Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-11 17:20
Hi allen,

Ook ik ben me aan het verdiepen in zonnepanelen.

Situatie:
- Nieuwbouw
- Oost west, breedte 5.40m, “hoogte” qua dakpannen is ongeveer 6 meter https://imgur.com/a/RXNkU3B
- West liggen al 2 panelen en willen we ooit een groot dakkapel
- 3 fase aansluiting meterkast
- Verbruik schat ik op 2000kwh per jaar
- Doel is zoveel mogelijk rendement maken

Graag jullie advies qua opstelling, hoeveelheid panelen, type, omvormers etc waar ik grootste rendement mee zou kunnen behalen.

Alvast bedankt allemaal zo weer hier!
@reneeke1970 @migjes @Rol-Co @AUijtdehaag @Andrehj @busscherski

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:07

BCC

Economisch rendement of zo veel mogelijk opbrengst met de m2s die er beschikbaar zijn?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Luuk9
Economisch financieel rendement :)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-11 23:47
Installatie zelf uitvoeren, niet uitbesteden. Dan heb je de eerste winst al te pakken.
Full black is net iets duurder dan panelen met witte backsheet en zilvergrijze paneelranden. Je kunt je panelen zoeken op Marktplaats en er een tweedehands omvormer bij zoeken. Of toch liever nieuw en de installatie uitbesteden?

Kies er maar wat.
https://www.solar-bouwmar...min=0&sort=lowest&brand=0

Vooral de vraag hoeveel je meer wil opwekken dan je verbruik. Je zou 10 panelen richting oost kunnen leggen. Of 6 oost + 6 west als dat past met de dakkapel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Luuk9
Vergeten bij te vermelden.
Buren hebben puntdak die redelijk veel schaduw werpt op oost.

Na dakkapel blijft er nagenoeg geen ruimte over, alleen erop eventueel.
Wat ik nu overweeg is enphase met 6x 380wp op oost en die twee op west van 300wp met enphase laten liggen.
Sowieso nieuwe panelen. Helaas installatie uitbesteden, kan dat niet zelf doen. Ben benieuwd naar jullie tips en kennis hier allemaal zo!
@busscherski

• busscherski
Enphase is prima voor een kleine opstelling. Wel relatief precies de duurste oplossing, maar voor een klein systeem met 6 panelen is het prijsverschil met een string omvormer erg klein.

Heb je overwogen om het dak vol te leggen en toch voor een stringomvormer te gaan? De legkosten worden dan relatief veel minder. Dan kun je je overschot gewoon verkopen aan de energieleverancier.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Luuk9
@busscherski zeker! Heb ik toevallig vandaag uitgebreid met @AUijtdehaag over gehad via chat.

Grootste probleem is best veel schaduw.. kwam met sma shadefix dan evengoed nog rond de eur 0,79 Per wp. Dan heb je 14x380wp alleen op oost liggen met veel schaduw.. Vraag is of dat slim is. Verbruik schat ik op ongeveer 2000kwh per jaar. Zou dus ook wat minder panelen of minder zware panelen neer kunnen leggen eventueel? Er ligt 600wp op west vanuit de bouw aannemer, het is nieuwbouw. Thanks zo!

• busscherski
@twain4me is volgens mij goed in zulke inschattingen (let wel op, hij heeft zelf veel PV).

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:33
Luuk9 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:06:
Dat krijg jij niet voor elkaar met de merken die jij noemt en ook nog installatie kosten.
Ik zou rest partyen op marktplaats zoeken en dan een zzp zoeken die het wil leggen voor paar honderd euro.
Er zijn zat zwarte panelen 300 wp voor 80 euro.
Micro omvormers komen vaak voorbij, of met optimiser op simpele omvormer voor 400 euro. Dan zorgen dat het elektrisch in balans komt met paneel of twaalf en gaan met die banaan.

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Luuk9 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:06:
vol economische financieel rendement.

vergeet micro/optimizers, te duur.
vergeet dakkapel, zit in de weg.

die schaduw, gewoon nemen zo als die is.
(zo een ramp is dat niet. alleen nitwits denken dat het een ramp is.)

werk met 1 fase, ( 3fase kan ook maar maakt het duurder omdat je dan 2x18x3??Wp nodig hebt).

neem 2x12x3??Wp niet te duur paneel. (zit je rond de 300 tot 330W op het moment)
hang dat op een 1 fase TL omvormer met 2x een mpp.
van rond de 16A. (of als je wil een +/-4000VA omvormer kan ook op 16A)
te veel Wp dat is geen enkel probleem.

je hebt dan te veel kWh, maar dit is een zo goedkoop recept, dat over productie geen probleem is.
gewoon lekker verkopen en verdienen.

dus mijn mening, je wil financieel rendement, maar wel met veel extra dingen.
en dat kan gewoon weg niet, het is het 1 of het ander.
dus pijnig je zelf niet te veel en neem een besluit. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@migjes Kan je nog wat grafiekjes erbij posten? 8)

Niet goed te zien op de fotos, maar de buurman heeft aan beide zijden een puntdak, die vooruit en achteruit steekt. En een groot deel van het dak aan beide kanten schaduw kan opleveren.

Dus een stringomvormer en vol leggen is wellicht niet helemaal jofel. (zegt diegene die zuid en noord vol heeft gegooid)

@Luuk9 Een paar goede fotos nog erbij zetten, en je komt sneller tot een beter advies.

