Balansventilatie in geisoleerde bestaande woning (1900)

Pagina: 1
Acties:

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03-2025
Dag allen,

Ons huis uit 1900 is de afgelopen jaren goed geïsoleerd en wordt inmiddels verwarmd met een warmtepomp. De ventilatie is echter een ondergeschoven kindje geweest. We hebben roosters boven de ramen en een passief afzuigkanaal in de badkamer. Via een zelfgebouwde CO2-meter hebben we gezien dat - zeker bij dichte deuren - de CO2-waarde in slaapkamers of woonkamer soms hoog oploopt.

Wij overwegen nu een WTW balansventilatiesysteem aan te leggen. In een bestaand huis is dat echter niet zo eenvoudig ;).

Grofweg overweeg ik drie opties:
  1. ik haal flink wat open in huis om kanalen aan te leggen die in de woon- en slaapkamers inblazen en afzuigen vanuit de badkamer en het toilet
  2. ik zorg voor een inblaaskanaal op de overloop en afzuigen uit het toilet en de badkamer en eventueel de keuken
  3. bovenstaande oplossing met een ventilatoren per kamer (bijv. https://www.brinkclimates...ntilatie/multi-air-supply)
De eerste oplossing is het mooist, maar vereist veel sloopwerk. De laatste oplossing zou ook goed kunnen, maar het staat me tegen dat je per kamer ventilatoren hebt (zowel qua geluid, visueel, als qua storingsgevoeligheid).

De tweede oplossing zou het gemakkelijkst zijn, maar ik vraag me af in hoeverre dat voldoende effect heeft. Ik zou kunnen proberen om op een slimme manier een luchtstroom te creëren, door bijvoorbeeld in de verste hoek van het huis in te blazen en in de keuken af te zuigen.

Ik vraag me in dat geval ook af of het verstandig is meerdere afzuigpunten te hebben: als ik op de overloop inblaas en in de badkamer en keuken afzuig, is er dan geen grote kans dat de meeste lucht direct van de overloop via de badkamer weer naar buiten gaat; is het dan niet beter slechts één afzuigpunt te maken?

Of is het misschien zelfs handiger om alleen in de keuken in te blazen en via badkamer en een enkele slaapkamer af te zuigen.

Wat denken jullie dat een goede opzet zou zijn?

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem