Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-10-2024
Mijn vraag
Heeft iemand een idee wat ik nog kan proberen? Of liever nog de oplossing voor mijn probleem?

Situatie
Mijn nieuwe EVGA GeForce RTX 3070 XC3 ULTRA GAMING videokaart kan ik op twee manieren verbinden met mijn monitor. Er zitten 3 DisplayPort-poorten en en 1 HDMI-poort op. De HDMI verbinding werkt, maar gaat tot 30hz op 4k. De displaypoort zou tot 60Hz moeten gaan, maar hij weigert daar goed beeld op te geven.

Als ik de computer via een DP aansluiting start zie ik het splash screen van mijn BIOS, (meestal) het eerste logo van Windows, maar waar je vervolgens het inlogscherm verwacht gaat het scherm op zwart. Het beeld blijft zwart en vertoont af en toe een paar verticale witte strepen kort in beeld. Mijn vermoeden is dat de hogere resolutiebeelden dus niet goed doorkomen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Videokaart - EVGA GeForce RTX 3070 XC3 ULTRA GAMING
  • Monitor - Iiyama ProLite B2888UH-SU
  • OPlay Cables 1.4 Displayport kabel
  • Windows10 64bit (alle updates voorzien)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • NVidia drivers van de EVGA site gedownload en een "clean install" uitgevoerd.
  • Kabel vervangen voor een DisplayPort1.4 kabel (eerste was onduidelijk en kwam onder uit een kabelverzameling)
  • Verschillende uitgangen van de videokaart geprobeerd (3).
  • Verschillende ingangen van de monitor geprobeerd (2)

Plant eens een boompje

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
HDMI van een 3070 doet ook 4K @60Hz.

Hoe lang zijn de kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:24
@Uszka zijn monitor ondersteunt geen 4k 60FPS via hdmi.

@Nemrah Als je je windows resolutie vastzet op 1080P en dan je HDMI kabel er tussenuit haalt en wisselt naar displaypoort, gebeurt er dan hetzelfde?

[ Voor 179% gewijzigd door diefightdie op 29-12-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemrah
Dank voor jullie snelle reactie!

De kabels zijn 1,8 meter.

@diefightdie Net even getest. Hij gedraagt zich precies hetzelfde.

Overigens merk ik ook dat de monitor anders reageert op zijn knoppen als hij met DisplayPort verbonden is. Het menuutje verschijnt heel even en het selecteren van een inputkanaal is daardoor niet echt meer mogelijk. (Hij staat standaard op auto.) Doet het wel weer als de computer uit staat of via HDMI is verbonden. Misschien dat hij al zijn energie probeert te stoppen in het begrijpen wat er binnenkomt of zo?

Plant eens een boompje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - peter -
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 22:44
Als de kabel erg lang is, kan dat wel problemen geven. Ik heb recent bij een nieuwe 4k monitor ook kabels moeten proberen, aangezien ik of geen beeld kreeg, of maar heel even met allerlei ruis. Displayport gaat officieel maar tot 1.8 meter.

[ Voor 10% gewijzigd door - peter - op 29-12-2020 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:12
Opmerkelijk genoeg heb ik vrijwel hetzelfde probleem, sinds kort heb ik bij een boot dat ik het windows laadscherm zie, en daarna 'no signal' en het scherm gaat uit. Ook met een RTX 3070 en display port.

Alleen wanneer ik de voeding van de stroom af haal en dan opstart gaat het goed. Lijkt me een driver issue met windows oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meegeleverde DP kabel ook niet ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemrah
@JoeB2C kijk, toch goed te horen dat het mogelijk niet helemaal aan mij ligt. ;-) Net nog even geprobeerd, maar ik kan het effect met het ontkoppelen van de stroom niet reproduceren.

Plant eens een boompje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemrah
@Hackus Helaas, geen kabels meegeleverd.

Plant eens een boompje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bij je monitor toch wel.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemrah
@Hackus Ah, die. Weet ik eigenlijk niet, die heb ik namelijk al een tijd (jaar of 3, 4?) Daarom voor de zekerheid een gloed nieuwe kabel gekocht.

Plant eens een boompje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemrah
Zat tot voor kort met een DVI verbonden aan de vorige videokaart

Plant eens een boompje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeB2C
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:12
Ik heb het probleem bij mij opgelost: Ga in Nvidia settings naar 3d settings en pas de power management aan naar 'prefer maximum performance'. Mijn PC start nu weer normaal op.

Blijkbaar haalt Nvidia de stroom van de displayport af ofzo, super debiele bug..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMvR_0-6QBSoqNC6funBURTLwTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jKLMJ62zKQaHN9IAIBidrLw2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door JoeB2C op 30-12-2020 14:52 ]

• Nemrah
@JoeB2C Wat ontzettend goed! Net ook geprobeerd, maar in mijn geval helaas niet de oplossing. Morgen nog eens verder poken in deze functies, wie weet zit er ook voor mij een goede combi in...

Plant eens een boompje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemrah
Okay, case is closed, maar het issue niet verholpen. Ik heb de kaart terug gestuurd (er begon ook een ventilator te pruttelen bij de up-spin). Op de oude videokaarten de DisplayPoort verbinding nog een keer getest, maar die wou ook daar niet op gang komen. Tot voor deze exercitie zat deze met een DVI-kabel verbonden, dus dat was ook een nieuwe observatie.
Ondertussen zo klaar met de situatie dat ik mijn monitor vervangen heb voor nieuwe (BenQ EW3270U,) en de Iiyama aan mijn vriendin gedoneerd. Die gebruikt hem alleen voor thuiswerk en vrij weinig specifieke eisen voor hertz-en en dat soort zaken.
Nu wachten op de gelegenheid voor een nieuwe videokaart...
Dank voor het meedenken!

Plant eens een boompje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:36

H.Boss

Hugo Boss

Heeft dit niks te maken met de 20ste pin van de displayport kabel? Die geeft stroom door en kan interfereren.

Heb ik ook gehad, kabel zonder 20ste pin aangeschaft en alles werkte weer als een zonnetje.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Pagina: 1