[ Voor 90% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2020 11:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• migjes
@AUijtdehaag
lol, niet aan gedacht

@Luuk9
oke oost-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
doordat oost-west niet tegelijk zijn top haalt, kun je flink wat meer Wp ophangen.

doordat panelen wel 330Wp kunnen zijn, maar eigenlijk ook een NOCT hebben.
kun je ook beter eens kijken naar de NOCT.
van een 330Wp zit je rond de 250W NOCT.
12x250W=3000W per kant.

dit combineren met oost-west dan kijken naar de grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
dan doe je nog net een beetje aftoppen.
maar je hebt geen parabool zoals op zuid, maar meer een tiet vorm.
en door aftoppen knip je dan net de tepel er af.
maar dat zijn zo weinig kWh per jaar, dat boeit niet.

2x12x330Wp = oost-west gewoon maximaal verdienen voor minimale kosten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Luuk9
Bedankt allemaal @migjes @AUijtdehaag
Foto van puntdak, deze is zo voor en achter. Geeft vooral schaduw aan de linkerkant, rechts weinig last van qua schaduw. https://imgur.com/a/EoHSxXF

Achterkant komt sowieso een dakkapel ooit vanwege ruimte.
Er zouden er daarna ongeveer 4 oppassen denk ik.
Kan natuurlijk tot die tijd prima wat laten leggen op die westkant en dan ooit laten verplaatsen bij dakkapel plaatsing?

@migjes zou je wellicht eens een voorbeeldje kunnen sturen van een opstelling bijv bij Winkelman? :)

• migjes
@Luuk9
nop heb te weinig gegevens.
geen idee wat je nodig hebt aan bevestiging materiaal. (en dat tikt tegenwoordig aan met de lage paneel prijzen, is een aardig deel van de kosten geworden.)
moet je dus eerst een schema maken waar/welk paneel komt te liggen.

(en sorrie, dit is simpel kun je zelf ook.
post hem hier en ik check wel of je het correct hebt gedaan. ;) )

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Achterkant komt sowieso een dakkapel ooit vanwege ruimte
hoeveel geld durf je daar op te zetten?
geplande dakkapellen hebben de neiging om nooit te komen ;)

Die dak puntjes geven minder schaduw dan je zou denken. in de maanden dat het er toe doet gaat de zon er vol overheen. je verlies maanden zijn de maanden dat er toch bijna geen opwek is. opzich wil ik het wel laten zien in een sketchup model, maar je informatie voorziening is iets wat minimaal.

• Luuk9
@twain4me dat is helemaal waar! Viel me zelfs vandaag al op hoeveel zon er evengoed op valt en hoe weinig schaduw. Goed punt!

• Luuk9
twain4me schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:59:
[...]

hoeveel geld durf je daar op te zetten?
geplande dakkapellen hebben de neiging om nooit te komen ;)

Die dak puntjes geven minder schaduw dan je zou denken. in de maanden dat het er toe doet gaat de zon er vol overheen. je verlies maanden zijn de maanden dat er toch bijna geen opwek is. opzich wil ik het wel laten zien in een sketchup model, maar je informatie voorziening is iets wat minimaal.
Welke info zou je nog meer nodig hebben voor dat sketchup model?

• twain4me

twain4me

Luuk9 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:21:
[...]

Welke info zou je nog meer nodig hebben voor dat sketchup model?
heb je een screenshot van google maps?

Daar kan ik vrij veel uithalen. orientatie en verhoudingen. als je dan nog een paar basis maten hebt zoals de breedte van de woning en de dakhoek lukt het wel denk ik.

• Luuk9
Hoii @twain4me

Mijn woning staat nog niet op Google maps, omdat het nieuwbouw betreft. Doe wel ff een foto van huis hierachter met exact zelfde maten en oriëntatie ligging.
Breedte staat in beginpost en is 5,40m.
Dakhoek is 38.5 graden van ons dak.
Nokhoogte is ongeveer 10,9 meter.
Huis is eerste na linkerhoek van het rijtje.

https://imgur.com/a/dT5iHVd

Thanks! :)

• Luuk9
Oké allen!

Paar beslissingen gemaakt: voorlopig geen rekening houden met een dakkapel :)

Omvormer: SMA 3.0 (heeft shadefix)
Panelen: JA Solar 325-340wp
Per kant 8-10 panelen
De huidige 2 panelen waarschijnlijk laten verplaatsen naar het dak van het schuurtje.

Hoor graag jullie feedback als jullie die hebben.
Iemand ervaring met goede installateur in omgeving Alkmaar? Winkelman goede optie ook voor het installeren?

Thanks allemaal zo!

• busscherski
Als het er 10+10 worden lijkt me de 3.6 kW versie logischer. Als je het exacte aantal panelen weet kan ik het wel even voor je in Sunnydesign stoppen.
Is het precies oost-west?

• Luuk9
busscherski schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:09:
Als het er 10+10 worden lijkt me de 3.6 kW versie logischer. Als je het exacte aantal panelen weet kan ik het wel even voor je in Sunnydesign stoppen.
Is het precies oost-west?
Heeel klein beetje zuid oost.
Via Sunny design kwam ik volgens mij met 3.0 uit, maar als je eens wilt checken heel graag!

• busscherski
Kun je een screenshot delen?

