit', wat je eerlijk aangeeft, is het verstandiger hier ter plaatse hulp bij te gaan vragen.

Mijn advies: Haal er ff iemand bij die in het bezit is van een multimeter.
Ok. Bedankt.
De geconnecteerde motorbediening heeft mijn schoonbroer geinstalleerd. Ik krijg hem echter niet gekoppeld aan mijn hub.

Verder zegt hij dat ik mijn bestaande pulse schakelaars niet kan vervangen door de geconnecteerde (ivm 230/24 V). Heeft hij het juist ?

Naar kleuren heb je gelijk. Mijn schoonbroer denkt dat er een kabel te weinig was getrokken, en dat de electricien het opgelost heeft door een deel van een andere kabel te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aandegrift
Dat is nieuwe info: je geeft nu aan dat je bestaande schakelaar een (dubbele) puls-schakelaar is. In je post van 2 september had je het over een ,'dubbele schakelaar'.

Nu het dus om een puls bediening gaat ben ik wel benieuwd wat er aan de andere kant zit wat de puls moet overnemen. Dit maakt het verhaal wel anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_3050
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-02-2023
Goedemiddag,

Zou iemand raad weten bij volgende situatie:

- ik heb een thuisinstallatie van Niko Home Control (connected controller; Niko : 550-00003) die vandaag prima werkt en door een professional is geïnstalleerd. In de kast zijn er 2 dimmodules (Niko: 550-00340) voor 4 lichtkringen in de living en keuken.

- In de living is een lichtkring aangesloten (6 dimbare led-spots) en aangesloten op de dimmodule in de kast (Niko: 550-00340). Deze lichtkring is geconnecteerd met verschillende drukknoppen die toelaten om het licht te dimmen/aan- en uit te schakelen.

- In deze lichtkring zou ik graag 1 spot vervangen door een andere dimbare lamp (Vibia hanglamp). Dit zou dus betekenen voor deze lichtkring: 5 dimbare spots en 1 dimbare lamp. De bediening zal gebeuren met dezelfde knoppen zoals vandaag het geval is.

- Deze Vibia heeft een eigen sturing met volgende kenmerken:

1510_ _ / _B
1-10v, Push

Er is ook keuze voor een sturing van Dali of Casambi.

- Weet iemand of deze opstelling inderdaad mogelijk is en zal werken met de niko home control in de huidige opstelling met Push dim? Stelt er zich een probleem tussen de dimmodule en sturing van de lamp? of moeten we eerder kiezen voor een Dali of Casambi sturing?

- ik heb de website van Niko nageplozen, maar niet onmiddellijk een antwoord gevonden, tenzij specifiek voor Dali. Maar dit veronderstelt een aanpassing in de kast met Dali component.

Iedere suggestie is welkom.

Patrick met weinig ervaring in dit type van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aandegrift
Dag Patrick_3050,55

Je geeft al veel info, maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat je precies wil. Dus ik doe even wat aannames in mijn reactie.

Je heb het over de 'lichtkring' in de living die wordt gedimd door een Niko 550-00340 dimmer.
Dit type dimmer dimt alleen 230V lampen, in jou geval 6 dimbare led spots. (Deze zijn parallel geschakeld aan de dimmer). Ter info: De 550-00340 bevat technisch gezien 2 volledig onafhankelijke dimmers.

Je geeft aan dat de Vibia hanglamp werkt met een 1-10V aansturing.
Dit betekent dat deze hanglamp niet direct op je Niko: 550-00340 aangesloten kan en mag worden.

Oplossingsrichtingen:
Niko home control heeft een aansturingsmodule voor 1-10V: typenr: 550-00241.
Ter info: De 550-00241. bevat technisch gezien 3 volledig onafhankelijke dimmer aansturingen.

Dit betekent in ieder geval dat er een aparte kabel moet komen van je meterkast (waar de 550-00241 komt) naar het aansluitpunt op het plafond.

Bediening:
Het is zondermeer mogelijk om je 5 spots (op de 550-00340) en je Viba hanglamp (op de 550-00241) gelijktijdig te gaan bedienen met je bestaande bedieningen.
Dit regel je namelijk in de software.

Misschien kan je het typenummer doorgeven van je Vibia hanglamp?

[ Voor 3% gewijzigd door aandegrift op 12-02-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aandegrift
Dit is het schema wat ik aantref bij Viba hanglampen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LXAAGE0InxVQxyqZHr7bQF9ub8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mWUYhAUbrSpFlWcfSQFaVYwL.jpg?f=user_large

Dit is het schema van de Niko 1-10 aansturingsmodule:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-aONhD9a_sxr0wHNo5UN8JhwIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7nYgrVhv9U2OuKTwbWwi1q2T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door aandegrift op 12-02-2023 20:46 ]

• manxman88
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-01 07:54
Hoe kan ik in Niko Home Control slimme stekkers in een kamer combineren om het gezamelijke verbruik op te volgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aandegrift
In de NHC programmeersoftware kan je de slimme stekkers toevoegen via de menukeuze 'Creëren'.

Per slimme stekker geef je aan onder welke toestelgroep deze moet vallen.
De waarden van een toestelgroep zullen opgeteld weergegeven worden in de App (tabje Energie)
Toestelgroepen zijn oa: 'Klimaat'; 'Mobiliteit; 'Witgoed' en 'Andere'.

Ook zijn de toestellen nog individueel te bekijken in de App.

De slimme stekkers zijn altijd van het Type 'Submeting verbruik'.

• manxman88
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 29-01 07:54
Bedankt voor je snelle reaktie!
Pagina: 1