• Luuk9
Dit is er eentje met 2x8. Bij 2x10 moet je misschien iets aftoppen zo. Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMeeA8DNFVpact5b-hLL2p68o3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g2E0u0Lb6b1Za6h4EfbhU1r2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk9 op 31-12-2020 13:09 ]

• busscherski
Ja dat ziet er goed uit, energierendentsfactor 99.6%. (dus het topt 0.4% van de jaaropbrengst af)
Meer Wp wordt er in Nederland zelden op een 3 kW omvormer aangesloten. Als het er 10 + 10 worden wel voor die 3.6 kW versie kiezen.

• Luuk9
busscherski schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:13:
Ja dat ziet er goed uit, energierendentsfactor 99.6%. (dus het topt 0.4% van de jaaropbrengst af)
Meer Wp wordt er in Nederland zelden op een 3 kW omvormer aangesloten. Als het er 10 + 10 worden wel voor die 3.6 kW versie kiezen.
Oké top, bedankt! Heb veel geleerd van jullie de afgelopen dagen / weken door heel veel te lezen op het forum en van al jullie persoonlijke adviezen.
Momenteel loopt er een offerte aanvraag via lokale aanbieder / installateur en bij Patrick van Zonnekompas. Bedankt allen en houd jullie op de hoogte! Top zo!

• Luuk9
Wat zijn jullie voorkeuren voor omvormers bij wat schaduw?
@AUijtdehaag @busscherski @twain4me @migjes
SMA of Goodwe? Liever geen optimizers vanwege dure prijs, dan goedkoper om meer panelen bij te leggen denk ik,toch? Bedankt hier zo!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mijn voorkeur hoef ik niet te vertellen.. die weet iedereen al.
- geen chinese server nodig.
- Wifi, ethernet, modbus tcp/ip, RfG certificaat
- mppt tracking iedere 6 minuten ipv 1 uur.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-01-2021 09:35 ]

• busscherski
Luuk9 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 09:30:
Wat zijn jullie voorkeuren voor omvormers bij wat schaduw?
@AUijtdehaag @busscherski @twain4me @migjes
SMA of Goodwe? Liever geen optimizers vanwege dure prijs, dan goedkoper om meer panelen bij te leggen denk ik,toch? Bedankt hier zo!
Ik zou een Chinees merk string omvormer kiezen voor deze situatie. Omdat het goedkoper is en ik er goede ervaringen mee heb.

• twain4me

twain4me

SMA, mijn 2e keus is heel lang goodwe geweest (alweer 2 jaar geleden) nooit 1 dag spijt gehad van de sma.
naast de punten de @AUijtdehaag al aangeeft was bij mij de duidelijkheid in de spec's sheets uiteindelijk de druppel. zelfs goodwe zelf had moeite om te vertellen of mijn gewenste setup mogelijk was en toen had ik mijn buik weer vol van "We maken een omvormer en we plakken er een willekeurige sticker met wat specs op bedrijven."

Om de keus nog wat moeiljjker te maken: Bij mijn zus hangt nu een goodwe, helaas nog maar een paar dagen, maar vooralsnog is het ok. ;)

• Luuk9
@AUijtdehaag @twain4me @busscherski

Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties :)
Zo te zien niet echt een "foute" keuze mogelijk. MPPT om de 6 seconden lijkt me gegeven de schaduw wel een voordeel. Ik wacht even het verschil in totale kosten af van Patrick komende week (hoop ik).
Thanks voor jullie kennis zo!

• AUijtdehaag
  • Niet online
6 minuten (instelbaar)
Dat zoeken naar een nieuwe MPPT kost een (heel klein) beetje efficiency.
Maar als je schaduw hebt en je zet het uit, kost het nog veel meer.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-01-2021 10:58 ]

• busscherski
AUijtdehaag schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:56:
6 minuten (instelbaar)
Dat zoeken naar een nieuwe MPPT kost een (heel klein) beetje efficiency.
Maar als je schaduw hebt en je zet het uit, kost het nog veel meer.
TS heeft nauwelijks schaduw.
Hier op het forum heeft iemand een grafiekje gepost van een Growatt met veel schaduw die het prima deed. (ik kan het nu niet vinden)
Als het voltage hoog is (geen korte string) snapt de omvormer het wel.

• Luuk9
busscherski schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:23:
[...]

TS heeft nauwelijks schaduw.
Hier op het forum heeft iemand een grafiekje gepost van een Growatt met veel schaduw die het prima deed. (ik kan het nu niet vinden)
Als het voltage hoog is (geen korte string) snapt de omvormer het wel.
Er komt dus wat schaduw van die "punt op het dak" naast me en pijpje.
Verder niet heel veel schaduw, maar die dakput volgens mij dus wel.

@twain4me zou jij dit heel misschien nog in sketchup voor me kunnen maken? :)

zou echt fijn zijn!

[ Voor 9% gewijzigd door Luuk9 op 01-01-2021 11:42 ]

• reneeke1970
Luuk9 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:41:
[...]

zou echt fijn zijn!
Jou model huis staat hier ook in nieuwbouw wijk. Op het uiteinde van de blok telkens.
Maar ik sta toch telkens verbaast van de hoeveelheid schaduw. Maar jij woont in tweede of derde huis?

1 PVoutput . Dongen NB

• Luuk9
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:55:
[...]

Jou model huis staat hier ook in nieuwbouw wijk. Op het uiteinde van de blok telkens.
Maar ik sta toch telkens verbaast van de hoeveelheid schaduw. Maar jij woont in tweede of derde huis?
Ik woon in het tweede huis (eerste na de hoek).

• reneeke1970
Luuk9 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:02:
[...]

Ik woon in het tweede huis (eerste na de hoek).
Als ik vanmiddag ga wandelen met de hond zal ik nog eens kijken, maar als mijn geheugen goed is zit je vanaf eind mei zonder schaduw van de punt. Maar die belachelijke schoorstenen pff....

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970 Dat is een flinke wandeling naar Luuk9, ik zou alvast maar gaan lopen.... :+

• twain4me

twain4me

Luuk9 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:41:
[...]

zou echt fijn zijn!
tuurlijk, ik had het even druk met me misselijk eten aan de oliebollen. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9c3sczfKGVs_gOdlxJ5NIe_p4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lv99q4ftcSfhO1h0C74KI4cU.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88dC14vfj1zaSR1vXjhSP9vOIpQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RcQDf5BFJiFZX9FfpoAqjplp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW1D_J65-gq9ObJ_EFRWfvs92yU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v78GEzQlbiWUspWlDKUsBgJI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MB5dCn6W96eiabIe4k2TgLzfow=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q7Mj2cvbHlwvs2oV9IbQqmKy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta5eh-lq4IRUmHItWRA-YDroq24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Jcokv2uZWFhuw9t00btO9nJi.jpg?f=user_large

vanaf maand 3 tot 9 geen last van schaduw
daarna wordt het een beetje huilen met de pet op, maar zoals ik al aangaf die maanden tellen toch bijna niet mee. met een sma ga je iets meer pakken dan met een goodwe, en met optimizers nog iets meer. maar ik zou dan eerder kiezen voor een paar extra panelen om het verlies te compenseren, dat is goedkoper en leverd meer op

(ik ben uit gegaan van de orientatie die je mij hebt gegeven en als geo locatie utrecht)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 01-01-2021 12:23 ]

• Luuk9
Wow thanks man!!
Lijkt best aardig te kloppen met wat ik laatst in de praktijk zag.. zonde wel van die punt haha!

Ik denk zelf ook dat optimizers zichzelf niet snel terugverdienen. Dan waarschijnlijk toch maar de sma.
twain4me schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

daarna wordt het een beetje huilen met de pet op, maar zoals ik al aangaf die maanden tellen toch bijna niet mee. met een sma ga je iets meer pakken dan met een goodwe, en met optimizers nog iets meer. maar ik zou dan eerder kiezen voor een paar extra panelen om het verlies te compenseren, dat is goedkoper en leverd meer op

(ik ben uit gegaan van de orientatie die je mij hebt gegeven en als geo locatie utrecht)

• reneeke1970
twain4me schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aha ik hoef niet meer te wandelen, dit beeld klopt wel hoor, zo zie ik het hier ook in de wijk.

@Luuk9 ik zou voor aps of optimises gaan, of anders toch zeker een paar panelen op reserve houden.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Luuk9
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Aha ik hoef niet meer te wandelen, dit beeld klopt wel hoor, zo zie ik het hier ook in de wijk.

@Luuk9 ik zou voor aps of optimises gaan, of anders toch zeker een paar panelen op reserve houden.....
Oke, lijkt me wel een duurdere oplossing.. hoopte met shadefix van sma weg te komen.
Verbruik ongeveer 2000kwh geschat op jaarbasis.

Wil minimaal 6000 kwh aan panelen neerleggen op dak.

• migjes
Luuk9 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Oke, lijkt me wel een duurdere oplossing.. hoopte met shadefix van sma weg te komen.

6000kWh oost west is ongeveer 8000Wp = +/- 24 panelen of 2x12x330Wp.
dit kan op een 4kW 1 fase omvormer (of iets met 16A)
en dan heb je geen optimizers nodig. ;)

(of je nu sma of goodwe gebruikt, het maakt amper een bal uit.
geen voorkeur van mijn kant er voor.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 01-01-2021 13:02 ]

• reneeke1970
Luuk9 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Ja dat is 500/600 duurder, maar geeft beter rendement en langere levensduur paneel. Al zijn ze waarschijnlijk toch al vervangen tegen die tijd....
Die 500 ben je snel vergeten, maar het kijkt wel veel plezieriger naar je grafieken.

1 PVoutput . Dongen NB

• Luuk9
@migjes @reneeke1970 Het worden 2x10x325-340wp waarschijnlijk, dus iets minder dan 6000kwh.

Optimizers blijf ik duur vinden. Vraag me af of ik die in maand 10 t/m 3 terugverdien in vergelijking tot 3.6sma zonder optimizers @AUijtdehaag zn advies haha zo! :)

• reneeke1970
Luuk9 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:07:
@migjes @reneeke1970 Het worden 2x10x325-340wp waarschijnlijk, dus iets minder dan 6000kwh.

Optimizers blijf ik duur vinden. Vraag me af of ik die in maand 10 t/m 3 terugverdien in vergelijking tot 3.6sma zonder optimizers @AUijtdehaag zn advies haha zo! :)
Terug verdienen misschien niet, maar het maakt het wel een stuk leuker.
Maar kijk maar, het is jou keuze en je zit toch vast aan installateur dus je keuze is niet zo ruim.

Hier zijn al mijn optimises (stuk of70)met logging erbij in 5 jaar terug verdient.
En nu verdienen ze lekker geld voor in de aandelen te proppen.

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Luuk9
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur zoals je kan lezen.
Kies er gewoon eentje. Het werkt allemaal.

• migjes
@Luuk9
je moet ook weer niet te moeilijk doen, alles verdien je terug.
kost alleen iets meer tijd.

ik snap wel dat een optimizer aardig geld toevoeg nu de panelen onder de 100€ zijn gezakt, dat maakt een optimizer een flink bedrag extra.

(snap je nu dat economisch rendement een vreemde keuze is. ;)
dit is niet meer nodig tegenwoordig.)

als
je voor 2x10x3??Wp wil gaan.
probeer een paneel te vinden die 36Vmpp levert.
(dan zit je op een aantal redelijk leuke halfcel panelen. en die zijn niet duur.)
heb je net 0,1% extra opbrengst door iets beter rendement van de omvormer
(het is niet nodig, maar pak elk rendement die je kunt krijgen.)

• twain4me

twain4me

migjes schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:42:

(snap je nu dat economisch rendement een vreemde keuze is. ;)
dit is niet meer nodig tegenwoordig.)
helemaal eens, hoogste financieel rendement, hoogste opbrengst, hoogste payday. allemaal valide uitgangspunten, waarvan het hoogste rendement de meeste kans geeft op een net niet oplossing.
en daarnaast vertekend is door de salderingsregeling. je komt eigenlijk altijd uit op een oplossing die lijkt op opbrengst is gelijk aan jaarverbruik. en dat is gewoon niet het beste model voor de toekomst.

lekker een omvormer kiezen en vol klappen dat dak :+

• migjes
@twain4me
jep lekker vol klappen dat dak.
salderen gaat er af, dus over productie word even veel als gewone productie.
en prijzen zijn zo laag van de panelen zelf, dat hoeft geen belemmering meer te zijn.
(niet alles is slecht aan einde saldering.
het glas is half vol, niet half leeg (dus vast een nieuwe bestellen, veel slimmer))

maar dan nog heb je grenzen.
(met 32Vmpp panelen)
op 1 fase 2x12x3??Wp en op 3fase 2x18x3??Wp.
meer of minder, maakt minder leuke setjes en moet je toch duurder werken. ;)
(met 1500V gaan werken is nog te duur helaas.
panasonic/sunpower/optimizers, eigenlijk ook duur(maar niet te).)

• Luuk9
Offerte binnen van Zonnekompas Patrick. Op basis van inschatting nu gekozen voor 16x330wp met APS.
Prijs komt dan op 0,92 ongeveer excl. btw per wp. Mogelijk voldoet een simpeler systeem, maar dat bekijkt hij graag ter plaatse even uiteraard. Best aardig qua prijs denk ik zo!

• reneeke1970
Luuk9 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:53:
Offerte binnen van Zonnekompas Patrick. Op basis van inschatting nu gekozen voor 16x330wp met APS.
Prijs komt dan op 0,92 ongeveer excl. btw per wp. Mogelijk voldoet een simpeler systeem, maar dat bekijkt hij graag ter plaatse even uiteraard. Best aardig qua prijs denk ik zo!
Met de oude of nieuwe modellen?
Misschien ruimt hij deze goedkoop op want is nette prijs inderdaad

1 PVoutput . Dongen NB

• Luuk9
reneeke1970 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:58:
[...]

Met de oude of nieuwe modellen?
Misschien ruimt hij deze goedkoop op want is nette prijs inderdaad
Van de panelen bedoel je? Zal het eens aan hem navragen!

• reneeke1970
Luuk9 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:16:
[...]

Van de panelen bedoel je? Zal het eens aan hem navragen!
Nee de aps,komen nieuwe modellen dit jaar met hogere vermogens
Y700 en qs1400 gok ik, en een nieuwe versie voor de 3 fase variant.

1 PVoutput . Dongen NB

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

@Kiswum heeft hier ook ervaring mee.

LinkedIn WoT Cash Converter

• reneeke1970
Waarmee?

1 PVoutput . Dongen NB

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

Oost-/westopstelling.

LinkedIn WoT Cash Converter

• busscherski
Voor oost-west 330 Wp panelen is QS1 met max 300 W output per kaneel echt ruim genoeg hoor.

• Luuk9
De APS YC600 met ECU-R staan erin nu. @busscherski @reneeke1970

• busscherski
Ook die heeft 300 W input per kanaal.

• reneeke1970
busscherski schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:11:
[...]

Ook die heeft 300 W input per kanaal.
Nee hoor, 285max. Totaal 570

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 10-01-2021 17:00 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Qs1 is toch goedkoper? Minder aansluit kabel nodig

De 600 is rond 200 euro en de 1200 voor vier panelen is 310 ,en je hebt vanzelfsprekend ook minder verbindings kabels nodig

[ Voor 21% gewijzigd door reneeke1970 op 10-01-2021 17:06 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• busscherski
reneeke1970 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:54:
[...]

Nee hoor, 285max. Totaal 570
Ook 285 W is ruim voldoende voor oost of west oriëntatie.

Heb zelf trouwens 2 QS1 hangen, achter een mooie Finder in de meterkast. Moet het alleen nog een keer motivatie vinden om het dashboard te maken...

• reneeke1970
busscherski schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:01:
[...]

Ook 285 W is ruim voldoende voor oost of west oriëntatie.

Heb zelf trouwens 2 QS1 hangen, achter een mooie Finder in de meterkast. Moet het alleen nog een keer motivatie vinden om het dashboard te maken...
Als hij bij 330 wp blijft wel, die heb ik trouwens op een 500 hangen, top nauwelijks af

1 PVoutput . Dongen NB

• Luuk9
reneeke1970 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:07:
[...]

Als hij bij 330 wp blijft wel, die heb ik trouwens op een 500 hangen, top nauwelijks af
Bedoel je dat QS1 goedkoper is dan die y600?

• reneeke1970
Luuk9 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:22:
[...]

Bedoel je dat QS1 goedkoper is dan die y600?
De 600 voor twee panelen is 210 euro en de qs1 voor vier panelen 310.
En minder verbinding kabels....

1 PVoutput . Dongen NB

• Luuk9
reneeke1970 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:06:
[...]

De 600 voor twee panelen is 210 euro en de qs1 voor vier panelen 310.
En minder verbinding kabels....
Ja ik zie het! Verder helemaal geen voordelen dan voor die yc600? Vraag me dat even af omdat prijsverschil idd zo groot is.

• reneeke1970
Luuk9 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:10:
[...]

Ja ik zie het! Verder helemaal geen voordelen dan voor die yc600? Vraag me dat even af omdat prijsverschil idd zo groot is.
2×600 zit in één kastje en dat is qs1 1200

1 PVoutput . Dongen NB

• Luuk9
reneeke1970 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:16:
[...]

2×600 zit in één kastje en dat is qs1 1200
Oké top!

Zal het eens navragen, is snel verdiend dan! Thanks voor je tip hier over zo!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 23:00

Termy

valt er nog wat te fragge?

Volgens de specs op de website van APS doet de YC600 274 VA continu en 300 VA piek en de QS1 300 W, per kanaal. Overigens doen ze dat eigenlijk niet per kanaal maar 600 of 1200 in totaal (zoals eerder op dit forum besproken, zelf zal ik het zeker kunnen testen in het voorjaar/zomer :)).

Of dat voldoet en niet aftopt is wel te testen met sunnydesign door proportioneel te schalen naar stringomvormer en bijbehorende panelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Luuk9
Termy schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:18:
Volgens de specs op de website van APS doet de YC600 274 VA continu en 300 VA piek en de QS1 300 W, per kanaal. Overigens doen ze dat eigenlijk niet per kanaal maar 600 of 1200 in totaal (zoals eerder op dit forum besproken, zelf zal ik het zeker kunnen testen in het voorjaar/zomer :)).

Of dat voldoet en niet aftopt is wel te testen met sunnydesign door proportioneel te schalen naar stringomvormer en bijbehorende panelen.
Hi, dan zou toch de QS1 zefls voorkeur hebben boven 2x zoveel YC600's? Bedankt zo!

• Termy

Termy

Luuk9 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:37:
[...]

Hi, dan zou toch de QS1 zefls voorkeur hebben boven 2x zoveel YC600's? Bedankt zo!
Inderdaad, zowel qua functie als qua kosten. Bedenk je wel dat je met half-cel panelen mogelijk verlengkabels nodig hebt omdat hun junction boxes in het midden zitten dus lastiger naar 1 punt per 4 panelen te krijgen zijn dan met 'gewone' panelen die hun box aan een uiteinde hebben. Maar goed, dat is verder een zaak voor je installateur.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Luuk9
Termy schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:51:
[...]

Inderdaad, zowel qua functie als qua kosten. Bedenk je wel dat je met half-cel panelen mogelijk verlengkabels nodig hebt omdat hun junction boxes in het midden zitten dus lastiger naar 1 punt per 4 panelen te krijgen zijn dan met 'gewone' panelen die hun box aan een uiteinde hebben. Maar goed, dat is verder een zaak voor je installateur.
Thanks, goed punt! Misschien dat ie daarom gekozen heeft voor yc600, zal eens navragen. Ook die half cell panelen ben ik geen kenner in vs ander type panelen. Zal waarschijnlijk met kosten te maken hebben denk ik zo.

• Luuk9
@reneeke1970 Het heeft te maken met montage op pannendak waarom gekozen wordt voor de YC600 ipv QS1 in dit geval.

• reneeke1970
Luuk9 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:15:
@reneeke1970 Het heeft te maken met montage op pannendak waarom gekozen wordt voor de YC600 ipv QS1 in dit geval.
Ja en? Die dingen zitten tegen rails van de panelen geschroefd.
Hij zal wel geen verleng kabels tussen panelen en aps willen gebruiken. Vanwege die korte kabels aan de panelen.
Of zoals ik al eerder dacht, hij wil zoveel mogelijk oude voorraad opmaken voor als de nieuwe modellen komen.
Zie de qs1 op veel plekken voor net 300 euro terwijl die eerst 380 ofzo waren, dus iedereen wil ruimen

1 PVoutput . Dongen NB

• Luuk9
Net ook solaredge SE4000 inclusief optimizers, 14x340wp inclusief installatie van andere installateur ontvangen. Prijs 0,93 per wp excl. btw inclusief installatie etc. Ook best een goede prijs volgens mij!

• Luuk9
Net ook solaredge SE4000 inclusief optimizers, 14x340wp inclusief installatie van andere installateur ontvangen. Prijs 0,93 per wp excl. btw inclusief installatie etc. Ook best een goede prijs volgens mij!

Dus nu vooral keuze tussen SE of APS zo!

@busscherski @migjes @AUijtdehaag @reneeke1970

[ Voor 15% gewijzigd door Luuk9 op 11-01-2021 22:12 ]

• reneeke1970
Luuk9 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:12:

Bij solar edge ben je afhankelijk van het feit dat er voldoende panelen voldoende voltage produceren voor de omvormer. Dat hangt van vele factoren af en daar heb ik geen verstand van.
Ik weet dat aps altijd werkt en dat solar edge regelmatig teleurstellend is. Er is zelfs speciaal topic voor hier op Tweakers. Dat weet @AUijtdehaag altijd mooi te linken, Alfons......

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kijk naar de hoeveelheid klachten hier op het forum en je weet welke je moet kiezen.

Je bent met APS niet afhankelijk van je overige panelen. Als de dakkapel er is, hang je de panelen tegen de muur of schutting (bij wijze van)

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-01-2021 06:06 ]

• reneeke1970
Precies, ik zou het wel weten......
En meerdere aps kun je verdelen over 3 fasen als je zou willen.

1 PVoutput . Dongen NB

• migjes
Luuk9 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:12:

lol, je bent begonnen met de stelling:
- Doel is zoveel mogelijk rendement maken
en dan moet je nog aps, nog solaredge gebruiken. ;)
hoe je het draait of keert, het blijft meer betalen voor marginaal meer opbrengst.
(en je verliest een beetje oost-west voordeel, maar dat is marginaal)

geen problemen mee, mag gerust van mij.
en kun je gerust doen, alles verdien je terug, kost alleen meer tijd.

0,93€/Wp is een pittige als je echt wil kan dat met gemak een stuk lager.
en daarvoor heb ik je het recept al een keer gegeven. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 12-01-2021 09:37 ]

• reneeke1970
Alleen komt dat recept niet voor in de kook boeken van de installateurs.

1 PVoutput . Dongen NB

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 22:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Luuk9 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:32:
Vergeten bij te vermelden.
Buren hebben puntdak die redelijk veel schaduw werpt op oost.

Na dakkapel blijft er nagenoeg geen ruimte over, alleen erop eventueel.
Wat ik nu overweeg is enphase met 6x 380wp op oost en die twee op west van 300wp met enphase laten liggen.
Sowieso nieuwe panelen. Helaas installatie uitbesteden, kan dat niet zelf doen. Ben benieuwd naar jullie tips en kennis hier allemaal zo!
@busscherski
Dat klinkt aardig als mijn eigen installatie. Ik heb een dwarskap met oost/west dak met dus ook schaduw van de buren. Ik heb zelf gekozen ( 2009-2014 ) om met kleine omvormers te werken. Als ik het nu weer overnieuw zou doen dan zou ik het gehele dak vol leggen met hoog rendement panelen met optimizers van SolarEdge.

Omdat er redelijk wat dynamische schaduw is van het dak van de buren, afhankelijk van tijdstip van de dag, heb je zo met elk paneel de hoogste opbrengst.

zie ook mijn live monitoring: http://trinity.familie-kleinman.nl/v2/

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• migjes
@reneeke1970
ja en wat is dan het probleem?
gewoon ruggengraat tonen en ze leggen het zo als jij het wil.
(maar ze verkopen met angst, angst voor schaduw is gewoon een verkoop middel.
en zo als je hier vaak merkt een krachtig middel, beginners krijg je alles aangepraat en angst is erg makkelijke aan prater.
en tada.. hier is de oplossing een mooie solaredge/micro etc etc verkocht.)

maar kijk je bij de echte pro's, 30% onder dimensioneren = standaard.
oost-west, combineren met steiler zuid = standaard.
zijn nog bezig met 3x80A om de vergunnig rond te krijgen, maar dan merk je dat de echte pro's er totaal geen probleem mee hebben en eigenlijk standaard het recept gebruiken. ;)

• busscherski
Ik denk dat @reneeke1970 en @migjes allebei gelijk hebben

• reneeke1970
Ja precies, maar vind er maar eens eentje die het op dak wil leggen. Het onder dimensioneren beginnen ze vaak nog niet eens aan, garantie gezeur bla bla

En als zelf leggen geen optie is ben je helaas afhankelijk van installateur.

1 PVoutput . Dongen NB

• Luuk9
Klopt helemaal! Enige voordeel is dan volgens mij dat je met SE eventueel makkelijker die twee panelen die er nu al op liggen bij zou kunnen pluggen.

Kunnen eventueel ook op het schuurtje of desnoods, hoe zonde ook, op marktplaats zo!

• reneeke1970
Luuk9 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:27:
Klopt helemaal! Enige voordeel is dan volgens mij dat je met SE eventueel makkelijker die twee panelen die er nu al op liggen bij zou kunnen pluggen.

Kunnen eventueel ook op het schuurtje of desnoods, hoe zonde ook, op marktplaats zo!
Nee juist moeilijker, met aps ben je onafhankelijk van elkaar. Wat hebben die twee nu voor omvormer?

1 PVoutput . Dongen NB

• Luuk9
reneeke1970 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 04:27:
[...]

Nee juist moeilijker, met aps ben je onafhankelijk van elkaar. Wat hebben die twee nu voor omvormer?
Die twee die erop liggen hebben enphase omvormers nu zo @reneeke1970

• reneeke1970
Luuk9 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 07:22:
[...]

Die twee die erop liggen hebben enphase omvormers nu zo @reneeke1970
Nou dat kan op elkaar, maar als je de logging erbij wilt dan moet je er ook aps onder hangen

1 PVoutput . Dongen NB

• Termy

Termy

mkleinman schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:24:
[...]

Dat klinkt aardig als mijn eigen installatie. Ik heb een dwarskap met oost/west dak met dus ook schaduw van de buren. Ik heb zelf gekozen ( 2009-2014 ) om met kleine omvormers te werken. Als ik het nu weer overnieuw zou doen dan zou ik het gehele dak vol leggen met hoog rendement panelen met optimizers van SolarEdge.

Omdat er redelijk wat dynamische schaduw is van het dak van de buren, afhankelijk van tijdstip van de dag, heb je zo met elk paneel de hoogste opbrengst.

zie ook mijn live monitoring: http://trinity.familie-kleinman.nl/v2/
Dat snap ik niet eerlijk gezegd. Je hebt nu microomvormers zeg je, hoe is dat slechter dan solar edge? Dat zou toch altijd beter moeten werken omdat ze daar werkelijk parallel zijn en je geen restricties hebt wat betreft string lengte in de zon etc? Of is je probleem dat je omvormers te klein zijn voor je panelen en je veel aftopt?

@reneeke1970 Waar heb je die info over nieuwe omvormers van APS vandaan? Ik kan er niks over vinden maar ben wel benieuwd. Een aantal buren zijn bezig met zonnepanelen en 1 wil over een maand of 2 in principe hetzelfde doen als wij gedaan hebben maar als ze beter kunnen, tja, waarom niet.

• reneeke1970
Termy schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:20:
[...]

Dat snap ik niet eerlijk gezegd. Je hebt nu microomvormers zeg je, hoe is dat slechter dan solar edge? Dat zou toch altijd beter moeten werken omdat ze daar werkelijk parallel zijn en je geen restricties hebt wat betreft string lengte in de zon etc? Of is je probleem dat je omvormers te klein zijn voor je panelen en je veel aftopt?

@reneeke1970 Waar heb je die info over nieuwe omvormers van APS vandaan? Ik kan er niks over vinden maar ben wel benieuwd. Een aantal buren zijn bezig met zonnepanelen en 1 wil over een maand of 2 in principe hetzelfde doen als wij gedaan hebben maar als ze beter kunnen, tja, waarom niet.
Uh.... Google toont mij af en toe nieuws berichten, van een één of andere solar website, zijn aangekondigd maar prijzen nog onbekend.

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
Gelukkig heb ik geen ipad en vind ik makkelijker dingen 8)
https://solarmagazine.nl/...panelen-lancering-in-2021

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 22:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Termy schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:20:
[...]

Ik heb een hele partij omvormers. Ik heb 3x een Steca 300, 2x een Steca 500, 1x een Gridfit 250LV, 1x een Solarmax2000S en 1x een hele oude OK4E. Op de Gridfit en OK4E na zijn het allemaal string-omvormers.

Als ik dus opnieuw zou beginnen dan zou ik dus volledig kiezen voor optimizers.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• reneeke1970
Goh dacht ik toch 700/1400 watt maar zelfs 900/1800 haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Termy

Termy

Ik ook niet maar google wist mij toch niet naar dat bericht te leiden.

Nu ik dit zo lees denk ik overigens dat m'n buren er niet veel aan zullen hebben aangezien m'n 370 Wp panelen op 13 graden oost/west al vrijwel niet gaan aftoppen met QS1's. Zonder serieus hoger vermogen panelen doen deze nieuwe omvormers dus niet veel.

• Luuk9
Leuke discussies!! Iemand toevallig ervaring met 2 keer btw terugvragen met die nieuwe KOR regeling binnen 3 jaar tijd? Of is nieuw btw nummer aanmaken door partner enige optie?

• reneeke1970
Termy schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:41:
[...]

Ik ook niet maar google wist mij toch niet naar dat bericht te leiden.

Nu ik dit zo lees denk ik overigens dat m'n buren er niet veel aan zullen hebben aangezien m'n 370 Wp panelen op 13 graden oost/west al vrijwel niet gaan aftoppen met QS1's. Zonder serieus hoger vermogen panelen doen deze nieuwe omvormers dus niet veel.
Wat dacht je van twee panelen in serie of parallel?

1 PVoutput . Dongen NB

• Termy

Termy

Hm, blijft dat wel binnen specs? Dubbel voltage of dubbele stroomsterkte kan de QS1 of YC600 niet hebben zo te zien Misschien wel als dat bereik x1.5 gaat voor de nieuwe net zoals het vermogen.

• reneeke1970
Termy schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:16:
Hm, blijft dat wel binnen specs? Dubbel voltage of dubbele stroomsterkte kan de QS1 of YC600 niet hebben zo te zien Misschien wel als dat bereik x1.5 gaat voor de nieuwe net zoals het vermogen.
Dat zal van de specificaties af hangen, maar dat vermogen moet op één of andere manier samengesteld kunnen worden, das heel simpel.
Met mijn tigo doe ik hetzelfde, twee in serie, totaal 64 volt. Dubbel vermogen tov een enkele volgens het log.
En met 72 of 96 cell doe je er twee parallel, stroom kan ie wel hebben 12 ampère.
Maximaal benutten met minimaal aantal optimiser spaart geld uit.

Maargoed voor deze nieuwe aps zal dat nog even afwachten worden

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1